Öğretim Yöntemleri ve Yaklaşımları
İşitirim ve Unuturum Görürüm ve Hatırlarım Yaparım ve Anlarım Çin Atasözü
Öğrencilerin katıldıkları bir eğitim etkinliği; Konuyu daha iyi anlamalarına ve Kolay kolay unutmamalarına yardımcı olmaktadır. Yapılan pek çok çalışma; Klasik yöntemlerle öğretimin etkinliğinin son derece düşük olduğunu ortaya koymaktadır. Trenaman yaptığı bir araştırmada, «sadece sesli bir anlatımı dinleyen öğrenciler için ikinci 15 dakika daha az faydalı olmuş ve öğrencilerin dikkati oldukça azalmıştır». .
Bir öğretmen klasik bir yöntemi, mesela anlatım yöntemini sürekli olarak uzatmamalıdır. 15 dakikanın sonunda etkinlik değiştirilmelidir. Bu konuda Trenaman; «Öğrencilerinin ruhsal durumlarına karşı duyarlı olan öğretmenler, öğrencilerinin değişiklik için verdiği sinyallere (tepki) dikkat edecektir
Bazı yöntemler ise, öğretmen ile öğrencilerin etkinliklere birlikte katımıyla sınırlı olmamakta, öğretmenin; ekiple öğretim yöntemi, yani bir grup meslektaşıyla birlikte, öğretim sorumluluğunu beraber paylaşmalarına imkan vermektedir. Böylece öğrenci birden fazla öğretmenin bilgi ve tecrübesinden yararlanarak, konuyla ilgili daha ileri bir bakış açısı geliştirebilmektedir.
Etkin bir öğretim için öğretmenin; Sınıf atmosferinde, tüm iletişimlere açık olması gerekmektedir. Bu durum Öğretmen-öğretmen, öğretmen-öğrenci etkileşimi yanında öğrenci-öğrenci etkileşimine de imkan hazırlamalıdır.
Mesela grup tartışmaları, örnek olay incelemeleri, problem çözme gibi yöntemleri uygulayan öğretmen; öğrencilerinin, kendi aralarında konuşmalarına , birbirlerinden etkilenmelerine, birbirlerinden öğrenmelerine yardımcı olmaktadır ki bu son derece gereklidir. Mesela alttaki şemada üç farklı yöntem gösterilmektedir; Öğretmen Öğretmen Öğretmen Öğrenci Öğrenci Öğrenci ANLATIM SORU-CEVAP GRUP TARTIMASI
Aslında öğretmen; Kendi kişisel çabaları ve duyarlılığı ile en uygun yöntemleri seçecek, yine sınıfından aldığı sinyallerle değişikliklere gidecektir. Burada önemli olan husus, öğretmenin konunun en iyi şekilde öğretimini sağlayacak yöntem zenginliğine gitmesidir.