Marka Denkliği Oluşturmak için Marka Unsurları (Brand Elements) Seçme
Marka Unsurları (Brand Elements) Somtime called “brand identities” Markayı tanımlamaya ve farklılaştırmaya yarayan ticarileştirilebilir araçlardır. Marka adı Logo Sembol Karakterler Konuşma sesi/Spokespeople Sloganlar Jingle Ambalaj Tabela
Marka unsurları için 6 kriter Hatırlanabilirilik /memorability Anlamlılık /meaningfulness Beğenilirlik /likability Dönüştürülebilirilik /transferability Uyumlanabilirlik / adaptability Korunabilirlik /protectability
Hatırlanabilirilik /memorability Kolay hatırlanabilir Kolay farkedilebilir
Anlamlılık /meaningfulness Tanımlayıcı _brand awareness Ürün kategorisinin doğası hakkında genel bilgi Marka unsuru ürün kategorisi hakkında bir şey söylüyor mu? İkna edici_ brand image & positioning Markanın özellikleri ya da faydalarıyla ilgili spesifik bilgi veriyor mu? Hangi tip insan bu markayı kullanır İçeriğinde ne var
Beğenilirlik /likability Eğlenceli ve ilginç Zengin görsel ve sözel görünüm/imaj Estetik hoşluk
Aktarabilirlik /transferability Ürün kategorisi içinde ve kategoriler arasında Amazon Books “R” Us /Toys “R” Us Coğrafik sınırlar ve kültürler karşısında Anlamlı olmayan isimler avantaj yaratabilir
Uyumlanabilirlik / adaptability Esnek Güncellenebilir Tüketici değerleri, fikirleri değişir. Logo ya da karakterler yeniden tasarlanabilir.
Korunabilirlik /protectability Yasal olarak Rekabet
Marka unsurları APPLE
Marka Unsurları İçin Taktikler Apple As the name of personal computer Basit ama iyi bilinen bir kelime Ürün grubunda ayrdedici Marka farkındalığını geliştirecek bir isim İsmin anlamı işletmeye “friendly shine” veriyor Warm brand personality Logo Kültürel ve coğrafi sınırlar karşısında transfer edilebilir. Alt markalar için platform ismi _Macintosh Marka genişlemesine uygun
“Alabileceğiniz en önemli pazarlama kararı, bir ürüne ne ad vereceğinizdir” Jack Trout.
Çocuğunuz için bir isim seçin. Marka İsmi Çocuğunuz için bir isim seçin.
Çocuğunuza başka bir çocuğun ismini verebilirsiniz ama markanız?
“All the good ones are taken”
Peki hepsi aynı anda nasıl? Birbiriyle çelişen maddeler MARKA İSMİ İletişimin etkili kısayolu Kolay hatırlanabilir Ürün grubu ya da yararları hakkında fikir veren Konumu hakkında bilgi veren Eğlenceli &ilginç Yaratıcı Başka coğrafi bölgelere kültürlere aktarılabilir Anlamlı Zamana uyumlu Peki hepsi aynı anda nasıl? Birbiriyle çelişen maddeler Anlamlı vs eğlenceli
Marka İsmi Seçim Rehberi Marka Farkındalığı yaratmak Basitlik Kısa olan daha kolay hatırlanır, daha akılda kalıcıdır Cif, Eti, Liz Pazarlamacılar bazen kısaltmalar kullanır Chevrolet_Chevy Budweiser_Bud Coca-Cola_Coke
Word of Mouth etkinliği için Marka Farkındalığı yaratmak Telaffuz Kolaylığı Word of Mouth etkinliği için Bir parfüm vardı neydi adı ………………….. Euphoria Yuforya Şeker al adı şey………………….. Kremini
Givenchy Jivanşi Chloe kloiy Reebok Ribak Mango Mengo Porshe- porşe VW folksvagın Tcibo çibo
Pazarlamacıların taktikleri Alliteration (Ses yinelemsi) Coleco Assonance (ünlü ses tekrarı) Ramada Consonance (Ses uyumu) Hamburger Helper Rhytm Better Business Bureau
Marka Farkındalığı yaratmak Yakınlık ve anlamlılık Juicyjuice_fruit juices Newsweek_weekly news magazine Ticketron_ticket selling service Biletix Yataş Bu tür markalarda nasıl bir sorunla karşılaşılabilir? Marka genişletme sorunu? Niye? Yataş-------------Enzo
Marka Farkındalığı yaratmak Farklılaştırıcı, Ayırdedici ve Eşsiz Apple Xerox Exxon Eti Marka isminiz nadir olmalıdır. Ne rakiplerin adlarına benzememelidir, ne de başka sektörden adlara… Versace-Nursece, Sony-Sunny, Armani-Armine… komiklikleri yaşanmamalıdır. Telaffuz zor ya da isim anlamsız olabilir ama ayırdedilmeyi sağlar.
