Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Objektifler.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Objektifler."— Sunum transkripti:

1 TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Objektifler

2 OBJEKTİFLER Fotoğraf makinesinde konunun tüm noktalarının film duyarkatı üzerine düşmesini sağlayan mercek yada mercekler grubuna objektif denilmektedir. Bir objektifin temel özellikleri şunlardır; Odak uzaklığı, diyafram açıklığı, bakış açışı, en yakın netleme uzaklığı ve boyutu.

3 OBJEKTİFLER

4 OBJEKTİFLER

5 OBJEKTİFLER Tek bir mercekle net ve keskin bir görüntü elde edilememesinden dolayı objektiflerde birden çok mercek bulunmaktadır. Objektifin özelliklerine göre, içinde kaç tane mercek kullanılacağı ve bunların hangisinin içbükey veya dışbükey olacağı belirlenmektedir. Mercek çapı, kalınlığı ve yüzey eğimi objektif tasarımında çok önemlidir.

6 OBJEKTİFLER Netleme işlemi, objektiflerde bulunan netlik kontrol halkası ile yapılmaktadır. Ancak netlemenin otomatik olarak yapıldığı sistemler de mevcuttur. Sonsuzdaki bir nesneye (örneğin güneşe) netleme yapıldığında, objektif ile film yüzeyindeki görüntü arasında oluşan uzaklığa odak uzaklığı denilmektedir.

7 OBJEKTİFLER Objektifin odak uzaklığı değiştikçe objektifin net olarak gördüğü alan (bakış açısı) farklılaşmakta, konuya uzak yada yakın olunduğu izlenimi uyandırılmaktadır. Objektifler odak uzaklığına (bakış açısına) göre sınıflandırılmaktadır: Normal objektifler, geniş açılı objektifler, dar açılı objektifler ve zoom objektifler (değişebilir odak uzaklıklı).

8 OBJEKTİFLER

9 OBJEKTİFLER

10 NORMAL OBJEKTİFLER Normal objektifin odak uzaklığı, kullanılan filmin diyagonal köşe uzaklığına eşittir. Örneğin, 35 mm. filmin boyutu 24x36 mm. ve köşegen uzunluğu 43 mm.'dir. Bu durumda 50 mm. bir objektif, 35 mm. makineler için normal objektiftir.

11 NORMAL OBJEKTİFLER Bu objektifler en yüksek diyafram açıklığını ve ışığı sağlayarak keskin ve net görüntüler vermektedir. Ek bir gereç kullanmadan çok yakını netleyebilir ve fiyatları diğer objektiflere göre daha ucuzdur. Normal objektifler portre çekimleri ve durgun konular için doğru seçimdir. Geniş açılı ve tele objektifler gibi perspektifi bozan etkileri yoktur.

12 NORMAL OBJEKTİFLER Nikon 50 mm normal objektif

13 GENİŞ AÇILI OBJEKTİFLER
Geniş açılı objektiflerin odak uzaklığı, kullanılan film boyutunun köşegen uzunluğundan daha azdır. Bu objektifler, normal objektiften daha geniş bir bakış açısına sahiptir. Böylece bir film karesine daha fazla şey sığdırılabilir. Geniş açılı objektifler, normal objektife göre daha kısa odak uzaklıklı objektiflerdir. Örneğin 35 mm. film için 28 mm. odak uzaklığına sahiptir.

14 GENİŞ AÇILI OBJEKTİFLER
Geniş açı objektiflerde daha çok film karesinin kenarlarında bozulma olduğu için konuyu ortaya yerleştirmek gerekmektedir. Bu objektifler kullanılırken dikey olarak ortaya çıkan perspektif bozukluğunu engellemek için konuya fazla yaklaşılmamalı, mümkünse yüksek bir yerden fotoğraf çekilmelidir

15 GENİŞ AÇILI OBJEKTİFLER
Canon 28 mm geniş açılı objektif ve Pentax mm balık gözü objektif.

16 GENİŞ AÇILI OBJEKTİFLER
6 mm. Nikon Objektif ile alınan görüntü

17 GENİŞ AÇILI OBJEKTİFLER

18 GENİŞ AÇILI OBJEKTİFLER
Geniş açılı objektiflerdeki temel belirginlik fotoğrafın köşelerindeki ovalleşme şeklinde ortaya çıkar. Bir fotoğrafın geniş açılı bir objektif ile çekildiği, fotoğrafta yer alan çizgilerin yatay ve dikey objelerin ovalleşmesinden gözlemlenebilir. Ayrıca biçimler birbirinden uzaklaşır. Görüntüde biçim bozumu (deformasyon) olur.

19 TELE (DAR) OBJEKTİFLER
Odak uzaklığı, kullanılan film boyutunun köşegen uzunluğundan daha fazladır. 35 mm. fotoğraf makineleri için mm. odak uzaklıklı tele objektifler bulunmaktadır. Tele objektiflerde konunun arka planı belirgin değildir yani alan derinliği en azdır.

20 TELE (DAR) OBJEKTİFLER
Dürbün etkisine sahip bu objektifler spor karşılaşmaları, vahşi doğa, yangın yeri gibi yaklaşılması güç olan konuların fotoğrafı çekilirken kullanılmaktadır. 135 mm. odak uzaklıklı tele objektifler, normal objektife göre yaklaşık iki kat büyük görüntü sağlamaktadır

21 TELE (DAR) OBJEKTİFLER
Tele objektif

22 TELE (DAR) OBJEKTİFLER
Teleobjektiflerin görüntü üzerindeki belirleyicisi yığılma etkisidir.

23 TELE (DAR) OBJEKTİFLER
Çok uzun yakınlaştırıcılı objektiflerin makinelere takılmasında kontrol problemi ortaya çıkmaktadır. En küçük nefes alıp verme bile görüntü alımında netsizliğe sebeb olmaktadır. Dolayısıyla yardımcı araç gereç çekimi sabitleştirmek için kullanılmaktadır.

24 ZOOM OBJEKTİFLER Zoom objektiflerde odak uzaklığı değişebilir niteliktedir. Objektif üzerindeki bilezik hareket ettirildiğinde farklı bakış açılan sağlanmaktadır. Zoom objektifler, birden çok objektifin tek bir yerde birleşmiş halidir. Tele zoom objektifler, odak uzaklığı mm. arasında değişen objektiflerdir.

25 ZOOM OBJEKTİFLER Zoom objektiflerde bir kez netleme yapıldığında odak uzaklığı değişse bile netlik değişmemektedir. Ayrıca günümüzde kullanılan birçok zoom objektifin makro objektif özelliği bulunmaktadır. Basın fotoğrafçılığında ve artistik amaçlar için daha çok geniş açılı zoom objektifler kullanılmaktadır.

26 ZOOM OBJEKTİFLER Zoom objektiflere nazaran sabit odak uzaklıklı objektifler her ışık koşulunda daha kaliteli görüntü ve daha fazla diyafram açıklığı sağlamaktadır. Zoom objektiflerin ağır olması nedeniyle makinelerin dengesini bozması da bir olumsuzluktur. Fakat günümüzde kullanılan zoom objektifler hafifleşmiş ve ideal diyafram açıklığını sağlar hale gelmiştir.

27 ZOOM OBJEKTİFLER Zoom, bir teknik olarak kullanıldığında estetik görüntüler ortaya çıkar.

28

29

30

31

32 DİYAFRAM Objektif üzerinde mercekler arasında bulunan diyafram, kısılıp açılarak filme gelen ışığın miktarını ayarlanır.

33 DİYAFRAM Diafram açıklıklar: 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, 64

34

35

36 DİYAFRAM

37 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Duyarkata ulaşan ışığın süresini denetleyen mekanizmadır.Bu süreler örtücü hızı dediğimiz sayılarla ifade edilmektedir.

38 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Örtücü Hızı: – – 30 – 500 –1000 – 2000 – 4000 – 8000 Obtüratör saniyenin 8000’de 1’i 1000’de 1’i 250’de 1’i 60’da 1’i vb şeklinde açılır kapanır ve pozlama gerçekleşir.

39 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Ayrıca obtüratör – – 30 – 60 –B – T ayarlarında çalışmak suretiyle tam saniye pozlamalar yapabilmektedir. B konumunda iken deklanşöre basıldığı sürece; T konumunda iken ise ikinci kez basana kadar ayna açık kalır yani pozlama işlemi devam eder.

40 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Ayrıca uygulanacak olan örtücü hızını belirleyen halka ya da gösterge üzerinde B ve T’den başka aşağıdaki işaretlerde olabilir. X Elektronik flaşla çekim yapılırken kullanılır. A Diyafram öncelikli konum bulunduğu P Diyafram ve örtücü hızını kendisi ayarlar.

41 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Diyafram ve Örtücü bir birine ters orantılı olarak çalışır. f /22 f / 16 f / 11 f / 8 f / 5.6 f / 4 f / 2.8 f / 2 f / 1.4 ¼ 1/8 1/15 1/30 1/60 1/125 1/250 1/500 1/1000

42 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Perde hızında veya diyafram değerlerinde ki her değişim, durak veya stop olarak ifade edilir. Pozlamadaki bir duraklık artış, film düzlemindeki ışık miktarını iki katına çıkarır. Diyaframın bir durak açılması veya pozlama süresinin iki katına çıkarılması gerekir.

43 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Film düzlemine ulaşacak ışık miktarı; perde hızı ve diyafram açıklığı ile kontrol edilir. f / Diyafram değerleri; ışık miktarını; Perde hızı değerleri; diyaframdan süzülüp gelen ışığın, ne kadar süreyle pozlanacağını belirler.

44 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Pozlama : Bu iki değişkenin birleşimi ile elde edilir. Pozlama değerleri, deklanşöre hafiften basmak suretiyle görülebilir. Fazla basılması durumunda deklanşör çalışır ve bir kare harcanmış olur.

45 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Örnek1 : Makine pozometresi f/5.6 – 1/60 vermiş olsun. Bu eşdeğer pozlamayı şu şekilde de elde edebiliriz. f/8 – 1/30 Örnek2: Eşdeğer pozlama f/11 – 1/30 olsun. Konumuz gereği hızlı bir perde hızı yani 1/250 gerekiyorsa, eşdeğer pozlamayı sağlayabilmek için f/4 olur.

46 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
f/11 f/ durak fazla ışık 1/ / durak az ışık Fotoğrafçı, fotoğrafta yaratacağı etkiye göre, en doğru birleşim için kendisi karar verir. Unutulmamalıdır ki, her birleşimin fotoğrafta yarattığı etki farklı olur.

47 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
PerdeHızının Belirlenmesi: a-) Konu hareketli ise b-) Hareket etkisi yaratılmak isteniyorsa seçilen örtücü değerini belirler. Örnek : Koşan at 1/500’de durdurulabilirken, kaplumbağa 1/8 ‘de durdurulabilir.

48 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE

49 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE
Hareketli her konunun dondurulması gerekmeyebilir. Hareketten kaynaklanan denetimli bulanıklıklar da tercih edilebilir. Fotoğrafa hareket etkisi kazandırılır.

50 ÖRTÜCÜ/OBTÜRATÖR/ENSTANTENE


"TEMEL FOTOĞRAFÇILIK Objektifler." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları