ULUSLAR ARASI BAKOLORYA PROGRAMI UZUN TEZ ÇALIŞMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MODÜL 4 Organizasyon.
Advertisements

Güvenli İnternet Kullanımı
Bitirme Çalışması Çevre Mühendisliği Bölümü Bölüm Başkanı Prof. Dr. Yüksel ARDALI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
BAŞARILI OLMAK İÇİN NELER YAPILMALI?
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ VE PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ
MADDENİN HAL DEĞİŞİMİ.
10. Sınıf 9 nolu kazanım etkinliği
9. SINIF TARİH DERSİ PROJE ÖDEVİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
BİLİM ADAMI OLMAK İSTERMİSİNİZ?
PROJE RAPORU NASIL YAZILIR.
GİRİŞ GÖREV İŞLEM KAYNAK DEĞERLENDİRME SONUÇ Ağ Araştırması.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu
Kısa özet yazımı Dr. Oğuz Reşat Sipahi
Bilinçli Tercih Seminerine HOŞGELDİNİZ İÇERİK 1.Tercih listesini oluşturmadan önce yapılması gerekenler 2.Sıklıkla yapılan tercih hataları 3.Tercihlerinizi.
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
Internet Projeleri Projeler, öğrencilerin belirli bir konuyu araştırmak amacıyla çeşitli türdeki (görsel, işitsel, görsel ve işitsel) kaynaklardan elde.
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİNİN ÖĞRETMENLERE TANITIMI
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Atatürk ilke ve İnkılapları Ünite Tanıtım Sunusu
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TEOG Sınavından Yüksek Puan Almak İçin 10 Altın Tavsiye
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMAK NEDİR?
Oturum aç butonuna tıklayın.
Matematik Dersine Nasıl Çalışmalıyız??
Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN
TÜBİTAK ‘’ Bilim Fuarları ‘’ öğrencilere kendi ilgileri doğrultusunda belirledikleri bir konu üzerine bilimsel araştırma projeleri yaparak sonuçlarını.
Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu
DERS: Sosyal Bilgiler ÜNTE: Uzaktaki Arkadaşlarım SINIF: 4/A
ÜNİTE PLANI MESLEKLER.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Fatih İlkokulu Rehberlik Servisi
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
NASIL BİR GELECEK İSTİYORUM?
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
Çocukların Güvenli İnternet Kullanımı ile ilgili Ebeveynlere öneriler
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
“DÜNYADA HERŞEY İÇİN, MEDENİYET İÇİN, HAYAT İÇİN, MUVAFFAKİYET İÇİN HAKİKİ MÜRŞİT İLİMDİR, FENDİR İLİM VE FENNİN HARİCİNDE MÜRŞİT ARAMAK GAFLETTİR, CEHALETTİR,
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
PROFİLO İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ
YURTDIŞI ÜNİVERSİTE DANIŞMANLIK OFİSİ’NİN YAZ OKULLARI SUNUMUNA HOŞGELDİNİZ.
Hafta 1: Dizinleme ve Özler BBY 264 Dizinleme ve Sınıflama.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
AZDAVAY ANADOLU İMAM-HATİP LİSESİ
STAJ İŞLEMLERİ T.C. HİTİT ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
Nicel araştırma sürecinin aşamaları
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Proje Oluşturma ve Yönetimi
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Öğretimin Planlanması
BİYOELEKTRİK Yrd.Doç.Dr. Ziynet PAMUK BMM307-H01
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA, MOTİVASYON VE BAŞARILI OLMA
ULUSLARARASI BAKALORYA DIPLOMA PROGRAMI
Sunum transkripti:

ULUSLAR ARASI BAKOLORYA PROGRAMI UZUN TEZ ÇALIŞMASI DANIŞMANLIK SÜRECİNDE YAŞANAN SORUNLAR VE TEZ DANIŞMANLIĞI

UZUN TEZ Uzun Tez Nedir? Uzun Teze Nasıl Başlanır? İyi ve Kötü Araştırma Soruları Ortak Sorunlar

TEMEL BİLGİLER UZUN TEZ, Öğrencinin bireysel araştırmasına dayanır. Öğretmen tarafından değil, öğrenci tarafından seçilmiş bir soruya ya da hipoteze odaklanır. Akademik yazım kurallarına uygun bir araştırma ödevi biçiminde olur. Tez için seçilen konu, UB’nin temel dersleri ve disiplinlerinin dışında olmalıdır. Linguistik (Dilbilim), Sosyoloji ya da Matematiksel Ekonomi DIŞINDA)

TEMEL BİLGİLER 4,000 sözcüklük bir ödev olmalıdır. Ekler, kaynakça, resimler, dipnotlar, belirtilen sözcük sayısına dahil değildir. Ödevin 300 sözcüklük bir özü (abstract)olmalıdır.

TEMEL BİLGİLER Ödev, IB diploması almak için gereklidir. Bilgi Kuramı (TOK) dersi puanları ile birlikte diploma çerçevesinde değerlendirilir. Diploma puanını etkiler. IBO tarafından önceden belirlenmiş ölçütlere göre değerlendirilir.

UZUN TEZ ÇALIŞMASI KİMLERİ İLGİLENDİRİR? Öğrenciyi Öğrencinin danışmanını UB Koordinatörünü Uluslar Arası Bakolorya Organizasyonunu

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Öğrenci, en çok ilgilendiği alanı ve konuyu seçmelidir. Öğrencinin ilgi alanı dışında olan bir konu çalışmayı, araştırma yapmayı güçleştirir.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? En çok ilgilendiğiniz alanı ve konuları içeren bir liste hazırlayınız.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Listenizi: Danışmanınızla Arkadaşlarınızla Ailenizle ya da Sizi yönlendirebilecek bir kişiyle tartışınız.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Listenizden, danışmanınızın yardımıyla bir konuyu seçin. Bu konu ile okumalar yapın.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Okuma sırasında, sizi meraklandıran soruları bulmaya ve listelemeye çalışın. Bu, araştırma sürecinin öncesinde ve süreç içerisinde mutlaka yapılmalıdır.

BİR ARAŞTIRMA GÜNLÜĞÜ TUTUN!

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Kendinize : Sorularınızı yanıtlamak için hangi verilere gereksinim duyacağınızı, Bu verilere nasıl ulaşacağınızı, Başka veri kaynaklarına gereksinim duyup duymayacağınızı sorun.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? SEÇTİĞİNİZ KONU İLE İLGİLİ RAPORLARA VE YAZILARA ULAŞMK İÇİN KÜTÜPHANE GÖREVLİSİNE BAŞVURUN VE TEZ ÖZETLERİNİ OKUYUN.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Araştırma yaptığınız konuda daha önce yapılmış çalışmalar olup olmadığını öğrenin.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Sorularınıza yanıt bulabilmek için hangi araştırma yöntemlerini kullanacağınızı belirleyin.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Beyin fırtınası yapın. Soru ve sorunlarla ilgili diyagramlar (spidergram) yapın ve bunların arasında ilişki kurun.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Çalışmanızda ilerledikçe sorularınızın sayısını ve kapsamını daraltın.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? Danışmanınıza, her aşamada bilgi verin ve güçlük çektiğinizde başvurun.

ARAŞTIRMA KONUSU/SORUSU NASIL BELİRLENİR? KONU SEÇİMİNDE SON KARARINIZI VERMEDEN ÖNCE, DÜŞÜNCENİZİ BİRÇOK DEFA DEĞİŞTİRMEYE HAZIRLIKLI OLUN.

İYİ BİR ARAŞTIRMA SORUSU NASIL OLMALIDIR? Öğrencinin, ilgi ve merakına göre kendisinin belirlediği bir soru olmalıdır. Dikkate değer, araştırmaya uygun bir konu ile ilgili olmalıdır. (Yoğun içerikli, spekülasyona dayanan, dar kapsamlı bir soru olmamalıdır. Öğrencinin 4000 sözcük ile yanıtlayabileceği kadar odaklanmış olmalıdır.

KÖTÜ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ EKONOMİ Küreselleşme Türkiye’yi Etkiler mi?

KÖTÜ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ BİYOLOJİ Kansere Neden Olan Etmenler

KÖTÜ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ TARİH Son Sultanlar, Daha Güçlü Olsalardı, Türkiye Bugün Ne Durumda Olurdu?

KÖTÜ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ COĞRAFYA İstanbul’un belirli bir ticaret merkezi var mıdır? (IBO, 1998’de değerlendirilen bir uzun tezin örneği)

İYİ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ EKONOMİ Uluslar Arası Kahve Fiyatlarıyla Uganda’daki Yaşam Standartları Arasında Bir İlişki Var Mıdır?

İYİ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ BİYOLOJİ KOÇ Okulları Kampüsündeki Salyangozların Ekolojisi

İYİ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ TARİH 19. Yüzyılda Türkiye’de Yabancı Okulların Gelişmesi/Kurulması

İYİ ARAŞTIRMA SORUSU ÖRNEKLERİ COĞRAFYA Göç, Van ve Çevresinde Toprak Kullanım Modelini Nasıl Etkilemiştir?

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR Öğrencilerin araştırmalarına ilişkin verilerin çok yetersiz ve ulaşılamaz olduğunu çok geç kavramaları

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR Öğrencilerin, konu ile ilgili birikimlerinin yeterli olmadığını çok geç kavramaları

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR Araştırma ve yazma sürecinin kötü planlanması ya da yavaş ilerlemesi

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR AKADEMİK SAHTECİLİK Öğrencinin, başka yazarların çalışmalarını (metinler, veriler, yaratıcı üretimler, sözlü ifadeler ya da düşünceler) kaynak göstermeksizin kendi özgün düşünceleri ve çalışmaları olarak göstermesi akademik sahteciliktir.

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR Çalışmada internet kaynaklarına aşırı yer verilmesi ve güvenilmesi

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR Veri toplama ya da deneylerin uygulanması ile ilgili etik konular

UZUN TEZ ÇALIŞMALARI İLE İLGİLİ ORTAK SORUNLAR Öğrencinin, uzun teze katkısının olmaması Böyle bir uzun tez, diğer kaynaklardaki bilgilerin derlenmesidir.

TEZ DANIŞMANLIĞI

ÖĞRENCİLERLE GÖRÜŞMENİN İÇERİĞİ NE OLMALIDIR? Şu anda sürecin hangi aşamasında olmalısınız? İstediğiniz noktaya ulaşamamışsanız ne yapmalısınız? Bu aşamada doğabilecek sorunlar ve çözüm önerileri Ödevle ilgili ipuçları ve güçlükler Konu başkanları ve kütüphane görevlileri ile tartışma

Şu anda Uzun Tez Ödevinin Hangi Aşamasında Olmalıydınız? Araştırmanız için gerekli materyali ve kaynakçayı bir araya getirmiş, Deneyleri yapmış (gerekiyorsa) Araştırmanızı üzerine kurduğunuz verileri ve gözlemleri kaydetmiş, Araştırma notlarını yazmış, Analizlerinizin taslağını yapmış ve İKİNCİ TASLAĞI yazmaya başlamış olmalıydınız.

Bu Aşamaya Gelememişseniz Ne Yapmanız Gerekir? Hala UB Diploması isteyip istemediğinize karar verin. İstiyorsanız… Yaptığınız çalışmaları danışmanınıza gösterin. Öğüt isteyin. İkinci taslağa kadar yapılması gerekenleri tamamlamak için uzun tezinizin araştırması üzerinde daha çok zaman harcayın. Yapmış olduğunuz çalışmaları gösteren ikinci bir taslağı danışmanınıza verin ve danışmanın geri bildirimleriyle birlikte size geri dönen taslağı geliştirmeye çalışın.

Bu Aşamaya Gelememişseniz Yapmamanız Gerekenler Paniğe kapılmayın. Çalışmayı bırakmayın. Uzun tezin olmaması, UB Diploması olmaması anlamına gelir. Yapmanız gereken işleri ertelemeyin ya da sorun çözülebilecekmiş gibi davranın.

Karşılaşılabilecek Sorunlar Araştırma sorusuna, tezin boyutu ya da ait olduğu bilimsel disipline, uygun bir biçimde odaklanamamış olabilirsiniz. Araştırmanın gidişatı,kılavuzlarda belirtilenlerin aksine olabilir. Araştırma sorusunu yanıtlamak için gereken kaynakları tanımlamamış olabilirsiniz. Araştırmanız için gereken okuma ve deneyleri yapmamış ya da verileri toplamamış olabilirsiniz.

Karşılaşılabilecek Sorunlar Araştırmanız için gereken materyal ya da veriyi organize ve analiz etmeyi ya da yorumlamayı güç bulabilirsiniz. Materyallerin, araştırmanız için yetersiz ya da sizi sonuca ulaştırmayacak nitelikte olduğunu düşünebilirsiniz. Kendinizi, bu alanda, araştırmanızı tamamlayabilecek kadar yeterli bilgi düzeyinde hissetmeyebilirsiniz.

Araştırma sorusuna, tezin boyutu ya da ait olduğu bilimsel disipline, uygun bir biçimde odaklanamamışsanız… Araştırma sorunuzun 4000 sözcükle yanıtlanması gerektiğiniz anımsayın. Tezinizin, UB Programında etkili biçimde öğretilen İngilizce, Tarih, Barış ve Çatışma Çalışmaları gibi alanlardan birinden olması gerektiğini,Kültürel Çalışmalar olamayacağını unutmayın. Danışmanınızdan rehberlik isteyin. Tezinizi, bir roman, ülke, zaman, etki ya da kanun gibi somut bir şeyle ilişkilendirin: Koç Okulları Kampüsündeki salyangozların ekolojisi Türkiye’nin ekolojisinden daha iyidir.

Araştırmanın gidişatı,kılavuzlarda belirtilenlerin aksine ise Uzun Tez Kılavuzundan,teziniz için gereken ölçütleri dikkatlice kontrol edin. Soruya yeniden odaklanın ve yeniden başlayın. (Bunun için çok geç olabilir,bu yüzden…) Tezi elinizden gelenin en iyisini göstererek ve en iyiyi umut ederek tamamlayın. BUNU UNUTMAYIN: Uzun tezin olmaması, UB Diploması olmaması anlamına gelir.

Gereken tüm Kaynakları Tanımlamamış İseniz: Durumu danışmanınıza aktarın ve onun size yol göstermesini isteyin. Kütüphane görevlilerinden çeşitli bilgi kaynakları hakkında yardım isteyin. Okulun dışında size yardımcı olabilecek kurum ve kişileri bularak onlarla iletişim kurun.

Okumalarınızı ya da veri toplamayı tamamlamamış iseniz: Ulaşabileceğiniz sonuç çerçevesinde ikinci bir taslak oluşturun ve üçüncü taslakta bunu geliştirmeye çalışın. YA DA Okumalarınızı ya da veri toplamayı, ikinci taslak süresi içinde tamamlayın.

Danışmanınızdan rehberlik isteyin. Araştırmanız için gereken materyal ya da veriyi organize ve analiz etmeyi ya da yorumlamayı güç buluyorsanız… Danışmanınızdan rehberlik isteyin. Araştırma sorunuzu yeniden yazın ya da düşünün. Çalıştığınız alanda, sahip olduğunuz materyali analiz ve yorumlama konusunda size yardımcı olabilecek teorik çerçeveyi ya da araçları araştırın.

Materyallerin, sizi sonuca ulaştırmayacak nitelikte olduğunu düşünüyorsanız: Danışmanınızla konuşun. Elinizdeki materyali bir kez daha gözden geçirin ve eksik bıraktığınız bir şey olup olmadığını düşünün. Materyale bakarken gördüğünüz teorik “manzara”yı yeniden gözden geçirin. Bu materyalin, tezinizdeki analiz ve tartışmanın bir parçası olarak, sizi neden sonuca götürmediğini araştırın.

