SÖZLÜ İLETİŞİM TÜRLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AÇIKLAYICI TARTIŞMA TÜRLERİ:SEMPOZYUM
Advertisements

PARAGRAF.
1/20 Yazı Türleri “Seçilmiş bir konu üzerinde, yapılan araştırma ve incelemelerin sonucunu bildiren yazılara denir.” Yukarıda hangi türün tanımı yapılmıştır.
SORU-CEVAP YÖNTEMİ Tuba Koç Gülpınar Gökşen.
KONFERANS SÖYLEŞİ SEMPOZYUM
DÜZ ANLATIM YÖNTEMİ ve KULLANILAN TEKNİKLER
TARTIŞMA TÜRLERİ DİL VE ANLATIM-10.SINIFLAR HALİL GÜREL ANADOLU LİSESİ
DÜZYAZI TÜRLERİ MAKALE DENEME SOHBET FIKRA
Alanyazın bağlamında tartışmanın yapılması
DÜZ ANLATIM - KONFERANS
Demeç Herhangi bir konuya ilişkin olarak yetkili bir kişinin basın ve yayın organlarına yaptığı açıklamalardır. Çelik’e göre (1998, s.81) demeç, önemli.
ÜMMÜHAN YAPAR ÖZEL GÜVENTAŞ LİSESİ P.D.R.
D İ L DİLİM SENİ DİLİM DİLİM KESERİM
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
‘’Yasamak ve Yasatmak için Bilim ’’
Tartışma Yönetme Deniz YENİ Nisan 2007.
GRUPLA TARTIŞMA TEKNİKLERİ ELİF ŞİRİNGÜL EPO TEZSİZ YÜKSEK LİSANS ÇAĞDAŞ ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI Yard. Doç. Dr. GÜZİDE ÖNER.
Azılı ve özlü nlatım Hazırlayan Mevlüde ŞAHİN.
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
Buluş Yoluyla Öğretim Stratejisi
BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
ÖĞRETİM YÖNTEM & TEKNİKLERİ -2-.
DERS: Halkla ilişkiler
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
Beyin Fırtınasının Uygulanması Sırasında Dikkat Edilecek Hususlar:
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Edward De Bono'nun 1985'te yayınlanan kitabıdır. Yazar ,insanların düşünme alışkanlıkları ile kendilerini kısıtlayarak, sadece.
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
Genel Öğretim Yöntemleri [Tartışma (discussion) yöntemi]
TARTIŞMA TÜRLERİ ~Panel~
TARTIŞMA TÜRLERİ Münazara
DÜZ ANLATIM YÖNTEMİ VE KONFERANS
TARTIŞMA TÜRLERİ: AÇIK OTURUM
KONUŞMA HALKASI.
Akademik Danışmanı Yrd.Doç.Dr. Aslan KAPLAN Topluluk Başkanı
Panel Ve Tartışma.
ÜNİTE 2 : İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM KAZANIM: İbadetlerin davranışlar üzerindeki etkisini fark eder. TARTIŞMA YÖNTEMİ.
PANEL.
AçIk oturum MÜRÜVVET KILINÇ.
SORU SORMA.
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
KONGRE TURİZMİ VE FUAR ORGANİZASYONU
Öğretim Yöntemleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay İncelemesi, Problem Çözme, Proje Temelli Öğretim, İşbirliğine Dayalı Öğretim, Gösterip Yaptırma..
NOT TUTMA.
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
 Konferans, ilim, sanat, hukuk, edebiyat gibi çeşitli konularda bilgi vermek amacıyla yapılan uzun konuşmalardır.  Bir hitap çeşidi olan konferans,
DİL ANLATIM SLAYT SUNUM&SÖYLEV.
Bu Sunum; İlköğretim Okulları Türkçe Dersinde “Anlatım Biçimleri ve Paragraf Yapısı “ Konuları Hakkında Bilgi Vermek İçin Hazırlanmıştır.
PARÇADA ANLAM Parçada anlam şiir ve paragraftan oluşur.
KOMPOZİSYON TANIMI:  Farklı parçaları, uyumlu ve düzenli şekilde bir araya getirmeye Kompozisyon denir.
SUNUM / SUNUŞ.
KONUŞMA EĞİTİMİ 11. HAFTANIN DEVAMI YRD. DOÇ. DR. SELİM EMİROĞLU.
ETKİLİ SUNUM. SUNUM NEDİR Bir konunun, bir bildirinin, bir araştırma sonucunun dinleyicilere aktarılmasına sunum denir. Sunumda bir çalışma sonucunu açıklama,
ETKİLİ SUNUM NASIL YAPILIR?
Sunum ile iilgil bilgiler. Sunumda Yapılması Gerekenler İnsan hayatı, bir toplumun içinde mevcuttur. Bu toplumda her an insanlarla iletişim içindeyiz.
ABANT İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TARTIŞMA Farklı görüşlerde kişilerin bir araya gelerek bir konuyu çözümlemek, kendi görüşlerini açıklamak ve kanıtlamak, karşı tarafın zayıf yanlarını.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
BİLİMSEL SUNUMLAR Prof. Dr. Hilal Özdağ.
TARTIŞMA TÜRLERİ ~Panel~
Sunum Teknikleri - Prof.Dr. Durmuş Dündar Arş.Gör. Nurten Çalışkan
Etkili Bir Seminer Nasıl daha iyi bir seminer verebiliriz?
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GRUP TARTIŞMASI YÖNTEMİ
Sunum transkripti:

SÖZLÜ İLETİŞİM TÜRLERİ SÖYLEV KONFERANS TARTIŞMA MÜNAZARA AÇIK OTURUM RÖPORTAJ VE MÜLAKAT PANEL FORUM SEMİNER KONGRE GENEL KURUL TEBLİĞ

Söylev Dinleyicilere belli bir fikri, bir duyguyu aşılamak için söylenen uzunca sözlere denir. Nutuk aynı anlamdadır. Söylevin insanlar üzerinde etkisi büyüktür. Sönmüş heyecanları diriltir; yenilmiş orduları zafere ulaştırır; kaybedilmiş davaları kazandırır; halk topluluklarına ülküler aşılar, görüşleri aydınlatır. Söylev; heyecanlandırarak bir fikri aşılamaktır.

Söylev Söylevlerin konuları, çoğunlukla; toplumsal fikirler, toplumsal ve ulusal davalardır. Törenlerde, ulusal günlerde, yıldönümlerinde, mitinglerde toplanan geniş halk kitlelerine heyecan vermek, genel fikirleri anlatmak gayesiyle hitap etmek yahut Meclis kürsüsünden siyasal ve ulusal davaları savunmak da söylevin niteliklerindendir.

Söylev Planı İyi, canlı bir giriş; İleri sürülen, çözülmek istenilen sorunun açıklanması; Konunun iyice düzenlenmesi; Sözde ileri sürülen olayın ilgi çekici hikayesi; Kanıtlama, doğrulama, tanıtma; Öze aykırı fikirlerin çürütülmesi; Sonuç

Söylev Söylevin giriş bölümü kısa olmalı; konunun ruhuna birkaç kelimeyle geçilmelidir. Söze, bir soru sormakla, bir şey göstermekle, bir meşhur sözle, tasvirle başlanabilir. Bazı hatipler söze mizahla başlamayı uygun bulurlar; fakat bu ustalık isteyen bir başlangıçtır. Herkes istenilen etkiyi yaratamaz, Söze özür dileyerek başlamak doğru değildir

Söylev Söylevde en önemli, en can alıcı nokta, sonsöz sayılır. En son söylenen sözler, dinleyicilerin kulaklarında çınlayan, en çok hatırlanacak olan kelimelerdir. İyi bir söylev zayıf bir bitişle kuvvetini kaybeder. Söylevin sonuna yaklaştığınızı anlayan dinleyicilerde canlanmış bir ilgi baş gösterir. İşte o zaman söylev, kuvvetli ve heyecanlı sözlerle son bulmalıdır. Bir şiirle, bir hikaye, bir fıkra ile veya söylevi özetleyerek bitirmek iyidir. İyi bir söylevin ilk niteliği; açıklık ve bütünlüktür.

Söylev Önemli fikirler, dinleyicilere belli etmeden tekrarlanmalı, bunlar kuvvetli örneklerle, kişisel ve toplumsal olaylarla desteklenmelidir. Söylevin arasına dinleyicinin dikkatini uyanık tutacak sözler ustalıkla yerleştirilmelidir. Söylevi bitirmek çok önemlidir. Söze son vermeden önce, konu özetlenmeli, en son söylenen sözün, en çok hatırlanacak bir söz olmasına dikkat edilmelidir. “Sözlerim bu kadardır” diyerek bitirmek, söylevin etkisini bir anda sıfıra indirir. Söze son vermeli, fakat bittiğinden bahsetmemelidir.

Konferans Bilim iddiası taşıyan konuşma, bilginlerin, fen adamlarının, sanatçıların, bir konu hakkında derin bilgisi, görüşleri olan kimselerin özel toplantılarda, radyoda, dinleyicilerine karşı bir konu üzerinde düşüncelerin, bilgilerini açıklama, öğretmek gayesiyle söylenen sözlerdir. Halka bir konuyu aydınlatmak, öğretmek gayesini güttüğü için, öğretici edebiyata girer. Konferans verene konferansçı adı verilir. Konferansçı, istediği konuyu anlatabilir.

Konferans Bilimsel bir düşünceyi, akademik bir konuyu, orijinal bir görüşü anlatmak, bir tezi savunmak konferansın en belirli gayesidir. Bunun için, konferansın dinleyicileri az çok okumuş, aydın kimseler olmalıdır ki, istenilen fayda sağlanabilsin. Çünkü konferans; dinleyicilerin duygularından, gönüllerinden çok düşüncelerine hitap eder. Konferanslar tartışmalı ve tartışmasız olmak üzere ikiye ayrılabilir. Konferanslar; çoğun, bir kalabalığa sanat, teknik, fikir, duygu öğeleriyle ilgili konuları açıklar. Her çeşit söz türlerinde olduğu gibi konferansta konunun ilgi çekici olması, birlik, açıklık, ses, güzel Türkçe, dinleyenlerin sabır dereceleri dikkat edilecek temel kurallardır.

Konferans Konferanslarda; konu dağıtılmamalı, sözler kolaylıkla anlaşılmalı; dinleyicilerin yaşları, anlayış dereceleri gözönünde bulundurulmalı; konuşmaya başlarken, konuşurken, ne yavaş konuşmalı; keskin sesler çıkarmamalı; fazla, el, kol, yüz, göz işaretlerinden kaçınmalı; cümleler dilbilgisi kurallarına uygun olmalı; konferansların en çok bir buçuk saat olabileceği düşünülmelidir.

Konferans Planı Konferansın gayesi; Konunun kısa bir özeti; Sorulabilir suallerin cevapları; Sonuca götüren notlar. Bunlardan başka, konferansın giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerinde iyice düşünmek gelir

Tartışma Bir konu üzerinde karşılıklı olarak lehte ve aleyhte fikir yürütmek; bir fikre karşı olan fikri savunma hali; karşı karşıya durum alıp zayıf tarafları aramadır. Münakaşa aynı anlama gelir

Tartışma Tartışırken, konuşurken, birbirimiz daha yakından tanımak fırsatını buluruz. Konuşarak birbirimi etkiler, sorulara çözüm yolları bulabilir. Ortaklaşa sorular üzerinde fikirlerin özgürce söylendiği, çeşitli görüşlerin arandığı, tartışıldığı grup kararlarına uyulduğu yerde demokrasi kurulup yaşayabilir.

Tartışma “Benim inancıma göre...”, “Bana öyle geliyor ki...”, “Siz ne dersiniz?” gibi sözlerle dile gelen, fikirlere karşı saygı, hoşgörülük anlayışı bulunan toplumlarda demokratik hayat kendini gösterebilir. Fikre karşı fikirle yapılan tartışmalar, iyi niyet sınırları aşmazsa birçok faydalı gerçekleri ortaya çıkarır.

Münazara Konuşma kurallarına uygun bir şekilde karşılıklı konuşma, tartışmadır. Aytışma da denilir. Karşılıklı olarak, birkaç kişinin, bir meselenin lehinde ve aleyhinde fikir ileri sürmelerine, tartışmalarına münazara adı verilir.

Münazara Münazara; birer cümle halinde ifade edilen bir tezle antitezin, iki ekip, yani iki taraf arasında ve bir hakem kurulu huzurunda tartışılmasıdır. Tartışmalarda yarışma kaygısı olmadığı halde, münazaralar birer fikir ve söz yarışmasıdır.

Açık oturum Teknik açıdan bakıldığı zaman, panel, sempozyum ve münazara karışımı bir tartışma çeşidi olarak gözükmektedir. Çok defa sonucu bir forumla bağlanmakta olan açık oturumlarda, konu olarak, geniş halk kitlelerini ilgilendiren meseleler seçilmekte; bunun için de tanınmış kimselerin çağırılmasına dikkat edilmektedir.

Açık oturum Açık oturumların başarılı sonuçlanması için: Geniş bir salon seçilmeli, kalabalık dinleyici aranmalı, Konu daha önceden tespit edilmeli, açık oturum sırasında tartışmaların verimli tarzda yürümesine gayret gösterilmeli, Konuşmaların sayısı çok olmamalı, Konuşanlar uzun açıklamalar girişmekten sakınmalı, Tartışmalar dinleyicilerin sabırlarını taşıracak kadar uzun süre devam etmemelidir.

Panel Bir konunun dinleyiciler önünde, sohbet havası içerisinde birkaç kişi tarafından tartışılması panel dir. Gaye karara varmaktan çok, bir meseleyi çeşitli yönleriyle aydınlatmak, çeşitli görüşleri, eğilimleri ortaya çıkarmaktır. Panel tartışmalarının faydalı olabilmesi için, tartışanların sayısı 3 – 6 arasında olmalıdır.

Panel Panel tartışmalarında bir başkan ile üyeler bulunur. Panel üyeleri, ortada başkan olmak üzere bir masanın çevresinde hem birbirlerini, hem de dinleyicileri görebilecek biçimde oturtulmalıdır. Bu tartışmalar, genel olarak, küçük bir salonda mikrofonsuz yapılır

Panel Panelin sonunda, dinleyiciler, panel üyelerine soru sorabilirler. İleri sürülen görüşler üzerinde kısaca fikirler açıklanır. Tartışma dinleyicilere de geçerse, o zaman tartışma forum adını alır. Panelden önce, panel başkan ve üyeleri tartışmanın konu ve sınırları üzerinde hazırlıklı bulunmalı, tartışma planında izlenecek yol bilinmelidir

Sempozyum Bir konunun çeşitli yönleri üzerinde, aynı oturumda, değişik kimseler tarafından yapılan seri konuşmalar sempozyum adını alır. Bir sempozyumda en az üç, en çok da altı konuşma yapılır. Her konuşma 5 – 20 dakika sürer. Sempozyum sonunda forum olacaksa, konuşmaların toplamı bir saati geçmemelidir

Sempozyum Sempozyumda ele alınan konu, değişik iş kollarındaki kimseler tarafından incelenir. Örneğin; eğitim konusu ele alındığı zaman, doktor, sosyolog, psikolog, eğitimci, gazeteci ve ana baba gözü ile dinleyicilere açıklanır. Sempozyumda her görüş, hem ayrı bir konuşma hem diğer konuşmaları tamamlayan bir nitelik taşımalıdır

Forum Toplum tartışmalarında forum, başlı başına bir tartışma çeşidi sayılamaz. Dinleyicilerin konu üzerinde daha aktif düşünmelerini sağlar; konu üzerinde bilgisi, deneyi bulunan dinleyicilere söz hakkı veriri; forumdan önce belirebilecek yanlış görüşlerin önüne geçer.

Seminer Eğitim amacına yönelik toplantılardır. Seminer verecek kişiler konusunda uzman olmaları gerekir. Seminerin amacı genellikler bir soruna çözüm getirmek veya çözüm yollarını gösterip son kararı dinleyicilere bırakmaktır.

Kongre Bir çok konuşmacı tarafından dinleyicilere bildiriler sunarak gerçekleştirilir. Kongreler konularına göre çeşitli sponsorlar tarafından desteklenmektedir. Kongreler genellikle birkaç güne yayılmışlardır. Bildiri sunumları ile beraber çeşitli destekleyici örneklere de başvurabilirler.

Genel Kurul Dernek veya şirket gibi kurumların yasal olarak belirli aralıklarla düzenledikleri toplantılardır. Yasal zorunluluk bulunması ve toplantılarda komiser adı verilen bir devlet yetkilisinin bulunma zorunluluğunu vardır. Üye olan herkes katılabilir. Genel kurulların sonunda genellikle gündem de olan maddeler hususunda üyelerin oyları ile kararlar alınır.

Tebliğ Araştırılmış ve neticelenmiş olan ilmi konulardaki çalışmaların ilgili çevrelere aktarılmasıdır. Tebliği sunan kişi ortaya çıkarmış olduğu yeniliği ispat etmek ve karşısındaki topluluğa bunu benimsetmek durumundadır. Sunulan konu tartışmaya açıktır. Konunun ilgilileri soru sorarak yada ilave görüşler sunarak tartışmaya katılabilirler. Tebliğ ile konferans arasında benzer ve ayrışan yönler vardır. Tebliğ sunan kişi ihtisas sahibidir. Tebliğ bilimsel bir ortamda yapılır.