ULUSLARARASI KALKINMA BİRLİĞİ (IDA)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ: Sosyal Güvenlikte Yeni Bir Dönemin Başlangıcı R.Hakan ÖZYILDIZ Müsteşar Yardımcısı Hazine Müsteşarlığı “Bireysel Emeklilik.
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
T.C DİCLE KALKINMA AJANSI
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
Fiyat İstikrarı ve Büyüme
ÜLKE SUNUMU TC BAŞBAKANLIK DTM ANKARA-TÜRKİYE 10 HAZİRAN 2008
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
Uluslararası İşbirliği Faaliyetleri
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
GLOBAL FİNANSAL KRİZİN TÜRK KAMU MALİYESİNE YANSIMALARI
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
ISPARTA TİCARET VE SANAYİ ODASI AVRUPA YATIRIM BANKASI
UNCCD COP HAZIRLIK TOPLANTISI 8 Eylül New York Toplantısı 20 Eylül 2011 Salı günü New York’ta Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda “Sürdürülebilir.
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
Türkiye’de Yerel Kalkınma ve Aktörler Emin Dedeoğlu 22 Ocak 2007, Kütahya.
AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi Tanıtım Toplantısı Antalya 22 Ocak 2013.
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
Prof. Dr. Habip ASAN, TPE Başkanı 31 Ekim2013, İZMİR Türkiye’de Yenilikçi Üretim Yapısına Geçişte Sınai Mülkiyet Alanında Yaşanan Gelişmeler.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
GÜNCEL EKONOMİK GELİŞMELER VE 2008 OCAK-HAZİRAN DÖNEMİ MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA SONUÇLARI KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 10 Temmuz 2008 T.C. MALİYE.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
SİVAS TİCARET VE SANAYİ ODASI. SİVAS 1901 yılında kurulmuştur. Yaklaşık 4000 aktif üyesi bulunmaktadır. 24 meslek grubundan 62 meclis üyesi ve 20 personeli.
1 ÜNİVERSİTE – SANAYİ İŞBİRLİĞİNDE KOSGEB DESTEKLERİ (Serhan EKER – 2008 Aralık)
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
İstanbul-25 Nisan 2008 “Hayata Artı” GENÇLİK PROGRAMI.
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
Belediye Ortaklık Ağları Projesi TUSENET – Türk –İsveç Belediye Ortaklık Ağları / Turkish – Swedish Municipal Network.
Küresel Piyasalardaki Gelişmeler Işığında Türkiye Ekonomisine ve Bankacılık Sistemine İlişkin Değerlendirmeler Hüseyin Aydın Yönetim Kurulu Başkanı 1 Şubat.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
1 Finans Konulu Tematik Çalışma Grubu Raporu Koordinatörler Toplantısı 5-6 Kasım 2007 T. Woudeneh & J. Labre.
BOSCH ‘’ Yaşam İçin Teknoloji ‘’. Dünyanın üçüncü büyük beyaz eşya üreticisi ve Avrupa’da beyaz eşya pazarı lideri olan BSH Grubu, 700 milyon Euro yatırımla.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER İSA COŞKUN MÜSTEŞAR YARDIMCISI … Mayıs 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DÜNYA VE TÜRKİYE EKONOMİSİNDEKİ SON GELİŞMELER HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI Bişkek 13 Nisan 2009 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2008 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 3 Ocak 2008 – İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-4 Prof. Dr. Doğan Nadi Leblebici Bu Slaytta Esen Çağlar’ın 2007 yılında tepav’da yaptığı.
DÜNYA BANKASI Robert B.Zoellick.
Uluslararası İşletmecilik Kısım 3 Bölüm 9 – Ödemeler Dengesi
Afrika Sanayici ve İşadamları Derneği «Türk Özel Sektörünün Afrika’ya Açılan Kapısı» THE GATEWAY TO AFRICA.
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TİKA: Türkiye’nin Küresel Dış Politika Enstrümanı
Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
DÜNYA BANKASI Dünya Bankası (Alm. Weltbank, İnternationale Bank für Wieder ausfbau und wirstchaftliche Entwicklung (IBRD), Fr. Banque Internationale, Banque.
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
TÜRK EXIMBANK İhracatın Finansmanı
DÜNYA BANKASI DÜNYA BANKASI Geçiş ve gelişmekte olan ülkeler için dünyanın en büyük finansman ve bilgi kaynaklarından biridir.
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için
Tarım sektörünün önemi
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

ULUSLARARASI KALKINMA BİRLİĞİ (IDA)

Kuruluşu ve Üyeleri: Şubat 1958 tarihinde dünya bankası kredilerinden daha uygun şartlarda düşük faizli, uzun vadeli ve kolay ödenebilir taksitlerle finansman sağlayacak bir uluslararası finansman kuruluşunun oluşturulması fikri ortaya atılmıştır. Sözleşme 24 eylül 1960 tarihinde yürürlüğe girmiştir dünya bankasına taraf olan ve 31 aralık 1960’a kadar bunu onaylayan ülkeler ida’ nın ilk kurucu üyeleridir bir ülkenin dünya bankası üyeliğinin sonra ermesi IDA üyeliğini de sona erdirmektedir

Ekonomik İşbirliği Kalkınma Amaçları: IDA sözleşmesinin 1 Ekonomik İşbirliği Kalkınma Amaçları: IDA sözleşmesinin 1. Maddesinde amacı şöyle belirtilmiştir: “IDA üye ülkelerden en az gelişmiş seviyede olanlara, verimliliği ve hayat standartlarını yükseltmek suretiyle kalkınma amaçlarına katkıda bulunacak kredileri, bu ülkelerin ödemeler dengesinde büyük yük oluşturmayacak şartlarla sağlamayı amaçlamaktadır.” Öderken ödemeler dengesi sorunu ile karşı karşıya kalmamasına dikkat edilmektedir. Bunun için üye ülkenin borçlarını her zaman konvertibl dövizlerle ödenmesi şartı aranmamaktadır. IDA bu niteliği ile dünya bankası’nın gerçekleştirmek istediği amaçlara destek olmaktadır. IDA, gelişmekte olan ülkelere elverişli şartlarla kredi vermek için kurulmuştur. Ödünç verilirken, üye ülkenin bunu geri

IDA’nın Dünya Bankası’ndan 3 farklı niteliği vardır IDA’nın Dünya Bankası’ndan 3 farklı niteliği vardır. 1) Dünya bankası bütün gelişmekte olan ülkelere kredi açarken, IDA en az gelişmiş olanlarına kredi açmaktadır. 2) Dünya bankası, üyelerine kredi açarken bu kredinin üyelerinin ödemeler dengesini nasıl etkileyeceği ile bir dereceye kadar ilgilidir. Oysa IDA bununla çok fazla ilgilidir. 3) Dünya bankası 3-5 yılı ödemesiz 15-20 yıl vadeyi kapsar ve piyasa faizlerine yakın faiz uygulanırken IDA sıfır faizle 35-40 yıl vadeli kredi verir.

YAPISI VE YÖNETİMİ:

Dünya bankası, IDA ve IFC’nin icra direktörleri kurulu aynı kişilerden oluştuğu için kurul toplantıları her 3 kurumu da kapsayacak şekilde yapılır. IDA, Dünya Bankası’ndan ayrı sermayesi ve kaynaklarıyla tüzel kişiliği olan, fakat yönetim ve denetim açısından dünya bankası ile aynı bünyede bulunan bir yapıya sahiptir. Sonuç olarak, IDA, kendi sermayesine, ayrı hesaplara sahip ayrı bir kuruluştur.

FİNANSMAN KAYNAKLARI: Birinci grupta yer alan sanayileşmiş ülkelerin IDA’nın sermayesini ödeme taahhütleri ve katkılarıdır. İkinci grupta yer alan ülkelerin sermaye taahhütleri Dünya Bankası’nın gelirlerinden IDA’ya yapılan transferler IDA dünya bankası gibi sanayileşmiş ülkelerin sermaye piyasalarında büyük ölçüde borçlanarak finansman sağlama yoluna gidemez.

KREDİLERİ: IDA kredileri “ kalkınma kredisi” olarak adlandırılır KREDİLERİ: IDA kredileri “ kalkınma kredisi” olarak adlandırılır. IDA’dan kredi kullanabilmek için en alt yıllık milli gelir seviyesinde olmak gerekmektedir. Fakirlik çizgisi zamanla değişmektedir. 1997 yılında bu 795 dolar kişi başına GSMH idi.1998 yılı mali yılı ise bu tutar 925 dolar kişi başına GSMH’ dır. -IDA kredileri, üye ülkelere bir kredi anlaşması çerçevesinde açılır. -Üye ülkenin kalkınma seviyesinin yükseltmesine yönelik bir projeye dayanması gerekmektedir. -IDA, hükümetlere kredi açar özel kesim kuruluşları IDA’nın kredilerinden yararlanamaz. -İmtiyazlı krediler sınıfına giren kredileri, 10 yılı ödemesiz dönem olmak üzere 35-40 yıl vadeli ve faizsizdir

Dünya Bankası’nın En Yoksul Ülkeler İçin Sağladığı Fon IDA ile Yoksulluğa Son: Dünya Bankası’nın en yoksul ülkeler için sağladığı fon olan uluslararası kalkınma birliği (IDA) 50 yılı aşkın bir zamandan bu yana en güç ve karmaşık zorlukların üstesinden gelmeyi başarmıştır. Kalkınma finansının en büyük kaynaklarından birisi olan IDA; yarısı Afrika’da bulunan dünyanın en yoksul ülkelerine sağlık, eğitim, altyapı, tarımsal, ekonomik ve kurumsal kalkınma desteği vermektedir. Bu ülkelerde 2.5 milyar insan yaşamakta olup, bunların 1.8 milyarı günde 2$ veya daha az bir parayla hayatını idare ettirmektedir.

Ağır borç yükü altındaki ülkelere sağlanan borç indirimleri ve taksit ertelemelerinden Haiti ve Afganistan’daki imar çalışmalarına, son dönemdeki küresel açlık ve ekonomik krizlere kadar dünya IDA’ ya büyük sorunların ele alınması gereken bir yer gibi görünüyor. Dünyanın en yoksul ülkelerine odaklanmak suretiyle karmaşık küresel sıkıntılara müdahale etme yetkisi sektöre yaygın bilgi ve kaynaklara sahip başka bir uluslararası kuruluş yoktur.

IDA, gelişmiş ve gelişmekte olan bağışçı ülkelerin ve dünya bankası Grubu’nun diğer iki kuruluşu olan uluslararası imar ve kalkınma bankası (IBRD) ve Uluslararası Finans Kurumu’ nun (IFC) katkılarıyla üç yılda bir yenilenmektedir.

Afganistan’da 2012 yılında 2.7 milyon kız öğrenci okula kayıt yaptırdı. Bu rakam 2002’de 191 bin idi.

Bosna-Hersek genelindeki 20 belediye yaşayan insanların tamamına 2011yılında 24 saat su verilmeye başlandı.

Burkina faso’daki çocukların tamamına 2002 yılından bu yana ücretsiz aşı yapılıyor.

ETİYOPYA • 2005’te beş yaşından küçük çocuklar arasında ölüm oranı binde 123 iken, 2011 yılında bu rakam 88’e düştü. • 1997’de Etiyopya yollarının %22’si iyi durumda görülürken, 2010 yılında bu oran %60 idi. Gine • 2011 yılında 12-23 aylık çocukların %39’unun tam aşıları yapılmış iken, 2012’de bu oran %75’e yükseldi. • 2011’de bir sağlık kuruluşundan doğum öncesi bakım hizmeti alan hamile kadın oranı %83 iken, 2012 yılında %95’e çıktı.

TÜRKİYE’NİN ULUSLARARASI KALKINMA İŞBİRLİĞİ FAALİYETLERİ: Türkiye’nin siyasi ağırlığı, aktif diplomasisi, dinamik ekonomisi ve artan teknik kapasitesi gibi unsurlardan güç kazanan uluslararası alandaki yükselen profili, en somut yansımalarından birini ülkemizin uluslararası kalkınma faaliyetlerinde ön plana çıkan rolünde bulmaktadır

Türkiye’nin uluslararası kalkınma işbirliği içindeki rolü son yıllarda köklü değişimlere uğramıştır. Yeni ekonomik dinamikler ve küresel sürdürülebilir kalkınmaya katkı sağlama yoluyla dünya barışı ve istikrarının desteklenmesi hususunda artan sorumluluk duygusu Türkiye’nin uluslararası kalkınma işbirliği yapısı içinde yeni ve dinamik bir aktör olarak ortaya çıkmasına imkân vermiştir.

Geleneksel donör ülkelerin ekonomik kriz koşullarında büyük kesintilere gittikleri bir ortamda Türkiye’nin kalkınma yardımlarını önemli oranlarda artırmakta olması, gerek uluslararası kuruluşların, gerek gelişmekte olan ülkelerin ilgi ve takdirini toplamakta ve ülkemize yönelik işbirliği çağrılarında çarpıcı artış görülmektedir.

Türkiye’nin Kalkınma İşbirliği: Yardım Alan Ülke Konumundan Yardım Yapan Ülke Konumuna Gelmesi: Türkiye, devlet planlama teşkilatının (DPT) Gambiya, Gine , Moritanya , Senegal , Somali ve sudan ’da kurumsal kapasite inşasını hedefleyen 10 milyon ABD doları tutarında kapsamlı bir yardım paketi oluşturmasıyla, 5 haziran 1985 tarihinde kendi dış yardım programını başlatmıştır.

TİKA: Türkiye’nin Kalkınma İşbirliğinin Kurumsallaşması: 1992 yılında kurulan ve Türkiye'nin kalkınma işbirliği politikasının uygulanması sorumluluğu verilen TİKA, aynı zamanda türkiye'nin kalkınma işbirliğini ulusal aktörlerin yanı sıra, uluslararası kuruluşlar ve ikili donörlerle koordine etmekten de sorumludur. Ayrıca TİKA, Türkiye'nin resmi kalkınma yardımlarının istatistiklerini toplamak ve raporlamakla görevlidir.

Tika’nın 23 kalkınma ortağı ülkede işbirliği faaliyetlerinin uygulamaya konmasında ve ülke hakkında birinci elden veri toplamada yerel kalkınma ortaklarıyla doğrudan iletişiminde önemli bir rol oynayan 26 program koordinasyon ofisi bulunmaktadır. Ancak Tika’ nın faaliyetleri bu 26 denizaşırı ofisle sınırlı olmayıp, dünya genelinde 100’den fazla ülkeye ulaşmaktadır.

Türk Dış Politikasının Yeni Öncelikleri ve Kalkınma İşbirliğinin Rolü: Türkiye, kendi bölgesi ve ötesindeki belli başlı konularda yapıcı bir rol oynama yönündeki çabalarını sürdürmektedir. Türkiye’nin kalkınma işbirliği alanındaki faaliyetleri daha iyi bir gelecek için yoksulluğun giderilmesini ve sürdürülebilir kalkınmayı hedefleyen küresel çabalara katkıda bulunma konusundaki kararlılığının bir göstergesidir.

Türkiye, Afganistan’da Taliban rejiminin sona ermesinden sonra, bu ülkeyi kalkınma işbirliği gündeminin birinci sırasına koymuştur. Savaş nedeniyle yıkıma uğramış Afganistan’ın yeniden imarı, temel hizmetlerin sağlanması, temel özgürlüklere saygılı yeni bir düzenin oluşturulması ve kamu düzeninin yeniden kurulması Türkiye’nin öncelikleri olmuştur. Türkiye’nin 2005-2009 döneminde Afganistan’a sağladığı resmi kalkınma yardımları 400 milyon ABD Doları’na ulaşmıştır. Tika’nın Afganistan’da hâlihazırda, Kabil, mezar-ı şerif, Vardak ve Cevizcan’da olmak üzere, Kabil’deki Türk büyükelçiliğiyle yakın işbirliği içinde faaliyet gösteren dört ofisi bulunmaktadır.

Yükselen bir Donör Ülke Olarak Türkiye'nin Performansı: OECD istatistiklerinin incelenmesinden, ülkemizce yapılan yıllık resmi kalkınma yardımlarının, 2005 yılında 601 milyon Dolar 2006 yılında 714 milyon Dolar 2007 yılında 602 milyon Dolar 2008 yılında 780 milyon Dolar 2009 yılında 707 milyon Dolar 2010 yılında 967 milyon Dolar 2011 yılında 1.4 milyar Dolar tutarında gerçekleştiği görülmektedir.

Bu veriler Türkiye’nin kalkınma yardımlarını düzenli şekilde artırmak suretiyle yükselen donör ülke statüsüne ulaştığını somut biçimde ortaya koymaktadır. 2010 yılında 967 milyon Dolar olarak gerçekleştirdiğimiz Resmi Kalkınma Yardımlarımızın, 2011 yılında yüzde 38 artışla 1.4 milyar Dolara ulaşmasıyla Türkiye, OECD üyeleri arasında Resmi Kalkınma Yardımlarını en çok artıran ülke olmuştur. Özellikle gelişmiş ülkelerin kriz ortamında kalkınma yardımlarında önemli kesintilere gittikleri bir ortamda Türkiye’nin yardımlarının bu kadar yüksek oranda artması gelişmekte olan ülkelere desteğimizin en somut göstergesidir.

Türkiye’nin En Az Gelişmiş Ülkelere Yönelik Desteği: Birleşmiş milletler en az gelişmiş ülkeler (EAGÜ) 4. Konferansı, ülkemizin ev sahipliğinde 9-13 mayıs 2011 tarihlerinde İstanbul’ da başarıyla düzenlenmiştir.  Söz konusu konferans ’da, 2020 yılına kadar EAGÜ’ lerin kalkınmasına dönük olarak, gerek bu ülkelerde, gerek uluslararası alanda hayata geçirilecek faaliyetleri içeren İstanbul eylem programı kabul edilmiştir. 1 milyara yakın nüfusa sahip 48 EAGÜ’ ye yönelik İstanbul Eylem Programı’nın öncelikli hedefi, bu ülkelerde yoksulluğun ortadan kaldırılmasıdır.

İstanbul Eylem Programı’nın ana odak noktası, EAGÜ’ de üretim kapasitesinin artırılması ve bu amaçla yatırımların geliştirilmesidir. Bir önceki Konferans’ta (Brüksel-2001) kabul edilen Brüksel Eylem Programı’nda ise ana odak noktası ticaretin geliştirilmesi (Aid for Trade) ve sosyal kalkınma olmuştur. İstanbul Eylem Programı’nda, öncekilerden farklı olarak, izleme konusuna da özel bir yer verilmektedir.

Diğer yandan, İstanbul Eylem Programı’nın uygulanmasına yönelik olarak BM EAGÜ Yüksek Temsilciliği tarafından ilgili paydaşlarla yapılan istişareler sonucunda, açıkladığımız Türkiye Paketine de atıfta bulunan bir yol haritası hazırlanmıştır. Sayın Bakanımız, Konferans’ta ülkemizin 2015 yılında yapılması öngörülen Gözden Geçirme Toplantısına ev sahipliği yapmaya hazır olduğunu ifade etmiştir.

Türkiye’nin EAGÜ’lere Yönelik Ekonomik ve Teknik İşbirliği Paketi: Sayın başbakanımız, anılan konferans’ ta, eagü’ lere yönelik olarak kapsamlı bir ekonomik ve teknik işbirliği paketi açıklamıştır. Söz konusu paket, 2012 yılından başlamak üzere yıllık 200 milyon ABD dolarının eagü’ lere yönelik ekonomik ve teknik işbirliği program ve projeleri için tahsis edilmesini öngörmektedir.

Pakette öne çıkan unsurlar şunlardır: -Eagü’lerin kapasite ve nüfusları göz önüne alınarak program ve projeler için bütçe tahsisi. -Türkiye’den ithal edilecek mal ve hizmetler için Türk Eximbank aracılığı ile uygun koşullu kredi verilmesi. -Gümrüksüz ve kotasız pazara giriş hakkının tarımsal ürünlere de teşmil edilmesinin değerlendirilmesi. -Hâlihazırda 2 milyar dolar olan Türkiye’nin EAGÜ’lerdeki doğrudan yatırımlarının 2015 yılına kadar 5 milyar dolara, 2020 yılına kadar 10 milyar dolara çıkartılmasının hedeflenmesi.

-Altyapı ve verimlilik artırıcı projeler için uygun koşullu kredi verilmesi. -Tübitak’ın koordinasyonunda UNESCO ve UNIDO ile işbirliği içinde teknoloji transferi. -EAGÜ’lerin hassas teknolojilere erişimini ve kullanımını sağlayacak ve bir teknoloji bankası gibi çalışacak münhasıran EAGÜ’lere yönelik bir uluslararası bilim, teknoloji ve inovasyon merkezinin ülkemizde kurulması. -Önümüzdeki on yıl içinde, tarım, mühendislik ve tıp alanlarında, özellikle lisansüstü eğitim için, 1.000 adet burs verilmesi. -Modern sulama teknikleri, tohum, fidan ve gübre üretim konularında teknoloji transferi, EAGÜ’lere yönelik bir uluslararası tarım merkezinin ülkemizde kurulması. -Enerji üretimi alanında teknoloji transferi ve teknik işbirliği.

KAYNAKÇA: TÜRKİYE CUMHURİYETİ DIŞ İŞLERİ BAKANLIĞI www. worldbank KAYNAKÇA: TÜRKİYE CUMHURİYETİ DIŞ İŞLERİ BAKANLIĞI www.worldbank.org/ida/abcs http://www.ekodialog.com

Sorular 1-IDA’in Türkiye ile ilişkilerini açıklayınız Sorular 1-IDA’in Türkiye ile ilişkilerini açıklayınız? 2-IDA’in DÜNYA BANKASI ile arasındaki farklar nelerdir? 3-IDA’in yenilenmesinde katkısı olan kurumları yazınız? Köksal S. Çalışkan İbrahim H. Cabeci