İyi örnekler Mitsubishi_üç elmas Puma Akbank Arçelik Ticari sorumluluk Adalet ve saygı Toplumlar arası uyum Puma Akbank Arçelik
Marka İsmi Seçim Rehberi Marka Çağrışımları Oluşturmak Marka isminin markanın konumlandırmasını yansıtacak şekilde markanın özellikleri ya da sunduğu faydayı yansıtacak şekilde seçilmesi. Marka isminizin ürün kategoriniz ile ilgili olması, ürünün içeriğini ve/veya yararlarını çağrıştıran anlama sahip olması avantajlı olacaktır. ColorStay_lipsticks Head & Shoulders Shampoo DieHard Akü Close-Up toothpaste Kale Kilit Energizer pilleri Ören Bayan Kale kilit
Türkiye için: Türkçe karakterler içermemesinde de fayda var. Yurtdışında kolay telaffuz için bu önemlidir. Çarşı’nın Boyner’e dönmesi, Arçelik’in Beko’yu yaratması
Düşünülmede seçilen bazı marka isimleri Negro Zenci, siyah derili Zyklon (spor ayakkabı) Nazi kamplarında kullanılan zehir Beko Ruscada “hafif kadın”
Öküzgözü Kavaklıdere Şarapları Murahhas Azası (CEO) Ali Başman, yabancı uzmanların Türk şarap isimlerini karmaşık bulduğunu ve söylemekte zorlandıklarının belirtilmesi üzerine, Öküzgözü üzümünün isminin değiştirilmesine kesinlikle karşı olduğunu ifade ederek, şunları söyledi: “Öküzgözünü söyleyemiyorlar ama söylene söylene her şey değişebilir, alışıyorlar. Bu tamamen bir alışkanlık meselesidir. Bazen zor kelimeler daha fazla akılda kalabilir. ’Çok zor ismi olan bir marka var’ demek bile onu akla getiriyor.
Telaffuzu zor şarap rağbet görüyor Markası zor söylenen şaraplar, tüketicide seçkinlik algısı yaratıyor. Yapılan bir araştırmaya göre, bir şarabın markası ya da üreticisinin ismi zor tellaffuz ediliyorsa o şarap tüketiciler tarafından daha çok beğeniliyor, hatta daha yüksek fiyata satılsa bile tercih edilebiliyor. İngilizce konuşulan ülkelerde Dr. Antonia Mantonakis tarafından yapılan araştırmada, şarap severler kör tadımlara katıldı ve aynı şarap telaffuzu daha zorsa daha yüksek puanlar aldı. Decanter.com'a konuşan araştırmacı, zor tellafuz edilen isimlerin bir tür kalite ya da seçkinlik algısı yarattığını belirtirken, bu durumun satın alma davranışı üstünde de etkileri olabileceğini ekliyor.
Bazı Marka İsmi anlamları Rodi: Ramazanoğulları Dikimevi Akbank: Sabancı ailesinin geçmişi, Hacı Sabancı’nın memleketi Kayseri’ye uzanıyor. Aile iş dünyasındaki başarıyıysa Adana’da yakaladı. Adana ve Kayseri’nin baş harfleri birleştirilerek 1959′da Akbank kuruldu. ENKA: Enişte ve kayınbirader unvanlarının ilk heceleri birleştirilerek oluşturulmuş. Enişte Şarık Tara, kayınbirader de Sadi Gülçelik.
Marka Logosu Marka logosu, belirli bir ürün, hizmet ya da işletmeyi temsil eden birleştirilmiş görsel bir semboldür. Zaman içinde değişebilirler.
Üç yıldız markanın kara, hava ve sudaki gücünü temsil etmekte Üç yıldız markanın kara, hava ve sudaki gücünü temsil etmekte. Mercedes ambleminin mucidi Daimler’dir. Mercedes logosu, dünyada en çok tanınan logolardan biri.
Bu dört alan, dönen bir pervaneyi simgelemekte. Adının açılımı “Bayerischen Motoren Werke” olan firma, Birinci Dünya Savaşı sırasında uçak motorları üretmekteydi. 1923 yılında üretilmeye başlanan R 32, markanın ilk motosikleti oldu. BMW markasına sahip ilk otomobil olan Dixi ise 1929 yılında üretilmişti. Mavi-beyaz renkli sembol 1917 yılından bu yana korundu ve bugüne kadar logonun sadece küçük ayrıntılarında değişimler oldu o kadar.
Google ismi, “googol” sözcüğünün üzerinde oynanılması suretiyle oluşmuştur. Edward Kasner isimli Amerikalı matematikçinin yeğeni olan Milton Sorotta tarafından bulunan “googol” sözcüğü 1 ve onun ardından 100 sıfırın gelmesiyle oluşan rakamı ifade eden matematiksel bir terim. Google Inc. nin tüm dünya çapındaki mevcut her bilgiyi organize etme amacını temsil etmektedir.
Dünyanın en tanınmış logosu?
Nike’ın çalışanlarından olan Jeff Johnson, bir gece rüyasında eski Yunan tanrısı Nike’ı görür. Patronu Phil Knight, ürettiği ürün için ‘Dimension 6′ adını kullanmayı düşünürken, bu rüya markanın isminin değişmesinde etkili olur. Ünlü spor mağazası Nike adını alırken, logo da 35 dolara bir öğrenciye yaptırılır.
Pemberton’ın muhasebecisi olan Frank Robinson içeceğe Coca Cola adını verdi ve kendi el yazısı ile kağıda döktü. Coca cola adı bugüne kadar hiç değişmeden aynı şekilde yazıldı.
Logonun faydaları Kolay hatırlanabilir Versality: Genellikle sözel olmadıklarından kültürlerarası transfer sağlar. Zor marka isimleri İngiltere’de National Westminister Bank Zamana göre uyumlanabilir.
Renkler IBM mavisi Garanti yeşili Cola kırmızı
Beyaz Saflık, temizlik, masumiyet, sağlık Hastane, kadın giyim Çin’de matem tengi
Kırmızı Mutluluk, azim, canlılık, kararlılık, heyecan, aşk, tutku, iştah açar Yiyecek, içecek
Pembe Feminen, Romantizm, Masumiyet
1959’dan beri
Turuncu Yaratıcılık Eğlence, Gençlik, Coşku
1984
1962 “İşte bunu seviyorum”
Sarı Merak, Pozitif Enerji, Sıcaklık, Güneş ışığı Mutluluk Asalet (Çin’de)
yeşil Doğallık, Tazelik, Yenilenme, Sağlık Doğa dostu ürünler(çevreye duyarlı)
mavi Otorite Güven, Ciddiyet, Güç Başarı dinamizm
mor Gizem, Maneviyat, Asalet İhtişam Lüks
kahverengi Derinlik, Ciddiyet, Yeryüzü
siyah Otorite, Ciddiyet Geleneksel, Cüretkar Matem Mutluluk (japon)
Gri Zeka, Mantık, Hüzün, Denge Nötr, Soğuk
Türkiye’de Marka Karakterler Twigy Terlik Adamları Turkcell'in Cellocan'ı, Dalin'in Civcivler'i, Arçelik'in Çelik'i, Selpak'ın Filler'i, Sütaş'ın İnekler'i, Migros'un Kanguru'su, Panda'nın Panda Ayıcığı, World Card'ın Vadaa'ları ve Vestel'in Vestronlar'ı
sloganlar Kirlenmek güzeldir omo Connecting people nokia İmpossible is nothing adidas Ne varsa sen de var Tefal En güzel çay Doğuş çay
Gelecek de birgün gelecek Only flying is better Önce güven Bosch Just do it Nike Güveninizin eseri Akbank Gelecek de birgün gelecek Anadolu Hayat Only flying is better BMW
Beyaz Eşya’ da Markalaşma...
Jingle, Ses, Müzik Ben buldum Aygaz Bir bilmecem var çocuklar Pınar Beyaz Aygaz Bir bilmecem var çocuklar Eti Alsak alsak bedavaya, Ne alsak bedavaya Bonus
Ambalaj