e-Devlet ve Bilgi Toplumu Mevzuat Çalışmaları Cengiz TANRIKULU Adalet Bakanlığı BİDB Tetkik Hakimi Başbakanlık e-Devlet Danışma Grubu Üyesi Erzincan 14 Mayıs 2010
Sunumun Satırbaşları Öncelikli 11 e-Devlet Projesi Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Konusunda Kanun Tasarısı (Torba Kanun) E-Tebligat ve Adli Sicil Kanunlarında Değişiklik Öngören Kanun Tasarısı E-Devlet ve Bilgi Toplumu Kanun Tasarısı
e-Devlette Türkiye’nin Konumu Rapor Adı Toplam Ülke Sayısı Türkiye Sıralaması 2008 2007 Economic Intelligence Unit e-Hazırlık Sıralaması 70 43 42 Birleşmiş Milletler e-Devlet Hazırlık Sıralaması (UNDESA) 192 76 60 Avrupa Birliği Kamu Hizmetlerinin Çevrimiçi Sunumu Sıralaması 31 - 20
Kamu (BİM-Strateji Daire Bşk.) Yurt Dışındaki Uzmanlar e-DEVLET GRUBU Akademisyen HUKUK GRUBU Kamu (BİM-Strateji Daire Bşk.) Çekirdek Grup (6 Kişi) Özel Sektör Yurt Dışındaki Uzmanlar
e-Devlet Danışma Grubunun Fonksiyonu
Önceliklendirme Yaklaşımı Mevcut Projelerden Önceliklendirme Diğer Ülkelerde Benzer Uygulamalar A.B.D. : 25 Proje G. Kore : 11 Proje Malezya : 7 Proje Diğer projelere ivme kazandırmak
Projeler Nasıl Seçildi? Vatandaşı en çok ilgilendiren Kuyrukları bitirecek Ticaret ve yatırımı kolaylaştıracak Kısa zamanda sonuç verecek Ek maliyet getirmeyecek Projeler, kurumlarla mutabık kalınarak; sonuçları vatandaşa en hızlı şekilde yansıyacak, Başbakanlık katkısına en fazla ihtiyaç duyulan ve en geniş vatandaş kitlesine hitap edecek şekilde seçildi.
Başbakanlığın Rolü Ne Oldu? Başbakanlığın görevleri (3056 sayılı Teşkilat Kanunu) Kamu yönetiminde etkinliğin sağlanması, görevlerin tam ve verimli bir şekilde zamanında yerine getirilmesi (Md. 2-e, 5-b) İdari usul ve işlemlerin kolaylaştırılması ve sadeleştirilmesi için sistem ve prensipler geliştirmek ve uygulanmasını sağlamak (Md. 2-e, 16-b) Bu amaçla Bakanlıklar arasında koordinasyon ve işbirliğinin temini, görevli kuruluşlarla sürekli temas halinde bulunma (Md. 5-a, 16-a) Seçilen projelere ilişkin; Hukuki altyapının hazırlanması Paydaşlar nezdinde farkındalığın artırılması, Başbakanlığın koordinasyon gücü kullanılarak uygulamanın hızlandırılması Tasarımda ve uygulamada teknik katkı ve yönlendirme yapılması
Proje Listesi PROJE ADI SORUMLU KURUM MEVZUAT 1. Online Araç Tescili SORUMLU KURUM MEVZUAT Kanun Yönetmelik 1. Online Araç Tescili İçişleri Bak. 3 1 2. e-Adli Sicil Adalet Bak. 2 3. Online Şirket Kuruluşu Sanayi ve Tic. Bak. 4. Sağlıkta e-Randevu Sağlık Bak. 5. e-İhale Kamu İhale Kurumu 6. Belediyelerde e-Vergi - 7. Online Dava İşlemleri 8 8. Tüketici Portalı 9. Kültür Portalı Kültür ve Turizm Bak. 10. Yurt Dışına e-Ticaret Gümrük Müst., DTM 4 11. e-Çevre İzni Çevre ve Orman Bak. 21 TOPLAM 20 37
