Doç. Dr. Hikmet Yavaş Arş. Gör. Ömer Yavuz

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Advertisements

Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
G E L E C E Ğ İ N İ Z M İ R İ N İ Y A R A T I Y O R U Z
SAĞLIK HİZMETLERİNDE YERİNDEN YÖNETİM: DESANTRALİZASYON
AKREDİTASYON SİSTEMİNDE BALIKESİR SANAYİ ODASININ KALİTE UYGULAMALARI Konya.
Bakanlar Kurulu Eylem Planı Alkol ile ilişkili zararların azaltılması amacına yönelik kapsamlı bir Topluluk stratejisinin geliştirilmesi İlgili tüm politika.
Kalite İlkelerinin Geliştirilmesi ve Uygulanmasında ve Uygulamaların Niteliğinin Garanti Edilmesinde «Adım Adım Derneği’nin» (ISSA) Deneyimi Mihaela Ionescu,
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
TÜRKİYE’DE KAMU KESİMİ REFORMLARI
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Kamuda İç Denetimin Gelecek Stratejisi
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
Afetler ve Afet Yönetimi Doğan K. Bıyıklı (TA2SX) 3 Şubat 2007 Echolink – Turkiye Konferans Odası.
1 AB’nin Üye ve Aday Ülkelere Etkileri. 2 AB’nin etkisi uploading ABÜye ülkeler downloading ABAday ülkeler downloading.
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
2. Ankara çağrI merkezİ konferansI - KAMU
STRATEJİK YÖNETİM Aracı Olarak STRATEJİK PLANLAMA.
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
YG-21 Kadın Meclisleri & Ulusal Gençlik Parlamentosu
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
Support to Local Administration Reform 1 Yerel Yönetimler için Ulusal Eğitim Stratejisi.
Valilikler koordinasyonunda illerde yapılan çalışmaların Türkiye’nin Yeni AB Stratejisi ve AB İletişim Stratejisi’ne katkı sağlaması İçişleri Bakanlığı.
TOBB İŞGELİŞTİRME VE YATIRIM DANIŞMANLIĞI MÜDÜRÜ
Bölgesel Kalkınma: Türkiye’de olmayan nedir? Güven Sak Ankara, 8 Eylül, 2006.
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
İYİ YÖNETİŞİM.
İTÜ-Mimarlık Fakültesi
UNICEF Türkiye Ülke Programı
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Kamu Yönetiminde Yeni Aktörler: Sivil Toplum Kuruluşları
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
YONT221 KAMU YÖNET İ M İ NDE DEVLET İ N ETK İ NLEŞT İ R İ LMES İ KAMU YÖNET İ M İ NDE REFORM VE YEN İ DEN YAPILANMA Ö ğ retim Görevlisi: M.NECAT İ C İ.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
Gençlik Sektöründe Yerelleşme ve Yeniden Yapılandırma
Yolsuzlukla Mücadele Konferansı düzenleyen: tepav 7-8 Temmuz 2005, Ankara Andrew N. Vorkink Türkiye Ülke Direktörü.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
TOPLUM SAĞLIĞINI GELİŞTİRME ÇALIŞMA GRUBU
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
KALKINMA AJANSLARI 1 Milli E ğ itim Bakanlı ğ ı Mesleki ve Teknik E ğ itim Genel Müdürlü ğ ü Sosyal Ortaklar ve Projeler Daire Başkanlı ğ ı.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Projeler Koordinasyon Merkezi Başkanlığı MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ KAPASİTESİNİN GÜÇLENDİRİLMESİ PROJESİ (MEBGEP)
ENM 307 YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ Dersin Koordinatörü:. Prof. Dr
KENTSEL SİYASET-2 Kentsel Siyaset-4 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
AFETLER ve AFET YÖNETİMİ (SAU-026) Ulusal Deprem Stratejisi Eylem Planı (UDSEP ) Prof. Dr. Levent Gülen Ofis: M-1 No:1303.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
1. 2 RİSK YÖNETİMİ (Olay öncesi /Proaktif davranış)  Risk değerlendirme / Olası riskler  Kabul edilemez risk/ Risk yok etme/ Risk azaltma çalışmaları.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE KRİZ VE AFET YÖNETİMİ
Temel Bilgi Teknolojileri
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
Sağlık ve Kültür Doç. Dr. Melike KAPLAN.
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
AFETLERDE TRİAJ HEMŞİRELİĞİ
Afetlerde Sağlık Hizmetleri ve Yönetimi Açısından Sendai Çerçeve Eylem Planının ( ) Getirdikleri Arş. Gör. Hüseyin KOÇAK ÇOMÜ Sağlık Yüksekokulu.
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
Sefa Şahin Konu: Yönetişim
Madde Bağımlılığı Politikası
NEO LİBERAL POLİTİKALAR VE
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Hikmet Yavaş Arş. Gör. Ömer Yavuz Yönetişim Kavramının Afet Yönetimine Yansımaları ve Türk Afet Yönetim Sisteminin Durumu Doç. Dr. Hikmet Yavaş Arş. Gör. Ömer Yavuz

