Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?"— Sunum transkripti:

1 İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?
Çalışan sayısı arttıkça bölümleme ihtiyacı ortaya çıkar. Bölümleme: işlerin belirli bir mantığa göre gruplanması. İşlerin- Kaynakların- Yer, Amaç ve Yöntemlerin Neden İşbölümünden yararlanma Sahip yöneticinin yetişmesinin imkansızlığı

2 Örgütlenmenin İlkeleri
İşbölümü ve uzmanlaşma Hiyerarşik yapı Amaç birliği Emir-Komuta birliği Denetim alanı Yetki ve sorumluluk denkliği Yetki devri İstisnalarla yönetim Basitlik ilkesi Açıklama ilkesi Esneklik ilkesi

3 Bölümleme türleri Fonksiyonlara (departmanlara) göre
Birbirine benzeyen işlerin aynı grupta yer alması Örn: genel müdüre bağlı üretim, muh-fin, İKY, Pazarlama Md yrd. Faydaları, Uzmanların yetişmesi, uzmanlık bilgisi Bölüm içi eşgüdüm kolaylaşır Merkezi denetim kolaylaşır Sakıncaları Karar verme zorlaşır, bürokrasi artar İşletmenin geneli hakkında fazla düşünülmez Bölümler arası rekabet Bölüm çıkarları işletme çıkarlarının önüne geçer

4 Ürün temelli Müşteri Temelli
Birkaç çeşit ve birbirinden farklı ürünler varsa Büyük işletmelerde Holdingler gibi Faydaları Bir ürüne ilişkin tüm faaliyetlerin koordinasyonu kolaylaşır Hızlı ve etkili karar mümkün Her bir ürün ya da ürün grubunu değerlendirmek mümkün Sakıncaları Pahalı Yöneticilerin kendi ürünlerine aşırı odaklanmaları Müşteri Temelli Belirli müşteriler ile etkili ilişkiler kurabilmek için Örn genel müd altında kamu sek md yrd, özel sek md yrd, bireysel mdr yrd Faydası Müşterilere özel muamele (bilgi ve beceri açısından donanımlı uzmanlarca) Sakıncası Farklı departmanların eşgüdümü için çok sayıda görevliye ihtiyaç duyulması

5 Coğrafi (Bölgesel) Bölümleme
Yerinde ve zamanında hizmet için; uzun süre korumanın mümkün olmadığı durumlarda Örn ilaç sektörü Faydası Bölgeye has özellik ve beklentilere daha hızlı cevap Sakıncası Farklı yerlerdeki işler için çok sayıda yönetici gerekebilir Karma Yapı Fonksiyonel + diğer prensipler (örn ürün, bölge vb)

6 Proje Organizasyonu Dev projeler hariç, proje işleri genellikle matriks org ile gerçekleştirilir Klasik fonksiyonel yapı küçük projeler; herkes kendi fonksiyonel yöneticisine karşı sorumlu; asıl sorumlu fonksiyonel yöneticinin de bağlı olduğu üst düzey yönetici) Saf proje organizasyonu Çok büyük projelerde Fonksiyonel yöneticilere ek olarak bir proje yöneticisi var. Projede çalışacak olanlar geçici olarak proje yöneticisine bağlanıyorlar Matriks organizasyon İki tür ilişki (dikey ve yatay), üç ilişki Proje çok çeşitli alanlardan bilgi ve tecrübe gerektiriyorsa Proje yöneticisi: proje yetkisi, ikna temelli, asıl yetki onda Fonksiyonel yönetici: kendi birimine düşen görevlerin yerine getirilmesi SORUNLARI KARMAŞIKLIK VE DÜZENSİZLİĞE AÇIKLIK İŞ İLİŞKİLERİNDE AÇIKLI KVE SORUN ÇÖZME YAKLAŞIMI GEREKTİRMESİ KİŞİLERİN PERFORMANSINI DEĞERLEME SORUNU BEŞERİ İLİŞKİLERDE YUMUŞAKLIK TAM BİR HABERLEŞME ZORUNLULUĞ ÇATIŞMALARA AÇIK OLMASI ÖNDERLİK GEREKLİLİĞİ, BELİRSİZLİKLERLE BAŞA ÇIKABİLME


"İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?" indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları