Çekim Planları ve Kamera Hareketleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Kemal BAŞARAN Basketbol Antrenörü
Advertisements

Powerpoint Sunum İlkeleri
HAREKET İlk konum = -10 m (x2) Son konum = +15 m (x1)
PERSPEKTİF Yukarıya doğru uzanan kenarlar YÜKSEKLİK kenarlarıdır.
POZLAMA Pozlama; kullandığınız film üzerinde istediğiniz görüntüyü elde edebilmek için ışığın hangi miktarda geçeceğini(diyafram açıklığı) ve hangi süre.
Ders Kitaplarında Tasarım
KONU :GÖRÜNTÜNÜN GEOMETRİK MODELLERİNİN KURULMASI
PERSPEKTİF PERSPEKTİF (İZDÜŞÜM) :Cisimlerin yükseklik, genişlik ve derinlik boyutları ile ön, üst ve yan görünüşleri aynı anda birlikte görünecek şekilde.
OFİSTE EGZERSİZ PROJESİ
“Resimde İç Mekan” nedir?
Fotoğraf Çekerken Dikkat Edelim Yanlışlar ve Doğrular
Panaromik Fotoğraf.
ÇOKLU ORTAM UYGULAMALARINDA GÖRSELTASARIM.
Öğretim Materyali Tasarlama ve Materyalin Üzerinde Değişiklik Yapma
Mekik İle Etkili Sonuçlar
DÖŞEME KESİTİNİN ÇİZİMİ
KAMERA KONUMLANDIRILMASI
POSTA KESİTLERİ (EN KESİTLERİ)
KAMERA-III.
HASTA POZİSYONLARI VE MOBİLİZASYONU
FACIOLOGY ve SAÇ KESİMİ
KONU : IŞIK 6.SINIF FEN BİLGİSİ.
Omuz ve Dİrsek Radyolojİk Anatomİk YapIsI ve İncelenmesİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
Portre Fotğrafları.
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
EŞDEĞER SİSTEMLER İLE BASİTLEŞTİRME
Slayt (PowerPoint) Hazırlama
İLKÖĞRETİM Bilgisayar ve Sağlık.
Diş mekanda kamera İle görüntü çekİmİ
Fotoğraf Stüdyosu Temel Ekipmanları
Nefes ve Teknikleri
Yapım Unsurları Hedef kitleye ulaşmak için değişik unsurlardan faydalanılır. Hedef kitlenin dikkatini çekmeyen yapımların ya eksik içerik ya da teknik.
Yapım Aşamaları (Production Steps)
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Objektifler.
BÖLÜM 6.
TEMEL FOTOĞRAFÇILIK KOMPOZİSYON.
Merhaba arkadaşlar.
İHLAS HABER AJANSI FOTOĞRAF EĞİTİMİ
Görsel Tasarım İlkeleri
Etkili Sunum Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Viraja girmeden önce neler yapmamız gerekiyor ülkemiz trafiğinde sürücülerimizin en bariz hatalarından biri, viraja giriş ve çıkışlarda yaşanmakta işte.
İzdüşüm Bir cismin, herhangi bir düzlem üzerine düşürülen görüntüsüne izdüşüm denir.Görüntünün oluşması için uygulanan metoda da izdüşüm metodu denir.
İnternet Programlama-I HTML-TABLOLAR. HTML TABLOLARI HTML DİLİNDE TABLO OLUŞTURMAK İÇİN TAGI KULLANILIR. İYİ BİLİNMESİ GEREKEN KONULARDAN BİRİDİR ÇÜNKÜ.
Yapım Aşamaları (Production Steps)
ÇEKİÇ ATMA.
GÖRSEL TASARIM.
AYNA ÇEŞİTLERİ.
Makinelerin Başlıca Öğeleri
TEKNİK RESİMDE KESİT GÖRÜNÜŞ
Fotoğraf Makinesi Çeşitleri
BİÇİMSEL (MORFOLOJİK) GÖRÜNTÜ İŞLEME
GEOMETRİK OPTİK.
GÖRSEL SANATLAR UYGULAMA ÖDEVİ PORTRE NEDİR? HAZIRLAYANLAR ERHAN ÖZTEP
YER FOTOGRAMETRİSİ (2014) Doç. Dr. Eminnur Ayhan
TASARIM NEDİR? Tasarım, anlamlı sıralama için bilinçli şekilde harcanan çabadır. Herhangi bir öğretim materyalinde kullanılan her türlü yazı, resim, grafik,
TEK OBJEKTİFLİ REFLEKS MAKİNALAR (SLR - Single Lens Reflex)
GÖRSEL SANATLAR UYGULAMA ÖDEVİ PORTRE NEDİR? HAZIRLAYANLAR ERHAN ÖZTEP
Fotoğraf Çekerken Uyulması Gerekli Olan Temel Kompozisyon Kuralları
YÜZEY ve DÜZLEM
FOTOĞRAFTA ALAN DERİNLİĞİ
PERSPEKTİF NEDİR ? Perspektif, doğadaki iki boyutlu ya da üç boyutlu cisimlerin bizden uzaklaştıkça küçülmüş ve renklerinin solmuş gibi görünmesine denir.
GÖRSEL SANATLAR DERSİ.
FOTOĞRAF ÇEKİM TEKNİKLERİ
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
Objektif Çekilecek nesneden gelen ışıkları toplayarak film ya da sensör üzerine net düşmelerini sağlayan mercekler topluluğudur. Objektif seçerken şunlara.
Kamera Açıları.
KOMPOZİSYON Resimde kompozisyonun manası asrın ikinci çeyreği içinde daha genişlemiştir. Eskiden, kompozisyon kelimesi, içinde figür bulunan resimlere.
FOTOĞRAF ÇEKİM TEKNİKLERİ ESMA ERDOĞANLI 11/G
Sunum transkripti:

