Mahkemelerde gecikmiş iş yükü Çözüm için muhtemel yollar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KALKINMA AJANSLARI ve KOORDİNATÖR İLLER
Advertisements

UEFA Hakem Gözlemciliği Felsefesi
HUKUKTA ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM YOLLARI İSVEÇ’TE UZLAŞMA MÜESSESESİ VE TÜRK HUKUKUNDA BENZERİ UYGULAMALAR SEMİNERİ İzmir Eylül 2011.
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
RİSK KAVRAMI RİSKLERİN BELİRLENMESİ
AYDIN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
YARGITAY KARARLARINA ERİŞİM ve ELEKTRONİK HİZMETLER
Meriç Belediyeler Birliği
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşlarınca Düzenlenecek Mali Tablolar Hangileridir? 1 – Mizan 2- Bilanço 3- Gelir Tablosu.
Avusturya Deneyimi Bilgi toplama ve raporlama Özellikle gecikmiş iş yükü ile mücadele.
TEFTİŞ KURULU BAŞKANLIĞI
MODÜL 4 Organizasyon.
Edinilmiş Mallara Katılma Rejimi ve Tasfiye
Yerel Yönetim Reformuna Destek Projesi 1 MAHALLİ İDARE BİRLİKLERİNDE STRATEJİK PLANLAMA.
1 Türkiye Ekonomisinde Mevsimsellikten Arındırılmış GSYH (2008 Ç1=100) Kaynak: TÜİK.
Hakimlerin Çalışmalarının Değerlendirilmesi Bert Maan Zwolle-Lelystad İlk Derece Mahkemesi Başkanı
Swiss Federal Supreme Court - CoE / CEPEJ İsviçre Federal Yüksek Mahkemesinde Son 30 yıl içinde davaların ikiye katlanışı.
İnsan Kaynakları Yönetimi Kadroların dağıtımı – kolay bir formül.
Mahkemelerde Kalite Yönetimi Ve Kalitenin Kontrolü Bert Maan.
SERİ:IV NO:41 TEBLİĞİ NE DEĞİŞTİ?
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KONTROL ORTAMI Defterdarlıklar İç Kontrol Eğitimi 10 Mart-27 Nisan 2013 Strateji Geliştirme Başkanlığı 1.
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İç kontrol Bilgilendirme Toplantısı 10 Nisan 2014 Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı.
Bölgesel Konferans n°1 25 Haziran 2014 İzmir
SON EKONOMİK GELİŞMELER
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
Kültür Bilgi-Günü 2011 Kültür Programı Avrupa kültür festivallerine destek Dizin
GÜVENLİK SEKTÖRÜNÜN PARLAMENTER GÖZETİMİ: BELÇİKA SİSTEMİ Yapısal ve Yasal Çerçeve.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ 1/51 DEĞERLENDİRME TABLOSU Başvuru Rehberi içinde yer alan ve proje tekliflerinin hangi kriterlere göre değerlendirileceğini.
GENEL OLARAK MAHKEMELER
Krizin gelişimi 2000’li yılların başında Yunanistan Ekonomisi Avrupa Bölgesinin en hızlı gelişen ekonomilerinden biriydi yılında Küresel krizYunanistan’ı.
NORM KADRO TKY’NİN ETÜDÜ VII. BEŞ YILLIK KALKINMA PLANI: KAMU KESİMİNDEKİ İSTİHDAMIN GÖZDEN GEÇİRİLMESİ GEREKLİLİĞİ; Kamu yönetiminin yeterli sayı ve.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Çalıştay: Başbakanlık Uzmanları için DEA 13 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 3 DEA’lerin İncelenmesi Problem Tanımı ve Amaçlar.
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
“Genel DEA Eğitimi” EuropeAid/125317/D/SER/TR Oturum 4 Politika Sürecinde DEA Organize Edilmesi: Kurumsal Stratejiler.
GREEN MARKETING KONFERANSI
Mahkeme Yönetimi ve Mahkeme Organizasyonu
Çalıştay: Başbakanlık Üst Düzey Yöneticileri için DEA Oturum 2: DEA konusunda bazı Uluslar arası Deneyimler 14 Ekim 2009 EuropeAid/125317/D/SER/TR.
2. Bölgesel Kalkınma ve Yönetişim Sempozyumu
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Danimarka İnceleme ve İhtilafların Çözümü Sistemi Jens Fejoe.
Mart 2009 Jonathan Wood ÇOKLU YETKİ ALANI ÇOKLU KÜLTÜREL ARABULUCULUK.
1 Alternatif Anlaşmazlık Çözümü Nedir? Raichel Hopkinson, Ortak, Anlaşmazlık Çözümü, Denton Wilde Sapte
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Verimlilik Programı Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Ofisi
Üniversitelerin Taslak Stratejik Planlarının Değerlendirilmesi
CEPEJ Mahkeme Performansı Çalışmaları. CEPEJ’in faaliyet gösterdiği alanlar… Yargı sistemlerinin değerlendirilmesi Yargı sistemlerinin değerlendirilmesi.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması “Eğiticilerin Eğitimi” Kasım 2008 Oturum 4 DEA Moldova Kurumsal Çerçeve.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
BODRUM YAT İMALATI İŞ KÜMESİ ROTASINI ÇİZİYOR PROJESİ
Prof. Dr. Ahmet AYAR (TÜBİTAK 2237 Programı)
İŞTİRAKLER VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ Prof. Dr. İbrahim Lazol DAÜ- 2012
Türkiye’de Hayat Boyu Öğrenmenin Geliştirilmesi Projesi Paul Weide Ekip Lideri.
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Bilimsel Araştırma ve Proje Yönetimi
Proje Yönetim Döngüsü: -Aşamaları -Rol ve Sorumluluklar
22 Aralık 2010 Maliye Bakanlığının Planlama ve Kontrol Çemberi Rogier Tesson Thijs Leijen.
Projenin Kontrolü Rogier Tesson Thijs Leijen. Projenin değerlendirilmesine ilişkin kriterler Yatırım kararları, iş planları temel alınarak, mantıklı gerekçelere.
YATIRIM PROJE TEKLİFİ NASIL HAZIRLACAK?
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Şirket Adı İş planı sunusu.
İŞ MAHKEMELERİ.
Şirket Adı İş Planı Sunusu.
Eşgüdümleme ve Kontrol
Sunum transkripti:

Mahkemelerde gecikmiş iş yükü Çözüm için muhtemel yollar

Bert Maan Zwolle-Lelystad İlk Derece Mahkemesi Başkanı Amsterdam İstinaf Mahkemesi Hakimi Türkiye’de Mahkeme Yönetimi Sisteminin Desteklenmesi Projesi Danışmanı, 2008, 2009

Mahkemede gecikmiş iş yükü Özellikleri Gecikmiş iş yükü nedir

Gecikmiş iş yükünü çözme ihtiyacı Gecikmiş iş yükünü çözme yaklaşımı Proje organizasyonu ve yönetimi

Genel özellikler Gecikmiş iş yükü, mümkün olan en erken dönemde önlenmesi gereken bir durumdur Bkz: Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi itibarı ile derdest dava itibarı ile derdest dava Gecikmiş iş yükünde yıllık artış

Hollanda deneyimi Bazı ilk derece mahkemelerinde gecikmiş iş yükü Hareketli ekip ( ); Davaların seçimi (duruşma gerektirmeyenler) 6 hakim Geçici personelin atanması – 30 kişilik adli yardımcı ekibi Proje organizasyonu Kendi yeri

Sebep Mahkemeler esnek organizasyonlar olamaz Hakimlerin bağımsız konumu Kapasite boyutu: itfaiye ekibi Karmaşık siyasi pozisyon

Resmi yetkiler problemi Hakimler kararlarından sorumludur; Kim neticeye ilişkin söz verebilir? Adalet ve Maliye Bakanlıklarının Rolü Siyasi konum: “popülerlik?”

Özetle: Esnek olmayan teşkilat yapısı Sorumlu merciin belirlenmesi zor Kapasite problemi

Gecikmiş iş yükü nedir Gecikmiş iş yükü: makul zamanda görülebilecek olan davaların sayısını aşan dava ve dosyaların sayısıdır

5. Örnek Bir mahkemede 5000 derdest dosya vardır; Davanın neticelendirilmesi için ortalama / makul süre 6 ay Kapasite, 6 ayda 2000 davadır

Öyle ise: Bu 5000 derdest dava arasında 2000’i olağan iş yükü Gecikmiş iş yükü: 3000 dava

Sonuç 1. Davanın neticelendirilmesi için kabul edilebilir süre dikkate alınarak olağan yük belirlenmelidir 2. Artan kısım gecikmiş iş yüküdür

Çözüm yolu Birinci: olağan yükle olağan şekilde başedilmesini sağlayın Gecikmiş iş yükünde artış olmasın İkinci: Bir plan yapın ve mahkemedeki tüm hakimleri ve personeli dahil edin;

Sonraki adım Gecikmiş iş yükünü belirleyin İhtiyaç duyulan insan kaynağını belirleyin Gecikmiş iş yükünün çözüme kavuşturulması gereken zamanı belirleyin Proje benzeri bir yaklaşım izleyin

Proje Planlanmış ve birbiriyle ilişkili görevlerin belirli bir zaman diliminde ve maliyet ve bazı diğer kısıtlar dikkate alınarak yerine getirilmesi.

