BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PROJE VE KULÜP ÇALIŞMALARI
Advertisements

Hazırlayan Ebru SIRMACI
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
 Bir bilim dalının çeşitli konularında yazılmış eserlerin tümüne ulaşmak için, mevcut bilgi kaynaklarının gözden geçirilmesi ve ilgili yayınlara ulaşılması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MATHSCINET KULLANIM KILAVUZU
Ulusal Akademik Ağ ve Bilgi Merkezi
Journal Citation Reports - Dergi Atıf Raporları -
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
TÜBİTAK BİLİM PROJELERİ
Bilimsel Metinler Nasıl Okunur ve Anlaşılır?
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
İstanbul Medipol Üniversitesi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GRUP 8 Bilimsel Araştırma Yöntemleri 2.Bölüm KONU:Problemi Tanımlama
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bilgi Kaynağı Olarak Veritabanları
Tanecikler Ararsı Etkileşmeler Seher DEMİRAY 2013 Materyal Metot Yapılandırmacı tabanlı etkileşimli doğrudan öğretim(YÖTEDÖ) metodu, geleneksel öğretime.
BİT’İNİ KULLANARAK BİLGİYE ULAŞMA VE BİÇİMLENDİRME
BİLGİ OKURYAZARLIĞI EĞİTİM PROGRAMI TASARIMI ÇALIŞTAYI
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
Internet’te uzaktan eğitim dersi tasarımı nesnelci ve oluşturmacı (objectivist and constructivist) öğrenim paradigmalarının karması bir gelişim modeli.
Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Örnek Olay Yöntemi (Örnek Olay İncelemesi)
ASİTLERİN ÖZELLİKLERİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BBY606: Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Probleme Dayalı Öğrenme
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Araştırmanın Konusu Melikşah Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Yaşlı Bireylere Karşı Tutumları ve Onlar ile Birlikte Yaşama Düşünceleri.
Bilimsel düşünme becerileri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Problem ? / Araştırma Problemi Fikir? – Günlük yaşantıdaki gözlemler ve uygulama – Geçmiş araştırma sonuçları – Çeşitli kuram ve teorileri inceleme KONU>
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
LİTERATÜR İNCELEME Öğr. Gör. Funda Veren. LİTERATÜR İNCELEME ilgilendiğimiz konuya ilişkin bilgilere ulaşmamız içindir Benzer çalışmalara ulaşabiliriz.
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 2
ÇOCUK EĞİTİMİNDE TEKNOLOJİNİN KULLANIMI
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Bilgiye Erişim
7th International Congress of Research in Education
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Araştırma Sürecinin Aşamaları
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
PROBLEM ÇÖZME.
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
Bibliyometrik Analiz Örneği: Bilgi Dünyası Dergisi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Literatür Taraması.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Kaynak Gösterme Teknikleri
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Problemi Tanımlama
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ YÜKSEK LİSANS EPÖ BİRCE DEMİRKAN 20083330

Literatür Taraması Değişkenler Değişkenlerin Sınıflandırılması

Literatür Taraması İlgilendiğimiz konuya ilişkin bilgiler bulmanızı Araştırmanıza kuramsal bir temel kazandırmamızı Sizinkine benzer çalışmaların sonuçlarını görmenizi sağlar.

KUM SAATİ MODELİ

Literatür Taraması İkincil Kaynaklar Genel Kaynaklar Birincil Kaynaklar

Genel Kaynaklar Örnek : İndeksler ve dizinler

İndeksler Makale ve diğer materyallerin adı, yazarı , yayınlandığı yer vb… bilgileri içermektedir. Eğitim alanlarındaki indekslere örnek olarak Current Index Journals in Education

Dizinler Bunların yanında yayınların özetlerine yer vermektedir. Dizinlere örnek: Psychologcal Abstracts

Birincil Kaynaklar Örnek : Kitaplar ve makalelerin yayınlandığı dergiler Dergiler aylık, üç aylık olarak yayınlanabilir.

Kütüphaneleri veya interneti kullanarak EBSCO Host gibi elektronik veri tabanlarını ulaşabiliriz.

İndeks Adı Kapsamı İndeksler,dizinler ve elektronik veri tabanları Australian Education Index 130 binden fazla yayınları kapsar. British Education Index 300 dergiyi kapsar. Education Index 300 dergiyi kapsar. EBSCO HOST Birçok farklı veri tabanını içermektedir. Directory of Open Access Journals(DOAJ) 670’den dergiyi kapsar.(ücretsiz) ERIC 1960’lardan günümüze tez,makale,konferans bildirileri ve araştırma raporlarını içerir.

İndeks Adı Kapsamı İndeksler,dizinler ve elektronik veri tabanları Elsevier-Science Direct 1200 adet dergideki çalışmaların tam metnine ulaşılabilir. ProQuest Digital Dissertations Birçok bilim dalındaki doktora ve yüksek lisans tezlerini kapsar. PsyclINFO Psikoloji, psikiyatri, sosyal bilimler ve eğitim bilimleri ile ilgili dergileri kapsar. Science Citation Index(SCI) Fen Bilimleri alanındaki indekstir. Social Science Citation Index(SSCI) Sosyal Bilimler alanındaki indekstir.

İkincil Kaynaklar Örnek : Başka araştırmacıların, araştırma sonuçlarını veren yayınlar

Bir Soru? Eğer araştırma konunuz hakkında çok fazla bilgiye sahip değilseniz ilk başvuracağınız kaynaklar hangisi olmalıdır?

Cevap: Kaynak kitaplar Ansiklopediler Sözlükler El kitapları (handbook) Dergiler

EL KİTAPLARI Yazıldığı alana ilişkin konu ve alt konular hakkında bilgiler ve araştırma sonuçlarına geniş yer vermektedir.

El Kitaplarına Örnek Blackwell Handbook of Early Childhood Development Handbook of Adult Education Hanbook of Classroom Management Handbook of Distance Education Handbook of Gifted Education Handbook of Research on Curriculum Handbook of Research on Mathematics , Music, Science , Social StudiesTeaching and Learning Handbook of Research on Teacher Education Handbook of Reading Research

Eğitim Alanındaki Yabancı Dergilere Örnek British Journal of Educational Psychology British Journal of Educational Technology Computers & Education Educational Technology & Society Educational Technology Research and Development Journal of Computer Assisted Learning Journal of Educational Psychology Journal of Special Education Journal of Teacher Education Learning and Instruction

Eğitim Alanındaki Yabancı Dergilere Örnek Research in Science Education Journal of Higher Education Research in Higher Education Review of Research Education Teaching and Teacher Education

Eğitim Alanında Türkiye’de Yayınlanan Dergilere Örnek DERGİ ADI İNTERNET ADRESLERİ Eğitim Araştırmaları Dergisi http://www.aniyayincilik.com.tr Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi http://www.ebuline.com.tr Eğitim ve Bilim http://www.ted.org.tr Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi http://www.education. ankara.edu.tr/ebfdergi/ Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi http://www.gefad.gazi.edu.tr

Eğitim Alanında Türkiye’de Yayınlanan Dergilere Örnek DERGİ ADI İNTERNET ADRESLERİ Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr İlköğretim Online http://www.ilkogretim-online.org.tr/ Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi http://www.efdergi.yyu.edu.tr Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri http://www.edam.com.tr/kuyeb.asp Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi http://www.pegema.com.tr/ Milli Eğitim Dergisi http://yayim.meb.gov.tr/e-dergiler.htm

Eğitim Alanında Türkiye’de Yayınlanan Dergilere Örnek DERGİ ADI İNTERNET ADRESLERİ Türk Eğitim Bilimleri Dergisi http://www.tebd.gazi.edu.tr Türk Psikoloji Dergisi http://www.psikolog.org.tr Turkish Online Journal of Educational Technology(TOJET) http://tojet.net Turkish Online Journal of Distance Education(TOJDE) http://tojde.anadolu.edu.tr/

Bu dergilere üniversite kütüphanelerinden veya TÜBİTAK’ ın bilgi ağı ULAKBİM’in sitesinden ( http://www.ulakbim.gov.tr/ ) ulaşabilirsiniz. Bu siteden yararlanarak makale arayabilir, makale özetlerine ve makalelerin yayınlandığı dergilere nerden ulaşabileceğinizi öğrenebilirsiniz. Konunuz ile ilgili Yüksek lisans ve doktora tezlerini ise YÖK’ ün tez arama sayfası ( www.yok.gov.tr/tez/tez_tarama.htm) adresinden ulaşabilirsiniz.

Dergilere örnek: Eğitim Araştırmaları

Araştırmaları Okurken Dikkat Etmemiz Gereken Noktalar Kim? Araştırmayı kim yapmış? 1N Ne zaman? Araştırma ne zaman yapılmış? 2N Niçin? Araştırma niçin yapılmış? 3N Nasıl? Araştırma nasıl yapılmış? 4N Ne? Araştırma sonucunda ne bulunmuş?

Literatür Taraması Yaparken; Öncelikle yeni çalışmalardan eskilere doğru gidin. Kaynaklar bölümünde yararlanılan eski ve değerli bir çalışmayı bulacaksınız. Öncelikle ÖZET kısmını okuyun. İkincil kaynaklar yerine birincil kaynaklara ulaşmaya çalışın. Kitapların İÇİNDEKİLER ve DİZİN bölümlerine bakarak ANAHTAR kelimenin kitapta olup olmadığını bulun.

Literatür Taraması Yaparken; Araştırmanın Problemi, Hipotezi, yöntemi, bulgu ve sonuçlarına dair notlar alın. Notlara araştırmanın künyesini yazın. Sizin için gerekli olduğuna emin olduktan sonra fotokopisini çekin

Google arama motorunu kullanarak arama yapmak

Arama Yaparken Kullanılacak Stratejiler Birden fazla kelime yazılacaksa bunlar ( “ ”) arasında yazılmalıdır. Örnek: “Akif Öğrenme Kuramı” Tırnak işaretleri sayesinde bulunana sonuç sayısı daha aza indirgenir. AND ve OR kelimelerini kullanarak arama motorlarında arama yapabilirsiniz. AND aradığınız her iki kelimenin de o sayfada olma koşulu olduğunu OR kelimesi ise bu kelimelerin sadece birinin o sayfada olma koşulunun olduğu anlamına gitmektedir.

Google arama motorunda gelişmiş arama seçenekleri

Google Akademik’te Arama

Literatür taraması yapılarak araştırmalar özetlendikten sonra LİTERATÜRE İLİŞKİN RAPOR yazılır. Araştırma raporunda araştırma problemini belirtmeden önce bu probleme temel olan alandaki diğer araştırma sonuçlarını ve alanla ilgili temel kavramları vermeniz gerekmektedir.

RAPORU HAZIRLARKEN SORMAMIZ GEREKEN SORULAR? Yazar problemi açık ve anlaşılır bir biçimde belirtmiş mi? Bu problem başka bir yöntemle daha etkili ve verimli biçimde ifade edilebilir ya da çözülebilir mi? Yazar literatür taraması sonunda hangi kaynakları referans almış? Yazar literatürde aynı ve farklı görüşte olduğu kişilerin görüş ve araştırmalarına yer vermiş mi?

RAPORU HAZIRLARKEN SORMAMIZ GEREKEN SORULAR? Araştırmanın yöntemi uygun mu? Seçilen çalışma grubu ve desen uygun mu? Veri toplama araçları yeterli ve güvenilir mi? Veriler doğru biçimde uygun istatistiksel teknikler kullanılarak ve araştırma sorularına uygun olarak analiz edilmiş mi? Sonuçlar ve öneriler, elde edilen bulgulara uygun olarak ifade edilmiş mi? Bu kitap veya araştırma sizin probleminizin anlaşılması ve kabul edilmesi için yararlı mı? Hangi açıdan yararlıdır. Bunun sınırlılıkları ve güçlü yönleri nelerdir?

Problem Durumunun Bölümleri Literatür Raporları veya Araştırmanın GİRİŞ Araştırma konusu ile ilgili genel bilgiler , araştırmanın niye yapılacağı, problem neden önemli olduğu GELİŞME Diğer araştırmacıların buldukları , problemin değişkenlerine göre çalışmalar gruplandırılıp tartışılarak sunulur. ÖZET Literatürde neler bilindiği, şu anda nelere eğilim olduğu ve eksiklerin neler olduğu , bu araştırma ile hangi eksik yönlerin giderileceği PROBLEM DURUMU Problemin temelleri, nedenleri , ilişkili araştırma sonuçları ve önemi ve soru cümlesi Problem Durumunun Bölümleri Literatür Raporları veya Araştırmanın

DEĞİŞKENLER * Bir durumdan diğerine farklılık gösteren bir özelliktir. Araştırmalarda değişkeni belirlemek oldukça önemlidir. Okuma hızı bir değişkendir.

Araştırma soruları bir durumu betimlemek için Olay ve olgular arasındaki ilişkileri ortaya çıkarmak için Araştırma sorusu bir ilişkinin cevabını arıyorsa değişken kavramını bilmemiz gerekmektedir.

Eğitim programına ilişkin katılımcıların düşünceleri nelerdir? Eğitim programına ilişkin olumlu ve olumsuz düşünceleri olan katılımcıların başarıları arasından fark var mıdır?

Öğrenme stillerinin öğrencinin matematik dersindeki başarısına etkisi nedir? ÖRNEKLER ÖĞRENME STİLLERİ MATEMATİK DERSİ BAŞARI ?

2. Fen Bilgisi dersinde Aktif öğrenme kullanmanın öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi var mıdır? FEN BİLGİSİ DERSİ AKTİF ÖĞRENME BAŞARI TUTUM

DEĞİŞKENLER YAPI/ÖZELLİK DEĞER NEDEN SONUÇ SÜREKLİ SÜREKSİZ NİCEL NİTEL BAĞIMLI BAĞIMSIZ

BAĞIMSIZ NEDEN SONUÇ BAĞIMLI Değiştirilebilen Dışsal Seçilmiş Düzenleyici

YAPI / ÖZELLİK NİCEL Test puanı Ücret Üretilen ekmek sayısı Çocuk sayısı uzunluk Ağırlık ölçüleri Sayı belirtir. NİTEL Cinsiyet Medeni durum Doğum yeri Öğretim yöntemleri Öğrenim görülen bölümler Bireyleri diğerlerinden ayıran özelliklerdir. Kategoriler vardır. YAPI / ÖZELLİK

DEĞER * Bir değişken hem nicel hem de sürekli olabilir. SÜREKLİ Ailenin boyu Öss puanları 2 ölçüm arasında sonsuz sayıda değer alır. SÜREKSİZ Çocuk sayısı Sınırlı sayıda değer alır. DEĞER * Bir değişken hem nicel hem de sürekli olabilir.

DEĞİŞKEN TÜRLERİ Değişken Türü Örnek Nedeni Nitel ? Nicel Sürekli Süreksiz

NEDEN - SONUÇ BAĞIMLI ( Y ) Üzerinde bağımsız değişkenin etkisi incelenen değişkendir. Gruplar arası değişkenliğini incelediği değişken, çözmeye odaklandığı problemdir.Olası SONUÇ BAĞIMSIZ ( X ) Araştırmacının bağımlı değişken üzerinde etkisini test etmek istediği değişken Etkisi bulunmak istenen?Olası NEDEN NEDEN - SONUÇ

Bilgisayar destekli öğretim ve geleneksel öğretim yapılan iki ayrı grubun başarısı ölçüldü. Araştırma sorusu ne olacaktır? Bağımlı ve bağımsız değişkenler nelerdir? SONUÇ: BAĞIMLI ETKİSİ BULUNMAK İSTENEN: BAĞIMSIZ

Öğrencilerin başarıları uygulanan öğretim yöntemine ve cinsiyetlerine göre farklılık göstermekte midir? BAĞIMLI ? BAĞIMSIZ ? Değiştirilebilir? Seçilmiş?

