Karmatîler: Mu’tazıd döneminde en tehlikeli isyan Karmatilerden geldi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
ÜNİTE : 8 HEPİMİZİN DÜNYASI. ÇOCUKLARIN ORTAK YÖNLERİ VE İLGİ ALANLARI Çocuklar; Sevmeye,Sevmeye, Korunmaya,Korunmaya, Bakılıp büyütülmeye muhtaçtır.Bakılıp.
KUTÜL AMARE ZAFERİ KUTLAMA PROGRAMI [100. Yıl] ERTUĞRUL GAZİ İMKB MESLEKİ VE TEKNİK VE ANADOLU LİSESİ.
MISIR UYGARLIĞI Mısır’da MÖ 3000 yıllarında Nil havzasında ortaya çıkmış bir uygarlıktır.
ESMA ŞAHİN &BENSU TAŞÇI 7.SINIF OLTU İMAM HATİP ORTAOKULU.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
İstanbul’un Fethi’nin Nedenleri Osmanlı Devleti’nin toprak bütünlüğünü bozuyordu. Osmanlı ordusunun İstanbul Boğazı üzerinden Rumeli’ye geçişlerini engelliyorlardı.
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
Sosyal Yardımlaşma Türk-İslam devletlerinde vakıflar aracılığı ile birçok sosyal yardımlaşma kurumu yapılmıştı. Yolcuların özellikle tüccar kafilelerinin.
KONU: ATATÜRK ÖNDERLİĞİNDE ÖLÇÜLERDE YAPILAN YENİLİKLER
Tarihin En Büyük 10 Devleti
TÜRK TARİHİ Anadolu'ya İlk Türk Akınları Malazgirt Savaşı
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
PEYGAMBERİMİZ HZ.MUHAMMED (sav)’İN HAYATI BİLGİ YARIŞMASI
TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ’NİN KURULUŞ DÖNEMİ. Süleyman Şah Dönemi ( ): Türkiye Selçuklu Devleti’nin kurucusu Süleyman Şah’tır. Süleyman Şah,
Bayramlarımız Hikmet SIRMA.
M Ü ŞRİKLERİN BOYKOT İLÂNI. Mekke m ü şrikleri, İslâm n û runun s ö nmesi i ç in, ellerinden gelen her şeyi yaptılar. Alay, hakaret ve işkencenin her.
 Takvim organizasyonu zamanı dilimlere bölerek gün hafta ay ve yıl gibi isimlendirerek yapılır. Takvimde süreler güneş ve ay döngüsü gibi bazı astronomik.
TARİHİ RİSK! TARİH BİLİMİ. Osmanlı Devletinde tarihi olayları kaydetmekle görevlendirilen kimselere verilen ad? Vakanüvis.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
 Düzenli ordunun kurulması sırasında Çerkez Ethem’in TBMM’ye karşı isyan etmesini fırsat bile Yunanlılar, İngilizlerin de desteğini alarak Bursa’dan.
ASYA HUN DEVLETİ. Asya Hun Devleti Tarih bilgilerimize göre Orta Asya'da kurulan ilk Türk devleti Büyük Hun Devleti'dir. Hunlar'ın bilinen ilk hükümdarı.
ASYA HUN DEVLETİ. Asya Hun Devleti Tarih bilgilerimize göre Orta Asya'da kurulan ilk Türk devleti Büyük Hun Devleti'dir. Hunlar'ın bilinen ilk hükümdarı.
Mevlana Celaleddin-i Rumi. Mevlana Celaleddin-i Rumi: Mevlana hazretleri 1207 yılında Horasan'ın Belh şehrinde dünyaya geldi. Asıl adı Muhammed Celaleddin'dir.
İran ile birlikte Mısır ve Suriye’de de faaliyet gösteren Haşhaşiler, dinî tarikat ve aynı zamanda siyasi hedefleri olan bir terör örgütü gibi hareket.
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ (23AĞUSTOS-13EYLÜL1921)
GÜNEY CEPHESİ MARAŞ ANTEP URFA DESTANLAŞAN DİRENİŞ SÜTÇÜ İMAM
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
TAHTA ÇANAK Haz. İlknur Eryiğit DEM 2011.
ANADOLU'DAKİ İLK TÜRK BEYLİKLERİ
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Yeni Dil, Yeni Tarih
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
Değerlendirme Soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
Mevlana  “Hüseyin Hatibî oğlu Bahâeddin Veled”
GAZNELİLER
HS Miryokefalon Savaşı …
23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI
Yeniçeriler, kendilerine heybetli ve korkutucu bir görünüm versin diye başlarına bir keçe kalpak giyerler.
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Bireysel Konularda İstişare
Bugün neler öğreneceğiz?
MEVLANA HAZIRLAYAN: CANSU NOM.
SERVETİFÜNUN EDEBİYATI
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
Neden bu topraklarda yaşıyoruz?
İSLAM TARİHİ I.
TÜRK VALİLERİNCE KURULAN DEVLETLER TOLUNOĞULLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
<<<<<<>>>>>>
SAHAFLAR DÜNYASINA YOLCULUK
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK ARAŞTIRMALAR MERKEZİ (HÜSAM)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ABBÂSÎLERE BAĞLI DEVLETLER II
OSMANLI TARİHİ Osmanlı Ekonomisi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UZMAN ASKERLİĞİN VE SADAKATİN ADI: KAPIKULLARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hz. Ali Dönemi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hicret Olayı.
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Sunum transkripti:

ABBÂSÎ HİLÂFETİ VE KARMATÎLER-EMÎRÜ’L-UMERALAR DÖNEMİ-SELÇUKLU EGEMENLİĞİ VE YIKILIŞ

Karmatîler: Mu’tazıd döneminde en tehlikeli isyan Karmatilerden geldi Karmatîler: Mu’tazıd döneminde en tehlikeli isyan Karmatilerden geldi. Karmatiler, Şii-İsmaili öğretiyi savunan ve İsmailiye’nin Irak- Kufe Sevad bölgesinde baş daisi Hamdan b. el-Eş’as’ın Karmat lakabına nispetle bu adla anılmışlardır. Eski kültürleri İslam ile buluşturan ve batıni yorum geleneğini benimseyen bu akım, Abbasiler döneminde devleti zor durumda bırakmıştı. Karmatiler ilk saldırılarını 12 Şevval 287/10 Ekim 900 yılında Cünbüla’da gerçekleştirmişti.

Karmatîler 317/929 yılında Mekke’ye yaptıkları baskında aldıkları Hacerü’l- Esved’i 339/950 yılında herhangi bir maddi karşılık beklemeksizin geri verdiler. Karmatilerin Bahreyn’de kurdukları egemenlik uzun yıllar sonunda ancak 469/1076 yılında yüzyılda sona erdirildi. Emirü’l-Umeralık:Halife Razi, vezirlerin ülkeyi iyi yönetemedikleri, ileri gelen komutanların nüfuzlarını artırarak devlet işlerine karışmaları ve gittikçe ülke genelinde kontrolü kaybettiklerinin önemli ölçüde farkında idi. Bu koşullar altında Halife Razi bir çözüm olarak merkezdeki otorite zaafını ortadan kaldırmak ve ülkenin daha iyi yönetilmesi adına Emiru’l-Umeralık kurumunu oluşturdu.

Emiru’l-umeralık vezirlik, haciblik, valilik gibi bir kurumdu Emiru’l-umeralık vezirlik, haciblik, valilik gibi bir kurumdu. Halife Razi, hilafete gelmesinden iki yıl sonra 324/936 yılında Basra ve Vasıt valisi Türk asıllı Muhammed b. Raik el-Hazari’yi Bağdat’a davet ederek onu Emirü’l-Umera tayin etti. Şii Büveyhilerin Bağdat’ı İşgali ve Emirü’l-Umera Olarak Atanmaları: Bağdat’a yönelen Büveyhi Ebü’l-Hüseyn Ahmed Abbasilerin hiç bir direnmesi ile karşılaşmadı ve 334/ 945’de Bağdat’a girdi. Büveyhi Ahmed’in Bağdat’a girmesiyle birlikte Irak, Büveyhi ailesinin egemenlik alanına katıldı.

Abbasi halifesi Müstekfi bu durum karşısında Büveyhi emiri Ahmed’i Emiru’l- umera olarak atamış ve ona Muizuddevle ünvanını vermiştir. Böylece Bağdat’ta Emirül’l-Umeralar döneminin bir devamı niteliğinde görülebilecek Büveyhiler dönemi başlamış oldu. Bu dönemde görev yapan Abbasi halifeleri ise Müstekfi, Muti Lillah, Tai lillah (363-381/ 974-991), Kadir Billah (381-422/ 991-1031) ve Kaim Biemrillah (422-467/1031-1075) olmuştur. Bunlardan Müstekfi, Muti Lillah ve Tai Lillah Büveyhiler tarafından tahtan indirilmiş ve yerlerine halife olanlar Büveyhi emirlerince belirlenmişlerdir. Kadir Billah ve Kaim Biemrillah ise haleflerini kendileri tayin etmiştir.

Selçuklu hakimiyeti (447-590/1055-1194) Büveyhi hakimiyetini sona erdirmek isteyen Abbasi halifesi Kaim Biemrillah çözüm olarak bu sıralarda hakimiyet alanları gittikçe genişleyen ve İran’ın en önemli bölgelerini işgal eden güçlü Sünni Büyük Selçuklu Sultanı Tuğrul Bey’den yardım istedi. Halifenin ısrarlı oluşu karşısında Tuğrul Bey ordusu ile birlikte Bağdat’a hareket etti. Halife Tuğrul Bey için büyük bir karşılama töreni hazırladı. Tuğrul Bey 25 Ramazan 447/18 Aralık 1055’te Bağdat’a girdi.

Zilkade 449/Ocak 1058’de yapılan törende ise halife Tuğrul Bey’e yedi siyah hil’at giydirmişti. Bunun anlamı cihan hükümdarlığnın Selçuklu sultanına yöneltilmesiydi. Ayrıca ona ““ Sultanu’l Mağrib ve’l-Maşrık (Doğu ve Batı’nın Sultanı)’ı ünvanı verdi. Selçuklu Sultanı Alparslan(455-465/1063-1072) oğlu Melikşah (465-485/1072- 1092) ilişkiler iyi .

Moğol İşgali ve Bağdad’ın Düşüşü Hülagu, İran’da son mukavemetleri kırarak 656/1258 yılının Ocak ayında Bağdat önlerine geldi. Ve şehri kuşattı. Bağdat Moğollara karşı dayanacak güçte değildi. Barış görüşmelerinden hiç bir sonuç alınamayınca son Abbasi halifesi Musta’sım (640-656/1242-1258), bürokratları ile birlikte teslim olmak mecburiyetinde kaldı. Hülagu, teslim olanların hepsini idam ettirdi. Bağdat tahrip edildi. Şehir tamamen yağma edildi. Kütüphaneler tahrip edildi. Kitaplar yakıldı ve Dicle nehrine atıldı. Böylece 132-656/749/50-1258 tarihleri arasında hüküm sürmüş olan Abbasi Devleti sona ermiş oldu.