Çekim Planları ve Kamera Hareketleri İncelenecek Başlıklar 1-Çekim Planları 2-Kamera Hareketleri 3-Çekim Yaparken Dikkat Edilecek Hususlar 4-Kamera Açılarıyla Verilen Mesajlar

1-Çekim Planları Kamera vizöründen (bakaç) oluşturulan çerçevenin boyutlarına göre çekim ölçekleri değişir. Çekim ölçeği yetişkin bir insan bedenidir. Genel perspektifte çekim ölçekleri aşağıda sıralanmıştır.

1a-Yüz Plan İnsanın alnından itibaren çeneye kadar olan kısmı içine alan bölümdür. Yüz ifadesini daha yakın plana getirmeyi amaçlayan çekimdir. Burada da boğaz kısmı ve başın üst kısmında saçlara gerek yoktur.

1b-Baş Plan Bir insanın başının kadrajda yer aldığı çekim ölçeğidir. Ancak başın hemen üzerinden kesilmemelidir. Çünkü kadraj başın hemen üzerinden veya hemen çeneden kesilirse o kişi sakat gibi görünebilir. Bu bakımdan başın üzerinden çok da fazla olmamak kaydıyla baş boşluğu bırakılır. ( baş boşluğu kadrajı 10 eşit parçaya yatay olarak böldüğümüzü farz edersek onun 2’lik kısmı kadar olmalıdır). Alt kısımdan da aynı şekilde bir miktar boşluk bırakılır.

1c-Omuz Plan Omuzun bir miktar altından, göğüs kısmı alınmadan oluşturulan ölçektir. Burada da başın üzerinde baş boşluğu bırakılması gerekir.

1d-Göğüs Plan Göğsün hemen altından ve yine baş boşluğu bırakılacak şekilde üstten kesilen çekim ölçeğidir.

1e-Bel Plan Belin kravat boyu diye tabir edilen kısmından bölünerek oluşturulan çekim ölçeğidir. Burada dikkat edilmesi gereken tam belden kesilirse sakatmış izlenimi olacağından genel olarak biraz üstünden kesilmesidir. Daha aşağıdan da yani belin daha alt kısmından da kesebilirsiniz. Burada da baş boşluğu mutlaka bulunmalıdır.

1f-Diz Plan Bu çekim ölçeği dizin altından itibaren kesilen ölçektir. Burada önemli olan dizin tam üstünden olmamasıdır. Yine yukarıdan baş boşluğu verilerek oluşturulur.

1g-Boy Plan Boyun tamamının yer aldığı çekim ölçeğidir. Burada üstten baş boşluğu verilir alttan da boyun kavranması açısından alt boşluk verilmelidir.

1h-Detay Plan Senaryo gereği yukarıda saydığımız çekim ölçeklerinin yetersiz kaldığı noktalarda her hangi bir uzvun (örneğin; göz, yüz çizgileri, eller) çok daha yakından çekilmesi ile oluşan çekim ölçeğidir.

