Refahın Peşinde: İşletme ve İktisadın Temelleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
ENFLASYON.
ENFLASYON 1. tüketici fiyat endeksi (TÜFE) İşgücü istatistik bürosu tarafından her ay tipik kentli tüketicinin satın aldığı piyasa sepetini temsil eden.
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
MAKRO EKONOMİ 3. HAFTA.
Fiyat ve Fiyatlandırma
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
Pazarlama Çevresi.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
IS-LM SORU ÖRNEKLERİ KPSS
Makro İktisat.
YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA
10.OLİGOPOL PİYASASI.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MİLLİ GELİR.
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
“ekonomik, sosyal ve kültürel gereksinmelerini karşılayabilmek için
TALEP, TALEP FONKSİYONU VE TALEP EĞRİSİ
KPSS.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Pazarlama Yönetimi Doç. Dr. Hayrettin ZENGİN.
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Ürün veya Hizmet Satışı
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
İnsan Kaynakları ve Kalite Yönetimi
11.OLİGOPOL PİYASASI.
Temel Kavramlar Belgin Akçay.
Talep, Arz ve Piyasa Dengesi
Toplam Arz- Toplam Talep
MİLLİ GELİR KAVRAMLARI
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
Tedarik Zinciri Yönetimi:
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
Refahın Peşinde: İşletme ve İktisadın Temelleri
Pazarlama anlayışındaki gelişmeler-1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
KURUMSAL SOSYAL SORUMLULUK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Bölüm 1 Giriş. Bölüm 1 Giriş Teknolojik Yeniliğin Önemi Teknolojik yenilik günümüzde birçok endüstrideki rekabet başarısının en önemli tek itici gücüdür.
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Refahın Peşinde: İşletme ve İktisadın Temelleri © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Bu Ders Size Meslek Yaşamınızda Yardımcı Olacaktır Bir işletmenin nasıl yönetilebileceğini öğreneceksiniz İşletme terimlerini öğreneceksiniz İşyerinde kullanacağınız becerileri geliştireceksiniz Çeşitli mesleklere ilişkin bilgi alacaksınız Günümüzdeki yönetim mesleklerini öğreneceksiniz © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e İşletme Nedir? Kar için (amaçlı) Para (kar) sağlama Kar dışı amaç Toplumsal hizmet © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

İşletmenin Kategorileri Ürün üreten Hizmetler (hizmet üreten) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e İktisat Nedir? Miroiktisat Makroiktisat İktisadi sistem © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Ekonomik Sistem Türleri Serbest piyasa sistemi Kapitalizm Karma ekonomik sistem Planlı sistem Sosyalizm Komünizm © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Microiktisat Arz ve Talep Güçleri © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Serbest Piyasa Sistemi Nasıl İşler? Arz ve talep Rekabet Devletin müdahalesi © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Talebin Anlaşılması Tüketicinin geliri Tüketicinin tercihleri İkame malların fiyatları Tamamlayıcı malların fiyatları Reklam ve tutundurma harcaması Gelecekteki fiyatlara ilişkin beklentiler © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Havayolu Biletlerinin Talep Eğrisi Talep eğrisi fiyatlarla alıcıların çeşitli fiyatlardan alacakları miktarlar arasındaki ilişkidir. Talep eğrileri genellikle aşağı eğimlidir. Havayolları bilet fiyatlarını düşürünce biletlere olan talep artar. © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Talep Eğrisinde Beklenen Kaymalar Tüketicinin gelir Tüketici Tercihi İkame Edici Malların Fiyatı Tamamlayıcı malların fiyatı Reklam-tutundurma Tüketici Beklentileri Alıca Sayısı Değişken Şu olunca sağa kayar : Artar Daha Olumlu Azalır İyimser Şunlarda sola kayar: Daha olumsuz Kötümser © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Talebi Anlamak Mallar ve hizmetler Fiyat artınca arz da artar Fiyat azalınca arz da azalır © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Havayolu Biletleri İçin Arz Eğrisi Arz eğrisi fiyatlar ve, talep dikkate alınmaksızın satıcıların satışa sunmaya razı oldukları miktarlar arasındaki ilişkidir. Arz eğrileri genellikle yukarı doğru eğimlidir . Bilet fiyatları artınca arz edilen miktar da artar. © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Arz Eğrisinde Beklenen Kaymalar Girdilerin maliyetleri Rakip Sayısı Yeni Teknoloji Üreticiler Gelecekte Satış Fiyatlarının Artacağını Tahmin Eder Değişken Bunlarla Sağa Kayar: Azalır Üretim Maliyetlerini Azaltır Bunlarla sola kayar: Artar Arttırır As with demand, several factors affect a seller’s willingness and ability to provide goods and services at various prices. These variables include the cost of inputs (for example, pilot wages, fuel, and planes for the airlines), the number of competitors in the marketplace, and advancements in technology that allow companies to operate more efficiently. A change in any of these variables can shift the entire supply curve, either increasing or decreasing the amount available at every price, as the table above suggests. © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Talep ve Arz nasıl Etkileşir Yüksek fiyat talebi azaltır Düşük fiyat arzı azaltır Doğru fiyat arz ve talebi dengeler © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Ekonominin Bütününün Sorunları Makroiktisat Ekonominin Bütününün Sorunları © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Serbest Piyasa Rekabeti Tam rekabet Tekel Oligopol Tekelci rekabet © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Rekabet Avantajı Fiyat Hız Kalite Servis Yenilik © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Excellence in Business, 3e Devletin Rolü Rekabeti teşvik eder Sektörlerde düzenlemeler getirir Sektörlerde düzenlemeleri azaltır Paydaşların haklarını korur İktisadi istikrara katkıda bulunur © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Rekabetin Arttırılması Antitröst mevzuatı Şirket birleşmeleri ve satın almaları © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Sektörlerin Düzenlenmesi ve Deregülasyonu Adil (dürüst) rekabet İş etiği Çalışma koşulları Halkın güvenliği © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Protecting Stakeholders Consumer Product Safety Commission (CPSC) Environmental Protection Agency (EPA) Equal Opportunity Employment Commission (EEOC) Federal Communications Commission (FCC) Federal Aviation Administration (FAA) Federal Energy Regulation Commission (FERC) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Protecting Stakeholders Federal Highway Administration (FHA) Federal Trade Commission (FTC) Food and Drug Administration (FDA) Interstate Commerce Commission (ICC) Occupational Safety and Health Administration (OSHA) Securities and Exchange Commission (SEC) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

İktisadi İstikrara Katkıda Bulunanlar İş döngüleri İktisadi genişleme İktisadi geri çekilme Maliyet politikası Kamu harcamaları ve gelirleri Para politikası Faiz oranları © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Önemli İktisadi Göstergelerin İzlenmesi Faiz oranları Yeni başlayan konut inşaatları İşsizlik istatistikleri Dayanıklı tüketim malı siparişleri © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Fiyat Değişikliklerinin Ölçülmesi Satın alma gücü Enflasyon Deflasyon Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) Üretici Fiyat Endeksi Producer Price Index (TEFE) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Milli Gelirin Ölçülmesi TL Değeri Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (GSYİH) Gayri Safi Milli Hasıla (GSMH) Nihai Mal ve Hizmetler Evet Yes Ülke İçindeki Şirketler Evet Yes Yabancı Mülkiyetindeki Şirketler Evet Hayır Ülkedışı Operasyonları Hayır Evet © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

İktisadi Performans Göstergeleri Temel faiz oranı Konut inşaat başlangıçları İşsizlik oranı Dayanıklı tüketim malı siparişleri İşgücü verimliliği Dış ticaret dengesi Enflasyon oranı Tüketici fiyat endeksi Gayri Safi Yurt İçi Hasıla Üretici fiyat endeksi © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

A.B.D. Büyümesinin Tarihi Sanayileşme Çağı (1900-1944) Savaş sonrası altın dönem (1945-1969) Çalkantılı yıllar (1970-1979) Küresel rekabetin artması (1980-1989) Yeni ekonomi ve ötesi (1990’dan günümüze) © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e

Küreselleşmenin Zorlukları Müşteri ihtiyaçlarına uygun kaliteli mal ve hizmet üretimi Bir girişimci ve küçük işletme yöneticisi gibi düşünmek Küreselleşme ve farklı kültürlerden işgücünün yönetimi Etiğe ve toplumsal sorumluluğa uygun davranmak Teknoloji ve e-ticaretin hızını yakalamak © Prentice Hall, 2007 Excellence in Business, 3e