MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ VE MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZÜRLÜ VE ESKİ HÜKÜMLÜ PROJELERİ
Advertisements

Kasım 2008 İtibariyle Tamamlanan Çalışmalar
MESLEKÎ VE TEKNİK EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Projemiz; Mesleki eğitimde kalite güvencesi ile ilgili farkındalık ve bilginin artırılması, EQAVET uygulamalarının ve ağları ile ilgili iyi uygulama örneklerini.
AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ YAŞAM BOYU ÖĞRENME
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ’NDE
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) AÇISINDAN ECVETİN ÖNEMİ
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
eAvrupa, eAvrupa+ ve Türkiye
E Y L E M 5. 1 Gençlerin ve Gençlik Politikalarından Sorumlu Olanların Toplantıları PROGRAMI.
TAYYAR KUZ Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ, SINAV-BELGELENDİRME VE AKREDİTASYON
BOLOGNA SÜRECİ BİLGİLENDİRMESİ ( ) MUŞ ALPARSLAN ÜNİVERSİTESİ.
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİNİN İŞLEYİŞİ VE
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE UYGULANMASI : BOLOGNA UZMANLARI ULUSAL TAKIMI PROJESİ 07 Aralık 2007, Uludağ Üniversitesi, BURSA BOLOGNA SÜRECİ’NİN TÜRKİYE’DE.
ULUSALYETERLİLİK SİSTEMİMİZ VE MESLEKİ BİLGİ, REHBERLİK VE DANIŞMANLIK
Strateji Geliştirme Başkanlığı
Uluslararası Muhasebeciler Federasyonu
K. K. T. C MİLLİ EĞİTİM, GENÇLİK VE SPOR BAKANLIĞI EYLÜL 2010.
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Uzm.Öğr.Muzaffer GARİP. MESLEKÎ YETERLİLİK KURUMU KANUNU, Bir kurumun kuruluşu ve işleyişini belirlemek amacıyla çıkarılmış kanundur. Meslekî.
HAYATBOYU ÖĞRENME AVRUPA YETERLİKLER ÇERÇEVESİ ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ HAYATBOYU ÖĞRENME ÖZEL ÖĞRETİM KURUMLARININ ROLÜ Prof. Dr. Mustafa.
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
BEK Raporlarının İşlevi Yrd. Doç. Dr. Armağan Erdoğan Namık Kemal Üniversitesi 28 Mayıs 2010.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
ENERJİ VERİMLİLİĞİ DANIŞMANLIK (EVD) ŞİRKETLERİ
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Eğitim İstihdam İlişkisinin Güçlendirilmesi 24 Aralık 2014.
Mesleki Yeterlilik Kurumu
ULUSAL İSTİHDAM STRATEJİSİ EYLEM PLANLARI ( ) Turizm Sektörü Raporu 24 Aralık 2014.
EC Delegation to Turkey 1 Türkiye’de Mesleki Yeterlik Sistemi Mesleki Rehberlik ve Danışmanlık Hizmetlerinden Yeni Beklentiler Dr. Mustafa BALCI Avrupa.
YOLSUZLUKLA MÜCADELEDE SON GELİŞMELER BAŞBAKANLIK TEFTİŞ KURULU 2009.
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
İstanbul Ticaret Üniversitesi 15 Nisan 2011 Ankara
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYÇ)
AVRUPA KALİTE GÜVENCESİ REFERANS ÇERÇEVESİ VE KULLANILAN ARAÇLAR
Koordinatörler Toplantısı - 14 Mayıs 2009 Hayatboyu Öğrenme Programı-Erasmus Desteklenen Faaliyetler: Yoğun Programlar (IP) ve Diğer Proje Faaliyetleri.
PAYDAŞ GÖRÜŞLERİ Yrd.Doç.Dr.Maviş Emel KULAK KAYIKCI
MESLEK ANALİZİ ÇALIŞTAYI III 21 – 25 Ocak 2013 Ankara
Ulusal Yeterlilik Ulusal yeterlilik; yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca yapılan değerlendirmelerle tespit edilen ve MYK (Mesleki Yeterlilik.
GİRİŞ Program İyileştirme Çalışmaları Kapsamında Gerçekleştirilen İşlemler Fakülte / Bölüm Amaçlarının Belirlenmesi Bölüm / Program Yeterliklerinin Belirlenmesi.
Mesleki Yeterlilik Kurumu Ulusal Yeterlilik Sistemi
MEGEP «İş» ve «İnsan» birbirini tamamlayan iki unsurdur. İnsanın yetkin ve mutlu olabilmesi, toplumun ekonomik ve sosyal hayatına katkıda bulunabilmesi.
ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİ KALİTE GÜVENCESİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
GÜNÜMÜZDE ÇIKAN SORULAR
ULUSAL MESLEKİ YETERLİLİK SİSTEMİ (UMYS) TR1-LEO Saruhanlı Almış Şentürk ATL, TL, METEM - MESTEKYEN Projesi Ulusal ve uluslararası meslek.
ULUSAL MESLEK STANDARDI Ulusal Meslek Standardı (UMS) bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi için Mesleki Yeterlilik Kurumu tarafından kabul edilen.
Türkiye’de Meslekî Eğitim ve Öğretimdeki Yeni Yaklaşımlar
Bayram AKBAŞ MYK Başkanı MÜSİAD Mesleki Eğitimde Yeni Açılımlar Çalıştayı, Şubat 2011/İstanbul MESLEKİ EĞİTİME İLİŞKİN ANAHTAR KAVRAMLAR 1.
Avrupa 2020 Vizyonu ve hayat boyu öğrenme stratejisi Avrupa 2020 Vizyonu (EC, 2010a; EC, 2010b), üç önceliğe sahiptir: Akıllı büyüme: Akıllı büyüme: Bilgi.
Bu Proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
Öğrenme Çıktılarına Dayalı Program Geliştirme Süreci Yrd.Doç.Dr.Ömer Açıkgöz Muş Alparslan Üniversitesi Bologna Uzmanı.
MYK NEDİR ?? Meslek standartlarını temel alarak,teknik ve mesleki alanlarda,ulusal yeterliliklerin esaslarını belirlemek; denetim,ölçme ve değerlendirme,belgelendirme.
AB PROGRAMLARI VE TÜRKİYE Çisel İLERİ 28 Mart 2017.
AKREDİTASYON SÜRECİ: ANA KONULAR VE İŞLEYİŞ
MESLEKİ YETERLİLİK KURUMU
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Mesleki Yeterlilik Kurumu Nedir?
Meslek Haritalama Çalıştayı Hilal DOĞRUÖZ ÖZER
Hilal DOĞRUÖZ ÖZER Uzman
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
Düzce Üniversitesi Gümüşova MYO
Çevre ve Şehircilik Bakanlığından: SIFIR ATIK YÖNETMELİĞİ
Sunum transkripti:

MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ VE MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ “KARİYERİN İZMİR YOLCULUĞU” İZKA Sosyal Kalkınma Mali Destek Programı Projesi Prof. Dr. Edip TEKER Yaşar Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölüm Başkanı 7.10.2009

SUNUM İÇERİĞİ Meslek kavramı ve meslek seçiminin önemi Yetkinlik ve yeterlilik kavramları Mesleki yeterlilik Doğru meslek seçimi için cevaplanması gereken sorular AB ülkelerinde mesleki yeterlilikler sistemi Türkiye’de mesleki yeterlilikler sistemi ve Mesleki Yeterlilikler Kurumu (MYK) Meslek standartlarının oluşturulması ve önemi

. MESLEK KAVRAMI VE MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ Meslek, kişilerin topluma yararlı mal ve hizmet üreterek geçimlerini temin etmek ve para kazanmak için yaptıkları, belli bir eğitimle kazanılan, sistemli bilgi ve becerilere dayalı, kuralları belirli ölçülerde meslek örgütleri ya da meslek otoriteleri tarafından belirlenmiş faaliyetler bütünüdür.

YETKİNLİK VE YETERLİLİK KAVRAMLARI. Yetkinlik (competency) Yetkinlik, belirli bir işi yapabilmek için gerekli olan mesleki bilgi, tecrübe ve becerilerdir. Örneğin : Bilişsel yetkinlik : Kuram ve kavramların kullanım becerisini; İşlevsel yekinlik : Bir işi yapabilmek için gerekli bilgi ve becerilerini (el ve zihinsel becerisini) Etik yetkinlik : Mesleki değerleri içeren etik özellikler ve davranış normlarını ifade eder.

MESLEKİ YETERLİLİK Yeterlilik ( qualifications) Yeterlilik, bir çalışanın o mesleği icra edebilmesi için sahip olması gereken nitelik ve özelliklerdir. Yeterlilik, bireyin öğrenmesinin belirli bir bilgi, beceri ve kapsamlı yetkinlik standardına ulaştığı yetkili bir makam tarafından belirlendiğinde kazanılır. Yeterlilik, bir mesleğin uygulanması için yasal yetkilendirme şeklinde olabilir.

Ben neler yapabilirim? Bireyin yeteneklerinin belirlenmesi) GERÇEKCİ VE DOĞRU MESLEK SEÇERKEN KENDİMİZE HANGİ SORULARI SORMALIYIZ ? Ben neler yapabilirim? Bireyin yeteneklerinin belirlenmesi) Ben neleri yapmaktan hoşlanırım? (İlgi alanlarının belirlenmesi) Ben hangi kişisel özelliklere ( yeteneklere) sahibim? Ben gelecekte ne olmak ya da yapmak istiyorum? Ben hangi mesleklere ilgi duyuyorum? İlgi duyduğum mesleklerin çalışma koşulları nelerdir? İlgi duyduğum mesleklerde aranılan nitelikler nelerdir?

GERÇEKCİ VE DOĞRU MESLEK SEÇERKEN KENDİMİZE HANGİ SORULARI SORMALIYIZ ? Ben, istediğim meslekte çalışanlarda aranılan niteliklere sahip miyim? İlgi duyduğum mesleğe ilk girişte ne gibi nitelikler aranmaktadır? İlgi duyduğum meslekte ilerleme olanakları var mıdır? İlgi duyduğum meslekte iş bulma ve kazanç imkanları nelerdir? İlgi duyduğum mesleğin geleceği ve o mesleğin gerektirdiği nitelikler nelerdir?

AB ÜLKELERİNDE MESLEKİ YETERLİLİKLER SİSTEMİ

Lizbon Konseyi 23-24 Mart 2000

Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) AYÇ, Bolonya ve Kopenhag sonuçlarına dayanır ve bunları bütünleştirir. Ülkelerin Ulusal Yeterlilik Sistemleri için bir ara çerçevedir Meslekî Eğitim ve Öğretimde İşbirliği (Kopenhag) YüksekÖğretimde İşbirliği (Bolonya) Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi

8 Referans Seviye ve İş Piyasasındaki Unvanlar 7 6 5 4 3 2 1 Seviye SEKTÖR VE ODALAR

AVRUPA’DAKİ GELİŞMELER Mart 2005 AB Hükûmet Başkanları, “AYÇ’ni ve bir İstişare Belgesi’ni hazırlatma kararı aldı. Mayıs 2005 Uzman grubu ile iş piyasası ilgilileri İstişare Belgesini hazırladı. Aralık 2005 Avrupa Komisyonu Eğitim ve Kültür Genel Müdürlüğü bu çalışmayı “Bilgi Notası: Hayat Boyu Öğrenme İçin AYÇ’ye Doğru” başlığı ile yayınladı. 32 ülkede bu belgeye dayalı sektör görüşleri Eğitim Bakanlıkları tarafından raporlandı.

AVRUPA’DAKİ GELİŞMELER Mayıs 2006 32 ülkeden gelen raporlardan AYÇ Resmi Tavsiyesi taslağı hazırlanıp AB Konseyi ve Parlementosu’na sunuldu. Bu konu kapsamındaki “kredi transferi ve birikimi” konusuyla ilgili olarak ayrıca bir süreç izlenmektedir. 2007 AYÇ, AB Konseyi ve Parlamentosu’ndan resmen onaylandı. 2008- AB ülkelerinde AYÇ’nin kullanımı yaygınlaşıyor.

