KIZ TEKNİK ÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Emine KIRAÇ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Advertisements

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANLIĞI «TEKNOGİRİŞİM SERMAYESİ DESTEĞİ»
KAZAN EFES TEKNİK VE ENDÜSTRİ MESLEK LİSESİ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
Mesleki Eğitim Girişimleri Programı
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
Dünyada Açık ve Uzaktan Eğitimin Durumu
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi Tanıtım Toplantısı Antalya 22 Ocak 2013.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Müdürlüğümüz AR-GE Birimi bünyesinde bulunan Proje Koordinasyon Ekibi koordinesinde Ulusal Ajans, Merkezi Finans ve İhale Birimi, Toplum Yararına Çalışma.
Annem İşte, Ben Öğretmenimle Güvende
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
Mesleki Rehberlik kavramından ne anlıyoruz ?
MERSİN ÜNİVERSİTESİ DENİZCİLİK MESLEK YÜKSEKOKULU AKADEMİK DEĞERLENDİRME ve KALİTE GELİŞTİRME TOPLANTISI NİSAN 2010.
TRABZON İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
İSTATİSTİKİ BİLGİLERİN TOPLANDIĞI TÜM MODÜLLERDE YAPILACAK İŞLEMLER
İKS İLE İLGİLİ YASAL DÜZENLEMELER ROL VE SORUMLULUKLAR
SOSYAL HİZMET ÇALIŞMALARI
YERELDE AB SÜRECİ.
THE LINKING EASTERN ANATOLIA TO PROGRESS PROGRAMME(TUR/98/002) (DOĞU ANADOLU KALKINMA PROGRAMI) Erol Çakmak Programme Manager Ankara/ Eylül 2006 BİRLEŞMİŞ.
Y USIF M AMMAD - ZADA : ,000 okulmuzdaki 620,000 dersliğimizi BT ekipmanları ile donatarak eğitimde öğrenci ve öğretmenlerimiz için fırsatları.
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Özel Politika Gerektiren Grupların İstihdamının Artırılması 24 Aralık 2014.
  Çocukların birçoğunun okuma alışkanlığının olmadığını, rol model olarak anneyi örnek alan çocukların da okuma alışkanlığı kazanmakta zorlandığını.
MEİS MODÜLÜ BİLGİ GİRİŞLERİ
HAVZA ÖLÇEĞİNDE STRATEJİK PLANLAMA VE KALKINMA ‘Kelkit Havzası Örneği’
YARIN SİZDEYİZ PROJESİ
ÇOCUK GELİŞİMİ BÖLÜMÜ Çocuk gelişimi ve eğitimi alanı, özellikle okul öncesi eğitim kurumlarını kapsar.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
AYŞE ŞAHİN MESLEK LİSESİNDE EĞİTİM VERİLEN MESLEKİ EĞİTİM ALANLARI.
Uzaktan Eğitim Çalışmaları ve Başlanan e-Eğitim Projesinin İçeriği
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
KIZ TEKNİK VE MESLEK LİSESİ
İLKÖĞRETİM TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI TAŞINILAN OKUL /YERLEŞİM BİRİMİ SAYISI ÖĞRENCİ SAYISI TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
SİİRT İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI İSTATİSTİK BİLGİLERİNİN GİRİLMESİ.
Misyon :Akkuş İlçesinde Eğitim- Öğretim hizmetinden yararlananlara nitelikli, kaliteli eğitim hizmeti sunmak. -Akkuş İlçesindeki tüm okulları tam donanımlı.
YEŞİLPINAR MİRİOĞLU ÇOK PROGRAMLI LİSESİ
İLKÖĞRETİM TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI TAŞINILAN OKUL /YERLEŞİM BİRİMİ SAYISI ÖĞRENCİ SAYISI TAŞINILAN MERKEZ OKUL SAYISI.
“BEYAZ BAYRAK” KASTAMONU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ 03/08/2015.
PERŞEMBE MESLEKİ VE TEKNİK
ÖNCELİK 2: HAYAT BOYU ÖĞRENME FIRSATLARININ VE SUNUMUNUN ARTIRILMASI.
HBÖ Strateji belgesi eğitime erişimlerini Öğrenmeye değer veren bir sistem içinde istihdam fırsatlarını artırmak amacıyla kişilerin eğitime erişimlerini.
Misyon: Örgün öğretimde yeteneğine göre öğrencilerimizi yönlendirebilme, yaygın eğitimde sektörlerin ihtiyaç duyduğu insan gücünü yetiştirmek, Okul öncesi.
1. Uyuşturucuyla mücadele kapsamında eğitim
ÇAYIROVA İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI İSTATİSTİK BİLGİLERİNİN GİRİLMESİ.
1 BRİFİNG “” Mustafa Kemal Atatürk “En büyük sava ş, cahilli ğ e kar ş ı yapılan sava ş tır.” Mustafa Kemal Atatürk Dursunbey İlçe Milli Eğitim.
1 ERENLER İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE/İSTATİSTİK BİRİMİ.
AİLE VE TÜKETİCİ HİZMETLERİ ALANI
PROJESİ AÇILIŞ TOPLANTISINA HOŞ GELDİNİZ Bu Proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti Tarafından Finanse Edilmektedir. Üçkuyu Mesleki ve Teknik Anadolu.
05 Kasım 2010, Muş BOLOGNA SÜRECİ ve MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ DENEYİMİ.
PROJESİ TRABZON AKÇAABAT ATATÜRK MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ  Okulumuz Trabzon ili Akçaabat ilçesi sınırları içerisinde bulunmaktadır,  Okulumuzda.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ KONUSUNDA FARKINDALIK GELİŞTİRME PROJESİ
ÇOCUK GELİŞİMİ BÖLÜMÜ Çocuk gelişimi ve eğitimi alanı, özellikle okul öncesi eğitim kurumlarını kapsar.
Tarımsal Üretici Örgütlerin Rekabet Gücünün Geliştirilmesi Projesi Kasım 2015-Şubat 2023 İzmir, Adana.
MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ GİYİM ÜRETİM TEKNOLOJİSİ ALANI
DÜZİÇİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
YAYGIN EĞİTİM.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ YASAL TEMELLERİ VE SORUNLARI
Karşılaştırmalı Eğitim
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Ali Osman Konakçı Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
KAYSERİ OKUL SANAYİ İŞBİRLİĞİ PROTOKOLLERİ
Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİN TANITILMASI, YÖNLENDİRMESİ VE ALAN TANITIMI
Sunum transkripti:

