MÜSLÜMAN KİMDİR? Hazırlayan Hüsnü Çeşmeci Mayıs 2008.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MELEKLERE İMAN.
Advertisements

Hüsn-ü Zan Su-i Zan.
DEĞERLER EĞİTİMİ ADALET SUNUMU
AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
HUKUK BİLGİSİNE GİRİŞ · Hak ve Hukuk tanımı
RAHMAN'IN HAS KULLARINDAN
KOLAYLAŞTIRINIZ, GÜÇLEŞTİRMEYİNİZ. MÜJDELEYİNİZ, NEFRET ETTİRMEYİNİZ.
HAZRETİ ALİ’NİN VASİYETNAMESİ (Hazreti Ali’den oğlu Hasan’a)
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU

DİLEK ve DUALARIMIZDA DİNİ İFADELER
GÜNLÜK NAMAZLAR (5 VAKİT NAMAZ)
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
Hazırlayan: Bekir Salih KORKMAZ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
Vahiy Süreci- Anlam arayışı
AHİRET İNANCI.
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
İSLAMİ TERİMLERİN AÇIKLAMALARI
KUL HAKKI BAŞKALARINA ZARAR VERMEK:
ÇOCUKLARIMIZA DİNİMİZİ NASIL ANLATALIM
Bu Slayt gösterisi www. varolmak. com sitesi tarafından hazırlanmıştır
KAZA VE KADERE İMAN AHİRET GÜNÜNE İMAN RABİA DOĞAN ERCİYES ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAK. DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİL. EĞİTİMİ ÖĞRT.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
İlköğretim DKAB Dersi 5. Sınıf 1. Ünite Sunusu
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DUA: Allahım benim, ailemin, yakınlarımın ve sana inanan bütün müslüman kardeşlerimin ve ahiri aleme göçmüş bütün akrabalarımın ve onlar gibi bütün.
Kur’ân Doğru Bilgiye Önem Verir
İLAHİ GÖREVLER.
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 1. Ünite
DİN KÜLTRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
AKLIN DİNİ SORUMLULUKTAKİ YERİ VE ÖNEMİ
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi.
I. ÜNİTE: DİN KAVRAMI VE İSLAM DİNİ
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
DEĞERLER EĞİTİMİ MART HAKSIZ KAZANÇTAN UZAK DURMAK.
Hac İbadeti Hac Nedir? Hac Niçin Yapılır? Hac Kimlere Farzdır?
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
Cemaatle Namaz ..
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
4. İbadetlere Devamlılığı
İslam’da Bilginin Kaynakları
2. Nezaket.
Rasulullah (sav) buyurdular ki ;
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
Peygamberlerin İnsanlardan Seçilmesinin Nedenleri
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
HÜSEYİN SEYMEN SORGUNAİHL
İBADET: ORUÇ İBADETİ.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Bugün neler öğreneceğiz?
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
Bugün neler öğreneceğiz?
İSLAM HUKUKU- 1 İSLAM HUKUKUNUN NİTELİĞİ
Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Peygamber ve İlahi Kitap İnancı 6. SINIF 1. ÜNİTE Ünite Konuları için tıklayınız.
Sunum transkripti:

MÜSLÜMAN KİMDİR? Hazırlayan Hüsnü Çeşmeci Mayıs 2008

Türkiye’de Müslüman bir ailede doğan çocuklar ailenin din anlayışı ve uygulamaları içinde büyürken genelde kendisini “Ben de Müslümanım” şeklinde tanımlar. Kimilerinde bu tanımlamanın içi doludur. Çünkü; kişi dininin (İslâmın) esaslarını bilir ve uygulamasını / ibadetlerini olabildiğince yerine getirir… Öyleleri de vardır ki; çok mecbur kaldığında “Ben de Müslümanım” dese de ne İslâmın ne de imanın şartlarını bilir; bilmez ki uygulasın… Öğreten olmamıştır, kendisi merak etmemiştir. Onun için din sadece mevlitlerde, taziyelerde, dini bayram tatillerinde vardır. Halbuki Müslümanlık bu değildir… NİÇİN BU KONU SEÇİLDİ?

