Hacettepe Üniversitesi BTÖ 716 Eğitsel Bilgisayar Oyunları Tasarımı Güz Dönemi, 2014 Yahya İLTÜZER 1/18/2019
“Akışı hisset… Akışın bir parçası olmak için amacı anlamak gerekir.” -Warrel Dane 1/18/2019
Focusun oluşturulması Focusun sürdürülmesi Alt Focuslar Focus nedir? Niçin Focus Focusun oluşturulması Focusun işlevi Focusun sürdürülmesi Focusu ayrıntıları ile anlamak Focusun değiştirilmesi Alt Focuslar Focusun kullanılması Sonuç olarak Focus 1/18/2019
Focus nedir? Oyunu tasarlayan kişinin, oyunun temel özelliklerini kısaca anlattığı açıklama bölümüdür. Herhangi bir oyunda bulunabilecek özelliklerden çok tasarlanacak oyunun farklı yönlerini ortaya koymaktır. 1/18/2019
Focus nedir? Oyunun hangi yönleriyle eğlendirici, zorlayıcı ve benzersiz olacağını söyler. Oyunun asıl amacını söyler. Oyundaki en önemli ve oyuna kişilik kazandıran unsurları içerir. Oyunun geliştirilme sürecinde yol göstericidir. 1/18/2019
Oyunun geliştirilme sürecinde yol göstericidir. Focus nedir? Oyunun geliştirilme sürecinde yol göstericidir. 1/18/2019
Focus nedir? Bir oyunun focusu tasarımcının oyunu hakkındaki en önemli düşüncesidir. 20 kişilik bir ekiple 2 yıl boyunca bir oyun geliştirmek bir sanat oluşturmaktan daha çok bir savaşı andırmaktadır.Bu süreçte çatışmalar oluşabilir. Güçlü bir oyun; takım üyelerinin oyun üzerindeki tartışmalarından ortaya çıkabilir. Bu tartışmaların sonucu olarak sadece oyuna focuslanılmış hale gelinirse, iyi bir oyunun ortaya çıkması olasıdır. 1/18/2019
Focus nedir? İlk etapta neden oyun geliştirdiğinizin izini kaybetmek çok kolay olduğundan bir oyun geliştirmede liderden veya diğer takım üyelerinden potansiyel olarak ortaya çıkan, aşılması ve mücadele edilmesi gereken bir çatışma vardır. 1/18/2019
Focus nedir? Bazen projenin ortasında da amacın dışına çıkmak çok kolaydır. Teknolojik engeller Takım üyeleri arasındaki tartışmalar Yayıncının oyunun a ve b özelliklerinin daha basit bir şekilde değiştirmek zorunda olduğunuzu söylemesi Bunlar oyununuzun eğlenceli olup olmayacağı veya oyunun tamamlanıp tamamlanmayacağına dair şüphe duyulabilecek önemli durumlardır. İyi oyun tasarımcıları bu zorlukların üstesinden gelebilecek ve focuslarını hatırlayarak yollarına devam edeceklerdir. 1/18/2019
Focus nedir? Bir oyunun focusu gerçekte anlamlı olmalı ve takımda alınan tüm kararlara rehberlik edebilmelidir. 1/18/2019
Niçin Focus? Oyun geliştirme ; Uzun bir süreçtir. Kalabalık bir ekiple çalışmak gerektirir. Zaman içinde ortaya atılacak yeni fikirler bir karmaşaya yol açabilir. Asıl amaçtan sapmak olasıdır. Süreç sonunda birbirinden bağımsız bölümlerden oluşan bir oyunun ortaya çıkma riski vardır. Tasarlanan oyun yerine bambaşka bir oyun geliştirilebilir. 1/18/2019
Niçin Focus? Dolayısıyla ; Tasarımcı tüm bu olumsuz ihtimalleri göz önüne alarak , bu ihtimallerin olasılığını en aza indirmek amacıyla oyunun temel özelliklerini belirlemeli ve diğer takım elemanlarına sunmalıdır. 1/18/2019
Niçin Focus? Tasarımcının tasarlamış olduğu oyunun, tasarlandığı şekliyle ve istenilen sürede , varsayılan bütçe dahilinde yaratılabilmesi için , focus gereklidir . 1/18/2019
Focusun Oluşturulması Bir oyun tasarımcısı projenin en başından oyunun focusu ile ilgilenmeyle başlamalıdır. Tasarımcı oyunun focusunu oluştururken kendisine bir dizi soru sormalıdır: Oyunda en çekici olan şey nedir? Oyunun gerçekleştirmeye çalıştığı şey nedir? Oyuncuların sahip olacağı deneyim türü nedir? Oyunun oyuncularda oluşturmaya (uyandırmaya) çalıştığı duygular nedir? Oyuncunun oyundan kazanması gerekenler nelerdir ? Bu oyunun benzersizliği nasıldır? Oyun dünyasında oyuncunun kontrol türü ne olacaktır? 1/18/2019
