SAYISAL TEKNİKLER DERSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TANITIM SUNUMU.
Advertisements

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
KISA CEVAPLI TESTLER ve DOĞRU-YANLIŞ TESTLERİ
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları Bütçe Sunumu PROGRAMI.
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
Resimlerin Kullanımı.
SOSYAL BİLİMLERDE PROJE HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
ARAŞTIRMA RAPORUNUN HAZIRLANMASI
Nitel Araştırmalarda Görüşme
ÜNAL GÜLMEZ REHBERLİK SERVİSİ
Eğitim Öğretimde Planlama
‘VERİMLİ ÇALIŞMA’.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
1 “Selas-KALITATIF” GRUP GÖRÜŞMELERİ MODELİ. Selas-KALITATIF Modeli “Paket Çözüm” “Selas-KALITATIF” Soyut kavramların, somut bilimsel temellere oturtulması.
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI Yrd. Doç. Dr. Suat ÇELİK.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Güce Çok Programlı Lisesi Onur ÖZDEMİR Okul Psikolojik Danışmanı
Anket Tekniği.
Internet Projeleri Projeler, öğrencilerin belirli bir konuyu araştırmak amacıyla çeşitli türdeki (görsel, işitsel, görsel ve işitsel) kaynaklardan elde.
PROGRAM TASARIMI
ETKİLİ OKUMA.
Anket Geliştirme.
Düzenleyici Etki Analizinin Türk Hukuk Sistemine Tanıtılması DEA’ların Şeffaflık, Konsültasyon ve İletişim Unsurlarının Artırılması Mart 2009 Oturum.
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
UĞUR DERSHANELERİ REHBERLİK BİRİMİ EYLÜL 2004
Oturum aç butonuna tıklayın.
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Anket Hazırlama.
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
NİTEL VERİ TOPLAMA ARAÇLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
ÖĞRENME AMAÇLARI Çeşitli veri toplama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını anlamak. Kişisel görüşme, telefonla anket ve çevrim içi anketleri.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
Çalışma Yaprağı.
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
DUYURU ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ DERSİ ARASINAVI
DYNED ÇALIŞMA NOTU (STUDY SCORE-SS )
BİLİMSEL ARAŞTIRMALARDA VERİ
ANKET YÖNTEMİ.
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
ÖĞRENME AMAÇLARI Olasılıklı örneklem ile örnek büyüklüğüne karar vermenin altında yatan sekiz aksiyomun anlaşılması Güven aralığı yaklaşımını kullanarak.
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
KÜÇÜK GRUP EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 151.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
ETKİLİ SUNUM. SUNUM NEDİR Bir konunun, bir bildirinin, bir araştırma sonucunun dinleyicilere aktarılmasına sunum denir. Sunumda bir çalışma sonucunu açıklama,
ANKET SÜREÇLERİ VE ANKET UYGULAMASI
VERİ TOPLAMA ARAÇLARI ANKET FORMU DÜZENLENMESİ.  Anket: Bilgi toplamak için biçimlendirilmiş veri formları…  Bilginin doğruluğu soruların niteliğine.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
OKUL ÖNCESİ UYUM PROGRAMI
ARABULUCULUK AŞAMALARINA TEMEL ARABULUCULUK EĞİTİMİ EĞİTİCİMCİ KİTABI DOĞRULTUSUNDA GENEL BAKIŞ A) HAZIRLIK AŞAMASI B) BAŞLANGIÇ AŞAMASI C) İNCELEME AŞAMASI.
Öğretim Programı Tasarım Soruları
H. A. AKINCI ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Herkese Açık Okul Adı Tarih.
TÜRKÇE ÖGRETİMİ. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ TÜRKÇE EĞİTİM SEVİYELERİ A1 A1 A2 A2 B1 B1 B2 B2 C1 C1 C2 C2.
Etkili Bir Seminer Nasıl daha iyi bir seminer verebiliriz?
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

SAYISAL TEKNİKLER DERSİ Konu: Anket Veriliş Tarihi : 12.12.2002 Kaynak :Anket (Dr.Türker BAŞ)

ANKET Anket neden ihtiyaç duyulan bir yöntemdir ve nasıl hazır lanır ,nasıl uygulanır ve nasıl değerlendirilir sorularına cevap vermeye çalışacağız. Anket uygulamak için çeşitli sebeplerimiz vardır: İnsanlar bazı bilgileri sormadan söylemezler ve bunları kendile rine saklarlar.Anketin amacı insanlardaki bilgileri açığa çıkar- maktır. Anket ekonomiktir.100.000.000 kişiden oluşan bir grubu analiz edebilmek için 1070 kişiye anket yapmak yeterli olacaktır. Anket sonucunda ortaya çıkan bilgiler araştırmacıya değişik ba- kış açısı kazandırır. Bazen olayları anlamak için insanların fikirlerinden faydalan- mak zorunda kalırız.Anket uygulamaktan başka çare olmaz.

İHTİYAÇ DUYULAN BİLGİ TÜRÜ İhtiyaç duyulan bilgi türünü belirlerken şu konulara dikkat edelim: 1. Problemi net bir şekilde belirleyelim. 2.Kritik bilgimizin ne olduğunu belirleyip onu arayalım. 3.Belirsizlik ortamını azaltmak için genel problem tanımların- dan kaçınalım. 4.Önyargıları bir kenara bırakıp,ortaya çıkan sonuç ne ise onu değerlendirelim. 5. Hipotezimizi belirlerken özel ve yönlendirici olmasına dik- kat edelim.

ANKET SONUÇLARINI ANLAMSIZ KILAN HATALAR Anket yapılması konusuna geçmeden önce yapılan anketin hatasız bir temele dayandırılması gerekir. Şu hatalardan kaçınıl malıdır. Kapsam Hatası : Örneklemin seçildiği liste araştırma yapılan kit lenin tüm üyelerini içermediği zaman oluşur. Örnekleme Hatası: Eğer kitlenin tüm üyeleriyle görüşülmüyorsa oluşur.Engellenemez fakat azaltılabilir. Ölçüm Hatası : Ankete verilen cevaplar insanların gerçek gö- rüşünü yansıtmıyorsa oluşur. Cevaplanmama Hatası : Ankete katılanların büyük kısmı cevap vermiyorsa ,ve bunlar farklı görüşte ise- ler oluşur.

ANKET UYGULAMA BASAMAKLARI İhtiyaç duyulan yeni bilginin ne olduğunu ve bu bilgiye niye İhtiyaç duyduğunuzu belirleyin. Amacınıza yönelik anket yöntemini seçin . Örneklem ihtiyacınızın olup olmadığına karar verin. Doğru ve kullanılır bilgiler elde edebileceğiniz sorular hazırlayın Planlamanızı yapıp uygulayın. Elde edilen bilgileri, doğru yöntemler kullanarak analiz edin. Sonuçları dinleyiciyi aydınlatacak şekilde sunun. Araştırmanın her aşamasında 4 hata kaynağına karşı dikkatli olun.

ANKETİN PLANLANMASI 1.İHTİYAÇ DUYULAN BİLGİ TÜRÜ 2.KULLANILACAK ANKET YÖNTEMİ 3.SEÇİLECEK ÖRNEKLEMİN BELİRLENMESİ 4.NE KADAR KAYNAK GEREKLİ Şimdi bunlar sırayla inceleyelim:

KULLANILACAK ANKET YÖNTEMİ POSTA ANKETLERİ: Avantajları: 1.En az miktarda kaynak gerektirir. 2.Uzman yardımına ihtiyaç yoktur,kolaydır. 3.Uygulamadan kaynaklanan hatalar en alt seviyedir. 4.Örnekleme hatası daha aza indirilebilir. 5.Cevaplayıcı anketi uygun olduğu bir zamanda daha rahat doldurabilir. Dezavantajları: 1.Uygulama başladıktan sonra çıkan problemlerin çözümü mümkün değildir. 2. Eğitim düzeyi düşükse cevaplama oranı düşüktür. 3.En uzun zaman alan anket yöntemidir. 4.Kapsam hatasına son derece açıktır. 5.Cevapların doğru kişi tarafından verildiği bilinemez 6.Açık uçlu sorulara müsait değildir.

TELEFON ANKETLERİ: Avantajları: 1.Sonuçlar çok hızlı bir şekilde alınabilir. 2.Uygulama esnasında ortaya çıkan problemin çözümü kolaydır. 3.Anketör soruları cevaplamaya teşvik edebilir. 4. Anketörün görüşmeciyi etkileme oranı karşılıklı gö- rüşmeye nazaran azdır. Dezavantajları: 1.Cevaplamama oranı karşılıklı görüşmeye nazaran azdır 2.Görsel yardımcı malzemeler kullanılamaz. 3.Gündüzleri evde kimse bulunmadığından 18.00-21.00 saatleri arasında anket uygulanılmakta;fakat insanların TV saatleri veya ailece yemek saatleri olmaktadır. 4.Telefonu olmayan insanların görüşleri alınamaz. 5.Anketör ses tonu ile insanları etkileyebilir.

KARŞILIKLI GÖRÜŞME: Avantajları: 1.Görsel yardımcı malzemeler kullanılabilir. 2.Cevaplayıcının belli bir ürün hakkında görüşü alını- yorsa ,inceleme imkanı bulur. 3.Anketin önemi anlatılabilir,gizlilik güvencesi verilebilir 4.Telefon anketine göre daha uzun görüşme imkanı var. 5.Cevap formlarını anköterler doldurur. 6.Özel durumda bulunan insanlarla ancak bu şekilde görüşülebilir.(hapishane..) Dezavantajları: 1.Anketör cevaplayıcıyı yönlendirebilir. 2.Geniş coğrafyada maliyeti fazladır.(ulaşım) 3.Cevaplayıcı toplumsal doğrulara yönelik cevaplar verir 4.Cevaplayıcı müsait zamanda bulmak güç olur. 5.Sonuçların alınması zaman alır.

SEÇİLECEK ÖRNEKLEMİN BELİRLENMESİ Hedef kitlenin belirlenmesi Çerçevenin oluşturulması Örnekleme türüne karar verilmesi: 1.Olasılıklı örnekleme;Örneklemin hedef kitleden ne kadar farklı olduğu hesaplanabilir. 2.Kota örnekleme; Çerçeve oluşturmanın mümkün olmadı ğı durumlarda kullanılır. 3.Gönüllü örnekleme;En yaygın ve en yanlış örnekleme türüdür. 4.Amaçlı örnekleme; Genel görüşün kaba bir tahminin ye terli olduğu durumlarda kullanılır. 5.Harita örnekleme 6.Bulunan örnekleme; Caddelerdeki insanlar,alışveriş mer- kezindeki insanlar gibi..

NE KADAR KAYNAK GEREKLİ (Bir telefon anketinin uygulanması) Anket sorularının hazırlanması ...............................................1.200.000 Hazırlık maliyetleri......................................................................850.000 Ön bilgilendirme mektubu..........................................................175.000 Anketin uygulanması....................................................................900.000 Verilerin işlenmesi Analiz..............................................................................................500.000 Anket raporunun hazırlanması......................................................500.000 Beklenmedik plan dışı harcamalar...............................................500.000 Toplam maliyet.............................................................................5.375.000 (Hazırlık maliyetlerinin açılımı) Hedef kitle listesinin oluşturulması...............................................150.000 Örneklemin belirlenmesi ve bilgisayara girilmesi..........................100.000 Anketör bilgi kitapçığı hazırlanması...............................................200.000 Anketör bilgi kitapçığı basılması....................................................20.000 Anket formlarının basılması..............................................................15.000 Anketörlerin eğitilmesi......................................................................350000

TASARIM SORU TİPLERİ Açık Uçlu Sorular :Açık uçlu sorular cevaplayanın düşüncelerini, fikirlerini açıklamasını sağlar.(ör: bu konu ile ilgili düşüncelerinizi yazarmısınız.) Kapalı Uçlu Sorular:Cevaplayıcının cevap seçeneklerinden faydala narak yanıtladığı sorulardır.( Likert tipi soru- lar..)

SORULARIN ÖZELLİKLERİ Giriş soruları: Araştırma konusuyla doğrudan ilgili kolay sorular sorulur,açık uçlu soru sormaktan kaçınılır. Hassas sorular: Anketin ilerleyen bölümlerinde sorulması gerekir. İlgili sorular :Aynı konuyla ilgili sorular bir araya getirilerek sorulmalı. Mantıki sıra :Sorular geçmişten anketin yapıldığı ana kadar sı- ra dahilinde sorumalıdır. Soru sayısı :Mümkün olduğunca az soru sorulmalı.Bu telefon, posta anketleri için 20 dk.,karşılıklı görüşme için 45 dk.dır.(genel kabul) Ayırma sorusu :Daha başlangıç bölümünde cevaplayıcı olup olama yacağı ölçülür. ( bilgisayarınız var mı) eğer cevap hayır ise görüşme kesilir. Güvenirlik kontrolörleri: Benzer sorular sorularak ,cevaplarda tezatlık olup olmadığı kontrol edilir.

İYİ SORU YAZMANIN TEMEL KURALLARI Soruların amacınızı karşıladığından emin olun. Bir soruda yalnız bir konu sorun. Soruların herkes tarafından aynı anlaşıldığına emin olun. Soruların kısa ve basit olmasına dikkat edin. Soruların tutarlı olmasını sağlayın. Cevaplayıcının bilgi düzeyini zorlamayın. Aynı soruda birden fazla olumsuz ifade kullanmayın. Varsayıma dayalı soru sormayın. Yönlendirici ifadeler kullanmayın. Karmaşık ve birden fazla anlama gelen sorulardan kaçının. Sosyal tercihlerin etkisini göz önüne alın.

UYGULAMA Posta Anketleri: - Tüm katılımcılara anket uygulaması için seçildik- leri bildirilir. -Bilgilendirmeden 1 hafta sonra herkese içinde ce- vap zarfı olan bir anket formu gönderilir. -(7-10) gün sonra cevaplayanlara teşekkür,cevapla mayanlara hatırlatma gönderilir. - Üç hafta içinde hala cevap gönderilmediyse tek- rar anket formu ve hatırlatma gönderilir.

Posta Anketlerinde Kullanılan Dört Aşamalı Süreç * İnsanlara bir anket formunun geleceği açıklanmalı. * Anketin niye yapıldığı kısaca ortaya konmalı. * Her bir katılımcıya onsuz olmayacağı açıklanmalıdır. * Tarih ve ıslak imza bulunur.(yazışmalarda) * Çoğaltma için fotokopiden kaçınılmalı. * 1nci sınıf business türü zarf kullanılmalı. Aşama 2: İrtibat kurulduktan 1 hafta sonra ,ıslak imzalı için- de anket formu ve dönüş adresi yazılı , pul yapıştırıl- mış bir zarf bulunan mektup gönderilir.

Anket İçin Kapak Yazısı Oluşturma Kuralları İnsanların cevap vermeye karar verme sürelerinin birkaç saniye olduğunu hatırlayınız. 2.Resmi mektup formatı kullanın. 3.Kelime ve cümle yapısını en eğitimsiz cevaplayıcının an- laya bileceği şeklinde kurunuz. 4. Cevaplayıcının zaman ve çabasına saygı gösterin ısrarcı olmayınız. Mektupta dostça fakat resmi ifadeler kullanınız. İnsanların sorabileceği soruları tahmin edip bunları kapak yazısında cevaplayınız. Aşama 3: ( 7- 10 ) gün sonra teşekkür mektubu gönderin. Aşama 4 : 2 – 3 hafta sonra cevaplamayanlara tekrar hatırlat- ma yazısı gönderin.

Eğer yüksek katılım oranı gerekliyse ve yeterli sayıya ulaşı- lamadıysa;ya kişiye telefon edilir ve bu telefonda ankete ilgili Bir sorusunun olup olmadığı sorulur,yada bazı teşvikler önerilir. Bu teşvikler: * Nakit ödemeler * Ücretsiz hizmet * Çekiliş bileti * Araştırma sonuç raporu , şeklinde karşımıza çıkar.

TELEFON ANKETLERİNİN UYGULANMASI Tesis ve malzemenin ayarlanması:Anket yöneticilerinin ve anketörlerin aynı yerde çalışması uygundur. Anket materyallerinin hazırlanması:Bilgilendirme mektubu, bir soru formu,görüşme teknikleri broşürü. Anketörlerin seçimi ve eğitimi :Anketörler çeşitli provalar yaparak, akıcı cevap verebilme ve soru sorabilme yetenek lerini geliştirmelidir. Görüşmelerin programlanması: Görüşmenin günlük zaman dilimlenmesi ve sıralaması yapılır.5- 10 dk. Arası görüş- me en verimli olanıdır.

KARŞILIKLI GÖRÜŞME ANKETLERİNİN UYGULANMASI Uygulama Öncesi Hazırlıklar: *Eğer isim ve adresler mevcutsa bilgilendirme yazısı *Anketörlerin isimlikleri *Proje yöneticisi tarafından yazılmış ve cevaplayıcılara bırakılabilecek bir yazı. *Görüşme teknikleri hakkında genel bilgiler. *Takip amacını karşılayabilecek kapak sayfası bulunan Soru formu. *Örnekleme kimlerin dahil olduğunu ve bunların yerlerini açıklayan anketör talimatları. * Gerekli durumlarda kullanabilecek görsel yardımcı mal- zemeleri.

Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar *Anketörlerin kiralanması *Anketörlerin eğitimi *Beklenmedik durumlarda yapılacak hal tarzları(cevapçının yanında başkalarının olması,kesintiler ne kadar olursa gö- rüşme yarım bırakılacak gibi..) *Görsel yardımcı malzemelerden nasıl faydalanılacak. *Gözlem ve cevapların kaydedilmesi. Uygulama *Zamanlama: Müsait zaman yada hafta sonları ve akşam sa- atleri seçilmeli. *Görüşme yeri: Görüşmenin yeri cevaplayıcının en rahat o- labileceği yer olmalı. *Anketörlerin gözetimi: Anketörlerin yaptığı faaliyetler takip edilmeli.

Bu slaytlarda anket hazırlamadan önce dikkat edilmesi gereken konular,anket uygulamasının planlaması ve uygulaması ;posta , Telefon,karşılıklı görüşme teknikleri anket uygulamaları çerçeve- sinde , genel bir tarzda açıklanmaya çalışılmıştır. Uygulama aşaması bittikten sonra analiz ve raporlama yapılması gerekmektedir . Analiz toplanan verilerin anlamlarını ortaya çıkarır, Raporlama ise yapılan faaliyetlerin proje sahibine sunulması anlamına gelir. Bu sunumdan da anlaşılacağı gibi anket yapmak profesyonellik gerektiren bir faaliyettir.Ve unutulmaması gereken bir konuda Anketlerin önemli kararları vermeden önce yöneticilere ışık tut- ması amacıyla yapıldığıdır.