Ergenlikte Psikososyal Sorunlar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
Advertisements

FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARINDA ASTIM RİSK FAKTÖRLERİ Dr.Mehmet Seyhan A Acta Pædiatrica , 1606–1610.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
ERGENLIK, STRES VE AILE Büşra ATICI Rehber Öğretmen.
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
PSK.SİNEM ERUSTA.  Alışkanlık veya bağımlılık,keyif verici maddeyi kullanmaya alışmak,olmadığı zaman onu arzu etmek,onun yokluğundan sıkılıp gerginlik.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
FRAJEL-X
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
ERGENLİK DÖNEMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Çocukluk Çağı Kanserleri Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Teröre maruziyet sonrası krize müdahale
It’s My Life It’s My Choice
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
2 NİSAN DÜNYA OTİZM FARKINDALIK GÜNÜ
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Dışa Atım Bozuklukları
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
AKRAN BASKISI ve ÇATIŞMA ÇÖZME
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ İlk Yetişkinlik Orta Yetişkinlik Yaş
Bütünleştirme uygulamaları
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
MADDE BAĞIMLILIĞI VE AİLE
ENKOPREZİS Gelişimsel olarak sfinkter kontrolünün kazanıldığı yaşa gelinmesine karşın dışkının istemli ya da istem dışı olarak, yineleyen bir biçimde uygunsuz.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
2. Sağlık hizmetleri.
Evlilik ve Aile Danışması
İş Sağlığı ve Güvenliği Çevre Güvenliği ve Kalite Müşteri Memnuniyeti
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
Nazlı ÖZTÜRK.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Okul Öncesi Eğitim.
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
Gelişim ve Temel Kavramlar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
UŞAK EĞİTİM FAKÜLTESİ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLİĞİ
Sunum transkripti:

Ergenlikte Psikososyal Sorunlar

Ergenlikteki sorunlarla ilgili temel ilkeler Gençlerin büyük bir çoğunluğu ergenlik yıllarını sorunsuz geçirirlerken, bir kısmı hem kendi yaşamlarını hem de çevrelerindeki insanların yaşamlarını olumsuz yönde etkileyecek ciddi psikolojik ve davranış sorunlarıyla karşılaşırlar. Ergenlikteki görülen sorunlara yönelik uygulanabilecek ilkeler: Zaman zaman ortaya çıkan denemelere, kalıcı-tehlikeli ya da kalıcı-sorun davranışlar birbirinden ayırt edilmelidir. Kökeni ergenlikte olan ve ergenlikte başlayan sorunlar, kökeni gelişimin daha önceki dönemlerine dayanan sorunlar birbirinden ayırt edilmelidir. Ergenlik döneminde yaşanan sorunların hepsi olmasa bile büyük bölümü doğası gereği geçicidir. Ergenlikte görülen sorun davranışlar, hiçbir zaman ergenlikte gerçekleşen normatif değişikliklerin doğrudan bir sonucu değildir.

Psikososyal Sorunlar: Psikososyal sorunların doğası ve birlikte değişimi Bu dönemde görülen 3 temel sorun: Madde kötüye kullanımı: İçe-yönelim sorunları: kişinin sorunları kendisine, içe yönelmiştir. Kaygı depresyon ya da fobi gibi duygusal ve bilişsel streslerle kendisini gösterir. Dışa yönelim sorunları: kişinin sorunları dışa yönelmiştir ve davranış sorunları olarak kendisini gösterir. Bu temel sorunlar arasında yüksek düzeyde birlikte-değişim ya da ek tanı görülmektedir. Birlikte değişim: iki ya da daha fazla sorunun birlikte artması , azalması yada bir sorunun artarken diğerinin azalması Ektanı: iki yada daha azla hastalığın aynı anda bir kişide görülmesi durumu Sorun davranış sendromu: İçe yönelim ve dışa yönelim sorunlarının her ikisi için de görülen belli sorunların genellikle birbiriyle yüksek kolerasyon göstermesine sorun davranış sendromu denir.( ÖR: Suç işleyen ergenelerin evden kaçma, cinsel ilişkiye girme ve saldırgan davranışlara girme olasılıkları akranlarından daha yüksektir.) Olumsuz duygulanım düzeyi yüksek olan ergenler, depresyona girmekte, kendilerini kaygılı hissetmekte ve diğer stres belirtilerini gösterme olasılıkları daha yüksek olmaktadır.

Ergenlikte madde kullanımı ve madde kötüye kullanımı Araştırmalar , alkol ve marihuanayı denemeyle (zararı olmadığı gösterilmiştir) bunları düzenli olarak kullanma/ yoğun kullanma arasında (zararlı olduğu gösterilmiştir) bir ayrımın yapılması gerektiğini göstermiştir. Alkol ve diğer maddeleri kötüye kullanana ergenler çatışmalı ev ortamlarından gelmekte, arkadaşları madde kullanmakta ve hem okulda hem de kişiler arası ilişkilerde sorun yaşamaktadırlar. Madde kötüye kullanım sorununa yönelik en etkili müdahale programları hem ergeni hem de ailesini, öğretmenini, akranlarını da kapsayacak geniş gruplara sosyal beceri eğitimi hedefleyen programlarıdır.

Antisosyal davranış, şiddet ve diğer dışa yönelim sorunları Araştırmalara göre yaşam boyu suç işleyenler ile ergenlikte suç işleyenler arasındaki fark: İlk grup ergenler, Stresli ailelerden gelmekte Çocukluklarında saldırgan davranışlarda bulunmuş Standardize zeka ve başarı testlerinden düşük puan almışlardır. Bu ergenlere hiperaktif tanısı konmuştur. İkinci grup ergenlerin: Antisosyal davranışları ergenlikte başlamakta ve genellikle ergenlikte sonlanmaktadır. Yaşam boyu suç işleyenlere yönelik müdahale programları, erken müdahale ve anababa eğitimine yönelmiştir.

Ergenlikte depresyon intihar ve diğer içe yönelim sorunları Ergenlikte en önemli içe yönelim bozukluğu depresyondur. (ergen intiharlarına sebep olur) Ergenlikte Depresyonun Nedeni: Stres (çevresel etkenler) Bireysel Yatkınlık (yatkınlığı olmayan kişiler herhangi bir psikolojik sorun geliştirmeden strese göğüs gerebilirler) Ergenlikte Depresyon tedavisi: Bu dönemdeki depresyon biyolojik, psikolojik ve aile terapisi yaklaşımlarının kombinasyonuyla tedavi edilmektedir. Depresyondaki cinsiyet farklılıklarının nedeni: Kız ve erkeklerin yaşadıkları olayların farklı olması Yatkınlık Stresle başa çıkma yollarındaki farklılıklar sebep olur. Çocuklukta depresyonun görülme olasılığı erkeklerde daha yüksek iken, erinlikten yetişkinliğe kadar kızlarda daha yüksek oranda görülmeye devam eder.

Ergenlikte stres ve stresle başa çıkma Ergenlikte kronik yahut yoğun stres psikolojik ya da fiziksel zorluklarla sonuçlanabilir. Fakat bu durumun farklı ergenlerde benzer sonuçları doğurmadığı görülmüştür. Bir stresin etkisi; Başka stresler de etki ettiğinde Ergen iç ya da dış kaynaklara sahip olmadığında Stresle başetme becerileri gelişmemiş olduğunda artar. Sorunun temel kaynağını değiştirmeye yönelik başetme becerilerinin , dikkati dağıtma ya da kaçınma becerilerinden daha etkili olduğu görülmüştür.