Afetler, beklenmedik zamanlarda ve öngörülemeyen büyüklüklerde meydana gelerek birey ve toplumların olağan yaşantılarını kesintiye uğratabilme potansiyeline sahip olaylardır. Son yıllarda afetlerin görülme sıklığı ve afet nedeniyle ortaya çıkan zararın büyüklüğü eskiye nazaran artmaktadır. 1980’li yıllar tüm dünyada afetler ve afetlerin ortaya çıkardığı zararlar ile ilgili farkındalığın oluştuğu yıllar olmuştur.

Diğer taraftan küreselleşme ile birlikte tüm dünyada yaşanan siyasal, sosyal ve ekonomik değişim ve dönüşümler, devletin rolünün de değişmesi sonucunu ortaya çıkarmıştır. Tüm bu değişim ve dönüşümler yönetim ve organizasyon stratejisinde de değişikliklere yol açmış ve “yönetişim” denilen yeni bir yönetim anlayışını gündeme taşımıştır.

Yönetişim kavramı ile birlikte, yönetim toplumla, özel sektörle, yerel yönetimlerle ve uluslararası kuruluşlarla birlikte gerçekleştirilmesi gereken bir eylem halini almıştır. Ortaya çıkan bu yeni kavramın nitelikleri, afet yönetimi ve afet risklerinin azaltılması açısından uygun bir zemin sunmaktadır. Bu çalışma yönetim kavramının yönetişim kavramına evrildiği dönemde afet yönetimi politika ve uygulamalarında yaşanan değişimleri incelemektedir.

Sunum Planı Öncelikle afet yönetimi kavramı ele alınmıştır. Dünyada ve Türkiye’de yaşanan değişim ve dönüşümler üzerinden “afet yönetişimi” değerlendirilmesine yer verilmiştir.

Afet Yönetimi Kavramı Afet yönetimi; afetlerin önlenmesi ve zararlarının azaltılması, afetlere karşı hazırlıklı olunması, afet anında hızlı ve etkili bir arama-kurtarma, ilk yardım, geçici barınma ve yeniden inşa çalışmalarının yürütülebilmesi için, mevcut bütün imkân ve kaynakların akılcı bir şekilde yönetilmesini gerektiren çok genel bir kavramdır.

Müdahale İyileştirme Zarar Azaltma Hazırlık Afet yönetimi; bu 4 evreyi bütüncül bir yaklaşımla ele alarak toplumun tümünü kapsayacak şekilde planlanmasını, yönlendirilmesini, desteklenmesini, koordinasyonunu, mevzuat ve kurumsal yapıların oluşumunu ve kaynakların etkin ve verimli kullanımını çağrıştıran bir kavramdır.

Afet Yönetimi ve Yönetişim Hiçbir kamu kurumu ya da özel kuruluş afet yönetiminde gerekli olan kapasite, kaynak ve tecrübeye tek başına sahip değildir. Bu nedenle afet yönetimi, normal zamanlarda farklı görevler ifa eden yüzlerce kamu kurumu, sivil toplum kurumu ve özel sektör kuruluşlarını içermektedir. Başarılı bir afet yönetimi, görev, yetki ve örgütsel kültürleri birbirinden farklı örgütlerin aynı amaç doğrultusunda, koordinasyon ve işbirliği içerisinde etkili bir şekilde çalışabilmelerine bağlıdır.

Dünyada Afet Yönetimi Politikalarında Yaşanan Değişim 1980’li yıllar tüm dünyada mevcut afet yönetim politikalarının sorgulandığı yıllar olmuştur. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından1990-2000 yılları arasını “Doğal Afet Zararlarının Azaltılması Uluslararası On Yılı” olarak ilan edildi. Ayrıca; 1994 yılında Yokohama Konferansı gerçekleştirildi. 2000 yılında Doğal Afet Zararlarını Azaltma Uluslararası Stratejisi, BM’nin bir organı olarak kabul edildi. Yine 2000 yılında Milenyum Bildirgesi yayınlandı. 2005 yılı Hyogo Bildirgesi

Dünyadaki Afet Yönetimi Algısında Yaşanan Değişimin Değerlendirilmesi Birleşmiş Milletler tarafından şekillendirilen afet yönetimi politikaları incelendiğinde özellikle 1980’li yılların son döneminde bir algı değişimi yaşandığı açıktır. Ancak bu değişimin tam olarak yönetişim nitelikleri taşıdığı söylenemez. BM, afet yönetimini bir kalkınma sorunu olarak gördüğü için politika ve uygulamalarında da sıklıkla kalkınmaya atıf yapmaktadır. Yine de bu dönemde afet yönetimine bütün paydaşların katılımının gerektiği kabul görmüştür.

Dünyadaki Afet Yönetimi Algısında Yaşanan Değişimin Değerlendirilmesi Afet yönetişimi ile ilgili en önemli gelişme Hyogo Bildirgesidir. Bildirgede belirtilen önceliklerden ilki yönetişimdir. Katılım, Sorun ve kaynakların merkezileştirilmemesi Sektörler arası işbirliği Gönüllülüğün teşvik edilmesi

Türk Afet Yönetim Sisteminin Durumu Türkiye, geçmişten bugüne büyük ölümlere, yaralanmalara ve ekonomik hasara neden olan çok sayıda afetle karşı karşıya kalmıştır. Meydana gelen hemen her büyük afet sonrasında Türkiye’nin afet yönetimi sisteminde yaşanan hukuki ve kurumsal değişiklikler zengin bir literatür ortaya çıkarmaktadır.

Türk Afet Yönetim Sisteminde yaşanan değişikliklerin belli başlı kırılma noktaları vardır. Türk Afet Yönetimi 1944 Öncesi -Afet Öncesine Odaklanmış -Kurumsal ve Teknik Düzenlemelerden Yoksun -Her afet sonrası yeni yasal düzenleme 1944-1958 -4623 sayılı Kanunun çıkarılması -DE-SE-YA ‘nın kurulması -Devlet Su İşlerinin Kurulması 1958-1999 -7269 sayılı Kanun Sivil Savunma Genel Müdürlüğü -88/12777 1999-2009 -TAY Başkanlığının kurulması -DASK -Gönüllüler Yönergesi -8. Beş Yıllık Kalkınma Planı -60. hükümet programı 2009 ve Sonrası -AFAD’ın kurulması -TAMP

Türk Afet Yönetim Sisteminin Değerlendirilmesi Güçlü merkeziyetçi yapı ve yerelleşme çalışmaları Gönüllülerin ve halkın afet yönetimine katılımı Sektörler arası işbirliği kapasitesi Afet yönetiminin (özellikle iyileştirme) safhasının finansmanı

Sonuç Yönetişim kavramın nitelikleri, afet yönetimi ve afet risklerinin azaltılması açısından uygun bir zemin sunmaktadır. Türk afet yönetim sisteminde uluslararası gelişmelere paralel olarak bir takım reform çalışmaları yürütülmüş ve yürütülmektedir. Ancak gerçekleştirilen reformların afet yönetimindeki yapısal ve yönetsel sorunlara tam olarak çare olduğunu söylemek mümkün değildir. Bu bağlamda yönetişimin temel ilkeleri olan katılım, işbirliği ve yerelleşme gibi unsurların afet yönetiminde daha fazla uygulama alanı bulması gerekmektedir.