Öğrencilerin başarıları ve derse karşı tutumları , uygulanan öğretim yöntemine , cinsiyetlerine, gelmiş oldukları coğrafi bölgelere, ortaöğretim başarı puanlarına göre farklılık göstermekte midir? Bağımlı ? Bağımsız? Değiştirilebilen? Seçilmiş ? Nitel Nicel

Beyin temelli öğrenme yönteminin kullanıldığı deney grubu ile geleneksel yönteminin kullanıldığı kontrol grubunun son test puanları arasında cinsiyete göre anlamlı bir fark var mıdır? Bağımlı ? Bağımsız? Değiştirilebilen? Seçilmiş ? Nitel Nicel

DÜZENLEYİCİ DEĞİŞKEN Bağımlı ve bağımsız değişken arasındaki ilişkiyi düzenleyen veya etkileyen değişkendir. ÖRNEK Öğrencilerin öğretmene karşı tutumları başarılarını etkiliyor mu?

Sınav kaygıları sınav performansını etkiliyor mu? Bağımlı? Bağımsız?

Sınav kaygıları sınav performansını etkiliyor mu? Bağımlı? performans Bağımsız? Kaygı Çoktan seçmeli sınava alışık olma, sınav deneyimi…..

Bağımlı değişkenlere ilişkili olarak araştırmamızda test etmediğimiz bağımsız değişkenlere DIŞSAL(KONTROL) DEĞİŞKEN denir. Bu değişkenler : Örneklemde dikkate alınarak veya Veriler toplandıktan sonra kovaryans analizi gibi istatistikler kullanarak kontrol edilir.

Problem tanımının sağlıklı yapılabilmesi için araştırma sorusunda değişkenlerin net bir şekilde belirlenmesi çok önemlidir.

BAĞIMSIZ DEĞİŞKEN SINIFI TANIMI ÖRNEK Değiştirilebilen Seçilmiş Düzenleyici Dışsal

NİTEL SÜREKSİZ BAĞIMSIZ SEÇİLMİŞ DÜZENLEYİCİ ?

Hızlı okuma becerisi kitap okuma sayısından bağımsız mıdır? ARAŞTIRMA PROBLEMLERİ BAĞIMLI DEĞİŞKEN BAĞIMSIZ DEĞİŞKEN Öğrencilerin bilgisayar oyunları oynama süreleri arttıkça şiddet hareketlerinde bulunma düzeyleri de artmakta mıdır? Öğrencilerin internet destekli öğretim ortamındaki başarı ve motivasyon düzeyleri internet önbilgi düzeyleri ve internete karşı tutumlarına göre farklılaşmakta mıdır? Hızlı okuma becerisi kitap okuma sayısından bağımsız mıdır?

ARAŞTIRMA PROBLEMLERİ BAĞIMLI DEĞİŞKEN BAĞIMSIZ DEĞİŞKEN Öğrencilerin asit baz konusuna ilişkin kavram yanılgılarının giderilmesinde web temelli öğretim ortamının etkisi var mıdır? Çocukların evde tv seyretme alışkanlığı okuldaki başarılarını etkiliyor mu? Proje temelli öğrenmenin öğrencilerin fen bilgisi dersindeki başarılarına, tutumlarına ve eleştirel düşünme becerilerine etkisi var mıdır?

ARAŞTIRMA PROBLEMLERİ BAĞIMLI DEĞİŞKEN BAĞIMSIZ DEĞİŞKEN Bilgisayar destekli probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin çoklu zeka alanlarının gelişimine etkisi var mıdır? Öğrencilerin araştırmaya yönelik tutumları arasında öğrenim görülen alana göre fark var mıdır?

ARAŞTIRMA PROBLEMLERİ BAĞIMLI DEĞİŞKEN BAĞIMSIZ DEĞİŞKEN Beyin temelli öğrenme kuramına dayalı biyoloji eğitiminin akademik başarı ve tutum üzerine etkisi var mıdır? Fen dersinde aktif öğrenme yaklaşımı kullanmanın akademik başarı, kalıcılık ve tutum üzerine etkisi var mıdır? Yabancı dil öğretiminde araç gereç kullanımının akademik, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi var mıdır? Matematik dersinde akıllı tahta kullanımının akademik başarı ve tutum üzerine etkisi var mıdır?

KAYNAKÇA Büyüköztürk, Çakmak, Akgün , Karadeniz , Demirel. (2008) KAYNAKÇA Büyüköztürk, Çakmak, Akgün , Karadeniz , Demirel.(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri . Ankara: Pegem Akademi

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLE R