İlk dersimizde Genel Bir Tanışma

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Advertisements

 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
Page  1 BUCAK MEHMET CADIL ANADOLU ÖĞRETMEN LİSESİ COMENIUS PROJE TANITIMI.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Temiz su kaynakları azalıyor. Dünyanın üçte biri sularla kaplı olmasına rağmen ancak yüzde iki buçuk kullanılabilir temiz su bulunuyor. temiz su kaynakları.
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
©McGraw-Hill Education, 2014
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ERDEMLİ MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ TARIM ALANI.
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tekstil Mühendisliği Bölümü
TÜM MOTORLU TAŞIYICILAR KARŞILIKLI SİGORTA KOOPERATİFİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Makro İktisat.
MÜHENDİSLİK ve MİMARLIK FAKÜLTESİ
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
Uluslararası Pazarlama Araştırması
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Su Ayak İzi ve Sanal Su ( ) Bu dersin notları, Water Footprint Network web sayfasında bulunan ve Twente University öğretim üyesi Prof. Dr. Arjen.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Hayvancılık İşletmeleri Açısından Yönetim
Cube Organization Presents.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
İK MAKALESİ.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Futbol Yetenek Avcısı AOFScout.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
Sayılarla WWF 50+ yıllık tecrübe (Kuruluş yılı 1961) 100+ ülke Yıllık
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
KÜRESEL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON YÖNETİMİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
GİRİŞİMCİ ÖZELLİKLERİ
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sosyal Bilgilerde Değer Eğitiminde Biyografi Kullanımı
Sunum transkripti:

İlk dersimizde Genel Bir Tanışma Ben Dersi Yürütecek olan Hocanız. Doç. Dr. H. Yunus TAŞ Yalova Üniversitesi, İİBF Fakültesinde Öğretim Üyesiyim Aslen, Gaziantepliyim

GİRİŞİMCİLİK VE GİRİŞİMCİ KAVRAMLARI 2 GİRİŞİMCİLİK VE GİRİŞİMCİ KAVRAMLARI GİRİŞİMCİLİK NEDİR ? Girişimci kelimesi bir şeyi yapmaya başlayan kişi anlamına gelmekte olup, girişmek fiilinden türemiştir. Girişimci, risk alarak yenilik veya geliştirme yapan kişidir. Diğer bir deyişle, girişimci fırsatları gözleyen ve onları bulduğunda her tür riski alarak fikrini gerçekleştirmeye çalışandır. Dolayısı ile girişimcilik için fikir üretmek, yenilik üretmek ya da bir geliştirme yapmak gerekmektedir.

3 GİRİŞİMCİLERİN BAZI ÖZELLİKLERİ : Hızlı düşünme, belirsizlik altında hızlı karar alma, kararlı ve azimli olma, güçlü sezgi sahibi, iyi gözlemci, hayal gücü yüksek, kaynaklara ulaşabilecek ilişkiler ağına sahip, kaynaklar arasında özellikle insan kaynaklarını iyi yönetebilen, düşünme ve muhakeme yetenekleri güçlü, çok yönlü düşünebilen, yeninin kabul edilmesini sağlayacak ikna gücüne sahip olan, iyi iletişim kuran, bağımsız düşünebilen, esnek, yaratıcı, kendine güvenen, dayanıklı ve ısrarcı. Bir girişimcide bu özelliklerin büyük kısmı rahatlıkla gözlemlenebilir. Ama girişimcilik için sadece fikir üretebilmek yeterli değildir. Örnek olarak Zeka-Akıl ve Zeki-Akıllı arasındaki ilişki gösterilebilir. 3

GİRİŞİMCİ NASIL OLUNUR ? Karizmatik Girişimci Özellikleri Nedir ? 4 GİRİŞİMCİ NASIL OLUNUR ? Karizmatik Girişimci Özellikleri Nedir ? -Alçak gönüllüdür. -Diğer insanlara kendilerini anlatmaları için fırsat tanır. -Dikkat çekmeyecek şekilde yani frapan olmayan kıyafet giyer. -Yeniliklere açıktır. -Çevresindeki insanların kişisel sorunları ile ilgilenir. -Sabırlı ve fedakardır. -İşinin yanında eğlenceye, spora ve kitaplara zaman ayırır. -Zamanı çok iyi kullanır. -İnsanları ikna yoluyla yüreklendirerek yönetir. -Samimidir, yapmacık davranışta bulunmaz, çevresinde bu tür insanları barındırmaz. -Danışmaya önem verir, danışacağı kişileri titizlikle seçer ve danıştığı insanların fikirlerine önem verir. -Yanlış yaptığı işleri ve aldığı kararları açıkça söyler. -Söz ve davranışlardan doğan sorumlulukların bilincindedir

GİRİŞİMCİLİK ÇEŞİTLERİ NELERDİR ? 5 1-Fırsat Girişimciliği : Mevcut veya potansiyel pazardaki değişimin getirdiği fırsatları görerek pazara mal satmak amacıyla yapılan girişimciliktir. 2-Yaratıcı Girişimcilik : Yeni fikir ve buluşu ya da mevcut bir mal & hizmeti yeniden tasarlayarak kalite düzeyini yükselterek yapılan girişimdir. Bu Girişimci türü Yerel-Bölgesel ve Uluslararası olarak 3 gruba ayrılır. 3- Yenilikçi Girişimcilik : Piyasadaki değişimi izleyen yeni fikir ve Pazar arayışında olan yeni mal ve hizmet tasarlayan girişimcilerdir. 4- Takipçi Girişimciler : Piyasadaki gelişmeleri izlemekle yetinen bu gelişmelere göre davranan , yenilik yapan girişimcilerin yolunda giden bir nevi başarılı örneği taklit eden girişimcilerdir. 5- Sosyal Girişimcilik : Toplumda çözülmesi gereken problemler için sürdürülebilir yaklaşımlar, modeller, yapılar kuran ve öncelikli amacı sosyal değer üretmek olan kişilerdir. Kendilerini söz konusu sosyal sorunun çözümüne adarlar. 

KISACA GİRİŞİMCİ OLMA NEDENLERİ NELERDİR ? 6 KISACA GİRİŞİMCİ OLMA NEDENLERİ NELERDİR ? Kar elde etme isteği, Bağımsız çalışma isteği, Kişisel tatmin isteği, Kendi işinin patronu olmak,başkalarından emir almamak,yeteneklerini kullanmak İstediği bir işte çalışabilmek, Tanınma ve prestij kazanma isteği, Para kazanma ve refah içinde yaşama isteği,

GİRİŞİMCİNİN ÖNÜNDEKİ BAŞLICA ZORLUKLAR İSE ; 8 Günde sekiz saatten çok fazla çalışma ile akşam ve hafta sonları dinlenme ortadan kalkacaktır. Özellikle ilk aylarda hatta yıllarda çok yoğun tempolu bir çalışma olacaktır. Bütün mal varlığı, sermaye ve ortakların parası kaybolabilir. Uzun süre para sıkıntısı çekebilir, İstenilen gelir düzeyine uzun süre ulaşılamayabilir. Bütün kararları girişimci tek başına almak zorunda kalabilir. İş yoğunluğu ve iş hayatından kaynaklananan stres nedeniyle sağlığı tehlikeye girebilir Girişimci kendi özel hayatına,eş ve dostlarına ayıracak zaman bulamayabilir.

YÖNETİCİ VE GİRİŞİMCİ ARASINDAKİ FARKLAR 9 Girişimci gelecekte, yönetici geçmişte yaşar. Girişimci kontrol eder, yönetici düzen kurar. Girişimci değişikliklerle başarı sağlarken, yönetici statükoya bağlıdır. Girişimci fırsatları yakalar, yönetici problemleri görür. Yönetici bir ev yapar ve sonuna kadar orada yaşar, girişimci evi inşa eder ve anında bir sonrakini planlamaya başlar.

TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİK DURUMU ; 10 Türkiye, 1980 yılından bu yana dışa açık, ihracata dayalı bir liberal ekonomi anlayışıyla ekonomisini yönetmeye ve bu ideal doğrultusunda kurumlarını oluşturmaya çalışmıştır. Ancak bu ilk defa denenmiş bir model değildir. 1980’den 1923’e kadar geriye gidip Cumhuriyet tarihine baktığımızda, iktisat politikalarının devletçilikten liberalizme kadar çeşitli iktisadî modeller arasında gelip gittiği gözlemi yapılabilir. Girişimciliğin gelişimi bağlamında 1923’ten günümüze kadar öne çıkmış 5 ana dönemden söz etmek mümkündür: • 1923-1929 arasında “özel girişimciliğe teşvik”, • 1930-1946 arasında “devletçilik ve yansımaları”, • 1946-1960 “liberal ekonomiye geçiş”, • 1960-1980 “planlı ekonomi denemesi” ve de • 1980’den günümüze dek “dışa açık liberal ekonomi”yi sayabiliriz.

11 GEM 2012 Raporundaki Türkiye izleri; TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİK DURUMU ; 11 GEM 2012 Raporundaki Türkiye izleri;  2012 yılında 69 ülkeden 198.000 kişi ile yapılan anket sonucu oluşturulan Küresel Girişimcilik Raporu’na (GEM) göre, Avrupa’da krizin etkisinin en fazla hissedildiği 2012 yılında Türkiye'nin girişimcilik notu %11.9’dan %12.22’ye yükselmiş. Bu yükseliş  girişimcilik tablosunun daha dengeli bir hal kazandığını, eğitim seviyesi yüksek kesimlerde de girişimciliğin arttığını göstermekte. GEM 2012 Raporuna göre  ülkemizdeki potansiyel girişimci oranı da; 2006 yılında 2.2 iken, 2012 yılında 7.0’a çıkmış. Yine, 2006 yılında 4.0 olan yeni girişimci oranı 6.0’a çıkmıştır. Türkiye’deki Büyüme Odaklı Girişimci oranı da, verimlilik odaklı ekonomilere sahip ülkeler arasında yüksek sıralarda yer almıştır. Türkiye, erken girişimcilik indeksi açısından araştırmaya katılan 30 ekonomi arasında 17. sırada yer almakta.

TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİK DURUMU ; 12 2012’de ülkemizde ihtiyaç odaklı girişimcilik oranı %31 iken fırsat odaklı girişimcilik %55’e yükselmiştir. GEM 2012 Raporuna göre ülkemizde fırsat değerlendirme oranı 2011’de 32.4 iken 2012’de 40’a yükseldi. Diğer taraftan nüfusun fırsatları değerlendiren kısmının başarısızlık korkusu puanı 2011’de 22.5 iken 2012’de 30’a çıkmıştır.

TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİK DURUMU ; 13 Yine Uluslararası girişimcilik endeksinde kullanılan 100 yetişkin içinde şirket kuran insanların sayısına bakıldığında,Türkiye 29 ülkeden daha az sayıda girşimciye sahiptir.Türkiye’de her 100 yetişkin içinde şirket kuran sayısı 4,6 iken bu sayı Meksika’da 18,7 , İrlanda’da 12, ABD ‘de ise 11.7 dir.

Gaziantepli girişimci yeniliklere karşı daha açık iken, TÜRKİYE’DE GİRİŞİMCİLİK DURUMU ; 14 Ülke içinde bile girişimcilik nitelikleri açısından farklılıklar söz konusu olabilmektedir. Örneğin; Gaziantepli girişimci yeniliklere karşı daha açık iken, Karadenizli girişimciler iş birliğine ve ortak yatırımlara karşı daha isteklidirler. Konyalı girişimci kredi ile yatırım konusunda isteksiz iken, Denizlili girişimci borçlanarak yatırım yapma hususunda daha cesur davranmaktadır.

TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLER 18 TÜİK’in 8 Mart 2012’te yayınladığı “İstatistiklerle Kadın, 2012” Raporu’na göre “Türkiye nüfusunun %49,8’ini kadın nüfus ve %50,2’sini erkek nüfus oluşturmaktadır. Kadın nüfusun %24,4’ünü 0-14 yaş grubu, %16,3’ünü 15-24 yaş grubu, %31’ini 25-44 yaş grubu, %19,8’i 45-64 yaş grubu ve %8,5’ini 65 ve daha yukarı yaş grubundaki nüfus oluşturmaktadır. 2012 yılında işgücüne katılım oranı kadınlarda %29,5 iken erkeklerde %71’dir. İstihdam edilen kadın nüfus oranı %26,3, erkek nüfus oranı ise %65‘tir. Ücretli veya yevmiyeli olarak çalışan kadınların oranı %54,3 iken kendi hesabına çalışan kadınların oranı %10,8′dir. İşsizlik oranı, kadınlarda %10,8, erkeklerde ise %8,5’tir. 15-24 yaş grubundaki genç nüfusta işsizlik oranına bakıldığında, oran kadınlarda %19,9, erkeklerde ise %16,3’tür.” Özetle; Türkiye’de kadınlar iş yaşamına erkeklere oranla daha az katılabilmekte.

TÜRKİYE’DE KADIN GİRİŞİMCİLERDEN ÖRNEKLER 19 Zeynep Öztekin – Organik taze meyve sebze üretimini gerçekleştiren ilk kişi. Ceyhan kıyısında gezerken nehrin tüm yüzeyinin, çiftçinin satamadığı ya da dönüştüremediği meyvelerle dolduğunu gören Öztekin’in “Bunu önlemek için ne yapmalı?” sorusuna cevabı “Organik tarım” oluyor ve 2002 yılında şirketi Pan Tarım’ı kuruyor. Pan Tarım’ın serüveni  bugünkü 6 bin metrekarelik alanda kurulan fabrikaya doğru ilerliyor. Meri Taksi – Kuyumculuk alanında büyük bir birikime sahip olan abisinin piyasadaki boşluğu tespit edip “Meri bu işi yapmalısın, ilerde Anadolu kültürümüzü yansıtan takılar çok moda olacak” demesiyle yola çıkan Taksi, Anadolu motifleri ile takılar üretmek üzere işini kurdu.

Görme engelli çocuklar için kullanılan üç boyutlu baskı teknolojisi  Görme Engelliler Özel Eğitim Okulu’na yerleştirilen bir kiosk sayesinde görme engelli çocuklar öncelikle arama butonuna basarak merak ettiği nesneyi söylüyor. Nesne veri tabanında mevcutsa 3 boyutlu yazıcı anında o nesneyi basmaya başlıyor ve çocukların gerçekten dokunabilecekleri bir nesne ortaya çıkıyor. Bu proje modelleme ve prototiplendirme amacı taşıyan 3 boyut teknolojisinin nasıl daha da ileri gidebileceğini gösteriyor. Bazı evlerde ve işletmeler de 3 boyutlu yazcılar olsa bile gelecek yıllarda 3 boyutlu yazıcıların konseptten öteye geçip bir sektör haline geleceğine kesin gözüyle bakılıyor.