TÜRKLERDE SANAT.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ADIM ADIM TÜRKİYE Yurdumuzu Dolaşırken.
Advertisements

Karahanlılar Gazneliler
SANAT VE TARİH MÜZESİ.
HAT SANATI Mustafa Süreyya SEZGİN.
Tarih bilimi araştırmayı ve öğretimi kolaylaştırmak amacıyla,
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
HAZIRLAYANLAR SULTAN BİLİR NURSEL ÇINAR ESRA YAĞAN M. CAN KAZAN
İlk Türk Devletlerinde Sanat
TÜRKLERDE SANAT 1- İLK TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT
1.
Sunum: Ahmet YORDAM Bursa-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni.
KLASİK DÖNEM OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
TİMURLULAR.
TÜRKİYE’ DE MÜZECİLİK VE MÜZECİLİK TARİHİ
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
ŞEREF AKDİK.
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
OSMAN HAMDİ BEY ŞEKER AHMET PAŞA
İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRKLERDE EĞİTİM
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK SANATI
ALACAHÖYÜK.
TOPKAPI SARAYI. TOPKAPI SARAYI Osmanlı sultanlarının ikametgahı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. Fatih Sultan Mehmed Han tarafından
OSMANLI DEVLETİ.
DOĞAN KUBAN MELİS AKAYDIN
SULTAN AHMET CAMİİ.
SANAT TARİHİ.
Ülkemizin Doğal ve Tarihi Güzellikleri
MİMAR SİNAN Mimar Sinan 1490’da Kayseri’ye bağlı Gesi nahiyesinin Ağırnas köyünde doğmuştur. 1512’de devşirme olarak alınıp “acemi oğlanlar” okulunda eğitim.
Mehtap İŞMARCI Görsel Sanatlar Öğretmeni
SANAT TARİHİ Nurdan Gül Kökten.
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE DİN
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
OSMAN HAMDİ BEY ÜLKEMİZE MÜZECİLİK.
Olay çevresinde oluşan metinler DESTAN
İSTANBUL’ UN FETHİ.
Uygurlar.
Yrd.Doç.Dr. Özcan PALAVAN. 1. Cumhuriyet Öncesi Dönem Türk sanatının, 1700’den itibaren Batı’ya yönelmesiyle birlikte, saraya yabancı sanatçıların yerleştiği.
18. YY OSMANLI DEVLETİ’NDEKİ YENİLİK HAREKETLERİ
TARİHİ RİSK! İLK TÜRK DEVLETLERİ.
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
TÜRK EDEBİYATININ DÖNEMLERİ
OSMANLI İPARATORLUĞU DURAKLAMA VE GERİLEME DÖNEMİ ( )
EDİRNE’NİN KÜLTÜR VE TURİZM POTANSİYELİ Balkan Yarımadası'nın güneydoğu kesimindeki Trakya Bölgesinde yer alan Edirne, Doğu-Batı ulaşım yolları üzerindeki.
Türkiye' de Müzecilik ve Osman Hamdi Bey
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Sanat, Spor ve Atatürk
HAZIRLAYANLAR SULTAN BİLİR NURSEL ÇINAR ESRA YAĞAN M. CAN KAZAN
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
YGS PRATİK TARİH DERS NOTLARI -1-.
Müzik Nedir?.
CAĞDAŞ TÜRK RESMİ.
SANAT NASIL DOĞMUŞTUR ?.
Türkçe yazı çeşitleri.
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
OSMANLI İPARATORLUĞU DURAKLAMA VE GERİLEME DÖNEMİ ( )
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
OSMAN HAMDİ BEY HAZIRLAYAN AHMET REŞİT BOSTANOĞLU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
XVII. YY. SİYASİ ORTAMINDA OSMANLI DEVLETİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T TÜRBE KAPISI …  Bu camii Türk mimarisinde Batı sanat etkilerinin yoğun olduğu bir dönemde inşa edilmiş olmasına rağmen klasik.
Türk Sanatı Tarihi Ders I. Orta Asya Türk Devletlerinin Sanatı Türklerin ana yurdu, Orta Asya adı ile bilinen; doğuda Kingan dağları, batıda Hazar Deni­zi,
UYGUR DEVLETI ( ). Uygurlar, Asya Hun Devleti’ne bağlı olarak Orhun ve Selenga nehirleri kıyılarında yaşamışlardır. II. Kök Türk Devleti’nin son.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
MODERN B İ REY VE TOPLUMUN ZAMAN ANLAYI Ş I a)Günlük Yaşam  Günlük yaşamda,alışkanlıklarda,bakış açısında,ilgi alanlarında değişiklikler öne çıktı. 
 Osmanlı'da Güzel Sanatlar  -Osmanlı Devleti'nde mimari en gelişmiş sanat dalıdır. Kuruluş döneminde Selçuklu ve Bizans etkisi vardır. Bursa'da Ulu.
İslamiyet Öncesi ve Sonrası Türk Minyatür Sanatı
Sunum transkripti:

TÜRKLERDE SANAT

Eski Türklerde Resim Elde edilen son buluntular Türk resminin ilk örneklerini Hunlara kadar götürmektedir. Ulan-Batur yakınlarında açılmış olan Hun mezarlarında ilk örnekler görülmüştür. Kısman Çin kökenli küçük madeni eşyaların bulunduğu bu kurganda üstleri ilenmiş halı ve kumaşlar bulunmuştur. Pazırık kurganında ise bir geyiğin parçalanışını gösteren halı bulunmuştur.

Eski Türklerde Resim Turfan yöresinde yapılan kazılarda hayvan resimlerinin yanında insan figürlerinin de bulunduğu resimler elde edilmiştir.Bu sanat anlayışında yeni bir adımdı. Maniheizm’in etkisi ile resim Uygurlarda hızla gelişmiştir.Kitaplar üstüne resimler çizilmiştir.Genellikle kırmızı bir fon üstüne çizilen resimlerde dinsel sahnele,rahipler ve müzisyenler canlandırılmıştır.

Eski Türklerde Resim

Eski Türklerde Resim İslamiyet'e geçiş ile birlikte Türk resim sanatı parlaklılığını ve etkililiğini yitirmiştir.İslamiyet’in resme getirdiği yasaklama buna neden olmuştur. XIII. Yüzyılda İslamiyeti kabul eden Moğol Hükümdarı Gazan Han’ın yaptığı ilk işlerden biri, Uygurlardan kalan resimleri tahrip etmek olmuştur.

Osmanlı Devleti ve Resim Türk resim sanatı, İslam öncesi özelliklerini tümüyle yitirmemekle birlikte içerik yönünden değişikliğe uğrayarak Türk-İslam resmine dönüşmüştür. İnsan ve hayvan figürleri azalmış,geometrik bezemelere dayanan arabesk şekiller önem kazanmıştır. Bu etki özellikle hat sanatının gelişmesine yol açmıştır.

Osmanlı Devleti ve Resim

Osmanlı Devleti ve Resim Bunun dışında insan figürleri kişinin gerçek boyutlarını ve görüşlerini yansıtmadığı için dine aykırı görülmeyen minyatür sanatı da gelişmiştir. Özellikle Osmanlı Devleti’nde minyatür başlı başına bir uğraşı haline gelmiştir. Topluma yönelik olma amacından uzaklaşan resim,her türdeki kitapları süsleyen bir nitelik kazanmıştır minyatür.

Osmanlı Devleti ve Resim Bugün pek çok minyatür eseri bulunmaktadır.Ancak bunları yapan kişilerin adlarını ve eserlerini yaptıkları yılları yazmamaları kataloglamada sorunlara neden olmaktadır. Osmanlı minyatürleri konuları yönünden dört gruba ayrılırlar: A.Portreler B.Peyzajlar C.Dinsel,tarihsel olaylar D.Bilimsel konuları açıklayanlar.

Osmanlı Devleti ve Resim Matrkçı Nasuh’un Beyan-i Menazil-i Sefer-i Irakeyn adlı eseri İran seferine katılan nakkaşın gidilen yerler hakkında yaptığı 128 önemli minyatürden oluşmaktadır.

Osmanlı Devleti ve Resim Nakkaş Osman’ın Surname adını taşıyan eseri Osmanlı günlük yaşamı hakkında pek çok bilgi edinmemiz sağlamaktadır.

Osmanlı Devleti ve Resim

Osmanlı Devleti ve Resim Fatih Sultan Mehmet döneminde Osmanlı Devleti Avrupa’daki sanatsal gelişmeleri takip etmiştir.1479’da İstanbul’a gelen Gentile Bellini Fatih Sultan Mehmet’in portresini yapmıştır.

Osmanlı Devleti ve Resim Bellini’nin ülkesine gönderilmesi ve yaptığı tabloların satılmasında sonra Osmanlı sarayına yabancı bir ressam ancak 300 yıl sonra girebilmiştir. Bu dönemde nakkaşlar kendi anlayışlarına göre padişah tasvirleri yapmışlardır.Bu arada pek çok Avrupalı Osmanlı sultanlarını görmeselerde duyduklarında hareketle sultanların resimlerini yapmışlardır.

Osmanlı Devleti ve Resim 1704’te geldiği İstanbul’da 30 yıldan fazla yaşayan Van Mour Türk tipi ve Türklerin yaşayışı üzerine yaptığı tablolar ile pek çok batılı sanatçının Türkiye’ye ilgi duymasını sağladı.

