NİRENGİ KİŞİSEL GELİŞME EĞİTİM VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK MERKEZİ Leyla NAVARO.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KADIN İSTİHDAMINA YÖNELİK AB POLİTİKALARI
Advertisements

ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
Değerler Eğitimi Özgüven.
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Esnek Çalışma ve Kadın İşgücü
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
İŞ YAŞAMINDA CİNSİYET EŞİTSİZLİKLERİ
HAB İ TAT KALKINMA VE YÖNET İŞİ M DERNE Ğİ Öztopuz Cad. Okul Yolu Sok. No:13 Ulus Mah. Ortaköy Be ş ikta ş İ stanbul Tel: / 15
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
ETİK ve İTİBAR YÖNETİMİ
BİYOLOJİK VE PSİKOLOJİK, SEVECEN VE KARARLI ANNE BABA OLMAK
“ Hayatın Ortağı Olmak …” ''günümüz ergenleri” ile erişkinler arasındaki uzaklık daha da artacaktır. Günümüzün ''ergen dünyası'' nı, bu dünyada geçerli.
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
Kendine Karşı Sorumluluk
HAYATIN HER ANINDA BİR ORTAK BİR ZİHNİYET VARDIR…… Ve… BİLSEK TE…. BİLMESEK TE…. Bu zihniyeti yürüten bir Matematik Matematiği götüren mantık Mantığı dürten.
ANA BABA TUTUMLARI. Tuncay DEMİRTAŞ.
EŞ SORUNLARI EŞ SORUNLARI HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ.
İbrahim HACIİBRAHİMOĞLU
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof. Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
OKUL REHBERLİĞİNDE MESLEK DANIŞMANLIĞI
1 Van Kadın Derneği 2008 Yılı Verileri. sınıflandırma Yüzyüze ve/veya telefonla 805 başvuru 1262 neden 350 Türkiyeli Kadın 525 nedenle 455 Sığınmacı ve.
ERGENLİK: FIRTINALI DÖNEM AMA KİMİN İÇİN? Dr. Gülden AYKANAT İzmir Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Gençlik Danışmanlık ve Sağlık Hizmet Merkezi.
Althusser ve İdeoloji Haz: Özgür ŞAHİN.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
DÜNYADA NÜFUS ARTIŞI.
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
( ) STRATEJ İ K PLANLAMA E Ğİ T İ M ÇALI Ş MALARI “SWOT ANALİZİ” NEDİR?
BİREYSEL VE TOPLUMSAL SORUMLULUKLARIMIZ
Sınav kaygısı. Sınav kaygısı nedir * öğrenilen bilginin sınavda hatırlanamaması, kullanılamaması bunun olacağına dair kişide oluşan olumsuz senaryolardır.
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
“Öfke”.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Hasan NALBANT Evlilik ve Aile Danışmanı
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
MERKEZEFENDİ İLKOKULU
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
Öğretmenlik Mesleği.
KADIN ERKEK FIRSAT EŞİTLİĞİ
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
KADINLARIN YÜKSEK POZİSYONA GELEMEME NEDENLERİ Araş. Gör. M. Berrin BULUT Ahi Evran Üniversitesi (Psikoloji) Nisan 2014, Kırşehir.
KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İ K. KÜRESEL E Şİ TS İ ZL İĞİ N B İ Ç İ M İ Dünya Bankası ülkeleri ki ş i ba ş ına dü ş en gayri safi milli gelirlerine (GSMH) göre.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
Toplumsal Cinsiyet Eşitliği
En güçlü Hipnozumuz: Değersizlik İnancı
ÜZEYİR GARİH DOSTLUK İLKÖĞRETİM OKULU 1-A SINIFI SAKARYA/ ARİFİYE
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin, kadın erkek kimliklerinin kuruluşunda ciddi bir etmen de okuldaki iş bölümü ve hiyerarşidir. Kadın öğretim.
EVİN OKULA YAKINLAŞMASI PROJESİ
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
Kadın Girişimciler.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
YARGI KARARLARI.
9. HAFTA AİLE.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
Sunum transkripti:

NİRENGİ KİŞİSEL GELİŞME EĞİTİM VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK MERKEZİ Leyla NAVARO Uzm. Dan. Psikolog / Yazar İskele Sok. Dilek Ap. No: 2/3 Ortaköy / İstanbul Tel: 0.212.258 92 51 – 261 68 33 – 0.533.470 95 98 Fax: 0.212.260 14 86 email: nirengi@nirengi.com. tr web: www.nirengi.com.tr

K A G İ D E R KADIN VE GİRİŞİMCİLİK ARAŞTIRMA PROJESİ 23 Eylül 2008

Demografik kitle : 15-59 yaş arası kentsel Türkiye nüfusunu temsil ediyor (%95 güven aralığında, %3,5 hata payı).

Araştırma kentsel kadın nüfusunun girişimcilik konusundaki tutum ve davranışlarını anlamayı amaçlıyor.

“Kadın ekonomik bağımsızlığa sahip olmalıdır” diyenler %45 “Kadın ekonomik bağımsızlığa sahip olmalıdır” diyenler %45 !! %55 ekonomik bağımsızlığa inanmıyor ya da istemiyor!!  

Kadınlar neden ekonomik bağımsızlık istemez?

KADINLAR DENEYİMSİZ   √ Parayla doğrudan ilişkide olmayınca, paranın kullanımı, tasarrufu ve harcanmasında deneyimsiz, bilgisiz ve özgüvensiz.

ÖĞRENİLMİŞ ÇARESİZLİK √ Para bir güç ve iktidar sembolüdür ve erkeklerin denetimindedir. Parayı kazanan kadınlar (eğitimli kadınlar dahil) denetimini erkeğe vermeyi tercih ediyor.

Öğrenilmiş çaresizlik, aslında yetersiz ve çaresiz olmayıp, toplum ve çevre baskısıyla yetersiz ‘miş’ ya da çaresiz ‘miş’ gibi davranmaktır.

Kadınlar : √ ‘kadınsı’ görünmek, √ ‘kadın’lığını yitirmemek, √ ‘cici’ kız olmak, √ yanındaki erkeği güçlü hissettirmek, √ karar ve iktidar sorumluluğu almamak, √ sevilmemeyi göze almamak, √ kavgadan, rekabetten kaçmak için ‘öğrenilmiş çaresizliğe’ sığınırlar.

Bu süreç genelde bilinçaltı yaşanır.

√ Kendimize koyduğumuz iç sınır ve kısıtlamalar, genellikle dışarıdan gelebileceklerden daha güçlü ve kalıcı etkilidir.

EVLİLİK, ÇOCUK VE AİLE SORUMLULUKLARI √ Evlilik, çocuk ve aile sorumlulukları kadınların çok büyük enerji ve zamanını alır. Girişimde bulunmak, maddi olanakların dışında zihin ve zaman özgürlüğü ister. Evlilik ve aile sorumlulukları buna kolayca imkan tanımaz (Aile büyüklerinin de kadınların sorumluluğunda olduğunu unutmamak gerekir).

Not: Araştırma sonuçları bunu doğrulamakta : Bekar, dul ya da eşlerinden ayrı yaşayan kadınların girişimcilik algısı evli kadınlara ve Türkiye ortalamasına göre daha yüksektir (s.15)

SORUMLULUK ALMAYI İSTEMEMEK √ Paranın denetimi risk ve sorumluluk yüklüdür. Bu riski taşımak, para kazanma ve tasarrufunun sorumluluğunu yaşamak ciddi bir stres faktörü ve yaşam törpüsüdür.

GÜÇLÜ GÖRÜNMEYİ İSTEMEMEK √ Ekonomik bağımsızlık kadını etkin ve güçlü kılar.; bu durumda: Lois West’in tanımıyla: “Erkekler güçsüzlükleri adına utanır, kadınlarsa güçleri adına..”;

- Güçlü kadın kadınlık ve dişiliğini kaybedeceğinden korkabilir;

- Kadın/erkek ilişkisinde güç dengeleri değişecektir; bir erkeğe ekonomik olarak ihtiyaç duymamak, geleneksel K/E rolleri ve sembolleri açısından, erkeğin gücü ve yeterliliğini sorgulayabilir; kadınlar erkekte bu güçlülük (“benden daha güçlü”) imgesi ve idealini yitirmemeyi tercih edebilir;

- Kadınlar sergiledikleri güçsüzlükle, erkeklerin yardımına koşmasını ve bunu yaparak onun kendini güçlü hissetmesini sağlarlar. Toplumun bilinçaltında erkeğin egemenliği ve egosunu korumak önemlidir. Bu bir toplumsal senaryodur. Kadın ve erkek olmanın toplumca öğretilen ve onay gören rolleridir.

PARA KAZANMAYAN ERKEK GÜÇSÜZ MÜDÜR?

Ekonomik bağımsızlık cinsellikte de erkeğin güçlülüğünü sorgulatabilir; kadınlar bu dengeleri korumayı tercih edebilir;

Erkek kimliği ekonomik güç ve yeterlilik üzerine kurulu olduğundan, ekonomik bağımsızlığı olan kadınların eşleri bu durumda kendini güçsüz ve “işe yaramaz” hissedebilir. Kadınlar yakınındakilerin duygularını sezinler ve duygu korumacısıdır. Yakınındakini üzmemek ve “ezik” hissettirmemek için kendi başarısını farkına varmadan sabote edebilir.

EVDEKİ REKABET, AÇIK VE DOLAYLI ŞİDDET

Geleneksel K/E rollerinden çıkıldığı için eşten direnç, rekabet ve sabotaj yaşanabilir. Çoğunlukla kadının dişiliği, anneliği, eşliği sorgulanır veya erkeğin karısına olan dikkat, çekicilik ve özeni azalabilir. Bunlar dolaylı tehditlerdir ve kadını yıldırarak bilinçli ya da bilinçsiz motivasyonunu keser.

Aile içi şiddetle ilgili araştırmalar eğitimli ve ekonomik bağımsızlığı olan kadınların eşlerinden şiddet görmekte olduğunu bulgulamıştır. (Bkz: “Kadına Yönelik Şiddet’ Ayşe Gül Altınay – Yeşim Arat, 2007)

√ Toplumda kadınlar, erkeklerle kıyas ve rekabet gerektiren becerilerini açıkça sergilemekten çekinirler. Bu bir toplumsal kadınlık öğretisidir.

MAĞDUR KURBANLIĞIN İKİNCİL ÇIKARLARI  √ Kadın ekonomik sorumluluk almadan harcamanın ‘keyfini’ yitirmek istemeyebilir; (güce erişemeyen ve paranın denetiminde olmayan kadınlar para harcayarak ‘dolaylı intikam’ alırlar).

√ Kültürümüzde mağduriyet ve kurbanlık pek cok kadının yaşadığı durumlardır; ancak mağduriyet ve kurbanlığın ikincil çıkarları vardır: örn. sempati toplamak, kendini acındırarak dikkat çekmek, mağdur kurban rolüyle hikayesinin kahramanı olmak, özellikle kadınlar arasında ‘düşen düşeni sever’ söylemlerinde mağduriyetle ‘kahramanlaşmak’, vb.

EKONOMİK BAĞIMISIZLIĞI OLAN KADIN EVLENEMEZ Mİ EKONOMİK BAĞIMISIZLIĞI OLAN KADIN EVLENEMEZ Mİ? √ Evlenmek ve aile kurmak bir kadın için hala toplumda statü sahibi olmakla eşdeğerdir. Ekonomik bağımsızlık bir şekilde buna engel olabilir kaygısı gerek kadının kendinde gerekse ailelerinde yaşanmaktadır.

√ Kadın güçlenirse, geleneksel kadın kimliğini kaybedeceği gibi, erkeğin de varoluşunu sanki gereksiz ve geçersiz kılacaktır. Bu nedenle ekonomik olarak güçlenmek = yalnız kalmak’la eş anlam taşıyabilir.

Paranın Kadın Yüzü   √ Para erkek egemenliğindedir ve erkeklerin güç simgesidir: (Gelir ve pozisyon sahibi olmak, şişkin cüzdan, kredi kartları bir erkeği cazip olmasa da bazı kadınların gözünde cazip kılabilir).

√ Ekonomi ve paranın erkeksi bir dili ve terminolojisi vardır ve ‘kendini bilen’ bir kadının bu dili konuşması “yakışık almaz”;

√ İyi aile kızları para kelimesini ağzına almaz ve para konularında ‘bilgisiz’ ve ‘ilgisiz’ olduğunu ima eder;

√ Eski varlıklı aileler kızlarının para istememesi için, onlar istemeden ceplerine koyarlardı;

√ Çünkü kadının para istemesi ‘fahişe’likle çağrışımı yapar √ Çünkü kadının para istemesi ‘fahişe’likle çağrışımı yapar. Para talep eden ve eli para tutan kadınlar eski zamanlarda ‘fahişe’likten geldiği için, kadınların parayla ilişkileri namus göstergesi olarak kısıtlanmıştır.

√ Toplumsal iktidarın ve paranın erkeklerin elinde toplanması, kadınlar için çok sınırlı bir alan bırakır.

√ Paranın denetimi aile içinde erken yaştan erkek çocuklara devredilir, dolayısile kızlar bu bilgi ve deneyimden yoksun kalırlar.

√ Aile mirasında miras denetimi ve kırsal yörelerde kral payı çoğunlukla erkeklere verilir. Kızlar bu konulara dahil edilmediği için, hem öğrenemez, hem de öğrenmemesi gerektiğini öğrenir (Bourdieu’nün ‘bilinçaltı oluşum’ları).

√ Kızlar ve kadınlar emek ve hizmetlerini para karşılığı olmadan sunmayı çok iyi bellemişlerdir. Bu duruş bir (fedakar) kadınlık imgesi oluşturur ve toplumca takdir görür.

√ Bu imgenin dışına çıkıp para ve hakkını talep eden kadınlar toplumsal dilde kolayca ‘orospu’ diye nitelenirler (hem erkekler hem de kadınlar tarafından!)

Kadınlar niçin kendini sadece ev kadınlığı ve annelikle kısıtlar?

√ Anneliğin kutsanması ve toplumca bir kadın için en yüksek değer olarak sunulması kızların potansiyellerini geliştirmesine engel olur; √ Toplumumuzda annelik hala bir kadın için vazgeçilmez statüdür. Anneler evde ve toplumda (sadece anne oldukları için) değer, saygı ve iktidar talep edebilir. √ Anne ol(a)mayan kadınlar toplumda veya kendi gözlerinde değer ve statü kaybı yaşayabilir.

√ Kadın varoluşu öncelikle kendini değil, başkalarını güçlendirmek üzere yapılanmıştır. Kendini güçlendirmek bir kadın için toplum ya da kendince ‘bencillik’ diye algılanabilir. √ Anne olan kadınların bir nevi korunması sözkonusudur. √ Ev kadınlığı ve anneliğin kendi çerçevesinde bir nevi korunmacılığı vardır. √ Meslek edinip çalışan kadınların anne olamama ya da geç anne olma sorunları (tüp bebek, vb) kızları erken yaşta anneliğe sevkediyor olabilir.

√ İçselleştirilmiş kadın imgesinde ev kadını ve anne olmak bir kimlik haline gelmiştir. Not: Araştırma sonuçları bunu kanıtlıyor : Çevrenin kadının esas işinin aile ve çocukları olduğuna dair inancının bireysel algı kadar yüksek olmadığı görülmektedir (s.20).