Kendinizi, bu alanda, araştırmanızı tamamlayabilecek kadar yeterli bilgi düzeyinde hissetmiyorsanız… Danışmanınızdan, araştırma sorusunu yanıtlarken size yardımcı olacak düşünceler, kavramlar, çerçeveler, araçlar ya da teknikler konusunda yardım isteyin. Araştırma yaptığınız alanda daha çok okuma yapın. Neyi bilmeniz gerektiğini size öğretmesi için öğretim görevlilerinden ya da mezunlardan yardım isteyin. (Danışmanızın görevi, size bir şey öğretmek değil, nasıl öğreneceğinizi göstermektir.)

İPUÇLARI VE GÜÇLÜKLER İPUÇLARI: Araştırma sorunuzun yeterince daraltılmış olduğundan emin olun. İlk taslakta sözcük sınırını %20-30 oranında aşmak ve son taslakta 4000 sözcüğe indirgemek size yardımcı olabilir. Tezinizin her taslağını Uzun Tez Kılavuzundaki Genel Ölçütler-Konu Ölçütlerine göre değerlendirin ya da bunu yapmasını, danışmanınızdan isteyin. Başvurduğunuz ve kullandığınız bütün kaynakları kaydedin ve dikkatli bir biçimde bunlara gönderme yapın.

İPUÇLARI VE GÜÇLÜKLER Diğer İpuçları: Kolay taşıyabileceğiniz ve aklınıza gelen düşünceleri her nerede olursanız olun kaydedebileceğiniz bir araştırma günlüğü ya da not defteri tutun. Büyük resmi görebilmek, bilgileriniz arasında ilişki kurabilmek ve gözden kaçırdıklarınız arasındaki olası bağlantıları görebilmek için sık sık diyagramlar çizin. Veriyi sunduğunuzdan, analiz ettiğinizden ve yorumladığınızdan emin olun. (Veriyi yalnızca sunmayın.) Çalıştığınız alanın dilini, ve kavramlarını (terminoloji) kullanın. Bir gazeteci gibi yazmayın.

İPUÇLARI VE GÜÇLÜKLER Daha fazla ipucu: Tezinizi bıraktığınızda bile hala bir dönem ödeviniz olduğunu ve kendinizi UB Diploması’ndan uzaklaştırdığınızı anımsayın. Tezinizi, çok fazla sorun olsa bile elinizden gelen en iyi biçimiyle tamamlayın. Bu, size değerli bir şey öğretecektir! Girişi en son yazın! Bu sayede okuyucuya araştırma sorunuzun ve bu soruyu nasıl yanıtladığınızın açık bir ifadesini sunabilirsiniz. (tezinizin yol haritası)

İPUÇLARI VE GÜÇLÜKLER Güçlükler: Tezinizin her aşamasında Uzun Tez Kılavuzu’nun ilgili bölümlerine sıkça başvurmayı ihmal etmeyin. Hiçbir şeyi son ana bırakmayın. Son tarihler (deadlines) çalışmanızın aşamalarını göstermek için konulmuştur. Kişisel sadizmimizmin anıtları değildir. Web tabanlı kaynaklara çoğunlukla güvenilir olmadıkları için, bütünüyle güvenmeyin.

İPUÇLARI VE GÜÇLÜKLER Diğer Güçlükler… Çalıştığınız dosyaların birden fazla yedeğini alın. Bilgisayarların ne zaman çökeceklerini ne kadar iyi bildikleri sizi şaşırtacaktır. AKADEMİK SAHTECİLİKTEN KAÇININ. (özellikle de kasıtlı olarak yapılmayanlarından)Sonuçlar çok TATSIZ olabilir.

YARARLI WEB KAYNAKLARI http://www.hamilton.edu/academic/Resource/WC/index.html http://sja.ucdavis.edu/avoid.htm#guidelines http://web.mit.edu/writing/index.html MIT Writing Centre. Many of the pages here have restricted access. http://webster.commnet.edu/mla/index.shtml This is a comprehensive guide to writing research papers which also contains the MLA style guide whose citation conventions you to adopt in writing your essay. In addition, it also contains sections on plagiarism and citation.