Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Yaşadığımız çağda insanların elektronik ortamda sunulan bilgileri bulma ihtiyaçlarını.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

Birleşik Krallıkta Optometri Eğitimi Julie-Anne Little
Bİlgİsayar güvenlİğİ , TELİF HAKLARI, HUKUK
Bilgi Paketi Çalışmaları
DERSLERDE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİNİN KULLANIMI İLE İLGİLİ ÖĞRENCİ BEKLENTİLERİ: ODTÜ ÖRNEKLEMİ Nergis A. Gürel Köybaşı, Öğretim Teknolojileri Destek Ofisi,
KIRIKKALE UNIVERSITESI KUTUPHANE VE DOKUMANTASYON DAIRE BASKANLIGI.
1/8 Bologna Sürecinde Yönetişim Kırklareli Üniversitesi 3 Ekim 2012 Yrd.Doç.Dr. Mustafa Turan
V. TÜBİTAK EKUAL Yıllık Toplantısı Mayıs 2009 Antalya HOŞGELDİNİZ…
Kütüphane Web Sayfası Kullanıcı Eğitimi
Güssün Güneş & İlkay Holt 9-11 Şubat 2006 Pamukkale Denizli
HÜTF TIP-BİLİM DOKTORU (MD-PhD) BÜTÜNLEŞİK PROGRAMI YÖK’nin tarihli sayılı yönetmeliği ile açıldı ve eğitim yılında faaliyete.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
T.C. DOĞUŞ ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULU. HEDEFİMİZ Öğrencilerimizi; Çağdaş bilgi ve mesleki beceri ile donatmak, Nitelikli, ahlaklı, kültürlü ve sorumlu.
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
Türkiye'de Büyük Kentler Dışında Kurulan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinin Özellikleri ve Kurulmakta Olan Bölümlere Öneriler 50.Kütüphane Haftası Doç.
Örnek Bİr VerİtabanI TasarImI
EVRE 1 BLOK 1 Uygulamalı Bilgisayar Eğitimi Öğr. Gör. A. Murat ERGİN E.Ü.T.F. Biyoistatistik ve Tıbbi Bilişim A.D.
Atatürk Üniversitesi KKEF BÖTE-2
Kaynak Gösterme Teknikleri
Eyvah Öğrenciler Küçüldü: Üniversite Öğrencilerinin Çok-Kullanıcılı Sanal Bir Bilgisayar Ortamında Bilgisayar Okuryazarlığı Eğitimi Alması Araş. Gör. Gonca.
BT Destek Hizmetleri (Akademik Sistemler) Eylül 2006.
HİPERMEDYA ORTAMLARINDA ÜÇ NAVİGASYON SİSTEMİNİN KULLANILABİLİRLİĞİNİN KARŞILAŞTIRILMASI Ali GÖK Orta Doğu Teknik Ünivrsitesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri.
KAHRAMANMARAŞ SÜTÇÜ İMAM ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
A.Ekrem ÖZKUL Kürşat ÇAĞILTAY
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
SPORUN OKUL BAŞARISI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
YAZAR: Aylin TUTGUN ÜNAL
Performans Göstergeleri
BÖTE BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ELEMANLARININ WEB SİTELERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ
ORTA DOĞU TEKNİK ÜNİVERSİTESİ Sürekli Eğitim Merkezi www. sem. metu
Prof.Dr. Kırali MÜRTEZAOĞLU Mühendislik Fakültesi Dekanı
« KULLANILABİLİRLİK ÇALIŞMASI ÖRNEKLERİ »
Tanışma Toplantısı 07 Ekim 2009 Değişim Sürecinde Gerekli Bilgiler Doç.Dr.Nagihan OKTAYER Erasmus Koordinasyon Komitesi Üyesi
Osman SAKA- Bilişim 2000 Prof.Dr. Tanju Aktuğ Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Doç.Dr. Ziya Alkan Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dr. Murat Sincan Hacettepe.
MELİH PEŞİNCİ 4/C 232. NASIL OLUNUR? Liseyi bitirmek. Üniversite sınavlarını kazanmak. Elektronik Mühendisliğini kazanmak ve bitirmek gerekmektedir.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
FİZİK MÜHENDİSİ TANIM Doğadaki maddelerin yapısını ve
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
Okulda Yönetime Ve Karara Katılım
İstanbul Üniversitesi Mezun Takip Sistemi EYOKA
2006 – 2011 STRATEJİK PLAN SUNUMU
Türkiye’deki Üniversitelerde İnternet Tabanlı Akademik Kayıt ve Not Takip Sistemleri (IANTS) Y.Doç.Dr.Ender Özcan Yeditepe Üniversitesi.
Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Erol ÖZÇELİK, Engin KURŞUN, Y.Doç.Dr. Kürşat ÇAĞILTAY Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
Anahtarlama Cihazları ile Laboratuvarların Internet Bağlantısının Etkin Kullanımı Fatih Ertam Akademik Bilişim 2013 Akdeniz Üniversitesi.
Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi Toplantısı, 29 Nisan 2011, SAU Kültür ve Kongre Merkezi Öğretim ve Ölçme Değerlendirme Yöntemi Neden Belirlenmeli.
web dünyasında yeni bir yaklaşım: AJAX
FIRAT ÜNİVERSİTESİ PERSONEL OTOMASYONU
WEB PROGRAMCILIĞI.
Okulda Yönetime Ve Karara Katılım TUNCAY TAŞBAŞ , ALPER ALEMDAR , Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve.
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Alanında Yılları Arasında Türkiye Kökenli Bilim İnsanları Tarafından Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir İçerik Analizi.
ORTAK DERSLERİN UZAKTAN EĞİTİM YOLUYLA VERİLMESİ: ATAUZEM DENEYİMİ
Okulda Yönetime Ve Karara Katılım TUNCAY TAŞBAŞ , ALPER ALEMDAR , Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve.
Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi Atatürk Üniversitesi Uzaktan Eğitim Araştırma ve Uygulama Merkezi.
İnternet Nedir? Hazırlayan: Fatih ARIKAN Bilişim Teknolojileri Öğrt.
Yeni Başlayan öğrencilerimiz için UZAKTAN EĞİTİM SİSTEMİ TANITIMI
Office ile ilgili diğer bilgiler Yrd. Doç. Dr. Altan MESUT.
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı
Dr. ZÜLFÜ GENÇ AYÇA FİDAN HABİBE KAZEZ FIRAT üniversitesi
ERASMUS PERSONEL HAREKETLİLİĞİ
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
ÇALIŞAN ve ÖĞRENCİ MEMNUNİYETİ ARAŞTIRMASI SONUÇLARI Ocak, 2009
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANININ AMACI:
Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Bilgisayar Programcılığı
BİLGİSAYAR DESTEKLİ HARİTA YAPIMI
(Öğrenci Transkript) Akademik Bilgi Ve Kayıt Sistemi Student
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
Sunum transkripti:

Göz Hareketlerini İzleme Yöntemiyle Üniversite Web Sayfalarının İncelenmesi Yaşadığımız çağda insanların elektronik ortamda sunulan bilgileri bulma ihtiyaçlarını en etkin ve etkili bir şekilde karşılanması için insan davranışları hakkında daha fazla bilgi edinmemizin önemi artmıştır. Bu bağlamda internet kullanıcılarının web sitelerinde bilgiyi nasıl bulduklarını belirlemek için yeni geliştirilen göz hareketlerini izleme cihazları bize değerli bulgular sunabilir. Bu çalışmanın temel amacı Erol ÖZÇELİK, Engin KURŞUN, Y.Doç.Dr. Kürşat ÇAĞILTAY Orta Doğu Teknik Üniversitesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Akademik Bilişim 2006, Denizli

Giriş İhtiyaç: İnsanların elektronik ve dağıtık ortamda sunulan bilgilere etkin ulaşımı Çözüm: WWW ortamlarında insan davranışları hakkında araştırmalar Araç: göz hareketlerini izleme cihazları (kullanıcıların nereye, ne kadar süre baktıkları hakkında objektif ve nicel veriler) kullanımı

Çalışmanın Amacı Bazı üniversite web sayfalarında kullanıcıların bilgiye nasıl ulaştıklarını incelemek ne kadar sürede hangi başarı oranında bu süreçteki örüntüler kullanıcıların bazı üniversite web sayfalarında bilgiyi nasıl bulduklarını incelemektir. Bunun için kullanıcıların farklı üniversite web sayfalarında yerine getirmeleri gereken görevleri ne kadar sürede, hangi başarı oranında yaptıkları, ve bu süreçteki örüntüler ortaya çıkartılacaktır.

Yöntem Veri toplama araçları ve işlem: Dört farklı üniversitenin web sayfaları (Atatürk, Cumhuriyet, Fatih, ve Fırat) 4 farklı görev e-posta, akademik takvim, kütüphane sınav notu Üniversitelerin web sayfalarına bağlantı süresinin etkisini ortadan kaldırmak için bu siteler yerel bir sunucuya aktarılmıştır. İstenen bilgileri belirlemek için 24 doktora ve yüksek lisans öğrencisine bir üniversite web sayfasına en çok hangi amaçlarla girdikleri bir anketle sorulmuştur.

Yöntem Sitelerin hatırlanma etkisini en aza indirgemek için dört farklı üniversite web sayfasına sırayla girmişlerdir. Örnek : 1.Atatürk Ü., 2.Fatih Ü., 3. Fırat Ü., 4. Cumhuriyet Ü., 5.Atatürk Ü., 6.Fatih Ü., 7. Fırat Ü., 8. Cumhuriyet Ü., ... Görev 1- eposta Görev 2 – ak. takvim

Yöntem bilgiyi bulma görev sırasının etkisini ortadan kaldırmak karşıt dengeleme (counterbalancing) latin kare (latin square)

Yöntem Veriler Tobii 1750 göz hareketlerinin izleme donanımı ve ClearView analiz yazılımı kullanılarak toplanmıştır Bu veriler yardımıyla bir katılımcının ekranın hangi noktasına ne kadar sürede, ne zaman baktığı, bir tuşa ne zaman bastığı, bir web sayfasına ne zaman girdiği belirlenmiştir.

Yöntem Örneklem: 7 bayan + 9 bay toplam 16 lisans üstü öğrenci Deney deseni: 4 (üniversite web sayfası) X 4 (bilgi bulma görevi) faktörlü Tekrar ölçümlü (within-subjects) deney deseni Bağımlı değişkenler reaksiyon süresi, başarı oranı

(Wilk’s lambda : F(3, 13)= 6.44, p<.05. ) BULGULAR Anlamlı bir etki : Üniversite web sayfası  reaksiyon süresi (Wilk’s lambda : F(3, 13)= 6.44, p<.05. ) Varyans analizi (ANOVA) yöntemiyle üniversite web sayfasında bilgi bulma görevinin reaksiyon süresine etkisi incelenmiştir. Şekil 1. Üniversite web sayfalarına göre kullanıcıların bilgi bulma süreleri

BULGULAR Bilgi bulma görevi reaksiyon süresi ( Wilk’s lambda F(3, 13)= 5.13, p<.05.) Şekil 2. Kullanıcıların görevlerine göre ilgili bilgiyi bulma süreleri

(Wilk’s lambda değerine, F(3, 13)= 5.13, p<.05.) BULGULAR Bilgi bulma görevi başarı oranı (Wilk’s lambda değerine, F(3, 13)= 5.13, p<.05.) Şekil 3. Kullanıcıların görevlerine göre ilgili bilgiyi bulma başarı oranları

BULGULAR / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: Dairelerin yeri Gözün baktığı nokta Dairenin içindeki sayılar  Göz hareket sırası Çizgiler ise gözün bir noktadan diğerine nasıl hareket ettiği Bilgi bulma sürecindeki örüntüleri ortaya çıkarmak için nicel yaklaşımların yanında nitel yaklaşımlar da işe koşulmuştur. Katılımcıların göz hareketleri üniversite web sayfası üzerine ClearView yazılımı yardımıyla çizilmiştir. Şekil 4. Atatürk Üniversitesi web sayfasında e-posta bilgisi aranırken izlenen göz hareketleri

BULGULAR / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: ilk önce göz hareketlerin sayfanın sol üst köşesine doğru kaydırılması Tüm web siteleri ve görevler için gözlemlenmiş ortak bir bulgu ise deneklerin genelde ilk önce göz hareketlerini sayfanın sol üst köşesine doğru kaydırmasıdır. Bunun temel sebebi Türkçe’de yazıların soldan sağa, yukarıdan aşağıya doğru yazılması olabileceği düşünülmektedir.

Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: OrtamDavranış bilgilerin yatay ve dikey eksende eşit olarak gruplandığı bir ortamda göz hareketleri soldan sağa yukarıdan aşağıya doğru hareket eder Bir görev için değişik üniversitelerin web sayfalarında gözlerin nasıl bir sırada hareket ettirildiği incelendiğinde ortamın davranışları etkilediği saptanmıştır. Örneğin Atatürk Üniversitesi web sayfası gibi bilgilerin yatay ve dikey eksende eşit olarak gruplandığı bir ortamda yaklaşık olarak göz hareketleri soldan sağa yukarıdan aşağıya doğru hareket ettiği halde (bakınız Şekil 4) Şekil 4. Atatürk Üniversitesi web sayfasında e-posta bilgisi aranırken izlenen göz hareketleri

Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: ekranının sol sütununda site bağlantılarının olduğu bir sayfa yapısında göz hareketleri dikey eksende değişmektedir Cumhuriyet Üniversitesi web sayfası gibi giriş ekranının sol sütununda site bağlantılarının olduğu bir sayfa yapısında göz hareketleri genelde dikey eksende değişmektedir (bakınız Şekil 6). Şekil 6. Cumhuriyet Üniversitesi web sayfasında e-posta bilgisi aranırken izlenen göz hareketleri

Bulgular / Bilgi Bulma Sürecindeki Örüntüler: Bilgilerin yan yana yazıldığı bir ortamda ise göz hareketleri genelde yatay eksende gerçekleşmektedir Bilgilerin yan yana yazıldığı bir ortamda ise göz hareketleri genelde yatay eksende gerçekleşmektedir. Şekil 7’deki Fatih Üniversitesi web sayfasında katılımcıların göz hareketleri buna güzel bir örnek teşkil etmektedir. Şekil 7. Fatih web sayfasında e-posta bilgisi aranırken izlenen göz hareketleri

Bulgular Atatürk 10443 0.94 669 1999 334 Fatih 12749 0.89 789 2598 304 Üniversite Ortalama reaksiyon süresi (milisaniye) Başarı oranı (%) Toplam bakış süresi (saniye) Bakış adedi Ortalama bakış süresi (milisaniye) Atatürk 10443 0.94 669 1999 334 Fatih 12749 0.89 789 2598 304 Fırat 14241 892 2360 378 Cumhuriyet 19419 0.83 1309 4023 325 Elde edilen verilere göre, katılımcılar yaptıkları görevde zorlanmalarına paralel olarak web sayfasına bakış adetleri artmaktadır. Yani beklenildiği gibi bulması daha zor olan bir bilgiyi ararken katılımcıların gözleri daha çok yerde duraksamaktadır (Tablo 1’e bakınız). Gözün bir noktada ne kadar beklediğini gösteren ortalama bakış süresi ise başarı oranı veya reaksiyon süresinden bağımsız gibi görünmektedir. Bakış süresinin en az Fatih Üniversitesi’nde olmasının sebebi bilgilerin yan yana yazılması olabilir. Geçmiş tecrübelerinden (kitap okumak, vb.) dolayı yan yana bilgileri okumakta usta olan katılımcılar yatay eksende sıralanmış bilgileri daha hızlı bir şekilde tarıyor olabilirler. Fırat Üniversitesi web sayfasında bakış süresinin en yüksek çıkmasının da sebebi bu sayfadaki bilgilerin birbirlerinden daha ayrık bir şekilde yerleştirilmiş olması olabilir. Tablo 2 . Üniversitelere göre katılımcıların ortalama reaksiyon süreleri, başarı oranları, toplam bakış süreleri, bakış adetleri ve ortalama bakış süreleri

Bulgular kullanıcıların bağlantılara odaklanıp sitedeki bağlantılarla ilgili resimlere ve bağlantıların gruplandırıldığı başlık isimlerine çok fazla bakmadıkları Bu çalışmada ortaya çıkan ilginç bulgulardan birisi de bilgi bulma sürecinde kullanıcıların genelde bağlantılara odaklanıp sitedeki bağlantılarla ilgili resimlere ve bağlantıların gruplandırıldığı başlık isimlerine çok fazla bakmadıklarıdır (Şekil 8’e bakınız). Şekil 8. Atatürk Üniversitesi web sayfasında e-posta bilgisi aranırken tüm kullanıcıların toplam bakış süresi. Kırmızı renk en uzun bakılan yerleri, sarı ve yeşil sırasıyla kısa ve daha kısa bakılan yerleri göstermektedir.

TARTIŞMA Bulgular, üniversite web sitesi tasarımının ve hangi bilginin bulunacağının reaksiyon süresini etkilediğini göstermektedir. Sayfada bilgilerin nasıl yerleştirildiği insanların nereye hangi sırada baktıklarını etkilemiştir. Sınav notu bilgisini bulma görevi diğer görevlere göre daha yavaş ve hatalı bir şekilde yapılmıştır. Bunun sebebi sitelerdeki bağlantının ismiyle görevi arasındaki ilişkinin sorunlu olmasıdır. Örnek: Atatürk Üniversitesi sınav notları yerine “Otomasyona Giriş”

Tartışma Bu çalışmada ortaya çıkan başka bir sonuç ise görevin zorluğuna paralel olarak bakış sayısının artmasıdır Gözün bir noktada ne kadar beklediğini gösteren ortalama bakış süresi başarı oranı veya reaksiyon süresiyle ilişkisi zayıf görünmektedir. Bilgilerin bir kitapta olduğu gibi yan yana yazıldığı sitelerde bakış süreleri az olurken bilgilerin birbirlerinden ayrık bir şekilde yer aldığı sitelerde bakış süreleri daha yüksek olmaktadır.

Sonuçlar ve Uygulama için Öneriler Bağlantı adları açık ve anlaşılır olmalıdır. Bilgiler sadece yatay veya düşey eksen boyunca sıralanmamalı, bu eksenler dengeli bir şekilde kullanılmalıdır. Göz yakın noktalara odaklanarak hareket ettiği için birbiriyle ilgili bilgilerin gruplanarak verilmesi gerekmektedir. Kullanıcılar ilk olarak sitenin sol üst köşesine doğru gözlerini hareket ettirdikleri için önemli bilgiler sayfanın sol üst köşesine konulmalıdır Elde edilen sonuçlar ışığında kullanıcıların bilgileri daha hızlı ve doğru bir şekilde bulabilmeleri için uygulayıcılara aşağıdaki öneriler sunulabilir.

Soru ve Yorumlar