Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği Beyin Fırtınası Yahya ALTUNTAŞ İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği 2004 - MALATYA
İçindekiler Beyin Fırtınası Nedir? Beyin Fırtınası Nasıl Uygulanır? Beyin Fırtınası Uygulamasının Yararları Beyin Fırtınası Uygulamasının Sınırlılıkları
Beyin Fırtınası Nedir? Beyin Fırtınası Etkinliği, bir konuşma tartışma tekniğidir. Bir soruna ilişkin çözüm bulmak için grup üyelerinin kendi aralarında problemi tartışıp, mümkün olduğu kadar çok sayıda fikir ve görüşlerin üretilmeye çalışıldığı bir ortamdır.
Nasıl Uygulanır? Öğrencilere rahatlıkla fikirlerini söyleyebilecekleri bir ortam hazırlanmalıdır. Öğrencilerin ortaya attıkları fikirleri doğru ya da yanlış diye yargılanmamalıdır. İleri sürülen her fikir kaydedilmelidir. Problemin çözümü için ileri sürülen fikirler tespit edildikten sonra sınıfça tartışılmalıdır. Öğrenciler fikir üretmeye teşvik edilmelidir.
Nasıl Uygulanır? Hep aynı öğrencilerin söz almaları engellenmeli, konuşmayan öğrencilerin de fikirleri sorulmalı, görüşleri alınmalı ve değerlendirme yapılmalıdır. Bir problemin çözümüne ilişkin görüşler alındıktan sonra, bu görüşler sınıfça tartışılmalıdır. Beyin fırtınası uygulanırken, grupta bir yazıcı olmalıdır. Bir öğrenci de gruba önderlik edip, konuşma sırasını belirlemelidir.
Beyin Fırtınasının Yararları Öğrencinin yaratıcı düşüncelerini geliştirir. Öğrenme sürecine aktif katılımları sağlanır. Kısa zamanda çok sayıda fikir üretilir. Öğrencilerden ortaya attıkları fikirleri savunmaları istenmediği için, her öğrenci aklına geleni rahatlıkla söyleyebilir. Öğrencilerin bir konu ile ilgili bir çok görüşün olduğunu görmeleri sağlanır. Öğrenciler bilimsel düşünmeye alıştırılırlar.
Beyin Fırtınasının Sınırlılıkları Ortaya atılan her fikrin yazılması zaman alır. Söylenen her fikri her yönüyle değerlendirme fırsatı yoktur. Öğrenciler problemle ilgili olmayan fikirler söyleyebilirler. Problemin gerçek çözüm yollarından uzaklaşabilirler. Sınıfta herkesin fikrini söylemesi zorunluluğu hiçbir fikri olmayan öğrencileri zor durumda bırakabilir. Tartışmaları aynı öğrenciler yönlendirebilir. Öğrencileri değerlendirme güçlüğü vardır.