Focusun Oluşturulması Bu sorular üzerinden oluşturulması planlanan oyunun temel özelliği belirlenebilmelidir. Eğer tasarımcı bu soruları cevaplamakta sıkıntı yaşıyorsa bu soruların cevapları netleşene kadar oyun hakkında düşünmelidir; Proje üzerinde birileri çalışmadan önce Sermaye harcanmaya başlamadan Pazarlama bölümünün oyunun içeriğini ve yönünü etkilemeye çalışmadan önce 1/18/2019
Focusun Oluşturulması Focusun uzunluğu: Cevaplar netleştiğinde oyunu yazılı olarak tasvir etmek için bir sayfa çok fazladır. Bir kaç cümle ya da en fazla bir paragraf olmalıdır. Focus, göz gezdirmeksizin çabuk okunabilmelidir. Focus, öz olmalıdır. Yalnızca en çekici fikirler ve oyun vizyonunun en önemli olanları kalmalıdır. 1/18/2019
Focusun Oluşturulması Focus, yaratıcılığı güçlendirmeli ve heyecan verici olmalıdır. Chris Crawford bilgisayar oyun tasarım sanatı kitabında bir oyun amacını şu şekilde tartışmaktadır: “ Kendinizi ifade etmenizin fırsatı budur; inandığınız bir amaç seçin. Sizin estetik anlayışınızı ifade eden amaç dünya görüşünüzdür…kendi inançlarınız, tutkularınız ve ilgilerinizle uyumlu olduğu sürece amacınızın ne olduğu önemli değildir” Eğer oyununuza inanmıyorsanız yapabileceğiniz oyun en iyi oyun olmayacaktır. 1/18/2019
Bir Örnek: Winter Carnival Whirlwind “ Winter Carnival Whirlwind” hız ve öfke içeren bir oyundur. Oyuncular bir buz karnavalı etrafında hareket ederler. Ayrıca, uygun olmayan mevsim şartları altında olabildiğince uzun süre dayanmak durumundadırlar. Kar altında heyecan verici bir oyun ortamı sunulmaktadır. Riskli çevre koşulları içerisinde yönlendirme yapılarak oyuncunun ilerlemesi sağlanmaktadır. 1/18/2019
Focusun İşlevi Oyunun Tomb Raider gibi bir başka oyuna benzer olabilir, fakat focusunda diğer oyunlarla karşılaştırma yapmaktan sakınarak ve kendi terimlerinle oyununu tanımlamalısın. Focusunuzu diğer oyunlardan referans almaktan uzak tutmaya çalışın. Bir kişi focusu okuduğunda diğer oyunları hatırlatmamalıdır. 1/18/2019
Focusun İşlevi Focusunuzdan diğer oyunların referanslarını kaldırmak, üstlendiğiniz projenin gerçek doğasını açığa çıkmasına yardım edecektir. Yani, oyunun focusunda konuyla ilgili en önemli bilgilere dış referanslar olmadan yer verilmelidir. Oyun birden fazla stil içerebilir. Oyununuz çoklu ayrı moda sahipse, focusunuz projenizin farklı alt- oyunlarının hepsinde geçerli olmalıdır. 1/18/2019
Focusun İşlevi Focusunuzu yazmak geliştirmeyi planladığınız oyunun doğasıyla karşı karşıya gelinen bir anahtardır. Aklınızda sizi dürtükleyen bir düşünce ile önünüzdeki yazılı bir kağıt arasında dünya kadar fark vardır. Kağıt üzerindekine baktığınız zaman gerçekten senin fikrinin özü olduğundan emin olabilirsin ve bu cümleler projen hakkındaki en önemli şeyleri temsil ettiğini görebilirsiniz. Focusu okuyan kişiler daha fazla açıklama gereği duymadan vizyonunuzu anlamaları gerekir. Focusu yazmak başarmaya çalıştığın oyunun ne olduğunu netleştirmeye ve sağlamlaştırmaya yardımcı olur. 1/18/2019
Focusu Sürdürmek Focus, takım üyeleriyle paylaşılmalıdır ve takım üyelerinin her birinin focusunuzu onaylaması önemlidir. Takım üyelerinden hiç kimse focusunuzun çekici olduğunu düşünmezlerse ve en iyi çabalarınızla bile oyun hakkında heyecanlanmazlarsa iki sonuç vardır: Belki oyun fikriniz pek iyi değildir ya da kağıt üzerinde doğru bir focus yakalayamamışsınızdır. 1/18/2019