KIZ TEKNİK ÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Emine KIRAÇ 20/02/2008-Swiss Otel/ANKARA

“Bir toplum aynı gayeye bütün kadınları ve erkekleriyle beraber yürümezse, ilerlemesine teknik olarak imkân ve bilimsel olarak ihtimal yoktur.” M.K.ATATÜRK

MİLLî EĞİTİM Millî Eğitim Sistemi 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Yasası ile; "örgün eğitim" ve "yaygın eğitim" olmak üzere, iki ana bölümden kurulmuştur. Örgün eğitim; Okul öncesi eğitim İlköğretim Orta öğretim ve Yükseköğretim kurumlarını kapsar. Yaygın eğitim ise, örgün eğitim yanında veya dışında düzenlenen eğitim faaliyetlerinin tümünü kapsar. Ülkemizde kız çocukları ve kadınların okullulaşma oranını artırmak, eğitim düzeylerini yükseltmek ve istihdamlarını sağlamak amacıyla;Millî Eğitim Bakanlığında eğitimin çeşitli tür ve kademelerinde gerçekleştirilen ve sürdürülen çalışmalar bulunmaktadır.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİ Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Gelişmeler YILLAR RESMİ ANAOKULU SAYISI TOPLAM KURUM SAYISI ÇOCUK SAYISI ÖĞRETMEN SAYISI KADROSUZ USTA ÖĞRETİCİ SAYISI OKULULULAŞMA YÜZDESİ (%) 2002-2003 418 11.314 320.038 18.921 6.230 11,7 2006-2007 922 20.675 640.849 24.775 14.949 25 Okul öncesi eğitiminde 2002-2003 öğretim yılında % 11.7 olan okullulaşma oranı 2006-2007 öğretim yılında 8. Kalkınma Planında hedeflenen % 25’lik orana ulaştırılmıştır.

İLKÖĞRETİM İlköğretim Kurumlarındaki (2002-2008) Okul, Öğrenci, Öğretmen Sayısal Verileri YILLAR TOPLAM OKUL SAYISI ÖĞRENCİ SAYISI Toplam öğrenci sayısı içinde kızların oranı (%) ÖĞRETMEN KIZ ERKEK TOPLAM ÖĞRENCİ SAYISI 2002-2003 35.167 4.734.584 5.377.306 10.111.890 46.8 390.109 2006-2007 34.656 5.162.321 5.684.609 10.846.930 47.6 402.829

