TOPRAK KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

Tehlikeli Kimyasallar Yönetimi Şube Müdürü
 Amaç ve kapsam  MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşları hariç olmak üzere ondan az çalışanı bulunanlardan, tehlikeli ve çok.
Hayvansal Atıklar ve Alınacak Önlemler
T.C DİCLE KALKINMA AJANSI
ATIK İLAÇLARIN İMHASI Uzm. Dr. Cenk COŞKUN
HAFRİYAT TOPRAĞI, İNŞAAT VE YIKINTI ATIKLARININ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
ÇEVRE GÖREVLİSİ/ ÇEVRE DANIŞMANLIK FİRMALARI
KAMU HİZMET ENVANTERİ SEMİNERİ
Hayvan Sağlığı Şube Müdürü Giresun Tarım İl Müdürlüğü
Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Başkanlığı Yrd.Doç.Dr.Mustafa AKSOY
VETERİNER HİZMETLERİ, BİTKİ SAĞLIĞI, GIDA VE YEM KANUNU Kanun Numarası : 5996 Yayımlandığı R.Gazete : Tarih: 13/6/2010 Sayı :
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
GENEL HEDEF İzmir ilinde üretilen taze sebze ve meyveye zarar veren hastalık zararlı ve yabancı otlara karşı kullanılan Bitki Koruma Ürünlerinin ‘’Zirai.
ÇEVRE SAĞLIĞI İLE İLGİLİ ŞİKAYETLER
Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği (Üretici Sorumluluğu)
6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
DIŞ TİCARET MÜSTEŞARLIĞI
TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ TC ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Ece TOK Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
ATIKSU ARITMA TESİSİ PROJE ONAYI GENELGESİ
HAYVAN SAĞLIĞI VE KARANTİNA GIDA VE KONTROL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Su ve Toprak Yönetimi Dairesi Arıtma Teknolojileri Şubesi
4703 SAYILI ÜRÜNLERE İLİŞKİN TEKNİK MEVZUATIN HAZIRLANMASI VE UYGULANMASINA DAİR KANUN Türkiye Halk Sağlığı Kurumu Çevre Sağlığı Daire Başkanlığı Çevre.
4703 SAYILI KANUN 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun 11/07/2001 tarih ve sayılı Resmi Gazete’de.
ÇEVRE GÖREVLİSİ Halil İbrahim YÖRÜBULUT Çevre Denetimi Şube Müdürü
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI SU YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
OCAK 2014 OCAK T.C. GÜLYALI KAYMAKAMLIĞI T.C. A.(300,00 TL ) İLÇE GIDA TARIM VE HAYVANCILIK MÜDÜRLÜĞÜ A. Desteklemeler: 2014 yılında alınacak.
Güvenli İnternet Hizmetine İlişkin Usul ve Esaslar.
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü
Tehlİkelİ Atiklarin Taşinmasi
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
Grupowa Oczyszczalnia Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej Fot: U. Czapla Lodz Küme Kentinin Bölge Atık Su Arıtma Tesisi örneğiyle pratik açıdan Entegre.
TEHLİKELİ MADDELER VE MÜSTAHZARLARA İLİŞKİN GÜVENLİK BİLGİ FORMLARININ
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ HAVA YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI ENDÜSTRİYEL KAYNAKLI HAVA KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ Aralık 2009 ANTALYA.
KONU: SAĞLIK KURULUŞLARINDA TIBBİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ (ÇED) ÇED ve Çevre İzinleri Şube Müdürlüğü Redife YAŞAR Çevre Mevzuatı ve.
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SIVILAŞTIRILMIŞ PETROL GAZLARI (LPG) PİYASASINDA UYGULANACAK TEKNİK DÜZENLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK 5 Haziran 2007 tarihli ve sayılı Resmi Gazetede.
MARDİN ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Ödeme Talep Formu hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
Bu Slayt Bodrum esnaf ve sanatkarlarını bilgilendirmek amacıyla Bodrum Esnaf ve Sanatkarlar Odası Mesleki Eğitim Merkezinde Hazırlanmıştır.
METAL YÜZEYLERİN BOYANDIĞI TESİSLER VE SKHKKY ÇEVRE GÖREVLİSİ EĞİTİMİ
MALZEME GÜVENLİK BİLGİ FORMU MSDS
BİYOSİDAL ÜRÜNLERDEN KAYNAKLANAN ATIKLARIN YÖNETİMİ
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Bitkisel Atık Yağların Yönetimi
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
2015/06 sayılı Atıksu Arıtma Tesisi Kimlik Belgesi Genelgesi
Mevcut Durum Proje Çıktıları Çevresel Kalite Standartlarının Uygulama Adımları Uygulamada Karşılaşılacak Olası Sorunlar ve Aksaklıklar Çözüme Yönelik.
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
ÜLKEMİZDE ATIKSU SEKTÖRÜNDE PLANLAMA, KALİTE İZLEMESİ, DENETİM VE İŞLETMEYE İLİŞKİN YÜRÜTÜLEN ÇALIŞMALAR Hatice DUMAN Uzman Yardımcısı Kasım 2015.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
Boğazköy Barajı; ha alanın sulanması amacıyla inşa edilmiştir. Toplam drenaj alanı 1196,97 km 2 olup, 2010 yılında su tutulmaya başlanmıştır.
Endüstriyel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Evsel Atıksu Debisi (m 3 /gün) Nehrin Doğal Debisi (m 3 /gün) Toplam Debi (m 3 /gün) Gaziantep OSB90000.
HARCAMA.
ARITILMIŞ SULARIN ENDÜSTRİ VE TARIMDA KULLANILABİLİRLİĞİ - ARITILMIŞ SUYUN KALİTE KONTROL ANALİZLERİ İZÇEV A.Ş. Çevre Laboratuvarı Sulama Suyu Kalite Kriterleri.
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
BİTKİSEL ATIK YAĞLARIN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ. 2 ÜLKEMİZDE HER YIL YAKLAŞIK 1,5 MİLYON TON SIVI YAĞ TÜKETİLMEKTEDİR. BU YAĞIN HEM ÜRETİMİ HEM DE TÜKETİMİ.
Yasal Mevzuatla Belirlenmiş Sınır Değerlere Dayalı Çevre Yönetimi Anlayışı (Command and Control) 13 Nisan 2016 Ortolano 1996, 8.Bölüm pp
SU KİRLİLİĞİ KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ANKARA BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ Piyasa Gözetim ve Denetim Şubesi
ATIKSU YÖNETİMİ GÜRSEL ERUL ŞUBE MÜD.
TÜTÜN – ALKOL DAİRESİ BAŞKANLIĞI. VİZYON: * Türkiye’de üretilen tütünlerin yurt içi ve dünya tütün kullanımı içindeki payının artırılmasına ve ülkemizin.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

TOPRAK KİRLİLİĞİNİN KONTROLÜ YÖNETMELİĞİ Gülhan SAYGILI Kimyager 28.01.2010,Kemer/ANTALYA

Sunum İçeriği Toprak Kirliliğinin Önlenmesine İlişkin Genel Yükümlülükler Arıtma Çamurlarının Bertaraf Mevzuatları Stabilize Arıtma Çamurlarının Toprakta Kullanımı Stabilize Arıtma Çamuru Üreticilerinin Yükümlülükleri Arıtma çamurunun toprakta kullanım sınırlamaları ve yasakları Raporlama

Toprak Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği Amaç Bu Yönetmeliğin amacı; alıcı ortam olarak toprak kirlenmesinin önlenmesi, kirliliğin giderilmesi, arıtma çamurlarının ve kompostun toprakta kullanımında gerekli tedbirlerin alınması esaslarını sürdürülebilir kalkınma hedefleriyle uyumlu bir şekilde ortaya koymaktır. Kapsam Bu Yönetmelik, toprak kirliliğine neden olan faaliyetler ile tehlikeli maddeler ve atıkların toprağa deşarjına, atılmasına, sızmasına ve evsel ve kentsel atıksuların arıtılması sonucu ortaya çıkan arıtma çamurlarının ve kompostun; toprağa, bitkiye, hayvana ve insana zarar vermeyecek şekilde, toprakta kontrollü kullanımına ilişkin teknik, idari esasları ve cezai yaptırımları kapsar.

Toprak Kirliliğinin Önlenmesine İlişkin Genel Yükümlülükler Toprak kirliliğinin önlenmesi açısından bu Yönetmelikle belirlenen sınır değerlere ve getirilen yükümlülüklere uyulması zorunludur. Bakanlık, kirlenme riski olan alanları saptar alınacak tedbirleri belirler ve uygulatır. Valilikler; kirlenmiş alanları saptar, alınacak tedbirleri belirler/belirletir ve uygulatır. Her türlü atık ve artığın, toprağa zarar verecek şekilde, Çevre Kanunu ve Yönetmeliklerinde belirlenen standartlara ve yöntemlere aykırı olarak doğrudan ve dolaylı biçimde alıcı ortama vermek, depolamak ve benzeri faaliyetlerde bulunmak yasaktır Tarımsal faaliyetlerden kaynaklanan toprak kirliliğinin önlenmesi ve giderilmesi konularında Çevre ve Orman Bakanlığı ile Tarım ve Köyişleri Bakanlığı birlikte çalışır. Belirlenen tedbirler valilikler tarafından uygulanır.

Toprak Kirliliğinin Önlenmesi ve Giderilmesine İlişkin Yükümlülükler Kirlenme riskinin bulunduğu alanlarda kirletenler kirlenmeyi önlemekle, kirlenmiş alanlarda kirleten kirlenmeyi durdurmak, kirlenme boyutunu tespit etmek, kirlenmenin etkilerini gidermek için gerekli çalışmaları yapmak ve tedbirleri almakla yükümlüdür Her türlü faaliyet veya kaza sonucu kirletilmiş toprakları, bu kirliliğe neden olan faaliyet sahipleri temizlemekle yükümlüdür. Toprağın temizlenmesini müteakip, EK I-A da verilen parametrelerden Bakanlıkça talep edilenlerin analizleri yapılarak, toprağın bu Yönetmelikteki sınır değerleri sağladığını raporla belgelenir.

EK I-A TOPRAK KİRLİLİK PARAMETRELERİ SINIR a) Ağır Metal Sınır Değerleri (Toplam) PH 5- 6 mg/kg Fırın Kuru Toprak pH6 Kurşun 50  300  Kadmiyum 1  3  Krom 100  Bakır* 50  140  Nikel* 30  75  Çinko * 150  Civa 1  1,5  pH değeri 7’den büyük ise çevre ve insan sağlığına özellikle yer altı suyuna zararlı olmadığı durumlarda Bakanlık sınır değerleri %50’ye kadar artırabilir. Yem bitkileri yetiştirilen alanlarda çevre ve insan sağlığına zararlı olmadığı bilimsel çalışmalarla kanıtlandığı durumlarda, bu sınır değerlerin aşılmasına izin verilebilir.

EK I-A TOPRAK KİRLİLİK PARAMETRELERİ SINIR b) Kirlenmiş Toprakta Arıtma Sonucu Uyulması Gereken Sınır Değerler Kirlilik Parametreleri Sınır Değerler Fenol  0,05 Selenyum  5 Talyum  1 Uranyum  Polisiklik aromatik hidrokarbon bileşikleri  Organo klorlu bileşikler  0,5 Tarımsal Mücadele İlaçları Bireysel  Toplam  2 PCB Poliklorlandırılmış bifeniller  Hexaklor benzol  0,1 Pentaklor benzol  - HCH (lindan)  Kirlilik Parametreleri Sınır Değerler Klorür İyonu (mg Cl - /l) (Toplam) 25 Sodyum(mg Na/l )  125 Kobalt (mg/kg Fırın Kuru Toprak) 20 Arsenik  Molibden  10 Kalay  Baryum  200 Florür  Serbest siyanid  1 Kompleks siyanid  5 Sülfür  2 Brom  Benzen  0,05 Bütil benzen  Toliol  Xylol 

Toprak Kirliliğinin Önlenmesi ve Giderilmesine İlişkin Yükümlülükler Bu Yönetmelikte geçen toprak, stabilize arıtma çamuru ve komposta ait parametrelerin örnekleme ve analizlerinin Bakanlığımızdan yeterlilik ya da ön yeterlilik almış Lab. yapılması gerekmektedir. Tarımsal girdileri üreten, ithal eden, pazarlayan ve hammadde olarak toprakları kullananlar toprak kirliliğine sebep olmayacak teknoloji ve prosesleri seçmekle yükümlüdür. Askeri tesisler için toprak kullanımına ilişkin esaslar ve yasaklar ile bunların denetimi, Genelkurmay Başkanlığı ile koordine edilerek Bakanlık ve Milli Savunma Bakanlığınca ayrıca belirlenir.

