Çevresel Yatırımlarda Önceliklerimiz ve Teknolojinin Rolü 05.05.2009 T.C. Marmara ve Boğazları Belediyeler Birliği İstanbul,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TEHLİKELİ ATIK BEYAN SİSTEMİ (TABS)
Advertisements

TÜRKİYE’DE KİMYASALLAR ALANINDA GERÇEKLEŞTİRİLEN ÇALIŞMALAR
Oğuz Bal Adularya Enerji Gen.Müd. Yardımcısı
TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
İÇİNDEKİLER Önsöz Şirket Profili Çalışma Alanlarımız
SAĞLIK KURULUŞLARINDA ATIK YÖNETİMİ
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI MÜSTEŞARLIĞI
TÜRKİYE ve AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ ÇEVRE SEKTÖRÜ Sedat KADIOĞLU Dış İlişkiler ve AB Dairesi Başkanı Tel: Faks: e-posta:
Sağlıklı ve Güvenli Tesisler
Eylem Planı Sonraki Adımlar
HİBE DESTEĞİ VEREN KURUMLAR
ÇEVRE MEVZUATINDA OSB’LERİN YERİ
Serdar Yegül & Soner Tümüklü
TEHLİKELİ ATIKLARIN YÖNETİMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
ÇEVKO ‘nun Sorumlulukları ve Belediyelerle Çalışma Sistemi
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
PATLAYICI ORTAM BULUNAN TESİSLERDE PROJELENDİRME ve RUHSAT İŞLEMLERİ
ATIKLAR VE ATIK YÖNETİMİ
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
Tarım Arazilerinin Sürdürülebilir Kullanımı
ATIKSU YÖNETİMİ Çevre ve Orman Bakanlığı ÇYGM-Su ve Toprak Yönetimi
ÇEVRE DOSTU BT YAKLAŞIMLARI
Yrd.Doç.Dr. Arzu ÜLGEN AYDINLIK
TÜRKİYE KİMYA PETROL LASTİK VE PLASTİK SANAYİ İŞVERENLERİ SENDİKASI Cem KILINÇ Çevre Mühendisi Kasım 2008 Ankara.
Otomotiv Sanayi ve Çevre Prof. Dr. Göksel N
ÇED İZİN VE DENETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
1 KURUMSAL YÖNETİM KOMİTESİ EYLEM PLANI (Yapılan Çalışmalar, Mevcut Durum ve Planlanan Çalışmalar) Ender ÇOLAK Sermaye Piyasası Kurulu Başkan Yardımcısı.
Türkiye’nin Küresel Çevre Fonu(GEF)’na Yaklaşımları ve Beklentileri
ATIK YÖNETİMİ. Elvan Bilge MENTEŞE. COMPONENTA Dökümcülük
EKÖK / IPPC Direktifi Çalıştayı TÜRKİYE’DE EKÖK UYGULANMASI YOL HARİTASI TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi 06-Kasım-2009 Hava Yönetimi Daire Başkanlığı.
Doç. Dr. Eyüp DEBİK ÇED ve ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİ ( Tarih ve Sayı: 28784)
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
TEKİRDAĞ ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ ÇEVRE DENETİMİ UYGULAMALARI
Hedef A.1. : Deprem Bilgi Altyapısının Geliştirilmesi; Deprem bilgi altyapısının geliştirilmesi, güçlendirilmesi, sürdürülebilirliğinin sağlanması bu altyapıyı.
Türkiye’de 2008 yılında, yaklaşık 494 bin tonu avcılıkla, 152 bin tonu yetiştiricilikle olmak üzere toplam 646 bin ton su ürünleri üretilmiştir. Avcılıkla.
T.C. ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANLIĞI
Geri Dönüşüm ve Türkiye'deki Durumu
E- Ticaret Altyapısı.
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
GIDA MÜHENDİSLİĞİNE GİRİŞ
İŞLETMELERİN KURULUŞU
ATIK YÖNETİMİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
MERVE AKTA Ş B NESL İ HAN Ş AH İ NB BETÜL H İ TAYB Ş ÜHEDA GENÇB
Mevcut Durum Proje Çıktıları Çevresel Kalite Standartlarının Uygulama Adımları Uygulamada Karşılaşılacak Olası Sorunlar ve Aksaklıklar Çözüme Yönelik.
SUNUM İÇERİĞİ Şubenin Görevleri Mevzuat Çalışmaları Projeler.
Üniversiteler İçin Proje Yönetim Bilgi Sistemi
TÜRKİYE’DEKİ İÇME SUYU KAYNAKLARININ VE ARITMA TESİSLERİNİN
3-fazlı üretim prosesi: Bu üretim sisteminde proses suyu kullanılmaktadır. Proses sonrasında yağ, atıksu (karasu) ve katı kısım (pirina) olmak üzere.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
TEKSTİL MÜHENDİSLİĞİ HAKKINDA……
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
ULUSAL ve AB HİBE PROGRAMLARI AB KOORDİNASYON MERKEZİ
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
Nükleer Güvenlik ve Mevzuat
AB’de Atık Yönetimi Stratejileri,
Stratejik Gıda Hizmetleri Danışmanlığı/Tasarımı Amacımız; Hizmet Standardını sağlamak; Zincir mağaza olarak tüketicilerin gideceği diğer AUM mağazalarında.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

Çevresel Yatırımlarda Önceliklerimiz ve Teknolojinin Rolü T.C. Marmara ve Boğazları Belediyeler Birliği İstanbul,

Temel başlıklar  Giriş  Amaç  Yasal sınırlar  Toplumsal davranış  Ticari koşullar  Teknolojik değerlendirme  Finansal/Ekonomik değerlendirme  Öngörülen proje planı

Giriş Ülkemizde ;   İmalat sanayi 20 milyon ton atık/yıl   1,2 milyon ton/yıl tehlikeli atık   280 bin ton/yıl özel atık   Evsel atık   Ambalaj atığı   Vb.   WEEE, En hızlı büyüyen çöp dalgası   Avrupa’daki öngörülen özel atık maliyeti 3milyar € /yıl’dır.

Giriş  Yasal zorunluluklar,  Toplumsal çevrenin duyarlılığı,  Artan rekabet şartları  Kısıtlı kaynakların daha etkin kullanımı, tasarımüretimsatışservis Geri Kazanım Atık yönetimi

Giriş   Doğal kaynakların hızla tüketilmesinin önüne geçilmesi ve üretilen atıkların çevre ve insan sağlığı için bir tehdit olmaktan çıkarılarak ‘’ekonomi için bir girdiye dönüştürülmesini amaçlayan atık yönetim stratejileri’’, sürdürülebilir kalkınma yaklaşımının temelini oluşturmaktadır.

Yaşam Döngüsü Ürün ömrü sonu ürün Sorting geridönüşüm Üretim Üretim süreci atıkları Atık toplama depolama ayrıştırma Enerji

Amaç;  Gelişmiş (BAT) ve temiz teknolojileri kullanarak  Üretilen atıkları çevre ve insanı dikkate alarak, yasal şartları yerine getirecek geri kazanım sistemini kurmak,  Rekabetçi ve sürdürülebilir faaliyet yapısında bir ekonomik işletme olmak,.

Merkez  Tehlikeli atıkları,  Özel atıkları,  Enerji değeri olan diğer atıkları  Ayrıştırma geri kazanma,  Hammadde, İkincil malzeme olarak kullanma  ENERJİ üretimi, yöntemleri ile değerlendirerek ekonomiye kazandıracak entegre geri kazanım merkezi

Yasal sınırlar  Ülke yasaları  Mevcut yasalar,  Çevre yasası,  Tehlikeli atıklar yönetmeliği,  Bakanlık çalışması  Çevre yasası ilgili yönetmelikler,  AB ile birlikte sürdürülen çalışmalar,  Bakanlık programı,  AB uyum yasaları  Sürdürülen yeni uyum yasaları,  Çerçeve yasaları revizyonu,

ÜLKE YASALARI  Çevre Yasası; 2872 sayılı yasa ve Tarih ve 5491 Sayılı Kanunla Değişiklikler sonrası;   Madde 8. ; “her türlü atık ve artığı, çevreye zarar verecek şekilde, ilgili Yönetmeliklere aykırı olarak alıcı ortama vermek YASAKTIR.   Madde11. Üretim, tüketim ve hizmet faaliyetleri sonucunda oluşan atıklarını alıcı ortamlara doğrudan veya dolaylı vermeleri uygun görülmeyen tesis ve işletmeler ile yerleşim birimleri atıklarını yönetmeliklerde belirlenen standart ve yöntemlere uygun olarak ARITMAK ve BERTARAF ETMEKLE VEYA ETTİRMEKLE ve öngörülen İZİNLERİ ALMAKLA yükümlüdürler.

ÜLKE YASALARI   Sanayiciler / üreticiler kendi birliklerini oluşturarak atık bertarafını sağlayacak yapılar oluşturmalıdır.   Yasalara aykırı davrananlara, ağır para cezaları ve faaliyeti durdurma / kapatma cezaları verilecektir.   Bakanlar Kurulu da bu cezaları 10 katına kadar artırabilicektir.

 Tehlikeli atıklar yönetmeliği;Sayı 25775, tarih 14.Mart.2005,  Tehlikeli atık kriterlerini, tarifini, sınıflandırmasını Tehlikeli atıkların taşıma, depolama ve işleme yöntemlerini  Tehlikeli atık ile ilgili kuruluşların, izleme denetim ve lisans sürecini tanımlamaktadır.  Sanayi tesislerinin tehlikeli atık yönetim planı oluşturmasını zorunludur. ÜLKE YASALARI

BAKANLIK ÇALIŞMASI AB UYUM SÜRECİ  AB ile birlikte sürdürülen çalışmalar  AB uyum görüşmeleri  ENVEST (Technical Assitance for Environmental Heavy-Cost investment Planning in Turkey)  TWIN-Eşleştirme projeleri (özel atıklar ait yönetim planı,  TWIN-Eşleştirme projeleri (özel atıklar ait yönetim planı, “Etkin Bir Yönetim Yapısına Yönelik Öneriler ve AB’nin Dört Özel Atık Direktifinin uyumlaştırılması ve Uygulamaları İçin Yetkilerin Belirlenmesi”   Üretici sorumluluğu ve kirleten öder prensibi

TOPLUMSAL DAVRANIŞ  Atık bertaraf tesislerine ait bölgeler bilinmektedir.  Tek kuruluş olan İzaydaş kapasite kısıtı ile ihtiyacın ancak %5ine cevap verebilmektedir.  Atık tesis kurulması planlanan bölgelerde örgütsel toplum desteğinin alınması önemlidir.  Gerikazanım vasıflandırması ‘’atık’’ ve ‘’bertaraf’’ sözcükleri olumsuzluklarını gidermektedir.  Merkezi yönetim ve Bölge yerel yönetimlerinin,desteklerinin alınması önem taşımaktadır.  Tesisin kurulum bölgesindeki kitlenin konuya olumlu yaklaşımlarının temini projenin gerçekleştirilmesi yönünde hayati önem taşımaktadır.