Osmanlı Devleti ve Resim 1773’te açılan Mühendishane-i Bahri-i Hümayun’un öğretim programına resim dersi de eklenmiştir.III. Selim döneminde ise Alman ressam Melling saray hizmetine alınmıştır.III Selim Fatih’ten sonra portresini yaptıran kişidir. II. Mahmut döneminde resim sanatının gelişmesi için 1829’da yurt dışına öğrenciler gönderilmeye başlamıştır.II. Mahmut’un Ermeni ressam Rupen Manas tarafından yapılan portresi resmi dairelere ve kışlalara asılmıştır.

Osmanlı Devleti ve Resim

Osmanlı Devleti ve Resim 1863’te düzenlenen Sergi-i Osmani’de hat ve minyatür sanatının önemli eserleri sergilenmiştir. 1876’da Sanayi-i Nefise Mektebi adıyla bir yüksekokul kurulmuş,Fransız ressam Guillement okulun müdürlüğüne atanmıştır. 1914’te İnas Sanayi-i Nefise Mektebi kurulmuştur.

Cumhuriyet Döneminde Resim TBMM’nce halife seçilen Abdülmecit’in övgüye değer bir ressam olması ve kendi ailesinin portresini yapması,kızını model olarak kullanması resimle uğraşmanın günah olduğu savlarının artık pek geçerli olmadığını göstermiştir.

Cumhuriyet Döneminde Resim Cumhuriyet döneminde ilk ve orta öğretim programları düzenlenirken resim zorunlu dersler arasına konulmuştur. Bu dersi verecek kişileri yetiştirmek için 1926’da Gazi Eğitim Enstitüsü’nde bir resim bölümü açılmıştır. 1937 ‘de İstanbul Dolmabahçe’de seçkin yapıtların sürekli sergileneceği Resim ve Heykel müzesi açılmıştır.

Cumhuriyet Döneminde Resim 1932’de açılan Halkevleri özellikle resmin gelişmesine ağırlık vermiştir. 1939’da İstanbul’da ilk Devlet Resim ve Heykel Sergisi düzenlenmiştir. Sergide 10 Türk ressamının 270 tablo ile 10 heykeli sergilenmiştir.

Cumhuriyet Döneminde Resim

Heykel Çevrede bulunabilen ya da kolaylıkla işlenen toprak,ağaç,taş,maden gibi malzemeyle yapılan ve sanat tarihinde idol denen tanrı ve tanrıça figürlerine Eski Türkler arasında da rastlanmaktaydı. Yine Uygurlar döneminde Maniehizmin etkisi ile heykelcilik gelişmiştir. İslamiyet’in kabulünden sonra durum değişmiş,heykelcilik dine aykırı sayıldığı için dışlanmıştır.

Heykel İslamiyet’in kabulünden sonrada Türklerde heykel yapma geleneği bir süre devam etmiştir.Mesela 841 yılında ölen Türk komutanlarından Afşin’in evinde ağaçtan yapılmış bir insan heykeli bulunmuştur. Anadolu Selçuklularda özellikle mimaride gerek gerek dış süsleme olarak insan ve hayvan figürlerini içeren kabartmalar sıklıkla kullanılmıştır.

Heykel Kubadabat çinilerinde, sultanı,saray hizmetlilerini,hatta kadınları gösteren figürlerde kişiler kaftanlı ve bağdaş kurmuş vaziyette yansıtılmıştır.

Heykel Kullanılan hayvan figürleri içinde en yaygını aslandır.Konya Sarayı’nda 20 tane aslan heykeli bulunmaktaydı. Aslanda sonra en çok kullanılan ise Kartaldır.Selçuklularda bu kartal simgesi çift başlı kartal haline gelmiştir.

Heykel

Heykel Özellikle Akkoyunlu ve Karakoyunlu Devletleri zamanında koç heykeli dikmek yaygın olmuştur.Mezarlıklardaki koç heykelleri kurbanın yerine geçen ve onu hatırlatan bir simge olmuştur.

Heykel Osmanlı Devleti zamanında dinsel otoritenin etkisinin artması sebebi ile Selçuklulardan kalan kabartmalar bir kullanılmamaya başlamıştır. Eskiden mimari süsleme olarak yapılan hayvan kabartmaları yerini geometrik ve bitkisel motiflere bırakmıştır.

Heykel Osmanlı Devleti’nde heykelcilik alanında yapılan en önemli teşebbüs 1867’de Paris gezisinden etkilenen Abdülaziz’in kendi heykelini yaptırmasıdır. 1883’te açılan Sanayi-i Nefise Mektebi’nde heykel çalışmaları yapılmıştır. 1927’de Kurtuluş Savaşı’nı simgeleyen Zafer Anıtı yapılmıştır.