PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Advertisements

Gösterip Yaptırma Yöntemi
 Sık sık ara vermeye gereksinim duyabilirsiniz.  Öğrenirken ellerinizi kullanabileceğiniz her fırsat size yardımcı olacaktır.  Ders çalışırken hareket.
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
Duran Uygur
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Öğretim Etkinlikleri Modeli
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
ÖĞRETİM ANALİZİ Amaçların Sınıflandırılması Bilişsel Öğrenmeler
ÖRNEK OLAY.
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
ROL OYNAMA.
TARTIŞMA YÖNTEMİ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Problem Çözme Süreci.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Sinan KESKİN Murat ERGEN 1 Gazi ÜNİVERSİTESİ 2008.
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Bilgisayar Destekli Öğretim
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
MERHABA.
DERS - ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ KONU - GÖSTERİP YAPTIRMA YÖNTEMİ ÖĞRETMEN – ASLIHAN TÜFEKÇİ ONUR YILDIZ BİLGİSAYAR ÖĞRETMENLİĞİ.
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
Öğretim Durumlarını Planlama
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
MUSTAFA ABAK ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENİ
Neden Proje Yönetimi - PROBLEMLERİN KARMAŞIKLIĞI - TEK BİR KİŞİNİN ÇÖZÜME ULAŞMA GÜÇLÜĞÜ - DİSİPLİNLER ARASI İLİŞKİLERİN SAĞLANMASI - MADDE VE İNSAN KAYNAKLARININ.
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
PROJE YÖNTEMİ Proje nedir?
EĞİTİM / ÖĞRETİM DURUMLARI (ÖĞRETME)
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
BASAMAKLI ÖĞRETİM MODELİ
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
Probleme Dayalı Öğrenme
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERS KİTAPLARI
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Öğretim Yöntemleri Prof. Dr. Recai Doğan.
GRUP TARTIŞMASI YÖNTEMİ
21. YY BECERİLERİ.
Sunum transkripti:

PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel problem çözme yöntemindeki beş aşamaya dayanmaktadır. Problemi tanıma Geçici hipotezleri formüle etme Veri toplama, organize etme (düzenleme), değerlendirme ve açıklama Sonuca ulaşma Sonuçları test etme Problem çözme yönteminde; zihnin analiz etme, genelleme ve sentez etme gibi en yüksek bilişsel fonksiyonları kullanılmaktadır.

FAYDALARI: Öğrenci aktif olarak katılır. Algılama ve akılda tutma daha uzun süreli olur. Öğrencilere ilerde karşılaşacağı sorunlara uygulayacağı çözümlerin modellerini sağlar. Hem bilişsel hem duyuşsal alanda öğrenmeyi kapsar. Öğrencilerin sorumluluklarını geliştirir. İlgiyle öğrenme ve güdülenme sağlar Öğrenciler ders kitabının dışındaki kaynak ve materyallerden yararlanır. Öğrenciler sonuca ulaşmak için nasıl bağımsız düşünmeleri gerektiğini öğrenirler.

SINIRLIIKLARI: Öğrenciler problemin çözümü için gerekli materyal ve kaynakları kolaylıkla sağlayamayabilir. Fazla zaman gerektirebilir. «Problem» üzerinde çalışmaktan dolayı öğrenci olumsuz tavır geliştirebilir. Harcanan emek, enerji ve zamana değmeyebilir. Öğrenmenin değerlendirilmesi güçtür. Öğretmen sınıf idaresi konusunda iyi yetişmiş olmalıdır. Problem oluşturma bazen yöneticilerle, velilerle ya da diğer ilgililerle anlaşmazlığa neden olabilir.

EN İYİ KULLANIM İÇİN REHBER İLKELER 1. Problem Çözümünde İzlenen Aşamalar Heyecanlanma: bütün öğrenme tecrübeleri aynı şekilde başlar. Bunun için ilk yapılacak iş problemi çok dikkatli okumak ya da dinlemektir. Algılama: bilgiler duyu organları tarafından algılanır. Bunun için problemi bir kez daha yüksek sesle okumak, şeklini çizmek gibi yollara başvurmak gerekir. Hafıza: benzer bir probleme ilişkin geçmiş tecrübeler hafızada canlanır. Kişi o zaman kullandığı yöntemleri hatırlar. Düşünme: özellikle buluşçu düşünme, problemin pek çok noktalarının göz önünde tutulmasına neden olur. Dikkat ve bu dikkatin bir yerde toplanması: böylece enerji başka konulara dağılmadan problem üzerinde yoğunlaşır.

İlgi güdülenme bilinmeyene karşı tutum: problem çözümü üzerinde direnmeye yardım eder. Buluşcu düşünme ve problem çözme teknikleri: doğru çözüme gitmeye neden olur. Karar vermeye sevk eder. Veriler, fikirler ve kararlar doğru cevabı bulmaya neden olur. 2. Öğrencileri benzer birkaç problemle karşı karşıya bırakma 3. Problemleri öğrencilerin olgunluk ve beceri seviyelerine uygu bir biçimde sunma 4. Problemin önemini öğrencilere gösterme 5. Problemi tanımlama ve sınırlamada öğrencilere yardım etme 6. Öğrencinin kullanacağı uygun araç ve gereci sağlama 7. Gerektiğinde rehberlik yapma ve yönlendirme 8. Öğrencilerin değerlendirme yapabilmeleri için ölçüt geliştirmelerine yardım etme

Değişik gelişim seviyesindeki öğrenciler için problem çözme örnekleri: 1. Örnek: Aşağıdaki şekilde kaç kare vardır?

2. Örnek (Problem çözme yönteminin sadece Tabii bilimlerde değil, sosyal bilimlerde de kullanıldığı malumdur) Mesela coğrafya öğretmeni dersine başlarken sınıfın penceresinden üzeri karla kaplı dağları göstererek, «Çocuklar bakın dağlarda hala kar var, çevremizdeki karlar eridi, dağlardaki kar hala duruyor. Sizce bunun sebebi ne olabilir?» diye sorar. Sizce öğretmen derste hangi konuyu anlatacaktır?

GÖSTERİ (DEMONSTRASYON) YÖNTEMİ Gösteri öğretmenin öğrencilerin önünde; Bir şeyin nasıl yapılacağını göstermek ya da Bir prensibi açıklamak için yaptığı işlemlerdir. Gösteride hem görsel hem işitsel iletişim kullanılır. Gösterinin en önemli faydası; Herhangi bir şeyin en uygun biçimde ya da Ustaca nasıl başarılacağını göstermedir. Bu nedenle gösteri en uygun bir biçimde hazırlanmalı ve uygulanmalıdır. Gösteri yöntemi özellikle, fen, spor, müzik, ve sanat alanlarında kullanılmaktadır.

FAYDALARI: Gösteri öğrencilere olayın gerçek oluşumunu hem görerek hem işiterek öğrenme imkanı sağlar. Gösteri kelimelerin yetersiz olduğu fikirler, prensipler, hareketler ve kavramların açıklanması için kullanılr. İyi bir gösteri öğrencinin dikkatini çeker. Öğrenciler de gösterileri yönetebilirler. Böylece beceri ile tutumların ilişkisi gelişir. Yanlış yapa yapa öğrenme için harcanacak zamanı azaltır. İyi bir gösteri işlemin standartlarını ortaya koyar. El sanatları, resim, müzik ya da beden eğitimi gibi alanlarda güdülendirir. Gösteri özellikle beceriler sahasında yararlıdır. Gösteri toplumdaki insan kaynaklarını kullanmak için en mükemmel yöntemdir.

SINIRLILIKLARI: Öğretmenin çok fazla planlama ve hazırlık yapmasını gerektirir. Eğer bir gösterinin görsel kısmı işitsel kısmı ile tutarlı değilse öğrenciler karıştırabilir. Gösteri yöntemi kalabalık sınıflarda ya da çok küçük objelerle tam olarak uygulanamaz. Gösteri, anlama olmaksızın taklit etmeye dayanabilir. Karmaşık gösteride öğrenciler başarısızlık yada eksiklik duygusuna kapılabilir. Bilişsel ya da yüksek seviyeli duyuşsal öğrenmede kullanımı güçtür. Pek çok gösteri zaman sarf ettirir.

EN İYİ KULLANIM İÇİN REHBER İLKELER Gösteri için ihtiyaç duyulan materyali planlama ve geliştirme için gerekli zamanı harcama. Zaman limitini gözlemek amacı ile gösterinin tümünün provasını ya da tecrübesini yapma. Gösteri başlayacağı zaman kullanılacak tüm materyalin elin altında bulunduğundan emin olma. Dönüt sağlamak için gösteri sırasında sorulardan yararlanma. Bir işi yapmanın «doğru yolunu» göstermek kadar «yanlış yolunu» da göstermeye ve tartışmaya yardım etme. Gösterinin sonunda, basamakların bir özetini verme ya da oluşumuna ilişkin bir özet verme Mümkünse bir ya da iki öğrenciye gösteriyi aynen yaptırma.