Haydi Kızlar Okula Kampanyasıdır. İLKÖĞRETİM Haydi Kızlar Okula Kampanyası İlköğrenim çağında olan 6-14 yaş kız çocuklarından; eğitim sistemi dışında kalan okulu terk eden yada devamsızlık yapan öğrencilerin %100 okullulaşmalarının ve eğitimde cinsiyetler arası eşitliğin sağlanması amacıyla gerçekleştirilmiştir.   Bakanlığımızın ilköğretime ilişkin çeşitli proje ve kampanyaları bulunmaktadır. Özellikle kız çocuklarının temel eğitime katılımlarını arttırmak için yapılan çalışmalardan biri: Haydi Kızlar Okula Kampanyasıdır. Milli Eğitim Bakanlığı ve UNICEF işbirliğiyle Haydi Kızlar Okula Kampanyası 2001-2005 tarihleri arasında sürdürülen, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerin katılım ve katkısı ile; ilköğrenim çağında olan 6-14 yaş kız çocuklarından; eğitim sistemi dışında kalan, okulu terk eden yada devamsızlık yapan öğrencilerin %100 okullulaşmalarının ve eğitimde cinsiyetler arası eşitliğin sağlanması amacıyla gerçekleştirilmiştir.  

Haydi Kızlar Okula Kampanyasının 2003 Yılından İtibaren Okullulaştırdığı Kız Öğrenci Sayısı   2003 (10 İlde) 2004 (33 İlde) 2005 (53 İlde) 2006 (Tüm Türkiye) Genel Toplam Tespit edilen ancak okullulaştırılamayan kız öğrenci sayısı 40.000 73.000 62.251 47.349 222.800 50. 647 Türkiye genelinde 273.447 kız çocuğunun okullulaştırılamadığı tespit edilmiş, illerde yapılan çalışmalar sonucunda bunların % 81'i (222.800 kız çocuğu) okullulaştırılmıştır. Ancak tespit edilen 50.647 (%19’luk kısım) kız çocuğunun eğitim sistemine kazandırılma çabaları sürdürülmektedir.

EĞİTİME %100 DESTEK” KAMPANYASI İLE 2007 TEMMUZ İTİBARİYLE ; 1.741 OKUL BİNASI, 187 DERSLİK DIŞI EK BİNA, 23.915 DERSLİK, 35 METEM BİNASI, EĞİTİME KAZANDIRILMIŞTIR. KAMPANYA KAPSAMINDA 669632,36 m2 ARSA BAĞIŞI YAPILMIŞTIR. Eğitime %100 Destek Projesi Eğitime %100 Destek Projesi Ülkemiz, bütçesinden en büyük pay eğitime ayrılmasına karşın genç nüfusun fazla olması nedeniyle kişi başına düşen miktara bakıldığında OECD ülkeleri arasında sonlarda yer almaktadır. Bütçeden okul yapımına ayrılan payın yetersiz olması nedeniyle okul binaları öğrenci kapasitesini karşılamamaktadır. Türk Eğitim Sisteminin niteliksel ve niceliksel sorunlarının çözümünde devlet ve özel sektör ile üçüncü sektör olan sivil toplumun el ele vererek Türkiye'yi Atatürk'ün hedeflediği çağdaş uygarlıklar seviyesine taşımak amacıyla Eğitime %100 Destek Projesi başlatılmıştır. Proje kapsamında yapılan eğitime destek kampanyasına daha çok katılımın sağlanması amacıyla daha önce %5 olan vergi indirimi %100'e çıkarılmıştır.

Eğitime %100 Destek Projesi kapsamında; ilköğretim ve orta öğretimde ücretsiz kitap dağıtım uygulaması başlatılarak okullulaşma oranının artırılması da hedeflenmiştir. Bu kapsamda; İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNE 4 YILDA ÜLKE GENELİNDE 376 MİLYON DERS KİTABI ÜCRETSİZ OLARAK DAĞITILMIŞTIR. 2006 – 2007 EĞİTİM YILINDAN İTİBAREN LİSE ÖĞRENCİLERİNİN KİTAPLARI DA ÜCRETSİZ OLARAK DAĞITILMAYA BAŞLANMIŞTIR.

TEMEL EĞİTİME DESTEK PROGRAMI ( AB Destekli) TEMEL EĞİTİM PROJESİ İlköğretimde Okullulaşma Oranını Arttırmak Amacıyla Uygulanmakta Olan Projeler TEMEL EĞİTİME DESTEK PROGRAMI ( AB Destekli) TEMEL EĞİTİM PROJESİ (Dünya Bankası Destekli) YİBO DESTEK PROJESİ (İlköğretim Okullarına Yardım Vakfı Destekli) Ayrıca; ilköğretimde okullulaşma oranını artırmak amacıyla uygulanmakta olan projelerden bir kaçı: TEMEL EĞİTİME DESTEK PROGRAMI ( AB Destekli) Yoksulluğu azaltma perspektifinde eğitim seviyesini un artırarak, eğitim kalitesini ve eğitime erişimi iyileştirmek, en dezavantajlı kırsal, şehirsel bölgeler ve gecekondularda nüfusun yaşam koşullarını geliştirmek ve eğitim dışında olan çocuklar, gençler ve yetişkinlerin temel eğitim kapsamına alınmasını desteklemektir. TEMEL EĞİTİM PROJESİ (Dünya Bankası Destekli) Temel eğitimin kapsamını yaygınlaştırmak ve eğitimde kaliteyi artırmaktır. YİBO DESTEK PROJESİ (İlköğretim Okullarına Yardım Vakfı Destekli)