Din, insanın Allah, diğer insan ve varlıklarla ilişkisini düzenleyen; DİN NEDİR? DİN DUYGUSU, İNSANIN DOĞUŞTAN BERABERİNDE GETİRDİĞİ BİR DUYGUDUR Din, insanın Allah, diğer insan ve varlıklarla ilişkisini düzenleyen; kanun, nizam ve yolun genel adıdır. İnsan, Allah tarafından gönderilen dininin esaslarını kavrayıp benimseyecek ve hayatını bu esaslara göre düzenleyecek seviyede zihni, ruhi ve bedeni kapasiteye sahip kılınmıştır. Buna rağmen bazıları “totemleri” veya “örfi inanışları” din olarak benimsemiştir… Vahye dayalı veya vahiy dışı dinler, insanlık tarihinin her döneminde canlılığını korumuş ve insan hayatının ayrılmaz bir vasfı olma karakterini sürdüregelmiştir… TARİHİN HİÇ BİR DÖNEMİNDE DİNSİZ TOPLUM GÖRÜLMEMİŞTİR İNSANLIĞIN SON ŞANSI Allah, kullarının kendi akıllarıyla veya vahye ait sandıkları tahrif edilmiş bilgi kırıntılarıyla “doğru yolu” bulamayacaklarını bildiğinden, insanlığa son olarak “yeni bir yol haritası (Kur’ân’ı)” göndermiştir. Bu insanlığın son şansıdır, rehber edinen doğru yolu bulmuştur… ALLAH BİZİ SEVİYOR Kİ "YENİ YOL HARİTASI" GÖNDERDİ

MÜSLÜMAN, İSLÂM'I YAŞAYAN İNSANDIR. HANGİ DİN? KUR'ÂN, ALLAH'IN KULLARI İÇİN GÖNDERDİĞİ "YOL HARİTASI"DIR KUR’ÂN, AKIL SAHİPLERİ İÇİN HAYAT NİZAMIDIR. İnsanları mukaddes duygu ve alışkanlıklarda birleştirir. Ahlâki bir sistem olarak insanlara yön verip, onları iyi ve faydalı şeyler yapmaya yöneltir. Toplumları yüceltir ve geliştirir. ALLAH KATINDA DİN ŞÜPHESİZ İSLÂM'DIR “Hz. Adem’den Hz. Muhammed’e kadar bütün peygamberlerin getirdiği dinlerin ortak adı İslâm’dır. Ancak tarihin akışı içinde insanlar hak dinden uzaklaşmış ve beşeri zaaf neticesinde yanlış yollara, batıl inanç ve yaşayışlara yönelmişlerdir. Dinde meydana gelen bu bozulma ve farklılaşma sebebiyle Allah peygamberler göndererek insanları ya eski dinlerini asli şekilde öğrenip uygulamaya çağırmış veya yeni bir din ve şeriat göndermiştir.” (İlmihal-1, Türkiye Diyanet Vakfı Yayını) SORUMUZA DÖNELİM, MÜSLÜMAN KİMDİR? MÜSLÜMAN, İSLÂM'I YAŞAYAN İNSANDIR.

Prof.Dr. Hayrettin Karaman MÜSLÜMAN'IN DÜNYA HAYATI İslâm’a göre bir Müslüman bağlayıcı bir din kuralını uygulamaz ise günahkâr olur, inkâr ederse (“Ben bunu kabul etmiyorum” derse) Müslümanlık’tan ayrılmış bulunur. Prof.Dr. Hayrettin Karaman DÜŞEY İLİŞKİ Bir Müslüman, Allah’ın (cc) dini İslâm’a inanmanın gereği olarak, “hayatının her aşamasının hesabını vereceği” bilinciyle hareket eder. YATAY İLİŞKİ Bir Müslüman, günlük hayatında ilişki kurduğu her insana ve faydalandığı doğal çevreye karşı saygı duyan, “sorun yaratan değil, sorunları çözen” bilinciyle hareket eder. İslâm, Müslüman’ın tüm hayatını şekillendiren kurallar koymuştur. Yemek, içmek, uyumak, ticari hayat, cinsel hayat, insan ilişkileri, dünyevi olan her ne varsa; kısacası, günün 24 saatinde her ne yapılacaksa veya yapılmayacaksa hepsine ait birer kural vardır ve uyulması emredilmiştir. Uyulan her kural bir ibadettir ve karşılığı vardır… İSLÂM’IN KURALLARI MÜSLÜMAN’I BAĞLAR, MÜSLÜMAN’IN HATALARI İSLÂM’I BAĞLAMAZ.