1i-Genel Çekim Bir insan grubunun ya da bir mekanın genel görüntüsünü çekerken kullanılan ölçektir. Ayrıntılar ön planda olmaz ancak kadrajda oluşturduğumuz resmin geneli kompozisyon kurallarına uygun olmalıdır. Örneğin kadrajın çok sağında veya çok solunda olmamalıdır. Bu şekilde bir boşluk bırakılırsa sağdan birinin geleceği veya sağ tarafta özellikle belirtilmesi gereken bir şey olduğu anlamı çıkar.

1k-Konu Takibi ve Dikkat Noktası Çerçeve içerisinde bulunan konunun veya ilginin dağılarak başka bir konunun ilgi odağı olması sonucu kameranın  Pan, Tilt, Zoom, (yaklaşma-uzaklaşma) hareketleriyle konuyu takip etmesi gerekir.

1m-Ayrıntının Gösterilmesi Çerçeve içerisinde veya dışında bulunan ve konu içerisinde seyirciye gösterilerek vurgulanmak istenen bir ayrıntının gösterilmesi amacıyla kameranın  “pan, tilt, zoom” hareketleriyle ayrıntıyı göstermesi.

1n-Stüdyo Çekim Planı Stüdyoda konuklu çekimlerde birden fazla kamera kullanılır. Ortadaki kamera ortada oturan kişiyi görürken, diğer kameralar çapraz köşelerdeki kişileri çeker.

2-Kamera Hareketleri

2a-Pan: (Sağa-Sola Çevrinme) Kameranın sağdan sola-soldan sağa doğru yaptığı çevrinme hareketine PAN denir. Soldan sağa yapılan harekete sağa pan, sağdan sola yapılan harekete sola pan denir. Uzun bir objeyi mesela bir gemiyi çekerken, gemi hakkında daha çok detay verebilmek amacıyla pan yapılır.

Pan Yaparken Dikkat Edilecek Husus Pan yaparken birbiri ile ilişkili iki unsur hakkında izleyiciye bilgi vermek ve bu iki unsuru birbirine ilişkilendirmek amacıyla hareket tercih edilir. Bu nedenle pan için başlangıç karesi ile pan hareketinin son karesi çok önemlidir. Bu iki unsur arasında çok fazla boşluk varsa pan tercih edilmez, aradaki boşluğun hem seyirci, hem de konu için önemi olmadığından izleyici sıkılır. Dikkatinin dağılmasına neden olur. Pan hareketi en fazla 90º açılar için tercih edilmelidir. Pan hareketinin hızı da çok önemlidir. Detayların kaybolmayacağı kadar yavaş, ama sıkmayacak kadar tempolu olmalıdır. Gözün takip edebileceği hız miktarı kadar.

2b-Tilt: (Yukarı-Aşağı Çevrinme) Kameranın dikey eksende, yukarıdan aşağıya-aşağıdan yukarıya doğru yaptığı hareketlere Tilt hareketi denir. Kamera gövdesinin yükselip alçalarak yaptığı hareketten farkı çekim düzleminin değişmemesidir. Yukarıdan aşağıya yapılan tilt hareketine tilt down, aşağıdan yukarıya yapılan harekete tilt up denir. Örneğin bir insan vücudunu yukarıdan aşağıya doğru taradığımızda oluşan hareket tilt down olacaktır.

Tilt Yaparken Dikkat Edilecek Hususlar Genel görüntüsü herkes tarafından bilinen veya daha önceki planlarda gösterilen objelerin detayları hakkında bilgi vermek amacıyla, çerçeve formatına uymayan çok yüksek ve büyük objelerin çekiminde, mesela bir kadının kapıyı açmasıyla kafasının görünmesi sonra kapıyı çalan kişi gözüyle aşağı doğru bir bakışı (göz süzüşü) gerçekleştirmek veya normal olmayan bir davranışın sürprizini seyirciye göstermek (kapıdaki kadının kör oluşu gibi) amacıyla, özel efektler veya karmaşa gibi bir çok amaç ile tilt hareketi yapılır.

2c-Truck: İleri-Geri Hareket Kamera ile ileriye-geriye doğru yatay eksende yapılan harekettir. Dolly, pedestal veya şaryo ile yapılabilir. Hareket takiplerinde kullanılır. Konunun hareketine aksi istikamette yapılabilir. Bu sayede konunun olduğundan daha hızlı hareket ettiği etkisi uyandırılabilir. Çerçeveyi gereksiz yere büyütmemek veya küçültmemek için kullanılır.

2d:Dolly: Kayma Kamera gövdesi hareket ettirilerek yapılan mekanik harekettir. Kamerayı ele alarak ve kamera sallanmasını, titremesini göz ardı ederek yapılabilir. Kayma hareketi düz zeminlerde tekerlekli bir tripod veya dolly ile zeminin bozuk olduğu durumlarda şaryo kurarak yapılabilir.

Dolly Niçin kullanılır? Yürüyen, koşan bir kişiyi çerçeve genişliğini değiştirmeden takip etmek amacıyla sık sık kullanılır. Duvardaki, tabletteki kabartmayı yatay düzlemde tararken pan yaparsak kabartmanın uçlarına doğru netlik ve çerçeve büyümesi problemini ortadan kaldırmak için yatay düzlemde kayma hareketi idealdir.

2e-Pedastal: Yukarı-Aşağı Hareket Kamera ile yukarıdan-aşağıya veya aşağıdan-yukarıya doğru dikey eksende yapılan harekettir. Mesela bir insanı ayaklarından başına kadar çerçeveyi genişletmeden takip etmek için yapılır. Dikey nesnelerin yüzeylerindeki resim veya kabartmayı takip ederken tilt hareketi yapılırsa netlik ve çerçeve büyümesi probleminden kaçınmak için idealdir.

2f-Ark (Dairesel Hareket) Kameranın dairesel olarak yaptığı harekettir. Çerçevenin sabit tutulması hareketin doğru yapılması için gereklidir. Resim çerçevesinin başlangıcı ile bitiş karesinin aynı formatta olması tercih edilir. (Panoramik çekim de denebilir)

2g-Zoom: Optik Kaydırma Çekilen konunun sabit bir yerde durması ve kamera gövdesi ile hareket etmeye gerek kalmadan görüntü açısının büyümesi veya küçülmesinin mercekler yardımıyla sağlanmasıdır. Objektif içinde bulunan merceklerin ileri veya geri hareketiyle yapılır. Bu optik kaydırmaya zum denir.

Zoom Out-Zoom İn Çerçeveye sığmayan konunun genelini görmek için veya genel görüntü içinden detaylar almak için zum yapılır. Zum hareketinde çerçeve genişler veya daralır. Bunu “Zoom out ve zoom in” kavramlarıyla ifade ederiz. Zum hareketindeki dezavantaj, dar bir açıda objeyi çekerken arka plan flulaşır. Geneli görmek için açı genişletildiğinde ise arka planın da netleşmesidir. Zum hareketi aslında ciddi bir kamera hareketidir ve zaten çerçeve içinde hareket eden nesneler varsa izleyicinin dikkatini dağıtmamak için ayrıca bir zum hareketi yapılması tavsiye edilmemektedir.

2h-Alan Derinliği İnsan gözü bulunduğu noktadan neredeyse sonsuza kadar olan tüm alanı net görme imkanına sahiptir. Ancak, çekimi yaparken netlik yaptığımız nesnenin önünde ve arkasında bir netlik bölgesi oluşur ve bu bölgenin dışında kalan bölgeler netsiz (flu) olur. Bu bölgeye “Net Alan Derinliği” denir. Alan derinliği, netlik noktası belirlendikten sonra en yakında net olan noktadan en uzaktaki net olan noktaya kadar olan aralıktır. Net alan derinliği, nesnenin önünde daha az, arkasında ise daha fazladır. Netleme yapılan nesnenin 1/3 (a) oranında önünde ve 2/3 (2a) oranında arkasında olmak üzere görüntüde net olarak çıkacak mesafedir. (a+2a).Objektifin netliği, uzak bir noktaya yapıldığında alan derinliği daha fazla olacaktır.

3-Çekimde Dikkat Edilecek Hususlar

3-Çekimde Dikkat Edilecek Hususlar/1 1-Konu takibi ve çekim için en avantajlı yeri bulun. 2-Çekimlerde gereksiz tüm hareketlerden kaçının. 3-Kamera hareketleri kullanacaksanız hareketli plana başlarken ve planı bitirmeden önce en az 5 saniye sabit plan görüntü alın. 4-Kamera Çekimlerinde her hareketin bir sebebi olmak zorundadır. Özel çekimler bunun dışında kalır. (Örneğin klipler) 5-Amaçsız hareketler seyircinin acemi bir kameramanla baş başa olduğunu hissetmesine neden olduğu gibi konunun da dağılmasına sebep olacaktır. 6-Sabit ve kararlı çekimler etkili ve anlamlı olur 7-Süpürür gibi tabir edilen, devamlı hareket halinde ve kararsız çekimden uzak durun  8-Her obje veya konuda yeterince sallantısız, anlaşılacak kadar sabit kalın. Yerine göre sallantılar normal karşılanır. Arabada veya yürürken yapılan çekimlerdeki sallantı zaten işin doğallığındandır. 

3-Çekimde Dikkat Edilecek Hususlar/2 9-Işık kullanımı çok önemli. Işığı sırttan veya yandan alın. Işığa karşı çok zorunlu olmadıkça çekim yapmayın. Zira diyafram çok fazla ışıkla karşı karşıya kaldığı için çekilen objenin veya insanın yüzü siyah çıkacaktır. 10-Ses kaydı önemli. Çekim sırasında kameranın sesi kaydedip etmediği Audiometre ibresiyle kontrol edilmeli veya bir kulaklıkla çekimden gelen ses dinlenmelidir. 11-Çok fazla zoom-in ve zoom-out kullanmayın. Plandan plana geçişler yavaş olmalı, pan yaparken yumuşak geçişlerle devam edilmeli ve çok hızlı olmamalı. İnsanın göz takibi ve bakış hızı dikkate alınmalıdır. 12-Yapılacak gerçek çekimler öncesi prova yapılmalı. Provalar ve deneme çekimleri cesareti attırır, hatayı en aza indirir. 13-Çekimde kullanılacak bütün ekipman baştan sona iyice kontrol edilmeli.

4-Kamera Açılarıyla Verilen Mesajlar Sinemada genel olarak kullanılan belli başlı açılar vardır. Bu açıların belirlenmesinde ise deneme yanılma yöntemi kullanılmıştır. Bu tecrübeyle sabit bilgiler, kameranın izleyicinin gözü olarak kullanılıp algılamada rahatlık kazandırmak için oldukça pratiktir. Zaten aslında görsellik başlı başına bir anlatım unsurudur. Burada görselliğin en temel kurallarından biri olan kamera açılarını ve bunların etkisini göreceğiz.

Altın Nokta Film karesinin hayali olarak 9’a bölündüğü varsayıldığındaki en içte kalan karenin içinde yer almalıdır. Bütün görsel sanatlarda kullanılan bu altın nokta kuralı sıkça kullanılır. Bunun nedeni ise, insan algısının en çabuk algıladığı yerin bu noktalar olduğunun kanıtlanmasıdır.

Özdeşlik Kuralı Eğer bir kişiyle izleyenin özdeşlik kurmasını istiyorsanız kamera daima o kişinin tam karşısında yer almalıdır. Ve daima altın nokta dediğimiz alanda bulunmalıdır. Bu şekilde izleyenler ve karakter arasında empati kurulması sağlanır. Ve genelde baş karakter yakın plandan gösterilir ki yüzünün ifadesi daha akılda kalıcı ve etkili olsun

Dengesizlikler Bir insanın aciz ve dengesiz olduğunu anlatmak için kamera en üst köşede yer alır. Bu tür çekimlerde insan veya nesne yani çekilen her neyse belli oranda gerçeklikten, nesnellikten uzaklaşır.

Büyüklük-Küçüklük Büyüklük Bir insanı güçlü ve kararlı göstermek için de kamera alta yerleştirilir. Bu şekilde kişi olduğundan büyük görünür. Ukalalık veya patronluk taslama ifadesini de vermek için kullanılır. Küçüklük Bir insanı ezik ve güçsüz göstermek istiyorsanız kamerayı yukarıya yerleştirirsiniz. Tabi bu kural oyunculukla da bütünleşmelidir. Diğerlerinde olduğu gibi. Salt küçüklük değil, ezilmişlik, zavallılık, güçsüzlük, umutsuzluk gibi duyguların anlatımında da kullanılır

İzlediğiniz için Teşekkür Ederim (Ramazan Cihan)