BÜRO YÖNETİMİ
Büro yöneticisinin görevleri
KORUMA GÖREVİ
ÖDÜLLENDİRME GÖREVİ
UYARMA GÖREVİ
LİDERLİK Lider, bireyleri ortak hedeflere yönelten, hedefleri benimseten, bireyler arası köprüyü oluşturan, dağınık güç ve bilgiyi bir araya toplayıp sinerji yaratan kişidir. Liderin tanımına açıklık getirebilmek için 'lider kimdir?' sorusu sorulmalıdır. Bu sorunun cevabı şu maddelerdir: o Sorgulayıcı ve sabırlı, o Daima önde değil, yeri geldiğinde arka planda duran, o Değişimin yaratıcısı olan, o Prensipleri ile hareket eden, o Zorluklara karşı mücadele eden, o Ahlak kurallarını bireysel menfaatlerinin önünde tutan, o Kararları takımıyla beraber alan, o Daima değişime açık kişidir.
YÖNETİCİ VE LİDER ARASINDAKİ FARK
Liderleri karakterize eden nitelikler aşağıdaki gibi özetlenebilir. * Çıkarlardan ziyade değerlere bağımlıdırlar ve bağlı oldukları değerleri savunmada kararlılık ve direnç gösterirler. * İnandıkları değerler onları eyleme sürükler. Liderler başkalarını inançlarının , fikirlerinin ve samimiyetlerinin gücüyle etkiler ve yarattıkları çekim alanı ile başkalarını da eyleme sürüklerler. * Değişimle ilgilidirler. statüko daima belirli bir uzlaşma ve bundan doğan yozlaşmayı yansıtır. Liderler değişimle ilgilidir ve değişim için lider olurlar. * Amaçladıkları değişime ulaşmalarını engelleyecek olumsuzlukları aşabilmek için enerji ve direnç yüklüdürler. * Belirsizlikte ürkmez ve başarı için sabırla beklemeyi bilirler. Başarısızlığı geçici bir durum ve öğrenme fırsatı olarak değerlendirilir. * Aşırı kuşkuculuğa ve güvensizliğe karşı dirençlidirler. Kendilerine inanırlar, güvenirler ve başkalarının da güvenmesini sağlarlar. * Yalnızlığı severler fakat yalnız çalışmazlar. Başarı kolektif bir değerdir ve başkaları ile yaşanarak gerçekleştirilmeli ve paylaşılmalıdır. * Farklı bir düşünce sistematiğine sahiptirler. bu nedenle değişim ve gelişme potansiyellerini algılayarak bunun için çalışabilirler. * Farklı bir düzen duygusu yaratır ve mevcut düzenin kural ve kurumlarına uyumsuz davranırlar. * Yönlerini içsel bir dürtü ile genellikle doğru belirler, dışarıdan gelen ödül, tehdit ve cezalardan etkilenmezler.
Potansiyel Liderler için Temel Özellikler İyi bir hafıza ile desteklenmiş akışkan bir zeka, Yoğun merak ve bilgi arzusu Net ve güçlü değerlere dayanan bir davranış tarzı, Yüksek düzeyde kişisel enerji, Sürekli büyümeye yönelik yetenek istek ve vizyon, Başkaları ile etkin duygu ve düşünce aktarımına dayanan haberleşme becerileri, Kendini izleyenlerin mutlu hissetmelerine imkan verecek çekicilik özellikleri.
Büro Yöneticisinde Bulunması Gereken Nitelikler Teknik bilgi, Kavramsal beceri, İnsan İlişkileri becerisi İşini ve işyerini sevmek Kendine güvenmek İnsanları tanımak ve etkileyebilmek Anlayışlı ve objektif olmak Görev ve yetkileri adaletli dağıtmak Yerinde kararlar alabilmek İnisiyatif sahibi olmak Sorumluluk sahibi olmak Yeni fikirlere açık olmak ve desteklemek Ekip kurabilmek ve organize edebilmek Etkin bir motivasyon sağlayabilmek Başarıyı paylaşabilmek Başarıyı ödüllendirmek ve başarısızlığı incelemek Hatalardan ders almak ve tekrarlamak
LİDERLİK TÜRLERİ
OTORİTER LİDER
DOĞAL LİDER
HÜMANİST LİDER
DESTEKLEYİCİ LİDER
KARİZMATİK LİDER
LİBARAL LİDER
DEMOKRATİK VE KATILIMCI LİDER
Güç, yetki, yetki devri, etkililik ve etkinlik
GÜÇ İstenilen sonuçlara ulaşabilmek için olaylar ve kişiler karşısında haklıya hak ettiğini verebilme yeteneğidir. GÜÇ KAYNAKLARI Zorlayıcı Güç Yasal Güç Ödüllendirici Güç Karizmatik Güç Uzmanlık Gücü
YETKİ Örgütsel eylemin kişisel olmayan yönüdür. Yöneticinin belirlenen amaçlara ulaşması için gerekenin yapılmasını başkalarından isteme hakkıdır. YETKİNİN KAYNAKLARI Biçimsel Yetki Teorisi Kabul Teorisi Bilgisel Yetki Teorisi
YETKİ DEVRİ Bir yöneticinin ya da örgütsel birimin aynı kademede veya alt kademede bulunan bir başka yöneticiye veya örgütsel birime görevleri yapabilmesi için onları yetkili kılması başka bir ifadeyle yetkilerini devretmesidir. YETKİ DEVRİ SÜRECİ Amaçların Açıkça Belirlenmesi Astları İyi Seçmek Yeterli Yetkinin Devredilmesi Denetim Sistemini Kurmak
Kişinin gücünü kullanırken yararlandığı süreçtir. ETKİLİLİK (ETKİLEME) Kişinin gücünü kullanırken yararlandığı süreçtir. ETKİNLİK Örgütün amaçlarını gerçekleştirebilmek için kaynaklarını ve sinerjik güçlerini değerlendirerek çevre ve ilişkilerini dikkate alıp, örgütün yapısını buna göre biçimlendirilmesini ifade eder.
ETKİLİLİK (ETKİLEME) Amaç Birliği Yönetme Birliği Örgütsel Etkinlik Yönetim Alanı İş Bölümü ve Uzmanlaşma Görevlerin Tanımı Basamak Sırası Yetki Devri Yetki ve Sorumluluğun Denkliği Komuta Birliği Yönetme Birliği Merkezleşme Derecesi Esneklik Denge İlkesi Önderliğin Kolaylaştırılması
TEŞEKKÜRLER Öğr.gör. ÖZNUR NALÇINKAYA