TOPLUMSAL DAVRANIŞ  Medya ve Halkla ilişkiler;  Bakanlık ve resmi kuruluşlar,  Yerel yönetimler,  Sivil toplum kuruluşları,  Medya ile ilişkileri projenin önemli başlıklarıdır. çevreciler

TİCARİ KOŞULLAR  Müşteri portföyü / Atık miktarı  Sağlanacak hizmetler  Mühendislik  Servis  Atık bertaraf ücretleri

TİCARİ KOŞULLAR  Müşteri portföyü / Atık miktarı;  Atık envanteri.  Atık dağılımı  Tesisin hammaddesi ‘atık’dır.Uzun dönemli hammadde sağlayacak anlaşmalar şirketin fizibilitesi ve karlılığı için gereklidir.  Ortaya çıkacak kapasitenin doldurulması ‘rekabet’ gücünü ve ‘’sürdürülebilir’’ yapıyı doğrudan etkileyecektir.

TİCARİ KOŞULLAR  Mühendislik:Atık yönetim planı oluşturma desteği, kaynağında ayırma, atık envanteri oluşturulması desteği  Servisler:  Test ve analizler,  Toplama-depolama  Geri kazanma  Geri dönüşüm  Enerji geri kazanım  Bertaraf

TİCARİ KOŞULLAR  Atık bertaraf ücretleri

TEKNOLOJİ  İzin prosedürü  Yer seçimi  Toplama – depolama  Geri kazanım  Süreçler

TEKNOLOJİ  İzin prosedürü;  Çevre ve orman bakanlığı tehlikeli atıklar yönetmeliğinde tanımlanmıştır.  Bakanlık tarafından başvuruda kapsamlı bir fizibilite çalışması istenmektedir. fizibilite  İzin prosedürünün minimum 4-6 ay alması beklenmelidir.Proje planının temel referans tarihidir.  Yer seçimi doğrudan bakanlıkça belirlenmektedir.

TEKNOLOJİ  Teknoloji seçimi;  Düzenli depolama: Hızla AB’de ve Ülkemizde şartları ağırlaştırılan, yasaklanan gömme yöntemi,  Rotary klin:Klasik yakma teknolojisi,  Plasma:İlk olarak Nasa tarafından geliştirilen ve yaygınlaşma eğilimindeki teknoloji,  Diğer klasik biyolojik metotlar:sınırlı atıklar için uygulanabilen özellikle sıvı atıklarda kullanılan tehlikesizleştirme teknolojileri

TEKNOLOJİ Mühendislik  Atık yönetim mevzuatı hakkında danışmanlık  atık yönetim planları hazırlanması destek,  Geridönüşüm bilgisi ile tasarıma girdi, veri tabanı yönetimi  Yabancı ve Yerel atık yönetim kuruluşları ile koordinasyon  Yerel ve uluslararası STK ile koordinasyon  Hedef sanayinin uygulamaya yönelik yeni proseslerin değerlendirilmesi  Sektörel bazda atık yönetim konseptlerinin hazırlanması

Finansal Konular, hibe, teşvik ve diğer kolaylıklar  US Trade and Development Agency (USTDA)  UNDP  Worldbank  AB Fonları (IPA)*  Ülke kredileri  eximbank  Ulusal kaynaklar  Diğer... *( ), milyar Euro

Finansal konular Gelirler,  Hizmet gelirleri  Mühendislik,  Laboratuvar ve analiz  Atık gerikazanım gelirleri  Geri kazanım malzeme, hammadde satış  Atık geri kazanım bedelleri  Enerji üretim gelirleri (elektrik)  Isı üretimi

3.Aşama: Sözleşmeler Yatırım Proje Planı-Proje Yönetimi 2.Aşama: Model Kararı,ÇED 1.Aşama: Envanterin oluşturulması, ön analizler

Sonuç  Çevre mevzuatına uyumunun sağlanması, yasal zorunluluklara ve ihtiyaçlara çözüm getirmesi  Çevre bilincinin geliştirilmesi,  Ülkemizin ve sanayimizin sürdürülebilir ekonomik kalkınmasına katkıda bulunması,  Rekabet avantajı sağlaması,  Avrupada ve Türkiyede örnek bir merkezin oluşturulması

Teşekkür Ederim Talat Yuksel, Tel: