MADENCİLİK SEKTÖRÜNDE İŞ GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ ALANINDA
Advertisements

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
İş Sağlığı & Güvenliği Kurulu Bilgilendirme Toplantısı
LİSANSÜSTÜ EĞİTİMDE STAJ EĞİTİMİNİN YERİ VE ÖNEMİ
RİSK DEĞERLENDİRME PROSEDÜRÜ-1
6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ KANUNU
ALEVSIZDIRMAZLIK Patlayıcı Ortamlarda Patlamayı Önlemek için Alınması Gereken Önlemler...
TÜRK İNŞAAT SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ MESLEKİ DİL EĞİTİMİNDEN BEKLENTİLERİ TÜRK İNŞAAT SEKTÖRÜ ÇALIŞANLARININ MESLEKİ DİL EĞİTİMİNDEN BEKLENTİLERİ EVLAC GROUP/P1.
Yıldız Teknik Üniversitesi
Bilgi Paketi Çalışmaları
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
“IP Universities” Istanbul, April 14 to 15, 2011 Albert Long Hall, BOGAZICI UNIVERSITY Institutional logoTürkiye’de FM Eğitimi Salih BEKTAŞ.
T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI İş Teftiş Kurulu Başkanlığı TUZLA ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNDE BULUNAN İŞYERLERİNDE RİSK ESASLI PROGRAMLI TEFTİŞ.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜ
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.

İSİG Politikası ve Güvenlik Kültürü
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY MTS 3022 TÜNEL AÇMA
ERK İSG-İK –
BİLGİSAYAR SİMÜLASYONLU MADEN EĞİTİM PROGRAMI
KALIN DAMARLARIN UZUNAYAK YÖNTEMİYLE KAZANILMASI
Maden Güvenliğinde Uluslararası En İyi Uygulamaların Tanıtımı
TÜPRAG a.ş. Göksel Alpaslan Alper Gürsoy
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
MADENCİLİĞE GİRİŞ.
İSG POLİTİKASI VE GÜVENLİK KÜLTÜRÜNDE SOSYAL DİYALOĞUN ROLÜ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ GENEL BİLGİLER
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Büyük endüstriyel kaza riski taşıyan işyerleri, güvenlik raporu veya kaza önleme politika belgesi olmadan işe başlayamayacak. İşyerleri işletmelerini güvenlik.
18 Mart Yalova.  22 Mayıs 2008 tarih ve 5765 sayılı kanun ile kurulmuş olan Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Öğretim.
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Prof.Dr.Tufan Gündüz.
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
Türkiye’de Açık ve Uzaktan Öğretim Temel Politikası (Çalıştay Raporu) Prof. Dr. Üstün Özen Atatürk Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi Dekanı.
KOÜ TIP FAKÜLTESİ ÇOCUK CERRAHİSİ ANABİLİM DALI STRATEJİK PLAN TASLAĞI
Ocakta Gerekli Hava Miktarı
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Şubat, 2012
İstanbul Teknik Üniversitesi, teknik öğretimde 239 yılı aşan parlak geçmişi, çağdaş eğitim ortamı, güçlü akademik kadrosuyla Türkiye'de mühendislik,
İNŞAAT SEKTÖRÜNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
GENEL İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
T. C. DENİZLİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İşyeri Sağlığı ve Güvenliği İlçe Milli Eğitim Müdürleri Bilgilendirme/Değerlendirme Toplantısı 20/10/2015 DENİZLİ.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ
GAZ VE TESİSATI TEKNOLOJİSİ PROGRAMI BİLGİLERİ. Amaç ve Hedefler Amaç: Gelişen teknolojiye ve piyasaya uyumlu, temel bilgilerle donatılmış, karşılaştığı.
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ İŞ KAZALARINI ÖNLEME TEDBİRLERİ
1 1 Dünyada her yıl 2 milyon 310 bin ( Günde 6300, 15 saniyede 1) insan iş kazaları ve meslek hastalıkları nedeniyle yaşamını yitirmektedir
1 BÜLENT ECEVİT ÜNİVERSİTESİ ULUSLARARASI İLİŞKİLER KOORDİNATÖRLÜĞÜ ORTAK PROGRAMLAR ÇİFT DİPLOMA PROGRAMLARI.
İstanbulUzman İSG Kültürü DRUZ.
AHMET YİĞİTALP. Dünya İstatistikleri Türkiye İstatistikleri 17 3 Türkiye ve Dünyada İSG 24 İlave Çalışma Notları 1 2 İHE İGU-C İGU-B İGU-A
Dünyada her yıl 2 milyon 310 bin ( Günde 6300, 15 saniyede 1) insan iş kazaları ve meslek hastalıkları nedeniyle yaşamını yitirmektedir. 2 2.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümü
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
KİM 116 Laboratuvar Güvenliği Prof. Dr
KORUNMA POLİTİKALARI. KORUNMA POLİTİKALARI Korunma politikalarının amacı işyerlerinde iş kazaları ve meslek hastalıklarını önlemek ve çalışanların.
Ondokuz mayıs üniversitesi Havza meslek yüksek okulu
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ EnSaTurk Mühendislik.
GÜVENLİ KÖMÜR MADENCİLİĞİNE YÖNELİK TASARIM SORUNLARI
Nükleer santral, yakıt olarak radyoaktif maddeleri kullanarak, elektrik enerjisi üreten sistemlere verilen isimdir. Ancak tanımından da anlaşılacağı üzere,
MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
NİÇİN ÇALIŞIYORUZ AMACIMIZ NE HAYATTA KALMAK İMKANLARIMIZ DAHİLİNDE
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ MUSTAFA ARİF BAŞKÖYLÜ A Sınıfı İş Güvenliği Uzmanı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
METAN GAZI. İÇİNDEKİLER 1-Metan gazı nedir ? 2-Metan gazı nasıl oluşur ? 3-Metan gazının tehlikeleri. 4-Metan gazının patlama tehlikesi varmı ? Nasıl.
İş Sağlığı ve Güvenliğinin Temel Prensipleri
ÜNİVERSİTE ORGANLARI Öğr. Gör
Sunum transkripti:

MADENCİLİK SEKTÖRÜNDE İŞ GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ Doç. Dr. Suphi Ural Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Maden Mühendisliği Bölümü, 01330, Sarıçam / Adana E-MAIL: suralp@cu.edu.tr WEB : www.riskanaliz.net

SUNUM PLANI 1. İSG EĞİTİMİNİN AMACI ÖNEMİ VE KAPSAMI, 2. MADENCİLİK SEKTÖRÜNDE İSG EĞİTİMİ, 2.1 MYO’LARDA İSG EĞİTİMİ, 2.2 LİSANS PROGRAMLARINDA İSG EĞİTİMİ, 2.2 YÜKSEK LİSANS PROGRAMLARINDA İSG EĞİTİMİ, 2.3 YAŞAM BOYU ÖĞRENME PROGRAMINDA İSG, 4. A.B.D. ÜNİVERSİTELERİNDEKİ UYGULAMALAR, 5. A.B.’DEKİ UYGULAMALAR, 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER.

İSG EĞİTİMİNİ ÖNEMİ İş Sağlığı ve Güvenliği önlemlerine uygun olarak tasarlanmamış işletmelerin ekonomik ve verimli olması mümkün değildir. YİTİRİLEN YAŞAMLAR, İŞ KAZASI VE MESLEK HASTALIKLARI NEDENİYLE ARTAN TAZMİNATLAR, İŞLETMENİN KISMEN YA DA TAMAMEN ZARAR GÖRMESİ, ÜRÜNÜN YA DA HAMMADDELERİN ZARARA UĞRAMASI SİPARİŞİN ZAMANINDA TESLİM EDİLEMEMESİ NEDENİYLE UĞRANILACAK KAYIPLAR,

Ölümlü iş kaza sayısının az olduğu ülkelerin rekabet gücü daha yüksektir. 10 20 30 40 50 60 Finland USA Netherlands Germany Switzerland Sweden UK Australia Canada France Belgium Japan Norway Ireland Spain South Africa Hungary Korea R. Chile Brazil Portugal Malaysia Thailand China Mexico Indonesia Russia Rank Rekabetçilik sıralaması (Competitiveness) Ölümlü iş kazaları / 100 000 çalışan Is it costly? Not really – the countries that have lowest rates of fatal accidents and invest most into OSH, are also the most competitive ones (by World Ecocomic Forum ranking). Countries with high accident rates and little invstment into OSH, are economically not very successful. So Turkey, good luck and success! And hope to see you soon at the bottom left corner! (Source: World Economic Forum / Takala 2003)

Rank Türkiye Rekabetçilik oranı (Competitiveness) 10 20 30 40 50 60 Finland USA Netherlands Germany Switzerland Sweden UK Australia Canada France Belgium Japan Norway Ireland Spain South Africa Hungary Korea R. Chile Brazil Portugal Malaysia Thailand China Mexico Indonesia Russia Rank Rekabetçilik oranı (Competitiveness) Ölümcül iş kazaları / 100 000 çalışan Türkiye

TÜRK MÜTEAHHİTLERİN İŞ ALDIĞI ÜLKELERİN DAĞILIMI İŞ TUTARI (MİLYAR USD) (%) 1 TÜRKMENİSTAN 4,252 20,9 2 LİBYA 2,460 12,1 3 IRAK 2,192 10,8 4 RUSYA 1,694 8,3 5 İRAN 1,112 5,5

İSG EĞİTİMİNİ AMACI Üç temel amacı vardır; Çalışanları Korumak, Üretim Güvenliğini Sağlamak, İşletme Güvenliğini Sağlamak.

İSG EĞİTİMİNİN KAPSAMI Toplumda gerçek anlamda iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanabilmesi için; İŞ GÜVENLİĞİ KÜLTÜRÜNÜN YAYGINLAŞTIRILMASI GEREKİR Başarılı bir İSG yönetimi, üst yönetimden işçiye kadar herkesi kapsar ve taahhüdünü gerektirir. Yetki - Sorumluluk ilişkisine göre: Yöneticilerin sorumluluğu çok daha fazladır.

İSG EĞİTİMİNİN KAPSAMI İş hayatında yer alan bütün meslek gruplarının İSG eğitimi alması son derece önemlidir. Temel Eğitim Uzmanlık Eğitimi BU ÇALIŞMADA, MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMLERİNDE İSG EĞİTİMİNİN DURUMU İNCELENEREK, MÜFREDATLARDA NE ŞEKİLDE YER ALMASI GEREKTİĞİ TARTIŞILMIŞTIR.

MADENCİLİK SEKTÖRÜNDE EN SIK GÖRÜLEN İŞ KAZALARI VE MESLEK HASTALIKLARI KÖMÜR İŞÇİLERİ PNÖMOKONYOZU ÖLÜM RİSKİ ABD’DE %0,13 ABD’DE KÖMÜR TERMİK SANTRALLERİNDE; ENERJİ ÜRETİM MALİYETİ 0,035-0,04 USD/KWS OLMASINA RAĞMEN ,KÖMÜR İŞÇİLERİ PNÖMOKONYOZUN NEDEN OLDUĞU KAYIPLAR MALİYETİ 0,0556-0,083 USD/KWS SEVİYESİNE YÜKSELTMEKTEDİR. TÜRKİYE’DE DE TTK ZONGULDAK İŞLETMELERİNDE KÖMÜR İŞÇİLERİ PNÖMONONYOZU YAYGIN BİR MESLEK HASTALIĞIDIR (YILLIK PREVELANS %3)

MADENCİLİK SEKTÖRÜNDE EN SIK GÖRÜLEN İŞ KAZALARI VE MESLEK HASTALIKLARI GRİZU VE KÖMÜR TOZU PATLAMALARI - GÖÇÜKLER Ülkemiz madencilik sektöründe yaşanan kazalarda Avrupa’da birinci dünyada ise üçüncü sıradadır. Sadece bu verilere dayanarak bile, ciddi bir sorunla karşı karşıya olduğumuz söylenebilir.

İş kazalarının ve meslek hastalıklarının önlenebilmesi için maden işletmesinin çok iyi planlanması, gerekmektedir. Yoğun olarak yaşadığımız grizu facialarını bu açıdan incelediğimizde sonucun hiç de sürpriz olmadığı ortadadır Grizu facialarını önlemek için ocak havasındaki metan oranının tehlike sınırına gelmesini engellemek gerekir. Ancak kömür içerisindeki metan içeriği fazla olduğu durumlarda, havalandırma işlemleri nizami yapılsa dahi, grizu patlamasını önlemek son derece zordur.

ÖRNEK : Galeri kesit alanı 0,6 m2 ve metan geliri 10 m3/ton olan bir ayakta temiz hava ihtiyacının hesabı: Temiz hava ihtiyacı=(Ocak havasına karışan metan miktarı / İzin verilen azami gaz konsantrasyonu) - Metan konsantrasyonu Yer altı maden işletmelerinde, özellikle işçilerin bulunduğu yerlerde en yüksek hava hızı 8 metre/saniye’yi geçmemelidir. Bu nedenle 0,6 m2 kesit alanı olan bir galeriye en fazla 4,8 m3/s temiz hava gönderilebilir.

Grizu tehlikenin kesin olarak ortadan kaldırılabilmesi için madende kazı işlemlerine başlanılmadan önce kömür içerisinde bulunan metan gazının boşaltılması (drenajı) gerekmektedir: Japonyada 1962 yılında meydana gelen bu Grizu Faciasında toplam 458 işçi hayatını kaybetti ve 1000’in üzerinde işçi de ciddi şekilde yaralandı. KAZANIN OLUŞ ŞEKLİ: Yeraltında biriken grizunun bir kıvılcım ile ateşlenmesi VE kömür tozlarının patlaması VE Karbon monoksit gazının bütün ocağa yayılmasıdır. Grizu patlaması nedeniyle sadece 20 işçinin hayatını kaybettiği ve geriye kalan 438 işçinin, %10’ kadar varan CO gazı ile zehirlendikleri anlaşılmıştır. Türkiye’de benzer ölçekte bir kaza 1992 yılında Zonguldak/Kozlu ocağında meydana gelmiş ve 263 madenci yaşamını yitirmiştir. Dünyada üretim öncesi metan drenajı yapılması uygulaması son derece yaygındır, Bu kömür havzalarında geçmişte yaşanılan grizu faciaları kesin olarak önlenmiştir.

Grizu+Kömür tozu patlamasının yeryüzündeki tatbikat görüntüleri

Grizu + Kömür tozu patlaması + CO yayılımı zincirleme olayının ocak ağzından görünümü

Yetersiz Havalandırma GRİZU PATLAMASI Aşırı Metan Ateşleme Kaynağı Fazla Üretim Yetersiz Havalandırma VEYA VE Açık Alev Mekanik Kıvılcım PM Kullanımı Statik Elektrik HATA AĞACI ANALİZİ Metan Drenajı Yok

MADENCİLİK VE İSG EĞİTİMİ İSG Kültürünü benimsemiş yöneticiler için bütün yüksek öğretim disiplinlerinde İSG eğitimi verilmelidir. Ön lisans (2 yıl), Lisans (4 yıl), Yüksek Lisans (2 yıl), Doktora (4 yıl). Eğitimin içeriği ve süresi disiplinlere göre farklı olabilir.

LİSANS EĞİTİMİ Çukurova Üniversitesi, Mühendislik ve Mimarlık Fakültesinde 12 mühendislik programı bulunmaktadır. Bilgisayar, Makine ve Tekstil Mühendisliği Programlarının müfredatına İSG dersi 2010-2011 öğretim yılından itibaren eklenmiştir. Maden Mühendisliği Bölümünde 2001 yılından bu yana İSG dersi eğitimi verilmektedir.

MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜNDE İSG EĞİTİMİ Maden işletmelerinde İSG konuları ve İSG kültürü eğitimi 3 saatlik bir derse sığdırılamaz. İSG Eğitiminde tekrar son derece önemlidir. 1. sınıfta: Maden mühendisliğine giriş (4 saat), 2. sınıfta: Teknik emniyet ve işçi sağlığı (42 saat), Madenlerde hazırlık ve kazı (6 saat), Açık işletme tekniği (6 saat), Elektroteknik (4 saat), Yer altı üretim metotları (4 saat), 3. sınıfta: Cevher hazırlama (2 saat), Tahkimat (2 saat), Sondaj tekniği (2 saat), Madencilikte doğal riskler (10 saat), Tünel ve kuyu açma (2 saat), 4. sınıfta: Maden makineleri (2 saat), Maden kazı ve mekanizasyonu (2 saat), Maden havalandırma (21 saat), TOPLAM: 186 saat süreli Maden Mühendisliği programının 107 saati İSG konularını içermektedir Üniversiteler arasında bir Çalıştay düzenlenmeli ve ortak bir eğitim müfredatı üzerinde anlaşma sağlanmalıdır.

LİSANS ÜSTÜ PROGRAMLARINDA İSG EĞİTİMİ 2010 yılı sonu itibarıyla “İSG alanında” 36 adet doktora, 134 adet Yüksek Lisans tezi tamamlanmıştır İSG konularında yetiştirilmiş akademisyen sayısı arttırılmalıdır

Dİğer akademİk faalİyetler Üniversitelerde YAŞAM BOYU ÖĞRENME PROGRAMI ve Sürekli Eğitim Merkezleri Kapsamında İSG eğitimleri düzenlenmektedir. İSG Kongreleri ve Sempozyumları düzenlenmektedir.

A.B.D.’DE İSG EĞİTİMİ ABD’de kabul edilmiş mühendislik Disiplinlerinden birisi de Sağlık ve Güvenlik Mühendisliği’dir (Health and Safety Engineering). Bu mesleğin iş tanımı şu şekilde yapılmaktadır: Bilimsel ve teknik yöntemler kullanarak işyerinin ve çalışanların zarar görmesini engellemek, yangın, zehirli kimyasallar ve diğer tehlikelere karşı gerekli önlemleri almak, iş yerlerindeki riskleri kabul edilebilir seviyelere düşürebilmek için prosedürler geliştirmek.

A.B.D.’DE İSG EĞİTİMİ

AB’nin üniversitelerdeki ISG eğitimine ilişkin hedefi; A.B.’de İSG Eğitimi Üniversite eğitim politikaları içerisinde İSG eğitiminin müfredat içerisinde yer almasına özellikle dikkat edilmektedir, AB’nin üniversitelerdeki ISG eğitimine ilişkin hedefi; Bütün öğrencilere İSG kültürünü kazandırmak ve üniversite içerisinde sağlıklı ve güvenlikli ortamlar temin etmektir.

SONUÇLAR VE ÖNERİLER İSG kültürünün yaygınlaştırılabilmesi için, eğitim müfredatlarına İSG eğitiminin uygun bir şekilde yerleştirilmesi gerekmektedir, Konu ile ilgili olarak, üniversiteler ile ilgili tüm tarafların katılacağı bir çalıştay düzenlenmeli ve daha sonra hazırlanacak ortak bir eğitim müfredatı üzerinde anlaşma sağlanmalıdır, Bu özellikler göz önünde tutularak hazırlanacak ulusal İSG eğitim programı; tıp, mühendislik mimarlık ve fen fakültelerinin, tüm meslek yüksek okullarının müfredatı içerisine konulmalıdır, Lisansüstü programlarda iş güvenliği ve risk yönetimine ilişkin araştırmaların sayısı arttırılmalıdır,

BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM.