BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ARAŞTIRMA PROBLEMİ eKİm-2010 F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Amaç Giriş bölümünde yer verilen alt başlIkları açIklayabilecek, Problem seçimindeki ölçütleri kavrayabilecek, Amaç ifadelerine örnekler verebilecek, SInIrlIlIklara örnekler verebileceksiniz. F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Araştırma Süreç ve Teknikleri Varsayımlar/Sayıltılar İçerik Araştırma Süreç ve Teknikleri Giriş Problem Amaç Önem Varsayımlar/Sayıltılar Sınırlılıklar Tanımlar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Araştırma Süreç ve Teknikleri Giriş Yöntem Bulgular Yorum Özet Sonuç Öneriler Ekler Kaynakça F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Giriş Problem Amaç Önem Varsayım-lar Sınırlılıklar Tanımlar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
PROBLEM F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
PROBLEM Aşağıdaki 9 noktayı, kalemi kağıttan kaldırmadan, hiçbir nokta dışta kalmayacak biçimde 4 çizgi ile birleştiriniz. . . . F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
PROBLEM F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Hastalık, yorgunluk, terör, başarısızlık, susuzluk, hava kirliliği… Kararsızlık-Birden çok çözüm yolu Kaynaklar: Doğa, toplum, günlük yaşam … Uygulamalar Raporlar, tezler Kuramlar, teoriler, yasalar vs. Danışmanlar Gazete ve dergiler Giriş Problem F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Araştırma Konusu: Çok genel araştırma fikri. Ör. Bilgisayar Destekli Eğitim vs.) Problem: Çözüm bekleyen, çözüm aranılan sorundur. Ör: Bilg. Destekli Öğretimde öğrenci başarısı ile aile gelir düzeyi ve cinsiyet açısından bir ilişki var mıdır? Konu = Problem? F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Genel ölçütler Özel ölçütler Çözülebilirlik Önemlilik Giriş Yenilik Etik Özel ölçütler Alanda yeterlik Yöntem ve teknikte yeterlik Veri toplama izni Zaman ve olanak yeterliği İlgi Giriş Problem Seçimi F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Giriş Tanımlama Sınırlandırma Problem Tanımlanması F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Giriş Zeka Öğrenci Başarısı Tanımlama Çalışma alışkan-lıkları Problem Tanımlanması Zeka Çalışma ortamı Çalışma alışkan-lıkları Yöntem Değer-lendirme süreci Öğrenci Başarısı Tanımlama F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
LİTERATÜR TARAMASI GEREKLİ Akla yatkın olma (fazla zaman, para, enerji vs. gerektirmeyen) Anlamlı (araştırılmaya değer, bilime katkı) Açık ve anlaşılır (değişkenler vs.) İfadeler; olasılık – emir kipi olmamalı (yapabilmek-*olmalıdır) Sınanabilir, test edilebilir (Hayatın anlamı nedir?) Çok geniş – çok dar olmalı? Orijinal ve özgün olmalı, önceden cevaplanmamış. Etik olmalı, (doğa, kişi, sosyal çevre) Problem özellikleri TÜM SÜREÇTE LİTERATÜR TARAMASI GEREKLİ F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Ne? Nasıl? Niçin? Türler: Genel Amaç Giriş Alt amaçlar “…bölgesinde bilgisayar okuryazarlığının bugünkü düzeyini belirlemek” Alt amaçlar Cinsiyet Yerleşim merkezi Yaş Yıllar Giriş Amaç F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
İfade edilişi Soru cümleleri Giriş “…bölgesinde bilgisayar okuryazarlığının bugünkü düzeyi nedir?” “…bölgesinde bilgisayar okuryazarlığının düzeyi 2000-2008 arasında yıllara göre nasıl olmuştur?” “…bölgesinde bilgisayar okuryazarlığının düzeyi ile eğitim düzeyi arasında bir ilişki varmıdır?” Giriş Amaç F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
İfade edilişi Denence Giriş Ödüllendirme motivasyonu olumlu etkiler Işık okuma hızını arttırır Bilgisayar sunumları öğrencilerin derse olan ilgisini arttırır … dersi için hazırlanan wiki ortamı öğrencilerin işbirliğini sağlar Giriş Amaç F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Anahtar kelimeleri çıkar Veritabanlarını tara EBSCO Host (search.ebscohost.com) ERIC (www.eric.ed.gov) Elsevier-Science Direct (www.sciencedirect.com) F.Ü. Kütüphane (http://kutuphane.firat.edu.tr/) ULAKBİM (TÜBİTAK bilgi ağı) (www.ulakbim.gov.tr) YÖK Tez arama (http://tez2.yok.gov.tr) Arama Motorları Google Google Scholar (detaylı arama) Tavsiye edeceğiniz diğer arama motorları: . Literatür taraması F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Literatür taraması yaparken 4N 1K modeli kullanılır. Kim? Araştırmayı kim yaptı? Ne zaman? Araştırma ne zaman yapılmış? Niçin? Araştırma neden yapılmış? Nasıl? Araştırma yöntemine ilişkin bilgiler. Ne? Elde edilen araştırma sonuçları. F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Farklı kaynaklar kullanılarak örnek bir literatür taraması Etkinlik Farklı kaynaklar kullanılarak örnek bir literatür taraması Google Google Scholar Kütüphane F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Bu günlük bu kadar yeter! F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Hipotez: Olası sonuçlara dair tahmin/öngörü (denence, varsayım) Amaç: Hedefleri ortaya koyan genel ifade Alt amaçlar: Soru cümleleri Önem: Kime, neye, ne kadar katkısı var? Sayıltı: Doğruluğunu ispatlama şart değil, genel kabuller Sınırlılıklar: Daraltılmış kapsam Tanımlar: Anahtar kelimeler, kısaltmalar vs. Evren/Örneklem: Gerçekçi seçim/genellenebilir sınırlı parça Gerekli Kavramlar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Bolüm2 problemi tanımlama-hacettepe sunusundan yararlanılacak. Giriş Değişken nedir? Bolüm2 problemi tanımlama-hacettepe sunusundan yararlanılacak. Giriş Problem Tanımlanması Değişkenler F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Değerlere göre değişkenler Süreksiz (nitel-kategorik) Sürekli değişken (nicel) Kontrol şekillerine göre değişkenler Bağımlı (açıklanan) Bağımsız (açıklayan-ara) Kontrol Evrene ait- Zeka, yaş, cinsiyet vb. Sürece ait- Ölçme, zaman, işlem. Dış kaynaklara ait- Ortam, ısı, ışık. Giriş Problem Tanımlanması Değişkenler F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Giriş Kuramsal Uygulamalar Sorunlar Araştırmalar Başarı Öğretmen Program Değerlen-dirme Fiziksel Koşullar Değerlendirme Teknikleri Giriş Problem Tanımlanması İlgili Kaynaklar Kuramsal Uygulamalar Sorunlar Araştırmalar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Kavramsal yazın Araştırma raporları Giriş Problem Tanımlanması İlgili Kaynaklar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Araştırmacının kendi amacını ortaya koyması Yorum Veriler nerede, nasıl, ne işe yarayabilir? Giriş Önem F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Doğruluğundan büyük ölçüde emin olunması Maliyetin yarardan yüksek olması Denemenin olanaksız olması Giriş Varsayımlar Sayıltılar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Veri toplama teknikleri Ölçme araçları Kapsam Veri kaynakları Süre Veri toplama teknikleri Ölçme araçları Kapsam Giriş Sınırlılıklar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Kavramsal tanım İşlevsel tanım Ör: Giriş Başarı Zeka Tanımlar F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel
Arıkan, Deniz. (2009) Bilimsel araştırma yöntemleri ders sunumu Kaynaklar Karasar, Niyazi. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık. Arıkan, Deniz. (2009) Bilimsel araştırma yöntemleri ders sunumu F.Ü. B.Ö.T.E-4 Y.Turel