ETİK VE SAYDAMLIK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

BELEDİYELERDE FAALİYET RAPORU
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI Strateji Geliştirme Başkanlığı İÇ KONTROL SİSTEMİ VE İÇ KONTROL EYLEM PLANI.
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
YENİ MALİ YÖNETİM VE KONTROL SİSTEMİNDE İÇ KONTROL
Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
KADEB İ B MAHALLİ İDARELER MUHASEBE YETKİLİLERİ TOPLANTISI TARİH: SAAT: 14:00.
Milli Emlak Genel Müdürlüğü Performans Sözleşmesi
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME (PEB) (YAPI-REHBER-PİLOT UYGULAMA)
KAMU MALİ YÖNETİMİ VE KONTROL KANUNU (Gider süreci)
FISCAL TRANSPARENCY IN TURKEY DİLEK YILMAZCAN MARMARA UNIVERSITY
MALİYE SGB.NET Maliye Bakanlığı- SGB-Bilgi Paylaştıkça Çoğalır-2009.
Ahmet Emre Öz Maliye Uzmanı 21 kasım 2013
Strateji Geliştirme Başkanlığı
HARCAMA YETKİLİSİ-GERÇEKLEŞTİRME GÖREVLİLERİ
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
SUNUM PLANI İç Kontrol Nedir? İç Kontrolün Amaçları ve Temel İlkeleri
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Fevzi ENGİN A.İ.B.Ü.İ.İ.B.F
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
ERZURUM BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
İç Kontrol Ve Ön Malî Kontrole İlişkin Usul ve Esaslar
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Mali Sisteminde Gerçekleştirilen Yapısal Değişiklikler ve Üniversitemiz Açısından Yeni Mali Sistemin.
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
Mali İstatistik Kavramı ve Ülkemiz Uygulamaları
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
KBS MALİ İSTATİSTİK UYGULAMASI
KAMU HARCAMA SÜRECİ VE SAYIŞTAY
MUHASEBE EĞİTİMİ.
DEFTERDARLAR ÇALIŞMA TOPLANTISI
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
4734 Sayılı KAMU İHALE KANUNU.
TÜRKİYE'DE TRANSFER FİYATLANDIRMASI UYGULAMALARI Ersin NAZALI, LL.M., MSc Avukat, E.Hesap Uzmanı Vergi Bölümü Yöneticisi 12 HAZIİRAN 2013.
5018 Kapsamında Stratejik Planlama
HOŞ GELDİNİZ KAMU İHALE MEVZUATI TEMEL EĞİTİMİNE Alattin ÜŞENMEZ
İYİ YÖNETİŞİM.
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Temel Kavramlar
Hazırlayanlar: Ahmed Özdemir Enes Sartaş Ali Caner Akyüz Atakan Cengiz
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Kurulun İnceleme ve Araştırması
olarak tanımlanmıştır.
YÖNETİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR
KESİN HESAP.
SERMAYE PİYASASI HUKUKUNA GİRİŞ
Harcama Yetkilileri.
Yeni Mali Yönetim ve Kontrol Sisteminde İç Kontrol ve Ön Mali Kontrol
KİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
5018 Kapsamında Stratejik Planlama Tuğba DİNÇER 25 Nisan 2011
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
4737 SAYILI KAMU İHALE KANUNU BİRİNCİ KISIM Genel Hükümler
Etik, bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan ortak yaşamı mümkün kılan ahlaki açıdan doğru - yanlış ya da iyi – kötü gibi terimleri içinde.
ETİK SÖZLEŞME.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
FAALİYET RAPORLARI ve HAZIRLAMA ESASLARI
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
SAĞLIK, KÜLTÜR VE SPOR DAİRE BAŞKANLIĞI
PERFORMANS ESASLI BÜTÇELEME VE FAALİYET RAPORU
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
Sunum transkripti:

ETİK VE SAYDAMLIK

ETİK – SAYDAMLIK İLİŞKİSİ Etik davranış ilkeleri, Yeni yönetim anlayışı ve Yönetişim, Koalisyon ortakları: Etik, saydamlık, hesap verme sorumluluğu … Ortaklığı bozan faktör: Gizlilik

YÖNETİŞİM Çok aktörlü model, Birlikte çaba ve katılım, Karşılıklı bağımlılık ve güven, Eşitlik, adalet, dürüstlük, saydamlık, etik, hesap verebilirlik, Aktörlerin sorumluluklarının artması, Sivil toplumun etik değerlerin yerleşmesindeki rolü,

YÖNETİŞİM Yönetmelik Madde 19: … Kamu görevlileri, kamu hizmetleri ile ilgili temel kararların hazırlanması, olgunlaştırılması, alınması ve bu kararların uygulanması aşamalarından birine, bir kaçına veya tamamına, aksine yasal bir hüküm olmadıkça, o karardan doğrudan ya da dolaylı olarak etkilenecek olanların katkıda bulunmasını sağlamaya dikkat ederler.

YÖNETMELİK Madde 19 — Kamu görevlileri, halkın bilgi edinme hakkını kullanmasına yardımcı olurlar. Gerçek ve tüzel kişilerin talep etmesi halinde istenen bilgi veya belgeleri, 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununda belirlenen istisnalar dışında, usulüne uygun olarak verirler. Üst yöneticiler, ilgili kanunların izin verdiği çerçevede, kurumlarının ihale süreçlerini, faaliyet ve denetim raporlarını uygun araçlarla kamuoyunun bilgisine sunarlar.

GİZLİLİĞİN NEDENLERİ Devlet Güvenliği ve Diplomasi Özel Hayatın Korunması Etkin ve Tarafsız Yönetim Sağlama Düşüncesi Ülkede Uygulanan Siyasal Rejim Otorite Kazanma Eğilimi Kötü Yönetim Uygulamaları Kamu Görevlilerinin Kendilerini Koruma Güdüsü

GİZLİLİĞİN SONUÇLARI Keyfi Yönetim Uygulamaları Yozlaşma ve Yolsuzluk Yönetim Halk İlişkilerinde Güven Krizi

SAYDAMLIK Politik Saydamlık Yönetsel Saydamlık Yargıda Saydamlık Mali Saydamlık

SAYDAMLIĞIN ARAÇLARI Bilgi Verme Ödevi Bilgi Edinme Hakkı Hesap Verebilirlik Gerekçelendirme İlkesi

BİLGİ VERME ÖDEVİ “Bilgi verme ödevi”nin kapsamı ve niteliği 4982 sayılı Kanun ile getirilen bilgi verme ödevi Karar ve işlemlerini, mal ve hizmet alımlarını, satımlarını, projelerini ve yıllık faaliyet raporlarını, kanun, tüzük, yönetmelik, Bakanlar Kurulu kararı veya diğer düzenleyici işlemleri yayımlamak, Faaliyet ve denetim raporlarını incelemeye açmak,

BİLGİ VERME ÖDEVİ İsteğe bağlı yayınlanabilecek bilgi veya belgeler Teşkilat yapısı, görevler, bütçe, gelir ve giderler hakkındaki bilgi veya belgeler, Personel sayısı ve statüleri hakkındaki bilgiler, Verilen hizmetlere ilişkin bilgiler, Karar alma, hizmet sunma ve politika oluşturma yöntemlerine ilişkin bilgiler Kamuyu etkileyen kararlar ve gerekçeleri, politikalar, bunlar hakkında idare tarafından yapılan değerlendirmeler ve bu kararların alınmasına dayanak teşkil eden temel bilgiler ve veriler, Kayıt, dosyalama ve arşiv düzeninin tanıtımına ilişkin bilgiler, Şikayet ve başvuruların yapılma usulü ve verileceği merci veya yetkili kişi hakkında bilgiler, İstatistiki veriler, araştırma raporları, makaleler ve diğer belgeler.

BİLGİ EDİNME HAKKI I Kimler Bilgi Edinme Hakkına Sahiptir? Herkes bilgi edinme hakkına sahiptir. Türkiye’de ikamet eden ve faaliyette bulunan yabancılara getirilen istisnalar

BİLGİ EDİNME HAKKI II Hangi Kurumlar Bilgi Edinme Hakkı Kanunu Kapsamındadır? Merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile bunların bağlı, ilgili veya ilişkili kuruluşları, Mahalli idareler ve bunların bağlı ve ilgili kuruluşları ile birlik veya şirketleri (köyler hariç), T.C. Merkez Bankası, İMKB, Üniversiteler, kamu tüzel kişiliğini haiz olarak enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla kurulmuş olan bütün kamu kurum ve kuruluşları, Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları

BİLGİ EDİNME HAKKI III Ne tür bilgi veya belgeler bilgi edinme hakkı kapsamındadır? Kurum ve kuruluşların ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi veya belgeler, Kurum ve kuruluşların sahip oldukları kayıtlarda yer alan her türlü veri, Kurum ve kuruluşların sahip oldukları yazılı, basılı veya çoğaltılmış dosya, evrak, kitap, dergi, broşür, etüt, mektup, program, talimat, kroki, plân, film, fotoğraf, teyp ve video kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen her türlü bilgi, haber ve veri taşıyıcıları, Kurum ve kuruluşların, kamuoyunu ilgilendirmeyen ve sadece kendi personeli ile kurum içi uygulamalarına ilişkin düzenlemeler hakkındaki bilgi veya belgeler, bu uygulama ve düzenlemelerden etkilenen kendi personelinin bilgi edinme hakkı kapsamındadır,

BİLGİ EDİNME HAKKI IV Ne tür bilgi veya belgeler bilgi edinme hakkı kapsamındadır? (devamı) Bilgi edinme hakkı dışında tutulan sivil ve askeri istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi veya belgelerden, kişilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyecek nitelikte olanlar, Kurum ve kuruluşların alacakları kararlara esas teşkil eden bilimsel, kültürel, istatistik, teknik, tıbbi, mali, hukuki ve benzeri uzmanlık alanlarında yasal olarak görüş verme yükümlülüğü bulunan kişi, birim ya da kurumların görüşleri, Anayasada yargı denetimi dışında bırakılan idari işlemlerden kişinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek nitelikte olanlar,

BİLGİ EDİNME HAKKI V Kurumun takdir yetkisine bırakılan bilgi veya belgeler; İlgili kurumun elinde bulunmayan veya görevi gereği bulunması gerekmeyen, ayrı veya özel bir çalışma, araştırma, inceleme ya da analiz neticesinde oluşturulabilecek türden bir bilgi veya belgeler, Kamu yararının gerektirdiği hallerde, kurum ve kuruluşların kayıtlarında bulunan kişisel bilgi veya belgeler,

BİLGİ EDİNME HAKKI VI Bilgi Edinme Hakkının İstisnaları Devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler, Ülkenin ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya belgeler, İstihbarata ilişkin bilgi veya belgeler, İdari soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler Adli soruşturma ve kovuşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler, Özel hayatın gizliliği, Haberleşme gizliliği, Kurum ve kuruluşlarca yayımlanmış veya kitap, broşür, ilan ve Benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler,

BİLGİ EDİNME HAKKI VII Bilgi Edinme Hakkının İstisnaları (devamı) Ticari sır, Fikir ve sanat eserleri, Kurum içi düzenlemeler, Kurum içi görüş, bilgi notu ve tavsiyeler, Tavsiye ve mütalaa talepleri, Belli bir tarihte açıklanacağı, duyurulacağı önceden belirtilmiş olup, zamanından önce açıklanması halinde kamu yararını zedeleyecek veya kişisel menfaat temin etmek için kullanılabilecek bilgi veya belgeler, Kurum ve kuruluşlarca yayımlanmış veya kitap, broşür, ilan ve benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler,

BİLGİ EDİNME HAKKI VIII Başvuru Yöntemleri Dilekçe, elektronik posta ve faks Başvuru belgesinde bulunması gereken bilgiler Başvurular belediyelere Başvuru tarihi Özürlülerin durumu

BİLGİ EDİNME HAKKI IX Bilgi Edinme Birimlerinin Kurulması Basın ve Halkla İlişkiler Birimleri bünyesinde kurulur, Başvuru sahibine gerekli bilgilendirme yapılır, Kurum dosya planları bulundurulur, Kurumu tanıtıcı yayınlar vb dokümanlar bulundurulur,

BİLGİ EDİNME HAKKI X Başvuruların Kabulü, Değerlendirilmesi ve İşleme Konulması Ayrı evrak kayıt sistemi, Başka birimlere gelen başvurular, İşleme konulmayacak başvurular, Ek bilgi gerektiren başvurular, Başvuruların ilgili birimlere veya diğer kurumlara gönderilmesi,

BİLGİ EDİNME HAKKI XI Başvuruların Cevaplandırılması Bilgi veya belgenin kopyasının verilmesi Kopya verilmesinin mümkün olmadığı durumlar Gizli bilgilerin ayrıştırılması Gerekçeli cevap verilmesi Süreler Ücretler

BİLGİ EDİNME HAKKI XII Hakkın Kullanımında İtiraz Yolları Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu İdari yargı yolu Rapor Düzenlenmesi Denetim ve Ceza Hükümleri

HESAP VERİLEBİLİRLİK I Kim Kime Karşı Sorumludur? Hesap Verilebilirlik Anlayışı Politik Hesap Verebilirlik Bürokratik Hesap Verebilirlik Yasal Hesap Verebilirlik Mali Hesap Verebilirlik

HESAP VERİLEBİLİRLİK II 5018 sayılı Kanunun Getirdiği Düzenlemeler Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında denetimin sağlanması amacıyla kamuoyu zamanında bilgilendirilir (md.7) Görev, yetki ve sorumlulukların açık olarak tanımlanması, Hükümet politikaları, kalkınma planları, yıllık programlar, stratejik planlar ile bütçelerin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporların kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olması, Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri tarafından sağlanan teşvik ve desteklemelerin bir yılı geçmemek üzere belirli dönemler itibarıyla kamuoyuna açıklanması, Kamu hesaplarının standart bir muhasebe sistemi ve genel kabul görmüş muhasebe prensiplerine uygun bir muhasebe düzenine göre oluşturulması, Mali saydamlığın sağlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması ve önlemlerin alınmasından kamu idareleri sorumlu olup, bu hususlar Maliye Bakanlığınca izlenir.

HESAP VERİLEBİLİRLİK III Hesap verme sorumluluğu Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanlar, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumludur ve yetkili kılınmış mercilere hesap vermek zorundadır (md.8) Faaliyet raporları Üst yöneticiler ve bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama yetkililerince, hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, her yıl faaliyet raporu hazırlanır (md.41) Sayıştay ve İçişleri Bakanlığına gönderilir. TBMM’ye sunulur.

İLKELER Rollerin ve Sorumlulukların Açık Olması, Beklentilerin Açık Olması, Sorumluluk - Yetki / Kaynak Dengesi, Güvenilir Raporlama,

ETİK VE HESAP VEREBİLİRLİK Yönetmelik Madde 20: Kamu görevlileri, kamu hizmetlerinin yerine getirilmesi sırasında sorumlulukları ve yükümlülükleri konusunda hesap verebilir ve kamusal değerlendirme ve denetime her zaman açık ve hazır olurlar.

GEREKÇELENDİRME İLKESİ Gerekçelendirme, yönetimin eylem, işlem ve kararları ile ilgili sebepleri özlü bir biçimde açıklamasıdır. Yönetim-yönetilen ayrımına dayalı ve toplumun “yönetilen eşya” olarak görüldüğü sistemlerde gerekçelendirme yoktur, Kamu yönetimi ile toplum arasında güven ortamının oluşması için gerekçelendirme gereklidir, Kişiye (kişilere) ve topluma duyulan saygının bir ifadesidir, İş ve işlemlerle ilgili açıklayıcı bilgi vermedir,