Toprak Kirliliğinin Mevcut Durumunun İzlenmesi Valilikler her türlü faaliyet veya kaza sonucu kirlenmiş ve kirlenme riski altında olan topraklarda durum tespiti, analizlerin yapılması/ yaptırılması, kirlenmenin izlenmesi ve raporlanmasıyla yükümlüdür.

Arıtma Çamuru Yönetim Hiyerarşisi Klasik Atık Yönetim Piramidi Hedeflenen Atık Yönetim Piramidi

Çamur Bertaraf Mevzuatı Stabilize arıtma çamurlarının toprakta kullanımı “Toprak Kirliliğinin Kontrolü Yönetmeliği”(31.05.2005 tarih ve 25831 sayılı Resmi Gazete), Çamurun depolama koşulları ve depolanması “Katı Atıkların Kontrolü Yönetmeliği” (14.3.1991 tarih ve 20814 sayılı Resmi Gazete) Tehlikeli atık sınıfına giren arıtma çamurlarının bertarafı “Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği” (14 .03.2005 tarih ve 25755 sayılı Resmi Gazete) Çamurun ek yakıt ya da alternatif yakıt olarak kullanılması “Atıkların Ek Yakıt Olarak Kullanılmasında Uyulacak Genel Kurallar Hakkında Tebliğ” hükümleri kapsamında değerlendirilir.

Kentsel Atıksu Arıtım Yönetmeliği EK-III Endüstriyel sektörler a) Süt ve Süt Ürünleri b) Meyve, sebze ürünleri ile diğer gıda bitkilerinin işlenmesi c) Alkolsüz içeceklerin imalatı ve şişelenmesi d) Patates işleme e) Et endüstrisi f) Bira fabrikaları g) Alkol ve alkollü içeceklerin üretimi h) Bitkisel ürünlerden hayvan yemi imalatı i) Hayvan postu, derisi ve kemiklerinden jelatin ve tutkal imalatı j) Malt imalathaneleri k) Balık işleme endüstrisi l) Benzer Diğer Sektörler

Stabilize Arıtma Çamurlarının Toprakta Kullanımı ●Evsel ve kentsel atıksuların arıtılması sonucu elde edilen stabilize arıtma çamurlarının toprakta kullanılması izne tabidir (Madde 10). ●Stabilize arıtma çamuru üreticileri kullanıma sunacakları stabilize arıtma çamuru için Stabilize Arıtma Çamuru Kullanım İzin Belgesi talebiyle aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte valiliğe başvuruda bulunurlar.

Müracaat Dosyasında Olması Gereken Bilgi ve Belgeler ●Stabilize arıtma çamurunun kullanılacağı bölgenin il, ilçe ve köy olarak yeri, parsel numarası ve kaç dekar olduğu, ●Bu topraklarda yetiştirilecek ürünün cinsi, ●Yıllık üretilen arıtma çamuru miktarı ve kuru madde yüzdesi, ●Kullanılacak stabilize arıtma çamurunun analiz belgesi, ●Uygulanacak toprağın analiz belgesi.

(mg/kg fırın kuru materyal) -1- EK I-B TOPRAKTA KULLANILABİLECEK ARITMA ÇAMURUNDA MÜSAADE EDİLECEK MAKSİMUM AĞIR METAL MUHTEVALARI Ağır Metal (Toplam) Sınır Değerler (mg/kg fırın kuru materyal) Kurşun 1200 Kadmiyum 40 Krom Bakır 1750 Nikel 400 Çinko 4000 Civa 25

mg/kg Fırın Kuru Toprak -2- EK I-A (a) Topraktaki Ağır Metal Sınır Değerleri  Ağır Metal (Toplam) PH 5-6     mg/kg Fırın Kuru Toprak PH>6 Kurşun 50   ** 300  ** Kadmiyum 1   ** 3  ** Krom 100  ** Bakır  * 50  ** 140  ** Nikel  * 30  ** 75  ** Çinko * 150  ** Civa 1  ** 1,5  ** * pH değeri 7’den büyük ise çevre ve insan sağlığına özellikle yer altı suyuna zararlı olmadığı durumlarda Bakanlık sınır değerleri %50’ye kadar artırabilir. ** Yem bitkileri yetiştirilen alanlarda çevre ve insan sağlığına zararlı olmadığı bilimsel çalışmalarla kanıtlandığı durumlarda, bu sınır değerlerin aşılmasına izin verilebilir.

İnceleme ve Değerlendirme Komisyonu İl Çevre ve Orman Müdürlüğü’nün başkanlığında; İl Tarım ve Köyişleri Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü taşra teşkilatı Kullanım alanına göre dahil edilecek başka kurumlar

İnceleme ve Değerlendirme Komisyonu İnceleme ve Değerlendirme Komisyonu stabilize arıtma çamurunun ; Toprağın fiziksel özelliklerini düzenlemesine etkisi, Toprağa getireceği ağır metal yük miktarı, Toprağın ve yer altı/yerüstü sularının kalitesini bozucu etkisini dikkate alarak incelemeyi yapar.

Stabilize Arıtma Çamuru Kullanım İzin Belgesi Stabilize Arıtma Çamuru Kullanım İzin Belgesi Mahalli Çevre Kurulu’nun alacağı karar doğrultusunda mahallin en büyük mülki amiri tarafından üç yıllığına verilir.

Stabilize Arıtma Çamuru Kullanım İzin Belgesi

Stabilize Arıtma Çamuru Üreticilerinin Yükümlülükleri Arıtma çamurunun stabilize hale getirilmesi için uygulanan yöntem, Stabilize arıtma çamurunun analizi, Üretilen stabilize arıtma çamuru ve toprakta kullanım miktarları, Stabilize arıtma çamuru alıcılarının adları ve adresleri ile çamurun kullanılacağı yer, Yetiştirilecek ürün çeşidi, İle ilgili kayıtları tutmak ve 10 yıl saklamakla,

Stabilize Arıtma Çamuru Üreticilerinin Yükümlülükleri Stabilize arıtma çamuru üreticileri yukarıda belirtilen bilgi, belge ve uygulamada karşılaşılan güçlükleri belirten raporu hazırlayarak her üç yılda bir valiliğe sunmakla, Stabilize arıtma çamurunun kullanıma sunulmasından önce kullanıcılara; 1) Stabilize Arıtma Çamuru Kullanım İzin Belgesi 2) Stabilize Arıtma Çamuru Analiz Belgesi’nin bir örneğini vermekle yükümlüdür

Analizler Arıtma Çamuru Üreticileri; Günlük kuru çamur miktarı elli (50) tona kadar olanlar altı ayda bir, Elli (50) tonun üzerinde olanlar üç ayda bir Günlük kapasitesi 5000 kişi ya da üçyüz (300) kg BOI5 altında olan ve temelde evsel atık suların arıtıldığı arıtma tesisi işletmecileri, analizlerini on iki ayda bir, Arıtma çamuru kullanılan toprağın analizlerini oniki ayda bir, yaptırmak ve belgelemekle yükümlüdür. Birinci kullanım öncesinde, topraktaki tüm ağır metallerin konsantrasyonu Yönetmelik’te belirtilen sınır değerlerin % 50 sinden daha az ise topraktaki ağır metal analizlerinin izin verilen süre içerisinde ikinci ve üçüncü yıl tespiti yapılmayabilir.

Stabilize Arıtma Çamurunun Kullanma Sınırlamaları ve Yasakları a) Stabilize arıtma çamurunun toprakta kullanılabilmesi için EK I-B de verilen değerleri ve toprakta ağır metal içeriğinin EK I-A(a) da verilen değerleri aşmaması zorunludur. b) Stabilize arıtma çamurunun uygulanacağı Topraktaki ağır metal konsantrasyonlarından birinin dahi EK I-A(a) da verilen sınır değerleri aşması durumunda, stabilize arıtma çamurunun toprakta kullanılması yasaktır.

Stabilize Arıtma Çamurunun Kullanma Sınırlamaları ve Yasakları c) Meyve ağaçları hariç olmak üzere toprağa temas eden ve çiğ olarak yenilen meyve ve sebze ürünlerinin yetiştirilmesi amacıyla topraklarda kullanılması yasaktır. d) Yer üstü, yer altı sularının kalitesinin bozulmaması dikkate alınacak şekilde, su kaynaklarının korunmasıyla ilgili yasalarla düzenlenmiş hükümlere uygun kullanılmalıdır. e) Toprağın pH değeri 5 ten küçükse stabilize arıtma çamuru toprağa uygulanamaz. pH değeri 5-6 arasında olan topraklarda stabilize arıtma çamurunun kullanılması halinde, artan taşınabilirlik dikkate alınarak gerekli görülürse EK I-A(a) ya göre belirlenmiş sınır değerler Bakanlık tarafından düşürülebilir.

TÜRKİYE TOPRAKLARININ BÖLGELERE GÖRE pH DAĞILIMI, (%) KARADENİZ 3,93 11,60 18,16 31,80 34,18 0,33 EGE 0,17 2,10 9,42 40,25 47,84 0,22 MARMARA 3,73 16,34 55,05 24,87 0,01 AKDENİZ 0,08 1,18 14,63 83,80 0,31 GÜNEYDOĞU 0,45 4,40 49,14 45,94 0,07 KUZEY DOĞU 0,04 1,36 6,18 38,29 53,89 0,24 ORTA KUZEY 0,03 0,26 1,31 15,71 82,48 0,21 ORTA DOĞU 0,02 0,16 2,62 28,86 68,16 0,18 ORTA GÜNEY 0,05 0,82 14,37 81,62 3,14

Stabilize Arıtma Çamurunun Kullanma Sınırlamaları ve Yasakları f) Stabilize arıtma çamurunun uygulanmasından belli bir süre geçmeden otlatma yapılması yada hayvan yemlerinin hasadının yapılması söz konusu ise otlak yada hayvan yemi ürünlerinde özellikle coğrafi ve iklim durumları dikkate alınarak belirlenecek olan süre, hiçbir durumda üç haftadan az olmayacaktır. g) İçme suyu havzalarının mutlak koruma alanlarında ve diğer yüzey sularına 50 metreden yakın olan alanlara uygulanması yasaktır. h) Taşkın alanlarında ve taşkın tehlikesi olan alanlarda, don ve karla kaplı alanlarda toprağa uygulanması yasaktır.

Stabilize Arıtma Çamurunun Kullanma Sınırlamaları ve Yasakları ı) Yüzey akış tehlikesi olan alanlarda toprak muhafaza tedbirleri alınmadan stabilize arıtma çamurunun uygulanması yasaktır. i) Stabilize arıtma çamurunun toprakta on yıllık ortalama esas alınarak her yıl uygulanması halinde toprağa verilebilecek maksimum ağır metal miktarları EK I-C de verilen değerleri aşmaması zorunludur. k) Eşdeğer nüfus kapasitesi bir milyon kişinin üzerinde olan tesislerde oluşan arıtma çamurlarının en az % 90 kuru madde değerine kadar kurutulması zorunludur.

Kompostun Toprakta Kullanılması a) C/N oranının 35 den daha büyük olması halinde kompost reaksiyonunun optimum şartlarda cereyan edebilmesi için reaktörde komposta azot beslemesinin yapılması, b)Kompostun,organik madde muhtevasının, kuru maddenin en az % 35 i oranında olması, c) Piyasaya sürülen kompostun su muhteva oranının % 50 yi geçmemesi, d) Piyasaya sürülen kompost içinde, cam, cüruf, metal, plastik, lastik, deri gibi seçilebilir maddelerin toplam ağırlığın % 2 sini geçmemesi, e) Üretilen kompostun ağır metal muhtevaları, en az altı aylık aralarla, içerdikleri kurşun, kadmiyum, krom, bakır, nikel, civa ve çinko yönünden analizlerinin yapılması,

Kompostun Toprakta Kullanılması f) Kompostun kullanılacağı toprağın, EK II-A daki Toprak Analiz Belgesi’nde yer alan parametre analizlerinin on iki ayda bir belgelendirilmesi, g) Toprak ve kompost numunelerinin usulüne ve tekniğine uygun olarak alınması ve tüm kütleyi temsil edici olması, h) Toprak analizleri sonucu, topraktaki ağır metal içeriklerinin EK I-A(a) da yer alan değerleri aşması halinde söz konusu toprakta kompostun kullanılmaması, ı) Kompostun toprakta 10 yıllık ortalama esas alınarak her yıl uygulanması halinde, ağır metaller itibari ile toprağa verilen yükün EK I-C de verilen değerleri aşmaması, gerekir.