GRAFİK ANLATIMLA VAHYİN YATAY ve DÜŞEY ETKİSİ Allah insana aklını kullanmasını, Kur’ân ve Sünnetin ışığında iman için gerekli bilgiye ulaşmasını emretmiştir. Vahiy (Kitap) ve Sünnet merkezli bir bilgi Bilgi merkezli bir iman İman merkezli bir hayat “Örfi İman” değil, bilgiye dayalı “Tahkiki İman” düşeyde Allah’a yönlendirir yatayda hayatı şekillendirir İMAN HAYAT BİLGİ VAHİY BİLGİ İMAN VAHİY BİLGİ İMAN HAYAT SONUÇTA İSLÂM, VAHİY MERKEZLİ HAYAT ÖNGÖRÜR. UYAN “ÖZDE MÜSLÜMAN”, UYMAYAN “SÖZDE MÜSLÜMAN”DIR.

GRAFİK ANLATIMLA ALLAH TAKVA DOĞA İNSAN BİR BAŞKA İFADE İLE... BİR MÜSLÜMANIN YATAY VE DÜŞEY İLİŞKİSİ ALLAH TAKVA DOĞRU KULLANMA AHLÂK DOĞA İNSAN MÜSLÜMAN Doğayı emanet kabul ederek doğru kullanmak; insanlığın geleceği açısından önemlidir. Bu davranış aynı zamanda bir ibadettir. Kur’ân ve sünnetin kılavuzluğunda insani ilişkileri sürdürmek, insanı ahlâklı kılar. Bu davranış aynı zamanda bir ibadettir. Doğru yatay ilişki insanı yüceltir, takva sahibi yapar. Takva, insanı Allah’a yaklaştırır.

GRAFİK ANLATIMLA GÖREVLERİ YETKİLERİ SORUMLULUKLARI MÜSLÜMANIN ÇEVRESİYLE YATAY İLİŞKİSİ GÖREVLERİ YETKİLERİ SORUMLULUKLARI Allah ve Resulüne Karşı Görevleri Nefsine Karşı Görevleri Ailesine ve Yakın Çevresine Karşı Görevleri Sosyal Görevleri İlişki zincirinin kopmaması için, meşru olan her türlü müdahaleyi yapmak. Doğru olanı yapması gerekirken yapmaması halinde, sonuçlarına katlanmak. Diğer İnsanlara Karşı Görevleri Ekolojik Dengeyi Koruma Görevi Hayvanlar Temel Hak ve Hürriyetleri Koruma Görevi Katma Değer Üretme Görevi Bitkiler Cansızlar Müslümanlar İlmi Saha Siyasi Saha VS. Ehli Kitap Ekonomik Saha Sivil Toplum Sahası Diğerleri DOĞRU OLAN YATAY İLİŞKİ, DÜŞEY İLİŞKİYİ GÜÇLENDİRMEK ADINA ÖNEMLİDİR.

() (-) Günah Sevap MUBAH HARAM MEKRUH SÜNNET VACİP FARZ MÜSLÜMANIN DAVRANIŞ SKALASI Müslüman, çok kısa olan birinci hayatında (dünyada) olabildiğince aşağıda gösterilen skalanın SEVAP bölümünde kalarak, sonsuz olan ikinci hayatın (ahiret’in) Cennet bölümünü ummalıdır. () (-) CEHENNEM Günah Sevap CENNET HARAM MEKRUH MUBAH SÜNNET VACİP FARZ Yapılması Allah tarafından kesin olarak yasaklanan eylem Yapılması hoş karşılanmayan eylem Yapılıp yapılmaması nötr olan eylem. Niyetle ibadete dönüşebilir. Peygamberin davranış biçimine uygun eylem Önem derecesi farz ile sünnet arasındaki eylem Yapılması Allah tarafından kesin olarak emredilmiş eylem SADECE “BEN DE MÜSLÜMANIM” DEMEK YETERLİ OLMAZ. BU İNANCIN EYLEMLE GÖSTERİLMESİ GEREKİR MATEMATİK İFADESİYLE İman yoksa; sonuç daima sıfırdır. Niyet bozuk ve/veya eylem (ibadet) yoksa, sonucun sıfır olma ihtimali büyüktür. MÜSLÜMAN = İMAN x (NİYET + EYLEM)

ÖZDE OLABİLMEK "SÖZDE DEĞİL, ÖZDE MÜSLÜMAN" OLMAK Vahiy terbiyesi alan ve hayatına uygulayan kişinin toplumla ilişkisi: ● Hırsızlık yapmaz, rüşvet almaz. ● Kişi haklarına saygı duyar, kamu malını korur. ● İsrafa karşıdır. ● “İki günü eş olan zarardadır” prensibine bağlı olarak çalışkandır. ● “İnsana hizmet, Hak’ka hizmettir” ilkesinden hareketle, üretkendir. ● Vb… Pozitif özellikler… Bu özelliklere sahip insan “YANLIŞLARI DÜZELTMEK, DOĞRULARI YAYGINLAŞTIRMAK” anlamında topluma sürekli fayda sağlar. Devlet başkanı da olsa hukuktan ayrılmaz… YAŞANMIŞ BİR OLAY: Hz. Ömer, içki alemi yapılan bir eve baskın yapar ve pencereden içeri girer. Ev sahibi Hz. Ömer’in bu davranışına Kur’ân ayetlerinden örnekler vererek itiraz eder: - Sen “Birbirlerinizin kusurlarını aramayın, gizli hallerine vakıf olmaya çalışmayın” ayetine karşı gelerek, evimde ne yapıldığını merak ettin. - Sen, “kapının çalınması” gerekliliğini söyleyen ayete muhalif davranarak kapıyı çalmadın. - Sen, “Evlere kapıdan girilmesi” gerekliliğini söyleyen ayete muhalif davranarak evime pencereden girdin. Devlet Başkanı Hz. Ömer bu sözler üzerine özür diler ve çıkar gider. Hz. Ömer’in Devlet Başkanlığı dönemi

BİRİLERİ YOK DESE DE YOLCULUK ORAYA BİTİRİRKEN BİRİLERİ YOK DESE DE YOLCULUK ORAYA “Kim salih bir amel işlerse kendi lehine işlemiş olur. Kim de kötülük yaparsa kendi aleyhine yapmış olur. Sonra Rabbinize döndürüleceksiniz.” Allah’ın verdiği “hür irade” ile İnsanın İslâm’ı kabul etmeme “inkâr imkanı”, edenin de ibadetlerini yapmama “günah işleme imkanı” vardır. Biz bunu insanın elinden alamayız. Beni rahatsız etmemek şartıyla isteyen istediği gibi inanır ve yaşar. İnancım ve onun gereğini yerine getirme talebim kabul görmelidir. Kimse beni inancımın emrettiğinin dışında yaşamaya zorlamamalı. Çünkü, ebedi ikinci hayatımı bu kısa dünya hayatı için feda etmem. Bunun için ne yapmam gerekiyorsa yapmaya çalışırım. CEHENNEM VARDIR CENNET VARDIR

Faydalandıklarıma teşekkürlerimle... Her şeyin görevini doğru yaptığı dünyada İnsanın da görevini doğru yapması beklentisiyle Sağlık ve mutluluklar dilerim. Faydalandıklarıma teşekkürlerimle... Hüsnü Çeşmeci Mayıs 2008