Focusu Sürdürmek Erken beyin fırtınasına takım üyelerini dahil etmek fikrin ortaya çıkmasına katkı sağladıklarını hissettirir . Proje boyunca focusun takip edilmesi koordineyi sağlayacaktır. Bir takım oyun tasarımcısı olarak çalışıyorsanız,, projenizdeki diğer insanların ister sanatçı, programcı, üretici olsun oyunun focusunun doğasını anlamalarından emin olmak gerekir. Onların eylemlerine rehberlik edecek güçlü bir focus olmadan programcılar ve artistler tamamlanması gereken oyunu yanlış anlayabilirler. Takımın izleyeceği bir focus varsa, takım üyelerini çok sık yönlendirme sıkıntısı ortadan kalkacaktır. 1/18/2019
Focusu Ayrıntılı Hale Getirmek Tasarım dökümanı yoluyla düşünceniz daha da ayrıntılandırılabilir. Oyunun bileşenleri ayrıntılandırılırken sürekli focusunuza dönmelisiniz, Eklediklerinizin focusunuzla uyuşup uyuşmadığına bakmak ve oyununuzdaki eklemeleri tanımlamanız çok önemlidir, çünkü focusunuzdan sapmanıza neden olabilir . Oyuncular iyi focuslanmış bir oyun ile focuslanmamış bir oyun arasındaki farkı sözcüklere dökmeseler de bileceklerdir. 1/18/2019
Focusu Değiştirmek Focusunuzda eksiklikler görebilir ve başarısızlıklarla karşılaşabilirsiniz. Projenin gelişiminin nerede olduğuna bağlı olarak focusu değiştirmek isteyebilirsiniz. Bu aşama tasarım dokümanı aşamasındaysanız çok sorun yaşanmaz. Focusu değiştirdiğinizde başlangıçta yaptıklarınızda aynı dikkati göstermelisiniz. Focusunuzun projenizin yeni vizyonunu temsil ettiğinden tamamen emin olunuz. Focusunuz kökten değişiyorsa kesinlikle takımınıza değişim hakkında bilgi vermelisiniz ve takımınızın hepsinin bu değişikliğe katılacağından emin olunuz. 1/18/2019
Alt Focuslar Alt focus kesinlikle gerekli olmasa da, focusunuzu tümüyle takip ederken, size oyun düşüncesine ayrıntılarıyla başlamanıza izin verecektir. Alt focusu ana focusunuzu destekleyen bir kavram olarak görebilirsiniz ve oyununuzun merkezi focus noktasına ulaşmanıza yardımcı olur. Bir alt focus tek başına bir oyun tasarlamak için kullanılamaz. Bu öncelikle ana amacınızı desteklemenize, merkezi focuslarınızı gerçekleştirme girişiminiz için hedefleri bölmenize hizmet eder. 1/18/2019
Alt Focuslar Alt Focuslar: Alt focuslarınız üzerinde çalışıyorken, sahip olabileceğiniz diğer alt focuslar kadar öncelikli focuslarınızdan daima emin olmanız önemlidir. Alt Focuslar: Oyunun ne tür oyunculara hitap ettiği Oyunun grafik özelliklerinin neler olduğu (Görsel alt focuslar , bu oyun dünyasını hakkındaki görselliği anlamayı basitleştirmeyi sağlar) Oyunun ortalama bitirme süresinin ne kadar olduğu, 1/18/2019
Focusu Kullanmak Focus durumunuzun bir pazarlama aracı olmadığını fark etmek önemlidir. Bu yöneticilere oyun satmak için kullanılamaz. İlk ve en önemlisi takımınız için önemli bir geliştirme aracı olarak yazılır. Oyunun tamamen ne olduğu hakkında bir fikre sahip olmadan iyi bir oyun yazmak piyango kazanma ihtimali gibidir. Bir focus kullanmak, sağlam, eğlenceli ve ilgi çekici oyun oluşturmada bir araç olacaktır. 1/18/2019
Sonuç Sunumun başında da söylediğimiz gibi, yirmi kişilik bir ekiple iki yıllık bir oyun geliştirme süreci bazen bir tasarımdan çok , bir savaşı andırabilir. 1/18/2019
Sonuç Sürecin tasarım mı yoksa savaş mı olacağını focus belirler. İyi oluşturulmuş bir focus süreç içinde kaybolduğumuzda ya da çıkmaz bir yola girdiğimizde bize rehberlik edecektir. Eğer yolu tasarımcı gösteremiyorsa herkes kendi yoluna gidecek ve dolayısıyla süreç sonunda oyun tasarlanandan çok farklı bir noktaya gelecektir. 1/18/2019
KAYNAKÇA Rouse, R. (2005). Game Design: Theory and Practice, Second Edition, ISBN: 1556229127, Wordware Publishing (698 sayfa) 1/18/2019