Türkiye’de Mesleki Yeterlilikler Sistemi ve Mesleki Yeterlilikler Kurumu (MYK)

Türkiye’deki Gelişmeler 2003 -2005 MEB, ÇvSGB, DPT, Sosyal Ortaklar Ulusal Yeterlilik Sistemini hazırladılar. Şubat 2005 Başbakanlık’ta İlgili Bakanlıklar ve Sosyal Ortaklar “Ulusal Yeterlilik Kurumu”nun kurulmasına ait kanun taslağının hazırlanmasını istedi. Ağustos 2005 Bakanlar Kurulu “Ulusal Yeterlilik Kurumu Kanun Tasarısı” nı gündemine aldı.

Türkiye’deki Gelişmeler Kasım-Aralık 2005 MEB, AYÇ ile ilgili sektör görüşlerini topladı ve AB Eğitim Komisyonuna istenen raporu gönderdi. Ekim 2006 5544 Sayılı Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu 07 Ekim 2006 tarih ve 26312 sayılı Resmi Gazete’de yayınlandı.

Mesleki Yeterlilik Kurumu-MYK Ulusal mesleki yeterlilik sistemini kurmak ve işletmeyi hedefleyen Meslekî Yeterlilik Kurumu AB uyum yasaları çerçevesinde TBMM Genel Kurulunda oybirliği ile kabul edildi. Kabul tarihi:21 Eylül 2006 Kanun No:5544 07 Ekim 2006 tarih, 26312 sayılı R.G. MEGEP, Ulusal Meslek Standartları Kurumu (UMSK) kanun tasarısı taslağının 5544 sayılı MYK kanununa dönüştürülmesinde destek sağlamıştır.

MYK’NIN GÖREVLERİ Ulusal meslek standartlarını temel alarak, teknik ve mesleki alanlarda ulusal yeterliliklerin esaslarını belirlemek. Standartları belirlenecek meslekleri belirlemek ve bu standartları hazırlayacak kurum ve kuruluşları tespit etmek. Ulusal mesleki yeterlilikler alanındaki eğitim ve öğretim kurumlarını ve programlarını akredite edecek kurumları belirlemek.

MYK’NIN GÖREVLERİ Sınav ve belgelendirme sistemi kapsamında; yeterliliği belgelendirecek yetkilendirilmiş kurumları belirlemek ve sınavlarda başarılı olanlara sertifika verilmesini sağlamak. Türkiye’de çalışmak isteyen yabancıların sahip oldukları mesleki yeterlilik sertifikalarının doğruluğunu belirlemek.

ULUSAL YETERLİLİK SİSTEMİNİN İŞLEVLERİ Ulusal meslek standartlarını ve yeterlilikleri belirlemek, Uluslararası kıyaslanabilirlik ve denklik için gerekli altyapıyı oluşturmak, İşgücünün serbest dolaşımını kolaylaştırmak, Yaşam boyu öğrenme ilkelerini desteklemek, İşverenin kaliteli insan gücüne erişimini kolaylaştırıp, istihdamı artırmak, İşletmelerin rekabet gücünü arttırmak, Bireylere çalışma alanı ile ilgili güvence sağlamak.

MESLEK STANDARTI NE DEMEKTİR? Meslek standardı teknik olarak, bir mesleği ya da işi başarıyla icra etmek için kişinin sahip olması gereken asgari bilgi ve becerileri içeren normlardır.

MESLEK STANDARTLARININ FAYDALARI NELERDİR? Meslek standartları sayesinde işverenler; İstihdam edecekleri işçinin sahip olması gereken bilgi ve beceriler konusunda yeterli bilgiye sahip olacaklardır. Kendi şartlarına en kısa sürede uyum sağlayabilecek kişilerin seçiminde, ücretlendirilmesinde görevde yükselmelerinde isabetli karar verebileceklerdir.

MESLEK STANDARTLARININ FAYDALARI NELERDİR? İş arayanlar; Meslek standartlarına uygun olarak alacakları belge sayesinde sahip oldukları yeterlilikleri kanıtlama imkanına sahip olacaklar; Yeterlilik düzeylerinin farkına varacaklar Bilgi ve becerilerinin yükselmesi için çalışacaklardır.

MESLEK STANDARTLARININ FAYDALARI NELERDİR? Eğitimciler ise iş piyasasının beklentilerini karşılayacak kalifiye eleman yetiştirme zorunda kalacaklardır. En önemlisi işverenler, iş arayanlar ve eğitimciler arasında güven tesis edilerek taraflar arasındaki iletişimsizlik ortadan kalkmış olacaktır. İŞKUR ise, meslek elemanlarını işe yetiştirme konusunda verimli bir çalışma ortamına girmiş olacaktır.

MESLEK STANDARTLARININ HAZIRLANMASI SÜRECİ Ulusal Meslek Standartlarının Hazırlanması Hakkındaki Yönetmelikte Geçen Kavramlar Mesleklerin belirlenmesi Meslek standardının şekli ve içeriği

Ulusal Meslek Standartlarının Hazırlanması Hakkındaki Yönetmelikte Geçen Kavramlar Çalışma grupları: Meslek Standartları Dairesi Başkanlığının ulusal meslek standartlarını geliştirme ve güncelleme çalışmaları kapsamında görüş, öneri ve katkı veren, meslek ve sektörle ilgili tarafların temsil edildiği grupları, İş analizi: Bir işin doğru, etkin ve ayrıntılı biçimde değerlendirilmesi amacıyla, niteliğini, niceliğini, gereklerini, sorumluluklarını ve çalışma koşullarını bilimsel yöntemlerle incelemeye ve bilgi toplamaya yönelik teknik analizi,

Ulusal Meslek Standartlarının Hazırlanması Hakkındaki Yönetmelikte Geçen Kavramlar Meslek standardı hazırlayan kurum: Bir veya birden çok sektörde, bir veya birden fazla mesleğin standardını hazırlamak üzere Kurum tarafından görevlendirilmiş kurum ve kuruluşları, Sektör komiteleri: Kurum tarafından görevlendirilen kurum ve kuruluşlarca hazırlanan meslek standartlarının ulusal meslek standardı olarak kabul edilebilmesi için inceleme yapan, önerilerde bulunan ve Yönetim Kuruluna sunulmasına karar veren komiteleri, Ulusal meslek standartları: Bir mesleğin başarı ile icra edilebilmesi için, Kurum tarafından kabul edilen gerekli bilgi, beceri, tavır ve tutumların neler olduğunu gösteren asgari normları, ifade eder.

Mesleklerin belirlenmesi Standardı hazırlanacak meslekler, iş piyasasının ve eğitim kurumlarının öncelikli ihtiyaçları ve sektör komitelerinin önerileri dikkate alınarak, Yönetim Kurulunca belirlenir.

Meslek Standardının Şekli ve İçeriği: Uluslararası uygulamalar örnek alınıp, sektör komitelerinden de görüş alınarak Yönetim Kurulunca hazırlanacak olan "Meslek Standardı Formatı" na uygun olmak zorundadır. Meslek Standardı Formatı uluslararası uygulamalardaki değişiklikler dikkate alınarak hazırlama usulüne göre güncellenir. Standardı belirlenecek mesleğe ilişkin yeterlilik düzeyleri, Avrupa Birliği tarafından benimsenen yeterlilik seviyelerine ve Avrupa Yeterlilik Çerçevesine uygun olmak zorundadır.

ULUSAL MESLEK STANDART DÖNGÜSÜ VE BİR ÖRNEK STANDART

Ulusal Meslek Standartı Formatı

YARARLANILAN KAYNAKLAR SEYYAR, Ali ve GÜRLER, Gökhan. “Mesleki yeterlilikler kurumu ve getirdikleri” www.sosyal.siyaset.com BALCI, Mustafa. “Türkiye’de Mesleki Yeterlilik”, Teknik Eğitim Vakfı, http://www.tekev.org YALÇIN, Osman. “AB ve Türkiye’de Mesleki Yeterlilikler”, Mesleki Eğitim Reformu ve Yeni Yaklaşımlar Toplantısı, 02 Kasım 2007, İstanbul. www.megep.meb.gov.tr/index.html www.meslekrehberi.org/meslek/ www.myk.gov.tr TEKER, Edip. Mesleki Teknik Eğitim’in Önemi ve bir İZKA Projesi: “Kariyer’in İzmir Yolculuğu” KOBİ Dünyası, Ekim 2009.

Teşekkürler.