Toplam Öğrenci Sayısı içinde Kızların Oranı ( % ) ORTA ÖĞRETİM 2007-2008 ORTA ÖĞRETİM ÖĞRENCİ SAYISI EĞİTİM TÜRÜ ÖĞRENCİ SAYISI TOPLAM Toplam Öğrenci Sayısı içinde Kızların Oranı ( % ) KIZ ERKEK GENEL EĞİTİM 935.845 1.0446.07 1.980.452 47.9 MESLEKİ EĞİTİM 520.242 744.628 1.264.870 42.1 *MEB İLSİS MEİS MODÜLÜ sayısal verileridir. (Çağ Nüfusu : 3.706.893)

TÜRKİYE'DE MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM 2007-2008 MESLEKİ VE TEKNİK ÖĞRETİM KURUMLARINDA ÖRGÜN EĞİTİM ÖĞRENCİ SAYILARI EĞİTİM TÜRÜ ÖĞRENCİ SAYISI TOPLAM Toplam Öğrenci Sayısı içinde Kızların Oranı ( % ) KIZ ERKEK ERKEK TEKNİK ÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 67.147 431.836 498.983 13.4 KIZ TEKNİK ÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 188.937 36.033 224.970 83.9 TİCARET VE TURİZM ÖĞRETİMİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 118.779 154.940 273.719 43.3 *MEB İLSİS MEİS MODÜLÜ sayısal verileridir.

Mesleki ve Teknik Eğitimde Örgün ve Yaygın Eğitim Hizmeti Veren Okul/Kurum Türleri Örgün: Anadolu Teknik Liseleri Anadolu Meslek Lisesi Teknik Liseler Meslek Liseleri Çok Programlı Liseler Mesleki ve Teknik Eğitim Merkezleri Yaygın : Kız Teknik Öğretim Olgunlaşma Enstitüleri Pratik Kız Sanat Okulları Mesleki Eğitim Merkezleri Mesleki Açık Öğretim Liseleri Halkeğitim Merkezleri Meslekî eğitim, yetiştirdiği teknik iş gücünün iş hayatındaki başarısı oranında etkilidir. Bu nedenle gelecek yıllardaki değişimler ve yeni ihtiyaçlar dikkate alındığında, iş hayatındaki gelişmeleri izlemek ve bunları eğitime yansıtmak meslekî ve teknik eğitimin görevi olup, ona dinamik bir yapı kazandırabilecektir. Mesleki ve teknik eğitimin iş hayatının taleplerine uygunluğunun belirlenmesi, eğitimle istihdam arasındaki ilişkinin kuvvetlendirilmesi, mesleki ve teknik eğitim programlarının iş piyasasının talepleri doğrultusunda geliştirilmesi ve eğitim kurumlarında performansa dayalı değerlendirmelerin sağlıklı yapılabilmesi için Mesleki ve Teknik Eğitimden sorumlu dört genel müdürlük çeşitli projeler ve protokollerle sürekli değişim ve gelişim içindedir. Bakanlığımız, mesleki ve teknik eğitimin niteliğinin arttırmak ve iş gücü piyasasının ara eleman ihtiyacını karşılamak amacıyla ulusal bir konsorsiyum oluşturularak, kısa adı MEGEP olan, Meslekî Eğitim Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi” ni gerçekleştirmiştir. Proje kapsamında modüler yapıda; geniş tabanlı ve meslek eğitimine imkan veren 42 Alan 197 Dalda Çerçeve Öğretim Programları ve 500 üzerinde Sertifika Programları günün ihtiyaçları ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda hazırlanmıştır. 2005-2006 öğretim yılından itibaren öğretim programları kademeli olarak ülke genelinde tüm mesleki eğitim kurumlarında uygulamaya girmiştir. Uygulamada yerini alan bu öğretim programlarından mezun olan öğrencilerin istihdam edilme oranlarında artış beklenmektedir. Sistem henüz mezun vermemiştir.

