GÖRSEL KÜLTÜR 9. Görüntü Teknolojileri II İmgenin Yeniden Üretimi. Yrd

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İMGENİN YENİDEN-ÜRETİMİ
Advertisements

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Değerli Arkadaşlar, aşağıdaki sorular 7. ve 8. sınıflar için özel hazırlanmış dil bilgisi kitabımızdan yararlanılarak oluşturulmuştur. Kendi okulumuzda.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Kültürel Miras ve Dijitalleştirme İlişkisi, Dijitalleştirmeye Giriş Arş. Gör. Tolga Çakmak.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 3: Dijitalleştirmenin Planlanması ve Dijitalleştirmede Süreç Yönetimi Arş. Gör. Tolga Çakmak.
E- Pazarlama Nedir? Pazarlama, bir ürünün tüketici tarafından bilinmesi, talep edilmesi ve alınmasını sağlayan, bu çerçevede, birçok bileşeni bulunan planlanmış.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
Fikri haklar nedir Fikri hak fikir ürünlerini koruyan haklara verilen genel addır.Bu ürünler insan zekası ile ortaya çıkan edebiyat ve sanat eserleri.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
YAZI TÜRLERİ GURBET DUYMUŞ
Learning to learn network for low skilled senior learners Her yerde ve her şekilde öğrenme Öğrenmeyi Öğrenme Eğitimi Developed with the support of the.
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Şahin GÖKÇEARSLAN. Yazılım Türleri Bilgisayar Yazılımları Yazılım türleri (İşletim sistemleri, paket programlar, programlama dilleri) Yazılım lisans türleri.
Sosyal Ağlar Tehditler, Yanlış Kullanım ve Doğru Kullanım Örnekleri.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
Bölüm 7 Temel Stratejiler ve Alt Grupları
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
DİJİTAL VATANDAŞLIK Dr. Ekmel ÇETİN.
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Bilgiye Ulaşma ve Biçimlendirme
İNTERNET TEKNOLOJİLERİ
MESLEĞE YÖNELTME SEMİNERİ
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
Ünite 9: Korelasyon Öğr. Elemanı: Dr. M. Cumhur AKBULUT.
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
MEDYA OKURYAZARLIĞI Medya Pedagojisi
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
BİLGİ TOPLUMU.
HAVA PERSPEKTİFİ Doğada yakınımızda bulunan varlıklar gözümüze gerçek renk ve boyutlarıyla net olarak görünür. Oysa bizden uzaklaştıkça nesnelerin boyutları.
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
RESİM VE RESİM DÜZENLEME İŞLEMLERİ
DOSYA BÜYÜKLÜKLERİ İkili Sistem Dosya Büyüklükleri ve Hesaplamalar
TELİF HAKKI.
TUTUM VE ALGILAR.
SUC FAKTORLERi: EKONOMi
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Bilinçli Tercih Seminerine
ESKİ ZAMANLARDA TEKNOLOJİ Buse Beren Eğrilmez
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yazı Sistemleri.
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
Tezin Olası Bölümleri.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
İşlemciler.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Nitel Araştırmalar.
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

GÖRSEL KÜLTÜR 9. Görüntü Teknolojileri II İmgenin Yeniden Üretimi. Yrd GÖRSEL KÜLTÜR 9. Görüntü Teknolojileri II İmgenin Yeniden Üretimi Yrd. Doç. Dr. Tuğba Taş

İMGENİN YENİDEN ÜRETİMİ İmgenin yeniden üretimi teknoloji ve imgenin tarihinin ilişkisinin en önemli yönlerinden biridir. Modernizm bağlamında ondokuzuncu yüzyıl başlarında fotoğrafın ve ardından 1860’da filmin icadıyla birlikte görsel geleneler ciddi şekilde değişmeye başlamıştır. Fotoğraf, sinema ve televizyon imgelerinin sınırsız biçimde çoğaltılabilmesi toplumda imgelerin rolünde köklü biçimde değiştirmiştir.

“Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Walter Benjamin “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı” İmgelerin yeniden üretilebilmesine olanak sağlayan teknolojilerin icadından önce sanat yapıtı biricik ve özgün sayılıyordu. Anlamı, içinde bulunduğu mekana (çoğunlukla kilise ya da saray) bağlıydı. Mekanik yeniden üretim imgenin anlamını, değerini ve toplumsal rolünü köklü bir şekilde değiştirdi. Mekanik-olmayan yeniden-üretim yöntemleri: 15 ve 16. yüzyıllar: tahtabaskı, gravür, oyma 19. yüzyıl başı: litografi (taşbaskı)

Fotoğraf, halihazırda var olan ve daha önce biricik sayılan sanat eserlerininin yeniden üretimini olanaklı kılıyor. Yeniden üretimi kitleselleştiriyor. Aura (özel atmosfer): İmgenin özel atmosferi, onun biriciklik niteliği taşıyan zaman ve mekandaki varlığı. Imgenin değeri biricik olmasında ve ritüel rolünden kaynaklanır, dinsel olsun olmasın bir tür kutsal anlam taşır. “En etkin düzeydeki yeniden-üretimde bile eksik olan bir yan vardır: sanat yapıtının şimdi ve burada’lığı -başka deyişle, bulunduğu yerde biriciklik niteliğini taşıyan varlığı. ” Benjamin Benjamin’e göre bir imgenin “özel atmosferi”, onu “otantik” (sahici) kılan şeydir.

Authenticity (sahicilik, otantiklik): sahici, güvenilir, sahte ya da kopya olmayan. Benjamin, yeniden üretilmiş bir imgenin özgün örneğinin, kopyasına oranla daha otantik olarak değerlendirildiğini belirtir. Otantiklik yeniden-üretilmez. Benjamin’in görüntünün aurası olarak gördüğü “şimdi ve burada olma niteliği” yapıtın sahiciliği (otantikliği) kavramını oluştur

Pek çok ünlü resmin, sanat kitaplarında, posterlerde, kartlarda, T-shirtlerde reprodüksiyonuna rastlıyoruz. Bunun orijinal eserin niteliğine nasıl bir etkisi var? Orijinal hem parasal hem de toplumsal anlamda daha değerli. Ama Benjamin’in belirttiği gibi “değer” değişiyor. Orijinal’in değeri artık “tek” olmasından değil, pekçok kopyanın orijinali olmasından kaynaklanıyor.

Edvard Munch, Çığlık, 1893

Dijital imge teknolojileri (1960’lardan günümüze): elektronik teknoloji, bilgisayar aracılığıyla ve sayısal-yoldan imge üretimi, ve sanal mekan çağı. 1980’ler ve 90’larda dijital görüntünün gelişmesiyle birlikte Batı’da imgenin anlamı radikal bir şekilde değişmiştir. Dijital görüntüler geleneksel görüntülerden farklı olarak bilgisayarda üretilir ya da geliştirilir. Analog görüntünün fiziksel, maddi bir niteliği vardır. Dijital bilgisayarlar ise sayılardan oluşan verileri hesaplar. Dijital görüntünün en küçük birimi pikseldir. Kodlanmış bitlerden oluşan dijital görüntü kolaylıkla depolanabilir, manipüle edilebilir ve yeniden üretilebilir.

Elektronik görüntüyle birlikte yeniden üretim kavramı da değişmiştir Elektronik görüntüyle birlikte yeniden üretim kavramı da değişmiştir. Dijital görüntüde kopya ve orijinal arasında bir fark kalmaz. Analog fotoğrafta en azından fotoğraf filminin orijinal olduğu iddia edilebiliyordu. Dijital imgenin “kopyası”, “orijinal”in birebir aynısıdır.   Bununla birlikte imgenin “değer”i de değişime uğramıştır. Dijital imgenin değeri enformasyon sağlamasında, kolayca erişilebilir, manipüle edilebilir, depolanabilir ve internete yüklenebilir olmasında yatar. “Eşsiz bir imge” düşüncesinin dijital görüntü için hiçbir anlamı yoktur.

Leonardo da Vinci, Mona Lisa, 1503

Dijital Mona Lisa: 1965’de bilgisayar aracılığıyla dijital yoldan yeniden üretildi. Bu “dijital başyapıt”ın kopyaları internette satılıyor (bkz. www.digitalmonalisa.com)

L.H.O.O.Q. (M. Duchamp, 1919) Young Mona Lisa (Botero)

Bkz. www. monalisamania. com/artmain. htm Mona knitting (Unknown) Bkz. www.monalisamania.com/artmain.htm Mona knitting (Unknown) Manhattan Mona Lisa (Ashkar)

Monica Lewinsky, New Yorker, 8 Şubat, 1999