11 Kamu Mali Yönetimi Eğitimi Ekonomi ve Maliye Müdürlükleri İle Strateji Geliştirme Başkanlıklarının Konumu 1. Gün, 1. bölüm Ankara, Şubat - Mart 2007 Hollanda Maliye Bakanlığı Türkiye Maliye Bakanlığı
22 Bu Sabahki Eğitimin Hedefleri Tanışma Hollanda politika belirleme ve bütçe süreçlerinde yer alan aktörler ve rolleri FEZ’in Hollanda’daki konumu Bu haftaki eğitim programının başlıkları
33 Giriş Konu: Kamu maliyesindeki amaçlar Genel mali disiplin Dağılımda etkinlik Üretimde etkinlik Hollanda: 13 bakanlık Hollanda : Her bakan meclise karşı kendi politikalarından ve bütçesinden sorumludur. Hollanda : Politikaların belirlenmesi ve uygulanması fonksiyonlarının birbirinden ayrılması
4 Bakanlık GM1 GM2 GM3 GM4 FEZ Diğer İDD Müdürlükler: Politikaların belirlenmesinden çok uygulanması sürecinde yer alır
55 Bakan Genel Sekreter MD’s: FEZ, IDD Gelirler Genel Müdürlüğü Politika Tahsilat hizmeti Hazine Mali ve ekonomik politika Mali piyasalar Kurum Dış Mali İlişkiler. Bütçe Genel Müdürlüğü Bütçe Bütçe Uzmanları Denetim Politikası Müdürlüğü
66 FEZ’in Görev ve Sorumlulukları Bütçe tasarısının düzenlenmesi ve hazırlanması Bütçenin uygulanmasının kontrol edilmesi: yasalara uygun ve etkin harcama Merkezi bütçe idaresi ve hesapların düzenlenmesi ve devam ettirilmesi; taşra idaresinin denetimi Planlama ve kontrol ve politika değerlendirmesinin gelişmesine imkan verecek araçların kullanımının sağlanması
77 Politika ve Yönetim Amaçları Politika Etkinliği (maliyet etkililiği) Yönetim Etkinliği Ekonomi Politika etkinliği ÜrünÇıktı GirdiAraçlar
88 Bilgi İhtiyacı Bütçe sürecinin tüm aşamalarında mali olmayan bilgi (örn: performans göstergeleri) mali bilgiden (örn: giderler) farklıdır. Bilginin her iki çeşidinin güvenilirliği de farklılık gösterir. İç denetim, Değerlendirme programı
99 Politikaların gerçekleştirilmesini ve kurum hedeflerine ulaşılmasını engelleyen etmenler nelerdir? Kontrol kapsamına giren ve bu kapsam dışında kalanlar nelerdir? Risk yönetimi Bilgi eksikliği Şeffaflıkta eksiklik ve/veya şeffaflığı sağlayan etmenlerin yetersizliği
10 Mali dayanak: aktörler Maliye Bakanı FEZ; IA Bütçe GM Md. 3Md. 2Md. 1 VS GM 2GM 1 Y Bakanlığı X Bakanlığ ı Bakanlar Kurulu Medya AB İlgili gruplar
11 Bütçe sürecinde yer alan diğer aktörler Bakanlıklar: harcamacı ve danışman niteliğinde personel (FEZ, ID) Maliye Bakanlığı Bakanlar Kurulu (kararlar) Meclis (iki alt komisyon, komisyonlar) Sayıştay (SAI). Meclis adına dış denetim Medya ve kamuoyu
12 FEZ’e daha yakından bakalım Politikanın hazırlık sürecinde ilk aşamada yer alır. İşler yollunda gitmediğinde önceden FEZ’e bilgi verilir. FEZ teşkilat şeması FEZ’de kimler çalışıyor? Bu kişilerin yeterlilik ve becerileri neler?
13 CoM MB MoY FEZ DGB: Insp., BAD, APD MoX GM 2 GM 1 DFEZ Md. 1Md. 2Md. 3 Yerel kontrolör VS Mali dayanak
14 Özet 1: Mali fonksiyondaki görevler 1. İdare Muhasebe,harcama sonrası mali kontrol/mali denetim, kasa işlevi 2. Kontrol Planlama & Kontrol süreci, İç ve dış raporlar (gerçekleşmeler,raporlar), Çok yıllı planların bütçeleri. Politika değişikliklerinin bütçe üzerindeki sonuçlarının incelenmesi 3. Performansın geliştirilmesi Teşkilatlanmanın geliştirilmesi. Yeni araçlar. Etkililik, etkinlik. Fayda maliyet analizi, kıyaslama, risk yönetimi, stratejik seçimler üzerindeki etki.
15 Özet 2: Mali fonksiyonda yer alan kişiler 1. İdari personel Muhasebeci, destek personeli. Politika süreci ile bir bağlantıları yok. 2. Kontrolör Mali kontrol üzerinde yoğunlaşır. Rakamları kontrol eden, politika değişikliklerini inceleyen danışman niteliğindedir. Politikaların bütçe üzerindeki etkilerini bir araya getirir. 3. MBB(Mali Hizmetler Birim Başkanı) Yönetimin bir üyesi. Yaratıcı, değişime açık, daha iyi performansa odaklanmış kişi. Stratejik karar sürecinde doğrudan yer alır.
16 Özet 3: Mali fonksiyondaki sorumluluk basamakları İdari personel Kontrolör MBB İdareTam KontrolSınırlıTam Performansın geliştirilmesi YokSınırlıTam
17 HOLLANDA: FEZ, IDD TÜRKİYE: SGB Benzerlikler/ farklılıklar Zayıf ve güçlü yönleri SGB’nin karşılaştığı zorluklar
18 SGB’nin karşılaştığı diğer zorluklar Strateji Geliştirme Birimleri. Stratejik kavramı nedir? Düzenleyici etki analizi Etkililik, etkinlik ve ekonomiye dair bilgi ihtiyacının karşılanması Sabit olmayan destek personeli
19 Eğitim programının geri kalan kısmı Politika ve bütçe süreci Yönetim bilgi sistemi Program ve Performans esaslı bütçeleme Çok yıllı bütçe çerçevesi İç kontrol ve risk yönetimi Hollanda'daki idari sürecin simülasyonu Türkiye’de Engelliler Kanunu’nun bütçelenmesi ve uygulanması ile ilgili simülasyon
20 Bu sabahki dersin amaçlarının kontrol edilmesi Tanışma Hollanda politika ve bütçe sürecinde yer alan aktörler ve rolleri FEZ’in Hollanda’daki mali konumu Bu haftaki eğitim programının başlıkları
21 Sorular Türkiye’de bütçenin bakanlar kurulunda ve mecliste görülmesi sırasında performans ne gibi bir rol oynamaktadır? Bütçe disiplininin sürdürülmesi gibi bütçe politikasındaki diğer amaçlarla karşılaştırıldığında performansın önemini nedir? …
22 Sonuçlar Bütçe disiplinine öncelik verilmeli! Mevcut bütçe sürecine dair performansın talimatlar ve araçlarla birleştirilmesi, fakat Performansı aynı detay düzeyinde düzenlemeye, izlemeye ve yönlendirmeye çalışmayın! PEB bütçe sürecinin çok önemli bir unsurudur, fakat detaylı olarak performansın ayarlanması için değil sadece politikaların etkinliği ve etkililiği ile ilgili siyasi tartışmaları ve şeffaflığı geliştirmek için bir araç olarak kullanılmalıdır