İL PERFORMANS VE KALİTE KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI Bayram DEMİR 27-29 HAZİRAN 2007 ANKARA.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

Zehra KORUK Türkiye Yüksek İhtisas Eğitim ve Araştırma Hastanesi
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
HASTA HAKLARI BİRİM FAALİYETLERİ
PERFORMANSA DAYALI EK ÖDEME SİSTEMİ
TRABZON FATİH DEVLET HASTANESİ
ÖZEL HASTANELERİN SINIFLANDIRILMASI TASLAK ÇALIŞMANIN AMACI
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
Acil Sağlık Hizmetleri Koordinasyon Komisyonu
Yataklı Tedavi Kurumları Enfeksiyon Kontrol Yönetmeliği
Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları Stratejik Yönetim süreçlerinin Üniversitelerin hizmet kalitesine olan katkıları.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
ZEYNEP ALPTEKİN GÖLCÜK ASKER HASTANESİ
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANLARININ GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
MEMNUNİYET ANKETLERİ Yük.Hemş. Betül BOZACI Kalite Birimi
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
KALİTE Hizmetin sunum standartlarının belirlenmesi, ve hizmete insanlar tarafından duyulan inanç, güven ve memnuniyetinartırılmasıdır.
SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM; AKILCI İLAÇ KULLANIMI Doç. Dr. Hanefi Özbek
STRATEJİK PLANLAMA SABEK A.Ş.
Mapsec İsveç’te Performans Yönetimi Allan Gustafsson Ankara, 10 Ocak 2005.
EVDE SAĞLIK HİZMETLERİ NEDEN ? NASIL?
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
İç Kontrol Nedir? İdarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin; - etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
Kurumsal Performansın Değerlendirilmesi
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
T.C. OKAN ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ SAĞLIK YÖNETİMİ YÜKSEKLİSANS 1.PROGRAM SAĞLIK HUKUKU ÖDEVİ-II HAZIRLAYAN Dr Beytullah ŞAHİN AKADEMİK DANIŞMAN.
ANKARA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
TOKAT KAMU HASTANELERİ BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ
23. Klinik bilgi sistemleri
KURUM ÖZELLİKLERİ Hastane yatak sayısı: 750 Personel Sayısı: 1229
TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TAPU VE KADASTRO XII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ MOZAİK PERSONEL PERFORMANSINI GELİŞTİRME VE İYİLEŞTİRME TAKIMI MOZAİK PERSONEL.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
SAĞLIKTA PERFORMANS YÖNETİMİNİN DÜNÜ BUGÜNÜ YARINI Haziran 2007 Ankara Dr. Mehmet DEMİR.
İ.Ü.CERRAHPAŞA TIP FAKÜLTESİ HASTANESİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
TAPU VE KADASTRO KONYA V. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ TPC İYİLEŞTİRME TAKIMI.
EĞİTİMDE KALİTE ÖDÜLÜ EKİP RAPORU
İnsan Kaynakları Yönetiminin
VERİMLİLİK VE KALİTE YÖNETİM DAİRE BAŞKANLIĞI
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞGÜCÜ VERİMLİLİĞİNİN ARTTIRILMASI NORM KADRO
BİRİNCİ BÖLÜM Sağlıkta Kalite Akreditasyon Daire Başkanlığı
Kamuda İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Paydaş Memnuniyeti ve Bildirim Yönetimi Ölçme Analiz ve İyileştirme
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
plan modelinin ana öğeleri
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 5
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
SİCİL PERFORMANS.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Sunum transkripti:

İL PERFORMANS VE KALİTE KOORDİNATÖRLERİ TOPLANTISI Bayram DEMİR HAZİRAN 2007 ANKARA

Dünyadaki Eğilimler ve Sağlık Sistemi  Son yıl içinde Dünyanın gerek sosyo- ekonomik gerekse kültürel ve politik açıdan dramatik değişimlere sahne olması, hayatın hemen her alanında önemli dönüşümlere yol açmıştır.  Böylece, tüm kamu yönetimi alanında ve sağlık alanında paradigma değişimi söz konusu olmuştur.

YENİ PARADİGMA DOKTOR-HASTA İLİŞKİSİ UZMANLAR/EKİP İLİŞKİSİ HEKİMLER ÖZERK HEKİMLER İDARECİ veya İDARECİLERİN ASTI SAĞLIK YÖNETİCİLERİ STRATEJİST HALİNDE

PERFORMANS NEDİR? “Performans” kelimesi birden çok anlama sahiptir:  bir faaliyetin/hareketin gerçekleştirilmesi,  tiyatroda veya herhangi bir gösteride bir karakterin canlandırılması,  gerçekleştirebilme yeterliliği: etkinlik  herhangi bir mekanizmanın çalışma şekli,  bir kişinin konuşma şekli,  başarım.

PERFORMANS ÖLÇÜMÜ NEDİR?  Bir kurumun önceden belirlenen amaçlara ve hedeflere göre; hizmetleri, sonuçları ile birlikte değerlendirme sürecidir.Diğer bir ifadeyle, kurumun kaynaklarıyla ürettiği hizmetlerden elde ettiği sonuçların sistematik bir biçimde analizi ve raporlanmasıdır.

Kurumsal Performans Nedir?  Bir yapı onu oluşturan parçalardan farklı bir bütündür. Dolayısıyla, kurumsal performans da sadece ona katkısı olan her kişinin faaliyetlerinin toplamı olarak görülemez.  Sağlık Bakanlığı’nda uygulanan haliyle kurumsal performans, içsel ve dışsal çoklu aktörlerin kurum faaliyetlerini değerlendirmesiyle sonuçlanan kurumsal, önceden belirlenmiş hedeflere ulaşma sürecidir.

 Yaklaşık olarak 20 yıldır devam eden, Türkiye’de kamu sağlık sektöründeki reform çalışmalarının son halkası olan ve 2003 yılında uygulamaya başlanan “Sağlıkta Dönüşüm Programı” gereği kamu sağlık hizmetlerinde verimlilik sağlamak amacıyla “Performansa Dayalı Ek Ödeme Modeli” gündeme gelmiştir. Bu ödeme modelinin işlerlik kazanmaya başlamasından sonra 2005 yılında nicelik yanında nitelik ölçümü de gündeme alınmıştır.  Böylece, performans değerlendirme uygulamaları yeni bir boyut kazanmıştır.

Performans Ölçümünün Faydaları 1  Hesap verme sorumluluğu: İyi tasarlanmış ölçütler kurumların önceden tespit edilen hedeflere ulaşımını kolaylaştırır. Böylece kurumların kamu veya diğer kesimlere hesap vermesi kolaylaşır.  Stratejik Planlama: Önceden belirlenmiş hedeflere yönelik bir ölçümü amaçladığından stratejik planlamayı destekler.  Hizmetlerin verimliliğinin ölçümü: Üretilen hizmetlerden elde edilen sonuçların analizi.  Kalite Artışının Sağlanması: Kurum hizmetlerinde vatandaş ihtiyaçlarını dikkate alan yaklaşım anlayışı tesis edilir.

Performans Ölçümünün Faydaları 2  Personel Yönetimi: Kurum hedeflerinin çalışanlarla paylaşılması ve motivasyonun arttırılması.  Kurumlararası işbirliği: Aynı sektörde hizmet veren kurum ve kuruluşların aradaki hiyerarşik ilişkiden bağımsız, ortak hedeflerin tespitini mümkün kılar. İl Performans ve Kalite koordinatörlüklerinin görev tanımları bu fonksiyonu öngörmektedir.  Kamuoyuyla iletişim: Performans ölçümü sonuçlarının raporlanarak kamuoyuyla paylaşılması yapılan çalışmalara desteği arttırabilir.  Yönetsel Kapasite Artışı: Kurumlarını daha iyi yönetmeleri için yöneticilere bilgi sağlar.

SAĞLIK BAKANLIĞINA BAĞLI SAĞLIK KURUM VE KURULUŞLARINDA KALİTEYİ GELİŞTİRME VE PERFORMANS DEĞERLENDİRME YÖNERGESİ  Yönergenin Yasal Dayanağı: 13/12/1983 tarihli ve 181 Sayılı Sağlık Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 43 üncü maddesi ile 12/05/2006 tarihli ve Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Görevli Personele Döner Sermaye Gelirlerinden Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 5 inci maddesi.  Yönergenin Amacı: “Sağlık hizmetlerinin iyileştirilmesi, kaliteli ve verimli sağlık hizmet sunumunun sağlanması maksadıyla sağlık kurum ve kuruluşlarının kurumsal performansının ölçülmesine yönelik olarak ölçülebilir ve karşılaştırılabilir performans, kalite ve diğer kriterler ile hizmet sunum şartlarının belirlenmesi ve halkın görüşlerinin bu sürece yansıtılması suretiyle kurumsal performansa katkısı olan personelin teşvik edilmesine ilişkin esasları düzenlemektir.”

Yönerge neler getirmektedir? 1  Kurum ve kuruluşlarda farklı olmakla birlikte temel olarak, 4’er aylık periyodlarla kurumsal performans ölçümü.  Kurum ve Kuruluşlardaki niceliksel performansın yanı sıra nitelik boyutunun ölçümü ve niteliksel yanına belirleyicilik kazandırılması.  İllerde yürütülen bireysel ve kurumsal performans yönetimi ve kalite uygulamalarını takip etmek, değerlendirmek ve denetlemek üzere koordinatörlüklerin tesis edilmesi.

Yönerge neler getirmektedir? 2  Kurum ve Kuruluşlar için performans yönetimi anlayışına dinamizm kazandırılması. İllerde koordinatörler bu işin lokomotifi olmalıdır.  Kurumlarda, performans yönetimi anlayışına uygun, temsil düzeyi yüksek “performans ve kalite” birimlerinin oluşturulması.  Koordinatörlüklerin ve kurumlarda yer alan birimlerin eşgüdüm halinde çalışması.

ALT YAPI VE SÜREÇ DEĞERLENDİRME  İnsan sağlığını etkileyen çok sayıda faktör bulunmaktadır. Bu faktörlerin olumsuz etkilerini en aza indirmek kurumsal düzeyde planlı bir faaliyeti gerektirir.  Hastanelerin yönetsel, mali, hizmet, alt yapı ve diğer bütün koşulları hizmet alan vatandaşın sağlığını etkilemektedir. Bu anlamda, olumlu katkı sağlayacak, yol gösterici olacak performans ölçütlerine ihtiyaç bulunmaktadır.  “Sağlık bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında kaliteyi geliştirme ve performans değerlendirme yönergesi” 11. maddesinde yer alan “alt yapı ve süreç değerlendirme katsayısının” tespitinde söz konusu hususlar dikkate alınmıştır. Toplam 150 soru ve 200 puandan oluşmaktadır.

SAĞLIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLER Biyoloji- genetik faktörler Bireysel Sağlık Davranış Sigara,diyet alkol alışkanlığı Sosyal Çevre Şartları Eşitsizlik, çevre kirliliği Sağlık Hizmetleri Hizmete erişim Bekleme süreleri, Muayene, Tedavi süreci ve şartları, vb.

Alt yapı ve Süreç Değerlendirme Kriterleri 1 Alt Başlıklar  Hizmete Erişim: Hastaneye başvuran vatandaşların hizmetlere ulaşımını düzenleyen bölüm.  Yönetim: Hizmet sürecindeki tüm paydaşların dikkate alındığı bölüm.  Bilgi Yönetimi: Hizmeti kolaylaştırıcı teknolojik alt yapı ve hasta hakları uygulamalarını içeren bölüm.  Laboratuvar-Radyoloji-Ameliyathane: Hizmet alanların uygun ve güvenilir ortamlarda hizmet almasını kolaylaştırıcı düzenlemeleri öngörmektedir.  Klinikler: Hastanın tedavi sürecini olumlu etkileyecek düzenlemelerin öngörüldüğü bölüm.  Hasta ve Çalışan Güvenliği

Alt yapı ve Süreç Değerlendirme Kriterleri 2  Enfeksiyonların Kontrolü ve Önlenmesi  Yoğun Balımlar ve Diyaliz  Tesis Yönetimi ve Güvenlik  Eczaneler  Acil Servis  Mutfak  Çamaşırhane  Arşiv  Depo  Morg

Kim, Nasıl Denetliyor?  Yönerge uyarınca, “il performans ve kalite koordinatörlüğü” EK-2’de yer alan Kurum Alt Yapı ve Süreç Değerlendirme ölçütlerini ilde yer alan tüm kurumlar için yerinde denetlemektedir.  Koordinatörlükçe, kurum altyapı ve süreç değerlendirme katsayısı hesaplanarak resmi bir yazı ile en geç bir sonraki dönemin ilk haftası kurumlara tebliğ edilir.

Neler Yapılmalı?  Her denetleme süreci sonunda kurumlarda tespit edilen eksiklerin giderilmesinde yol gösterici olacak şekilde öneriler içeren bir raporun kurum yönetilmesine sunulması.  İmkanlar dahilinde kurum yöneticilerinin başka hastanelerdeki süreç denetimlerinde yer almasının sağlanması. Böylece, kurum yöneticilerinin karşılaştırma yapma imkanı oluşacaktır.

MEMNUNİYET ANKETLERİ EK-3 -4  Memnuniyet kavramı, kişinin beklenti ve gereksinimlerinin hangi ölçüde karşılanabildiğinin ölçülmesi sonucunda belirlenen görüşleri ifade etmektedir.  Sağlık hizmetlerinde giderek artan bir ölçüde hasta memnuniyeti boyutu öne çıkmaktadır. Türkiye’de, Sağlık Bakanlığı performans değerlendirme uygulamaları sistematik hasta memnuniyetleri ölçümü noktasında yeni bir açılım getirmiştir.

Uygulama  “Sağlık bakanlığına bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarında kaliteyi geliştirme ve performans değerlendirme yönergesi” 12. maddesi gereği hastanelerimizde ortaya çıkacak katsayıya esas “hasta ve hasta yakınları anketi” uygulanmaktadır.  Anketler hastanelerin yatak sayısı oranında 4’er aylık periyodlarla yatan ve ayaktan başvuruda bulunan kişilere uygulanmaktadır.  Bu maddeye göre, Ek-3 te yer alan standart anket setleri Ek-4’te yer alan anket uygulama ilkelerine göre uygulanmaktadır.

HASTA MEMNUNİYETİNİ BELİRLEYEN FAKTÖRLER Sosyo-Psikolojik Kültürel Faktöler Hastalığın Algılanan Tehditleri Sağlık hizmetine ilişkin deneyim Hasta Davranışı Psikolojik Stres Davranışın Algılanan değeri Ağrı ve Semptonların Verdiği rahatsızlık MEMNUNİYET

ANKETLERİN UYGULAMASI ve KONU ALANLARI  Anketler, “Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurum ve Kuruluşlarında Kaliteyi Geliştirme ve Performans Değerlendirme Yönergesi” 12. maddesi gereği 4’er aylık dönem sonunda ortaya çıkacak bir katsayıda kullanılmak üzere her ay uygulanmaktadır.  Anketler, 39 soruluk “Yataklı Servis Hizmetlerini Değerlendirme Anketi” ve 34 soruluk “Poliklinik Hizmetleri Değerlendirme Anketi” olmak üzere iki soru setinden oluşmaktadır.  Anketlerin uygulanacağı araştırma evreni yatak sayısı esas alınarak tespit edilmiştir. Yatak sayısı oranında yatan ve ayaktan hizmet alan kişiler için anket uygulanmak zorundadır.  Yatak sayısı kriteri, 760 kamu hastanesi için uygulamada standardizasyonu sağlamaktadır.

 Örneklem tespitinde “tabakalı örneklem” tekniği tercih edilmektedir. Poliklinik hizmetlerini değerlendirme anketleri için “oransız tabakalı örneklem”, yataklı servis hizmetlerini değerlendirme anketlerinde ise, “oranlı tabakalı örneklem” kullanılmaktadır.  Anketler, 760 hastanede her dönem(4 ay) yaklaşık olarak 90 bin kişiye uygulanmaktadır.  Anketlerdeki temel konu alanları: fiziksel yapı, hizmet birimleri, personelin hizmet alan kişiye yaklaşımı, muayene süreleri, işlem yaptırmak için bekleme süreleri, hizmet sunum süreci ve diğer hususlardır.  Anket uygulanamayacak kişi veya gruplar belirlenmiştir. Buna göre, hastalığının terminal dönemindeki kişilere uygulanmamaktadır. Ancak, anketler kişilerin yakınlarına uygulanabilmektedir.

 Hastanenin türüne göre(Dal hastanesi gibi) uygulanacak anket sayısı düşürülmüştür.  Anketler, posta yoluyla, anketör kiralanması veya hastane personeli eliyle uygulanabilmektedir. Ayrıca, bağımsız kuruluşlarca yapılması da mümkün olabilmektedir.  Anketlerden elde edilen sonuçların aritmetik ortalaması bulunarak bir katsayıya dönüştürülür.  Anketlerden elde edilen sonuçlar sonucu ortaya çıkan katsayı, toplamda “0” ila “1” arası olan “kurumsal performans” katsayısının bir bileşeni olarak hastane personeline dağıtılacak ek ödemeyi belirli bir ölçüde etkilemektedir.

NELER YAPILMALIDIR?  Anketlerin uygulanması sürecinde bağımsız kuruluşlardan(üniversiteler vb) destek alınmalıdır. Akabinde, sonuçlar kamuoyuna açıklanmalıdır.  Anketlerden elde edilen sonuçlar raporlanarak gerekli önlemler alınmalıdır.  Koordinatörlüklerce anketlerin uygulanması süreci titizlikle takip edilmelidir.  Koordinatörlüklerce iyi uygulama örneklerinin yaygınlaştırılması sağlanmalıdır.

TEŞEKKÜRLER