Performans ve performans ölçümü Belediyelerin Performanslarının İzlenmesi ve Değerlendirilmesi Çalıştayı Şubat 2006 Ankara
Performans ve Performans Ölçümü Slide 2 Oturum Planı (1) Performans kavram(lar)ı (2) Hizmet performansını ölçmek: gösterge tipleri (3) Performans verisinin kaynakları (4) Tartışma: BEPER
Performans ve Performans Ölçümü Slide 3 1. Performans kavram(lar)ı Dönüşüm sistemleri olarak hizmet sağlayıcı kamu kuruluşları Girdiler -Personel - b ütçe - yetki - siyasi destek vs. Çıktılar -Toplanan çöp -Hizmet edilen müşteriler vs. etkililik temelli Geri-bildirim Sonuçlar Temiz şehir -İyileştirilmiş kamu sağlığı Ekonomi = girdilerin miktarı Etkinlik = çıktı miktarı/girdi miktarı Etkililik = elde edilen sonuçlar/ belirlenen hedefler Kalite= müşteri beklentilerini karşılama algısı Dönüşüm sistemi Kamu programı /kamu kuruluşu
Performans ve Performans Ölçümü Slide 4 2. Performansı Ölçmek Düzey 1: Kamu politikaları Düzey 2: Kamu programları Düzey 3: Kamu kuruluşları Düzey 4: Bireyler ‘nın performansı Hizmet kalitesini ve çıktıları iyileştirir Kaynak tahsisini iyileştirir ve kurum bütçelerini ve hizmet kesintilerini doğrular Hesap verilebilirliği geliştirir Yerel yönetime vatandaşın güvenini artırır Belediye personelini motive eder Programları stratejik planlara ve/veya yıllık bütçelerle ilişkilendirir. Niçin? Faydalar:
Performans ve Performans Ölçümü Slide 5 2. Performansı Ölçmek: Gösterge çeşitleri Girdi: Kullanılan kaynakların miktarı Girdi: Kullanılan kaynakların miktarı Program için gerekli pozisyonlar Harcanan paranın miktarı İhtiyaç duyulan teçhizat Çıktı(Output): Sunulan hizmetin miktarı Çıktı(Output): Sunulan hizmetin miktarı Hizmet edilen insanların sayısı İşleme konan uygulamaların sayısı Yapılan teftişlerin sayısı Sonuç(Outcome) Programın müşterilere etkisi/sonuçları Sonuç(Outcome) Programın müşterilere etkisi/sonuçları Suç oranı İstihdam oranı Mezun oranı Etkinlik (Efficiency): çıktı/sonuç’un birim maliyeti Etkinlik (Efficiency): çıktı/sonuç’un birim maliyeti Tamir edilen yolun maliyeti (çıktı bazlı) Müşterilere ulaştırılan 1 milyon galon içme suyunun maliyeti
Performans ve Performans Ölçümü Slide 6 2. Performansı Ölçmek: Süreç Liderlik 1.Program amaçlarını belirle 2.Göstergeleri seç Veri 3. Veri topla 4. Veriyi işle Analiz 5. Maksimum ve minimumları belirleyin. 6. Kıyaslarla karşılaştır 7. Performans bilgisini analiz et ve raporla Eylemler 9. Hizmet ve ölçüm prosedürlerini rafine et 10. Hedefler, program stratejileri ve performansı izleme konusunda karar ver
Performans ve Performans Ölçümü Slide 7 4. Performans bilgisinin kaynakları Kurumun kendi kayıtları Diğer merciler ve kurumlardan alınan bilgi Eğitilmiş gözlemcilerin derecelendirmeleri Müşteri/vatandaş anketleri.
Performans ve Performans Ölçümü Slide 8 Performans bilgisinin kaynakları: Eğitilmiş Gözlemciler Yüzey kalitesi-derece 1 Yüzey kalitesi-derece 2 Yüzey kalitesi-derece 3 Yüzey kalitesi-derece 4
Performans ve Performans Ölçümü Slide 9 Performans bilgisinin kaynakları:Vatandaş/müşteri anketleri Bilgi/enformasyon aşağıdakilerden edinilebilir: mail, internet anketleri, yerinde yapılan anketler Kişisel mülakatlar: evde/işte, yerinde Telefonla mülakat Müşteri anketlerinden elde edilebilir enformasyon tipleri: Genel memnuniyet ve seçili hizmet özelliklerinin derecelendirmesi Müşteri deneyimleri ve memnuniyetsizlik nedenlerine dair bilgi Hizmetin iyileştirilmesi için tavsiyeler Müşterilerle ilgili demografik (nüfusa dayalı) bilgiler
Performans ve Performans Ölçümü Slide 10 Örnek: Tesis kullanıcıları anketi Aşağıdakileri nasıl derecelendirirdiniz? Mükemmel İyi Orta Kötü 1. İş/İşlem Süresi 2. Temizlik 3. Teçhizatın durumu 4. Kalabalık 5. Güvenlik şartları 6. Fiziksel çekicilik 7. Programların çeşitliliği 8. Personelin yardımseverliği 9. Genel