TÜRKİYE'DE MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM Mesleki ve Teknik Eğitimden Sorumlu Genel Müdürlüklerin Birlikte Yürüttüğü Projeler Türkiye'de Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP) Türkiye'de Meslekî Eğitimin Modernizasyonu Projesi (MTEM) İnsan Kaynaklarının Mesleki Eğitim Yoluyla Geliştirilmesine Destek Projesi Uzaktan Eğitim Okuma-Yazma Projesi Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitimi Projesi (UNICEF işbirliğinde) TV Programları Kamu İnternet Erişim Merkezi Projesi (KİEM) Meslekî eğitim, yetiştirdiği teknik iş gücünün iş hayatındaki başarısı oranında etkilidir. Bu nedenle gelecek yıllardaki değişimler ve yeni ihtiyaçlar dikkate alındığında, iş hayatındaki gelişmeleri izlemek ve bunları eğitime yansıtmak meslekî ve teknik eğitimin görevi olup, ona dinamik bir yapı kazandırabilecektir. Mesleki ve teknik eğitimin iş hayatının taleplerine uygunluğunun belirlenmesi, eğitimle istihdam arasındaki ilişkinin kuvvetlendirilmesi, mesleki ve teknik eğitim programlarının iş piyasasının talepleri doğrultusunda geliştirilmesi ve eğitim kurumlarında performansa dayalı değerlendirmelerin sağlıklı yapılabilmesi için Mesleki ve Teknik Eğitimden sorumlu dört genel müdürlük çeşitli projeler ve protokollerle sürekli değişim ve gelişim içindedir. Bakanlığımız, mesleki ve teknik eğitimin niteliğinin arttırmak ve iş gücü piyasasının ara eleman ihtiyacını karşılamak amacıyla ulusal bir konsorsiyum oluşturularak, kısa adı MEGEP olan, Meslekî Eğitim Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi” ni gerçekleştirmiştir. Proje kapsamında modüler yapıda; geniş tabanlı ve meslek eğitimine imkan veren 42 Alan 197 Dalda Çerçeve Öğretim Programları ve 500 üzerinde Sertifika Programları günün ihtiyaçları ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda hazırlanmıştır. 2005-2006 öğretim yılından itibaren öğretim programları kademeli olarak ülke genelinde tüm mesleki eğitim kurumlarında uygulamaya girmiştir. Uygulamada yerini alan bu öğretim programlarından mezun olan öğrencilerin istihdam edilme oranlarında artış beklenmektedir. Sistem henüz mezun vermemiştir.

Ulusal Eğitime Destek Projesi kapsamında ülke genelinde açılan kampanyada; 8 Eylül 2001-8 Mart 2007 tarihleri arasında 72.730 Okuma-Yazma Kursu açılmış, toplam 1.458.666 yetişkin okuma-yazma öğrenmiştir. Bunlardan, 923.633’ü kadın kursiyerdir. 2006-2007 Dönemi Halk Eğitimi Merkezleri’nde özellikle kadın ve genç kızlara yönelik gelir getirici meslek kurslarından (takı-tasarım, halı-kilim dokumacılığı, mefruşat, trikotaj vb.) 176.081 kursiyere eğitim verilmiştir. Meslekî eğitim, yetiştirdiği teknik iş gücünün iş hayatındaki başarısı oranında etkilidir. Bu nedenle gelecek yıllardaki değişimler ve yeni ihtiyaçlar dikkate alındığında, iş hayatındaki gelişmeleri izlemek ve bunları eğitime yansıtmak meslekî ve teknik eğitimin görevi olup, ona dinamik bir yapı kazandırabilecektir. Mesleki ve teknik eğitimin iş hayatının taleplerine uygunluğunun belirlenmesi, eğitimle istihdam arasındaki ilişkinin kuvvetlendirilmesi, mesleki ve teknik eğitim programlarının iş piyasasının talepleri doğrultusunda geliştirilmesi ve eğitim kurumlarında performansa dayalı değerlendirmelerin sağlıklı yapılabilmesi için Mesleki ve Teknik Eğitimden sorumlu dört genel müdürlük çeşitli projeler ve protokollerle sürekli değişim ve gelişim içindedir. Bakanlığımız, mesleki ve teknik eğitimin niteliğinin arttırmak ve iş gücü piyasasının ara eleman ihtiyacını karşılamak amacıyla ulusal bir konsorsiyum oluşturularak, kısa adı MEGEP olan, Meslekî Eğitim Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi” ni gerçekleştirmiştir. Proje kapsamında modüler yapıda; geniş tabanlı ve meslek eğitimine imkan veren 42 Alan 197 Dalda Çerçeve Öğretim Programları ve 500 üzerinde Sertifika Programları günün ihtiyaçları ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda hazırlanmıştır. 2005-2006 öğretim yılından itibaren öğretim programları kademeli olarak ülke genelinde tüm mesleki eğitim kurumlarında uygulamaya girmiştir. Uygulamada yerini alan bu öğretim programlarından mezun olan öğrencilerin istihdam edilme oranlarında artış beklenmektedir. Sistem henüz mezun vermemiştir.