Ya da: Proje, belirli bir komisyoner için belirli bir şeyin gerçekleştirilmesi amacı ile günlük çalışmaların dışında ve net bir çerçeve (zaman ve yer) dahilinde, profesyoneller ve personelden oluşan bir takımın yürüttüğü bir dizi faaliyettir.

Proje yönetimi Mahkemedeki olağan faaliyetlerden ayrı Projede yer alanlar sadece buna odaklanır; Belirli zaman dilimi Sonuçların düzenli olarak kontrolü

Proje analizi ile başlayın Faaliyetler, etkinlikler, süreler ve maliyetler arasındaki ilişkinin incelenmesi amacı ile önerilen bir projenin tüm yönleri ile incelendiği bir süreç. Muğlak veya ihtilaflı alanlar belirlenir ve tatminkar bir dengeyi sağlayacak muhtemel alternatifler bulunur veya karşılıklı mutabakata varılır.

Ön şart Olmazsa olmaz: liderliğin şartsız ve sürekli desteği Organizasyon üzerinde kontrol Beklenen çıktı için gerekli olan kapasiteyi oluşturabilecek Bu kapasitenin varlığı (aksi halde problem sadece daha kötüye gider)

Proje yöneticisi Projenin doğal unsuru proje yöneticisidir: Organizasyondan ve projenin sonucundan sorumludur Mutlaka bir hakim olmalıdır Ancak: bir yönetici kendisine destek vermelidir

İnsan Kaynakları İhtiyaç duyulan insan kaynaklarını belirleyin: Hakimler Yardımcı personel

Esnek(olmama) problemi Ne kadar zaman alacağını belirleyin, Diyelim ki üç sene Bu dönemde kaç hakimin mahkemeden ayrılacağını belirleyin Bu sayının yaklaşık 1,5 katı kadar fazladan hakim görevlendirin; Bu kadar hakimi projede görevlendirin

Eski ve yeni Kürsüdeki hakimlei projeye katılmaya davet edin Yeni atanan hakimleri mevcut iş yükü ile ilgilenmek üzere görevlendirin.

Örnek Mahkemede 200 hakim olsun Önümüzdeki 3 senede 15’i emekli olacak Öyle ise: en az 15 yeni üye

Farz edelim 1,5 yıllık gecikmiş iş yükü Teorik olarak, 1,5 * 200 hakim: 300 hakim; 3 yıllık proje süresince 100 hakim. Bu yapılabilir değildir: Proje tanımının bir kısmı; Daha az sayıda hakim ve daha çok yardımcı personel seçeneğini düşünün

Örnek olarak 40 hakim ve 120 yardımcı personel; Davaların kategorilere ayrılması Duruşmaların düzene konulması Düzenleyici usuller (“procesreglement”) Standartlaştırma Bilgisayar şablonları Diktafon kullanımı

Mahkemenin yapısı 2012 – 5 (em.) + 20 yeni (proje) (+15) 2013 – 5 (em.) + 30 yeni (proje) (+ 25) 2014 – 5 (em.) (+5) 2015 – 5 (em.) (proje’den 20 ) (-15) 2016 – 5 (em.) (proje’den 20) (- 15)

Teoride Kapasite yaklaşık 30 fazla Çözüm Gerçekte daha yüksek iş yükü olduğu görülecek Diğer mahkemelere veya hükümet kurumlarına görevlendirme

Avantaj İhtiyaç olgusunun oluşturulması Yeni çalışma usullerinin geliştirilmesi Hakimlere görevlerinde yardımcı olmak için yeni sistemler Mevcut duruma göre neyin mümkün olduğuna bakmak, daha az direnç

Öneri Benim deneyimimden: İyi geçmişi olan tecrübeli bir hakimin liderliğinde, projeyi organize etmek ve yürütmek üzere dışarıdan bir yönetici istihdam edin.

Türkiye özelinde İstinaf mahkemelerinin kurulması İş yükünü azaltacaktır Bir çok dava yeni mahkemelerce görülecektir Sonrası için Yargıtay’da daha az kapasiteye ihtiyaç olacaktır

Sonuç Yetki ve sorumluluğu üstlenerek ve neyin mümkün olduğuna bakarak Mahkemenin liderliği sonuçlar elde edebilir Gerekli araçlara ihtiyaç duyar Problem? Veya Engel?

Sorular Gözlemler? Teşekkür ederim!