REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğraf Okuma LEVENT DURANLI Öğretim Görevlisi LAÜ TV leventduranli@gmail.com
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğraf Okuma Nedir ?
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğraf okuma demek fotoğrafın ne anlattığı yani özdeki hikayesi ile sergilenen biçim dünyasının ve kompozisyonunun yapılanmasının çözümlenmesidir.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Duyusal etkileşim sonrasında izleyicinin, bir fotoğrafı çözümlemek amacıyla o görüntüyle girdiği etkileşime “Fotoğraf Okuma ve Yorumlama” diyoruz.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI “Fotoğraf Okuma”; görüntü içerisindeki unsurların (içerik, biçim, teknik unsurlarının) “betimlenmesi”işlemini belirtmektedir.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI “Fotoğraf Yorumlama” ise; betimlenen unsurlar ışığı altında “anlamın ortaya konulması”, izleyicinin görüntüden “anlam üretmesi” işlemidir.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Bütün yorumların temel prensibi şudur: Fotoğrafların yüzeyde taşıdıklarından (ilk bakışta temsil ettiklerinden) daha derin anlamları vardır. Yorumlamadaki temel soru, “Bu fotoğraf, temsil ettiği görüntü dışında bize ne demek istemektedir ve bizler izleyici olarak bu fotoğrafa neden maruz kaldığımızı düşünmekteyiz?”dir.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğrafı yorumlayan kişinin sahip olduğu kültürel yapı, fotoğraftan ürettiği anlamı da belirleyecek, başka bir izleyicinin yorumundan farklılaştıracaktır. Aynı fotoğraf uzak doğu kültüründe, batı kültüründe, arap kültüründe farklı anlamlandırmalara neden olabilir. Hatta aynı toplum içerisinde farklı yaşam hikayelerine sahip kişiler arasında bile kültürel farklılıklar yorumları farklılaştırır.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI İzleyicilerin kültürel farklılıklarından kaynaklanan farklı yorumlar sonucunda aynı görüntüye bir çok farklı düşünce eklemlenebilir. Birbirine taban tabana zıt bile olsa, yorumların “doğru” luklarından ziyade ancak “tutarlılık” larından (görüntüye uygunluklarından) söz edilebilir
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğrafın anlamlandırılması etkin bir süreçtir. Görüntü ile izleyici arasındaki etkileşim sonucu ortaya çıkar; hem kişiler arasında, hem de aynı kişiye ait farklı zaman dilimleri içinde değişim gösterebilir.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI fotoğrafın bağlamı da fotoğrafın aktardığı mesaja etki eden, fotoğrafın yorumlanması aşamasında ele alınması gereken bir unsurdur.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Bir avcı ve geyik fotoğrafı avcılıkla ilgili bir dergi kapağında başka anlam, çevreyle ilgili bir dergi kapağında başka anlam içerecektir. Fotoğraf aynı olmasına karşın, fotoğrafın bağlamı anlamı derinden etkiler.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğraf hangi kriterlere göre okunmalı ? Kompozisyon Konusu İlgi Merkezi Verilen Mesaj Kadraj ve Yerleşim Mesaj Evrenselliği Amacına Ulaşmak
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğraf hangi kriterlere göre okunmalı ? Teknik Işık Pozlama Kadraj Netlik
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Reklam fotoğrafı hangi kriterlere göre yorumlanmalı ? Şu Sorulara Cevap Arayınız: Hangi ürün ya da hizmetin reklamı yapılıyor Fotoğrafta verilmek istenenen düşünce Fotoğrafta ne anlatılmak istenmiş varsa öyküsü nedir Hangi göstergebilim metodları kullanılmış İçerdiği düzanlam ve yananlamlar Sosyal ve politik mesaj içeriyor mu
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Fotoğrafçı her şeyden önce “iyi” bir fotoğraf okuru olmalıdır. Zira baktığı fotoğrafı okuyamayan, onun üzerine yorum yapamayan bir kişinin, fotoğrafla bir şeyler anlatmasını beklemek ütopik bir yaklaşım olacaktır.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI KAYNAKÇA KİTAP Ürper O. (2012) Dijital Teknoloji Çağında Reklam Fotoğrafçılığı, Say Yayınları WEB MDG Blog, http://www.mdgadvertising.com/ Foto Community, www.fotocommunity.de Deviantart, http://www.deviantart.com Strobox, http://www.strobox.com Photoworld, http://www.photoworld.com Fotografya, http://fotografya.fotografya.gen.tr/cnd/index.php?fotografokumaveizleyici Alibugur, http://alibugur.tr.gg/Foto%26%23287%3Braf-Okuma.htm FOTOĞRAFLAR Deviantart, Bascek.com, Senel Foto, Strobox, Fotocommunity, Photoworld ve yukarıda adı geçen kitap ve internet sitelerinde fotoğrafı yayınlanan kişiler.
REKLAM FOTOĞRAFÇILIĞI Dinlediğiniz için teşekkürler Levent Duranlı Kıdemli Öğretim Görevlisi