Denetim (Madde 16) Bu Yönetmelik uyarınca stabilize arıtma çamurunun ve kompostun toprak ortamındaki her türlü kullanımı ve toprak kirliliği denetiminde Kanun uyarınca Bakanlık yetkilidir. Ancak mahallin en büyük mülki amirliği mevzuatlarında belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde denetim yaparlar.

Denetim (Madde 16) Kurum, kuruluş, işletme ve toprak sahipleri ile işletmeciler denetimle yetkili kişilere; a) Taşınmaza veya tesislere girmesi için izin vermekle, b) Numune alınmasına ve yerinde ölçümler yapılmasına izin vermekle, c) Yetkili kişilerin istedikleri kayıt ve bilgileri sağlamakla, yükümlüdürler. Denetleme işlemleri ile ilgili olarak yapılan analiz ve ölçümlerin masrafları denetlenen kurum, kuruluş ve işletme, toprak sahibi ile işletenler tarafından karşılanır. Valilikçe denetimler sırasında kurum, kuruluş ve işletmelerden elde edilen ticari sır mahiyetindeki bilgi ve belgeler başka amaçlar için kullanılamaz.

Yaptırımlar (Madde 17) Bu Yönetmelikte yer alan yasaklara uymayan ve yükümlülükleri yerine getirmeyenler hakkında Kanunun 20, 21, 23 ve 26 ncı maddesi uygulanır.

Raporlama (Madde 18) Valilik aşağıda belirtilen belgelere ait bilgileri hazırlayarak Bakanlığa raporlamakla yükümlüdür. 1) Stabilize arıtma çamurlarının toprakta kullanımıyla ilgili verilen kullanım izin belgesinin bir nüshasını, 2) Stabilize arıtma çamuru üreticilerinin 11 inci madde (a) bendindeki tüm bilgileri; “Arıtma çamurunun stabilize hale getirilmesi için uygulanan yöntem, Stabilize arıtma çamurunun EK II-B de belirtilen parametre değerleri, Üretilen stabilize arıtma çamuru miktarı ve toprakta kullanılmak üzere sağlanan miktarları, Stabilize arıtma çamuru alıcılarının adları ve adresleri ile çamurun kullanılacağı yer, Stabilize arıtma çamurunun kullanılacağı alanda yetiştirilecek ürün çeşidi” ve uygulamada karşılaşılan güçlükleri belirten rapor. 3) 8 inci maddede belirtilen kirlenmiş alanlarda kirlenmenin etkilerinin giderilmesi için yapılan çalışmalar, alınan önlemler ve kirliliğin izlenmesi ile ilgili hazırlanacak rapor.

Toprak Örneği Alma: Analiz için alınan temsili toprak örnekleri normalde, aynı amaçla tarım yapılan 50 dekarı aşmayan bir arazi üzerinden alınan 25 örneğin karıştırılmasıyla meydana getirilecektir. Ancak büyük ölçekli aynı amaçla tarım yapılan alanlardan Valiliğin onayı ile 200 dekarı aşmayan bir arazi üzerinden 25 örneğin karıştırılmasıyla temsili toprak örneği alınabilir. Örneklerin toprak derinliği 25 cm’ nin altında olması hali hariç, 25 cm derinlikten alınması gereklidir. Toprak derinliğinin bu değerin altında olması halinde örneğin alındığı derinlik 10 cm’ nin altına düşmemelidir.

Stabilize Arıtma Çamuru Örneği Alma: Stabilize arıtma çamuru örneği stabilizasyon işleminden sonra, kullanıcıya gönderilmesinden önce ve çamur üretimini temsil edecek şekilde en az 25 farklı numunenin karıştırılmasıyla oluşturulur.

Analiz Metodları: Ağır metal analizi kuvvetli asit parçalanmasını takiben gerçekleştirilmelidir. Referans analiz metodu asgari atomik absorpsiyon spektrometri olmalı ve her bir metal için tespit sınırı uygun sınır değerin % 10’undan yüksek olmamalıdır.

Uygulama YIL ARITMA ÇAMURU ÜRETİCİLERİ SAYISI TOPRAĞA UYGULANAN ARITMA ÇAMURU ARITMA ÇAMURU UYGULANAN TOPRAKLARIN ALANI (ton) (da) 2002 1 42 29,9 2003 2 277953 198.279 2004 3 623 502,15 2005 4 421,47 451,412 2006 1464 1022,44 2007 238 525,1 2008 160,77 1728,5

TEŞEKKÜRLER