1. Online Araç Tescili PROJENİN GETİRDİKLERİ: 1) ARAÇ TESCİL İŞLEMLERİ ELEKTRONİK ORTAMDA HİÇBİR KURUMA GİTMEDEN YAPILABİLECEK 2) ARAÇ TESCİL VE SÜRÜCÜ BELGELERİ VATANDAŞLARIN ADRESİNE TESLİM EDİLECEK 3) ARAÇLARIN GEÇMİŞ BİLGİLERİ İNTERNET ÜZERİNDEN SORGULANABİLECEK 4) ÖZEL SEKTÖRE VERİLECEK İŞLETME LİSANSI KARŞILIĞINDA YAKLAŞIK 1 MİLYAR TL GELİR ELDE EDİLECEK
2. E-Adli Sicil İNTERNET / MOBİL TELEFON YOLU İLE TALEP ASKPS’de talep otomatik iş süreci ile değerlendirmesi, e-ödeme ile e-imzalı adli sicil kaydı üretimi Güvenli mobil imza ile kimlik doğrulama ve e-imzalı belge ile internet ortamında ASKPS’den talep İnternet ortamından ASKPS’den talep İNTERNET / MOBİL TELEFON YOLU İLE TALEP Kişinin bildirmiş olduğu e-posta adresine adli sicil kaydı gönderimi ADLİ SİCİL KAYIT PAYLAŞIM SİSTEMİ (ASKPS)
ŞİRKET BİLGİLERİNE ANINDA ERİŞİM, KAMUDA ETKİN PAYLAŞIM 3. Online Şirket Kuruluşu MERNİS Kimlik Adres Onayı Unvan Rezervasyonu Online Ana Sözleşme Ortakların e-İmza ile Onayı e-Ödeme ile Ücret ve Harçlar ŞİRKET KİMLİK NO 1234-5678-9012-3456 10 DAKİKADA ŞİRKET TAMAM! DOĞRU OLANA EN KOLAY, OLMAYANA EN ZOR ŞİRKET KURULUŞU ŞİRKET BİLGİLERİNE ANINDA ERİŞİM, KAMUDA ETKİN PAYLAŞIM
4. Sağlıkta e-Randevu PROJENİN GETİRDİKLERİ: 1) VATANDAŞ TELEFON VEYA İNTERNET ÜZERİNDEN RANDEVU ALARAK, KUYRUKTA BEKLEMEDEN MUAYENE OLACAK 2) HASTANELERDE FİZİKSEL YIĞILMALAR ORTADAN KALKACAK 3) RANDEVU İLE GELEN HASTA ORTALAMA 1 SAAT ZAMAN HARCAYACAK 4) RANDEVU SAATİNDE BİR DEĞİŞİKLİK OLUNCA VATANDAŞ HABERDAR EDİLECEK 5) PİLOT İLLERDE 2009 SONU, 2010-2011 TÜM TÜRKİYE’DE UYGULAMAYA GEÇİLECEK
e-Tebligat e-Sözleşme 5. e-İhale e-Teklif 500.000 tedarikçi Değerlendirme Tüm işlemler elektronik ortamda e-Tebligat e-Sözleşme
5. e-İhale PROJENİN GETİRDİKLERİ: 1) ORTALAMA 1.500 TL’Yİ BULAN BELGE HAZIRLAMA MASRAFI KALKACAK 2) ŞEKİLDEN KAYNAKLANAN ELENMELER BİTECEK 3) REKABET VE HİZMET KALİTESİ ARTACAK 4) İHALE SÜRECİ ŞEFFAFLAŞACAK
6. Belediyelerde e-Vergi Tarh ve tahakkuk işlemleri otomatik olarak sistem tarafından gerçekleştirilecek Beyanname internetten elektronik ortamda teslim edilecek Ödendi makbuzu elektronik olarak mükellefe iletilecek Mükellef ödemesini elektronik ortamda yapacak Tebligat mükellefe elektronik olarak yapılacak
e-Dava, e-Tebligat, e-İlan 7. Online Dava İşlemleri Güvenli mobil imza veya e-imza ile kimlik doğrulama ve e-imzalı belge ile fiziki ortamdan bağımsızlık İnternet ortamından Dava açma UYAP’a 7/24 Kayıt e-Ödeme e-Dava, e-Tebligat, e-İlan e-İlan e-Tebligat Dosya Oluşturuldu
9. Kültür Portalı PROJENİN GETİRDİKLERİ: 1) KÜLTÜR VARLIKLARI SANAL ORTAMDA GÖRÜLEBİLECEK 2) KÜLTÜR VARLIKLARINI YERİNDE GÖRMEK İÇİN PORTAL ÜZERİNDEN REZERVASYON İŞLEMLERİ YAPILABİLECEK 3) PORTAL ÜZERİNDEN E-TİCARET YAPILABİLECEK 4) KÜLTÜR AMAÇLI GELEN TURİST SAYISININ ARTMASI İLE YILLIK ORTALAMA 15 MİLYAR LİRA EK GELİR ELDE EDİLECEK
Vatandaş ve KOBİ’ler için yeni icat: 10. Yurtdışına e-Ticaret Vatandaş ve KOBİ’ler için yeni icat: Kapıdan e-ihracat!
11. e-Çevre İzni 11. e-Çevre İzni (Projeden Sonra) e-Çevre İzni 100.000 işletme e-Başvuru İnceleme Çevre izni yeterlik sahibi kurum e-Çevre İzni
11. e-Çevre İzni PROJENİN GETİRDİKLERİ: 1) ÇEVRE İZİN İŞLEMLERİ KOLAYLAŞACAK 2) İZİNLER 2 AY İÇİNDE VERİLECEK 3) TAKİP VE DENETİM KOLAYLAŞACAK
UYAP ve şirket kapatmaları Sağlık Bakanlığı Bilişim Projeleri Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (Torba Kanun) UYAP ve şirket kapatmaları HUMK, İİK,CMK, İYUK, Avukatlık Kanunu Sağlık Bakanlığı Bilişim Projeleri Protokol defteri Sağlık verileri Pasaport Kanunu KEP Elektronik Haberleşme Kanunu
Online dilekçe (Dilekçe Kanunu) Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (Torba Kanun) 6183 SK 41. maddesi 20 gün-30 gün Harçlar Kanunu Maliye Bakanlığı hesaplarına doğrudan ödeme Harçlarda % 5 indirim TTK Ticaret sicil kayıt sistemi Online şirket işlemleri Online dilekçe (Dilekçe Kanunu)
Belediye Gelirleri Kanunu Kültür portalı ile ilgili yasal düzenlemeler Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (Torba Kanun) Noterlik Kanunu Belediye Gelirleri Kanunu Kültür portalı ile ilgili yasal düzenlemeler Coğrafi bilgi sistemi ile ilgilidüzenlemeler KTK Araç tescil E-haciz, rehin …. 2.147.154 , 453.731
Tüketici portal KİK, e-İhale E-İmza Kanunu CMK video konferans Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı (Torba Kanun) Tüketici portal KİK, e-İhale E-İmza Kanunu 5/2 kalkıyor Bildirimle işe başlama CMK video konferans
Tebligat Kanununda değişiklik 7a maddesi E-Tebligat ve Adli Sicil Kanunlarında Değişiklik Öngören Kanun Tasarısı Tebligat Kanununda değişiklik 7a maddesi PTT Tekeli var (En geç 1 yıl içinde uygulama) Yazılım ve Uygulama bitmek üzere Sermaye şirketlerine zorunluluk Servis sağlayıcılar gibi bazı işletmelere de zorunluluk gelebilir Adrese dayalı kayıt sistemi öne çıkarılıyor Yurt dışı temsilcilikleri vasıtası ile doğrudan tebligat MADDE 3- 7201 sayılı Kanunun 10 uncu maddesine birinci fıkradan sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “Bilinen en son adresin tebligata elverişli olmadığının anlaşılması veya tebligat yapılamaması hâlinde, muhatabın adres kayıt sisteminde bulunan yerleşim yeri adresi, bilinen en son adresi olarak kabul edilir ve tebligat buraya yapılır.” MADDE 7- 7201 sayılı Kanunun 25/a maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir. “Bu maddeye göre kazaî merciler tarafından çıkarılacak tebligatta, tebliğ evrakı doğrudan o yerdeki Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğuna gönderilebilir.”
Adli Sicil Kanununun 13. maddesinde değişiklik E-Tebligat ve Adli Sicil Kanunlarında Değişiklik Öngören Kanun Tasarısı Adli Sicil Kanununun 13. maddesinde değişiklik Hakim ve savcılara doğrudan sorgu Kolluk ve kamu kurumlarına izinli sorgu Vatandaşlara e-imza ile doğrudan sorgu Kamu kurumları sorgularında rıza esas 2 yıldan sonra hiçbir kamu kurumu vatandaştan sabıka kaydı isteyemeyecek
e-Devlet ve Bilgi Toplumu Kanunu Tasarısı
Çalışma Takvimi İş Adımı Sorumlu Tarih Müsteşarlar Toplantısı Başbakanlık / Ulaştırma Bakanlığı 6 Temmuz 2009 e-Devlet ve Bilgi Toplumu Kanun Tasarısı Taslağının Hazırlanması ve Görüşe Gönderilmesi, Web’den Yayınlanması Başbakanlık 11 Ağustos 2009 Görüş ve Önerilerin İletilmesi Tüm Kurum ve Kuruluşlar 15 Eylül 2009 (Devam ediyor) e-Devlet ve Bilgi Toplumu Kanun Tasarısının Bakanlar Kuruluna Sunulması Sn. Binali YILDIRIM Ekim 2009 (AB, UBAK, DPT, BTK, TÜRKSAT+ MB, DPB) Çalışmaya katılan özellikle UBAK, BTK, TİB, TÜRKSAT’tan katılım sağlayan katılımcılara verdikleri önemli katkılardan dolayı teşekkür ediyoruz
Çalışmanın Seyri 6 Ağustos 2009’da Sn. Ulaştırma Bakanı ile yapılan görüşme Sn. Bakan’dan alınan geri dönüşlerin kanun taslağına işlenmesi 11 Ağustos 2009’da görüşe gönderildi 04 Eylül 2009 STK’larla İstanbul’da toplantı İlgili taraflarla görüşmeler (İstanbul-Ankara-İzmir) Gelen görüşlerin kanun taslağına yansıtılması. MİT, İzmir Fuarı, TÜBİTAK, Arı Teknokent, Bilkent Cyberpark. Tatil dönemi olmasına rağmen taslağa beklenenden fazla ilgi oldu ve bu durum gelen görüş sayısına da yansıdı.
Bilgi Toplumu Ajansı Organizasyonu Bilgi Toplumu Yönlendirme Kurulu Yerel e-Hizmetler Koordinasyon Kurulu BİLGİ TOPLUMU AJANSI Koordinasyon Kurulu Danışma Kurulu e-Dönüşüm Panelleri
e-Devlet ve Bilgi Toplumu Kanunu Tasarısı Taslağı 1. Bölüm: Amaç ve Kapsam, Tanımlar ve İlkeler 2. Bölüm: Kuruluş, Ajansın Görevleri, Kurullar, Başkan ve e-Dönüşüm Yöneticisi 3. Bölüm: Bilgi Toplumu Ajansının Birimleri ve Görevleri 4. Bölüm: e-Devlet Hizmetlerine İlişkin Genel Hükümler 5. Bölüm: İnsan Kaynakları, Ajans Bütçesi ve Döner Sermaye 6. Bölüm: Değişik Hükümler 7. Bölüm: Değiştirilen, Geçici ve Son Hükümler
1. Bölüm: Amaç ve Kapsam, Tanımlar ve İlkeler Kanunun amaç ve kapsamı Tanımlar e-Devlet hizmetleri ve bilgi toplumuna dönüşüm için genel ilkeler
2. Bölüm: Ajans, Kurullar, Başkan ve e-Dönüşüm Yöneticisi (1) Bilgi Toplumu Ajansının kuruluşu, görevleri Bilgi Toplumu Yönlendirme Kurulu Üyeler: Başbakan, 8 bakan, Ajans Başkanı Katılımcılar: Kamu kurumları ile Danışma Kurulundan 5 temsilci Bilgi Toplumu Koordinasyon Kurulu Ajans Başkanı başkanlığında, Bakanlık e-Dönüşüm Yöneticileri Kurumlar arası işbirliğini sağlamak, yapılan çalışmaları izlemek Danışma Kurulu Kamu kurumları, STK, akademik kuruluş temsilcileri Bilgi Toplumu Ajansının kuruluşu, görevleri Bilgi Toplumu Yönlendirme Kurulu Üyeler: Başbakan, 8 bakan, Ajans Başkanı Katılımcılar: Kamu kurumları ile Danışma Kurulundan 5 temsilci Bilgi Toplumu Koordinasyon Kurulu Ajans Başkanı başkanlığında, Bakanlık e-Dönüşüm Yöneticileri Kurumlar arası işbirliğini sağlamak, yapılan çalışmaları izlemek Danışma Kurulu Kamu kurumları, STK, akademik kuruluş temsilcileri Yerel e-Hizmetler Koordinasyon Kurulu İçişleri Bakanı başkanlığında, ilgili yöneticilerden oluşur Yerel yönetimlerin e-hizmetleri konusunda yönlendirme yapar, politika belirler e-Dönüşüm Yöneticisi Kurumlar ve yerel yönetimlerin e-dönüşüm çalışmalarını yapmak ve kurum içi koordinasyonu sağlamak Kurumlarda iç koordinasyon için e-Dönüşüm Paneli kurulacak
2. Bölüm: Ajans, Kurullar, Başkan ve e-Dönüşüm Yöneticisi (2) Kurumlar ve yerel yönetimlerin e-dönüşüm çalışmalarını yapmak ve kurum içi koordinasyonu sağlamak e-Dönüşüm Paneli Kurumlarda iç koordinasyonu sağlamak Yerel e-Hizmetler Koordinasyon Kurulu İçişleri Bakanı başkanlığında, ilgili yöneticilerden oluşur Yerel yönetimlerin e-hizmetleri konusunda yönlendirme yapar, politika belirler Bilgi Toplumu Ajansının kuruluşu, görevleri Bilgi Toplumu Yönlendirme Kurulu Üyeler: Başbakan, 8 bakan, Ajans Başkanı Katılımcılar: Kamu kurumları ile Danışma Kurulundan 5 temsilci Bilgi Toplumu Koordinasyon Kurulu Ajans Başkanı başkanlığında, Bakanlık e-Dönüşüm Yöneticileri Kurumlar arası işbirliğini sağlamak, yapılan çalışmaları izlemek Danışma Kurulu Kamu kurumları, STK, akademik kuruluş temsilcileri Yerel e-Hizmetler Koordinasyon Kurulu İçişleri Bakanı başkanlığında, ilgili yöneticilerden oluşur Yerel yönetimlerin e-hizmetleri konusunda yönlendirme yapar, politika belirler e-Dönüşüm Yöneticisi Kurumlar ve yerel yönetimlerin e-dönüşüm çalışmalarını yapmak ve kurum içi koordinasyonu sağlamak Kurumlarda iç koordinasyon için e-Dönüşüm Paneli kurulacak
3. Bölüm: Bilgi Toplumu Ajansının Birimleri ve Görevler e-Devlet Politikaları Dairesi Bilgi Güvenliği Dairesi Mevzuat ve Standartlar Dairesi Ortak e-Devlet Hizmetleri Dairesi Kamu Projeleri Dairesi Ölçme ve Değerlendirme Dairesi Sistem Geliştirme ve Teknik Destek Dairesi Bilişim Politikaları Dairesi İş Dünyası ve e-Ticaret Politikaları Dairesi Toplumsal e-Dönüşüm Dairesi Tanıtım ve Uluslararası İlişkiler Dairesi Kamu Bilişim Eğitimi Dairesi Destek Hizmetleri Dairesi
4. Bölüm: e-Devlet Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Genel Hükümler Performans değerlendirme ve denetim e-Devlet hizmet taahhüdü Birlikte çalışabilirlik Kurumlar arası veri paylaşımı Kamuda e-belge değişimi Ortak e-devlet hizmetleri Veri sahipliği Kimlik doğrulama ve yetkilendirme e-Devlet kapısı e-Ödeme usul ve esasları Toplu lisans ve satın alma yönetimi e-Arşiv Sır saklama yükümlülüğü Hizmet sunumunda kişisel verilerin kullanımı Hakkın telafisi
Sabrınız için teşekkürler İrtibat için: ctanrikulu@adalet.gov.tr