ara kademede ihtiyaç duyduğu alanlara, KIZ TEKNİK ÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Kamu ve özel sektörün ara kademede ihtiyaç duyduğu alanlara, nitelikli insan gücünü yetiştirmek amacıyla kurulmuş mesleki eğitimden sorumlu dört ana hizmet biriminden biri olan Genel Müdürlüğümüz, Millî Eğitim Bakanlığı içerisinde öncelikli olarak genç kız ve kadınların eğitim ve öğretiminden sorumludur.

Genel Müdürlüğümüze bağlı okul ve kurumlarda, hayat boyu öğrenme ilkesi ve toplam kalite yönetimi yaklaşımıyla kız çocukları ve kadınlar öncelikli olmak üzere tüm bireylere; bilişim teknolojileri ve sektör beklentilerine uygun olarak çağdaş öğretim yöntemleri kullanılarak, okullulaşma oranını artırmak, alanın gerektirdiği bilgi ve becerileri kazandırmak ve istihdama hazırlamak amacıyla; 528 bağımsız okulda, 16.954 öğretmenle, 352.205 öğrenci ve kursiyere eğitim-öğretim hizmeti verilmektedir. Ayrıca; Genel Müdürlüğümüze bağlı 63 pansiyon binasında 1562 erkek, 6396 kız öğrenciye barınma hizmeti verilmektedir.

Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğünce Genç Kız ve Kadınların Eğitim ve İstihdamına Yönelik Yürütülen ve Yapılan Çalışmalar Genel Müdürlüğümüzce, AR-GE çalışmalarına dayalı olarak eğitim ve işgücü ihtiyacı duyulan alanlarda, çeşitli sektörlerdeki kurum ve kuruluşlarla iş birliği protokolleri ve projeler yapılmakta, uygulamalara ilişkin çalışmalar okullarımızla birlikte yürütülmektedir.

SHÇEK İLE EĞİTİMDE İŞBİRLİĞİ PROTOKOLÜ Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumuna bağlı kuruluşlarda koruma altında bulunan 0-12 yaş grubundaki çocuklarımızın; bakım elemanları ile temizlikle görevli bayan personelin hizmet içi eğitimleri gerçekleştirilmektedir. 2006-2008 yılları arasında çocuk yuvalarında ve yetiştirme yurtlarında 1499 kişiye Çocuk Bakım Elemanı Eğitimi ve 72 kişiye Temizlik Elemanı Eğitimi verilmiştir. Ayrıca, Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğüne bağı eğitim kurumlarında; 1994 –1995 öğretim yılında 20 ilde başlatılan Eğitici Anne (Çocuk Bakıcısı) Yetiştirme Programı Kurslarında 31 ilde bu güne kadar toplam 14.640 kursiyere eğitim verilmiştir. Eğitici Anne (Çocuk Bakıcısı) Yetiştirme Kurslarından 2006-2007 öğretim yılı içinde 3600 kursiyer yararlanmıştır. Bu kapsamda yapılacak baş vurular için, mezunlarımızı, genç kızlarımızı ve kadınlarımızın projeden faydalanabilmeleri için ilgili illerin okul müdürleri bilgilendirilerek bu konuda aktif rol almaları sağlanmıştır

Ayrıca protokol kapsamında; Kız Meslek Liselerinin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümünden mezun olan öğrencilerin usta öğretici olarak istihdam edilmesi Sosyal Hizmet Çocuk Esirgeme Kurumuna bağlı yetiştirme yurtlarında barınan ve 18 yaşını doldurarak yurtlardan ayrılacak/ayrılan gençlerin, Bakanlığımız Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne bağlı örgün ve yaygın eğitim okulları tarafından açılacak istihdam kolaylığı olan meslek alanlarında meslek kurs programları yoluyla yetiştirilmesi ve meslek eğitimi sonucunda sertifika verilmesi yoluyla onların geçerli becerileri kazanarak yaşam mücadelesinde desteklenmesi sağlanmaktadır. Bu kapsamda yapılacak baş vurular için, mezunlarımızı, genç kızlarımızı ve kadınlarımızın projeden faydalanabilmeleri için ilgili illerin okul müdürleri bilgilendirilerek bu konuda aktif rol almaları sağlanmıştır

ANNE BABA ÇOCUK EĞİTİMİ PROJESİ Proje kapsamında ihtiyaç analizi doğrultusunda oluşturulan çeşitli alanlarda 227.320 kadın 98.332 erkek olmak üzere toplam 325.652 kişi eğitilmiştir. 1997 yılından bu güne kadar toplam 2.355.369 kişi eğitime alınmıştır. GELENEKSEL EL SANATLARINI GELİŞTİRME PROJESİ El sanatları ile ilgili tüm tarafların iş birliğinde; geleneksel el sanatlarının yaşatılması, korunması ve gelecek kuşaklara aktarılmasının sağlanması, geleneksel el sanatları eğitiminin geliştirilmesi, öğretim programlarının güncelleştirilmesi, kadın iş gücü istihdamının desteklenmesi ve turizm sektöründe önemli bir etken olan turistik el sanatları–hediyelik eşya üretiminde kalite ve verimliliğin artırılması amacını taşımaktadır.

MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMDE UYGULANABİLİR BİLGİ SİSTEMİ PROJESİ (METUBİS) 2008 yılı itibariyle uygulamaya giren proje; yaşam boyu eğitim ilkesi kapsamında meslekî ve teknik orta öğretim programlarının, bireylerin ve sektörün eğitim ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde, geçerli ve güvenilir bilgi erişim sistemleriyle, bölgesel düzeyde belirlenen eğitim ihtiyaçlarına dayalı olarak planlanması, meslekî ve teknik eğitimde kalite ve verimliliğin artırılması amaçlanmaktadır. Proje çalışmaları ile kız çocuklarının eğitimde fırsat eşitliğinden yararlanmasının önünde duran engeller bilimsel araştırmalarla tespit edilebilecektir. HAZIR GİYİM SEKTÖRÜNDE MESLEKİ EĞİTİM PROJESİ Türkiye’de hazır giyim sektöründe verimliliği artırmak, yeni teknolojilerin uygulanmasını sağlamak ve sektörde AB’de uygulanan sistem, yöntem ve yeni teknolojileri çalışanlara aktarmak amacıyla hazırlanmıştır. Hazır giyim sektörünün yoğun olduğu illerde yerel eğitimci olarak yetiştirilen öğretmenler aracılığı ile sektörde çalışanlara eğitim verilmesi çalışması yürütülmüştür.

YAŞLI BAKICILARIN EĞİTİMİ PROJESİ 4702 sayılı Kanun’un 18. maddesi doğrultusunda huzurevlerinde çalışan yaşlı bakım personelinin eğitimini gerçekleştirme amacıyla hazırlanan projede; Emekli Sandığı Huzurevi, Zeytin Dalı ve Kadın Çevre Kültür ve İşletme Kooperatifi, T.C. SHCEK Saray Rehabilitasyon Merkezi, T.C. Süleyman Demirel Huzur ve Rehabilitasyon Merkezinde düzenlenen kurslarla 173 kadın 108 erkek olmak üzere toplam 281 kişiye eğitim hizmeti verilmiştir. Ayrıca, Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğüne bağı eğitim kurumlarında; yaşlılara ve hastalara yönelik evde bakım hizmetlerinin desteklenmesi kurs programından 4645 kursiyer yararlanmıştır.

2006 yılı AB Mali İş Birliği Programlaması kapsamında; İŞKUR tarafından “Aktif İstihdam Tedbirleri ve Yerel Düzeyde İŞKUR’a Destek PROJESİ” uygulanacaktır. Proje kapsamındaki 28 ilde bulunan okullarımıza proje hakkında bilgi verilmiştir. Okullar, kadın ve gençlerin istihdam hedefli meslek edindirme programları hazırlayarak eğitimler düzenleyeceklerdir. Genel Müdürlüğümüzce, kız çocuklarının ilköğretim sonrasında eğitimlerinin sürdürülebilmesi için ihtiyaç duyulan; pansiyon, yeni okul ve ek binaların öncelikli olarak 44 ilde yapılması Bakanlığımız 2008, 2009 ve 2010 Yatırım Programına teklifi yapılmıştır. Ayrıca; kız çocuklarını eğitime kazandırmak ve eğitimlerinin sürekliliğini sağlamak , onlara ekonomik ve sosyal destek sağlayacak projeler hazırlık aşamasındadır. Bu kapsamda yapılacak baş vurular için, mezunlarımızı, genç kızlarımızı ve kadınlarımızın projeden faydalanabilmeleri için ilgili illerin okul müdürleri bilgilendirilerek bu konuda aktif rol almaları sağlanmıştır

KADIN İSTİHDAMINI ARTTIRMAYA YÖNELİK ÖNERİLER Taşımalı eğitimle ilköğretimi bitirip orta öğretimine devam edemeyen, dolayısıyla bir mesleği ve diploması olmayan genç kızlarımızın, eğitimlerinin sürdürülebilmesi için; pansiyonlu kız meslek liseleri sayısının ülke genelinde arttırılması ve belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda Milli Eğitim Bakanlığına yatırım anlamında destek verilmelidir. Öneri 2: Genç kız ve kadınlarımıza hayat boyu öğrenme kapsamında yapılan yaygın mesleki eğitim kursları istenilen düzeyde istihdam sağlamaya hizmet etmemektedir. Bu anlamda Milli Eğitim Bakanlığı, STK’lar, diğer kamu kurum ve kuruluşları bir araya gelip bir çatı örgüt olup daha somut programlar ve projeler ortaya koymalıdır ve Milli Eğitim Bakanlığının fiziki kapasite ve donanım mevcudiyetine destek vererek israf önlenmelidir.

KADIN İSTİHDAMINI ARTTIRMAYA YÖNELİK ÖNERİLER Günümüz genç kız ve kadınların mesleki eğitimden beklentilerini belirlemek ve kadınların istihdamına yönelik olarak Valiliklerin başkanlığında kız meslek liselerinin ve halk eğitim merkezlerinin katılımıyla yüz yüze görüşmelerle il genelindeki kadınların mesleki eğitim ve istihdam sorunlarının tespit edilerek oluşturulacak raporların ilgili kurum/kuruluşlarca ( STK’lar, Üniversiteler, vb.) Değerlendirilmesi sonucu belirlenen konular doğrultusunda “Genç Kız ve Kadınların Mesleki Eğitimden Beklentileri Platformu” adıyla bir sempozyumu Milli Eğitim Bakanlığı Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğü ile Başbakanlık Kadının Statüsü Genel Müdürlüğünün ortaklığı ile gerçekleştirilerek ortak projeler üretilmelidir.

KADIN İSTİHDAMINI ARTTIRMAYA YÖNELİK ÖNERİLER Ülkemizde hasta ve yaşlı bakımı alanında istihdam edilecek yetişmiş eleman bulunmamakta ve bu alanda sektörde istihdam açığı bulunmaktadır. Genç kız ve kadınlarımızın bu alanda eğitim almalarını ve istihdam edilmelerini sağlayacak ortak çalışmanın yapılması. Almanya ile ortak yürütülecek iki proje ile; Alanya ve Ankara’da Sağlıklı Yaşlı Yaşam Merkezleri Engelli Yaşam Merkezleri kurulacaktır.

KADIN İSTİHDAMINI ARTTIRMAYA YÖNELİK ÖNERİLER “ÖĞREN, YAP, SAT” Kadın girişimciliğinin geliştirilmesi çerçevesinde iş kurma, üretim yapma, pazarlama, iş başında eğitim ve mesleki gelişim konularında Türkiye genelinde her ilde kadınlara yaparak ve yaşayarak meslek öğrenmeleri ve kendi işlerini kurmaları amacıyla Hayatı Kolaylaştırma ve İstihdam Merkezlerinin Kurulması. Bu merkezlerin yürütülmesinde, bölgesindeki Valiler, Belediye Başkanları, Kız Meslek Lisesi Müdürleri, ulusal banka Müdürleri, İş Kur il Teşkilatları, STK’lar, Kadının Statüsü İl Teşkilatları vb. birimlerce yönetim kararının oluşturulması. Not: Bu merkezler tamamen girişimci yetiştirmeyi hedeflediğinden belli bir kredi verilip eğitim içinde üretim tabanlı çalışacak ve orada kendisini yeterli hisseden kadınlara ve gençlere iş kurma kredileri verilerek, onlarında kendi işini kurarak başkalarına yeni istihdam ortamlarını yaratmalarına imkan verilecektir.

KADIN İSTİHDAMINI ARTTIRMAYA YÖNELİK ÖNERİLER Belirlenen meslekler; -çamaşırcı, yöresel mutfak, börekçi, terzihane, nakışçı, örgücü, ev tekstili, evde çocuk bakıcısı, evde hasta bakıcısı, takıcı, kuaför, manikür-pedikür, kesme çiçek tanzimi, oyuncak yapımı, dokumacı ve bunun gibi bölgesel ihtiyaçlara göre

KADIN İSTİHDAMINI ARTTIRMAYA YÖNELİK ÖNERİLER

TEŞEKKÜR EDERİM.