Kalite Güvence Sisteminin Bir Adımı Program Yapılandırma

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Bologna Sürecinde Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Deneyimi Doç. Dr. Sema ERGÖNÜL MGSÜ BEK üyesi MSGSÜ ADEK Koordinatörü 28 Mayıs 2010.
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK SÜREÇ YÖNETİMİ RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK İbrahim GÜMÜŞ 1 radardanismanlik.com.tr SÜREÇ YÖNETİMİ.
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
UNI-SET Toplantı Notları
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Prof.Dr. Muzaffer Elmas BOLOGNA EŞGÜDÜM KOMİSYONU Bologna süreci “Yıllık Eylem Planı Çalışma alanlarında iç ve dış paydaşlara bilgilendirme.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Gazi Üniversitesi Bilgi Paketi Süreç Bilgilendirme Toplantısı 25 MART 2014.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
1 BOLOGNA SÜRECİ’NDE İÇ DENETİMİN ROLÜ Mustafa PAKSOY Sakarya Üniversitesi İç Denetçi.
Program Tasarım Modelleri
BARTIN ÜNİVERSİTESİ’NDE BOLOGNA SÜRECİ bologna.bartin.edu.tr.
İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü İş Sağlığı ve Güvenliği 2. Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans Programı.
ISO 9001:2015 standardı – 9. ve 10. Maddelerin Tanıtımı
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
6.SABDEK Toplantısı nisan 2017, Eskişehir
Mühendislikte Akreditasyon ve Kalite Sistemi
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Öğretimin Uyarlanması
ISO 9001:2015 standardı – 9. ve 10. Maddelerin Tanıtımı
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Entegre Müfredat Modeli
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
MESLEK SEÇİMİ ve ÖNEMİ.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
ISO 9001:2015 standardı – 5. Maddenin Tanıtımı
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitimde Proğram Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
Bologna Sürecinde Öğretim Perspektifi
Üniversitelerarası Girişimcilik ve Yenilikçilik Endeksi
Akreditasyon ve Yeterlilikler Çerçevesinde
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
BOLOGNA UZMANLARI 5.DÖNEM ULUSAL TAKIM PROJESİ 1 EKİM 2009,NEVŞEHİR
KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ Kütahya Dumlupınar Üniversitesi
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
YÜKSEKÖĞRETİMDE KALİTE GÜVENCESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
BATMAN ÜNİVERSİTESİ FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ ( )
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Eğitim-Öğretim Programı
Sunum transkripti:

Kalite Güvence Sisteminin Bir Adımı Program Yapılandırma 22.12.2017 Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Kazanımlarımız Beklentilerin Karşılanması Açık olmayan noktaların belirlenmesi ve çözüme kavuşturulması Görevlerimiz ve yapacaklarımızın belirlenip yol haritasının çizilmesi Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Anabilim Dalı/ Program Anabilim dalı: Lisans sonrası kişilerin uzmanlık alanlarına bağlı kadroların oluştuğu ve lisans üstü eğitim öğretim faaliyetlerinin bağlı olduğu alan (Öğretim üyelerinin istihdam edilme şekli) Program : Tanımlı bir müfredata göre yürütülen ve ön lisans, lisans ve lisansüstü düzeylerinde diploma derecelerine yönelik uygulanan eğitim-öğretim faaliyetleri Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

PROGRAM (Paydaş katılımı ile belirlenmiş) anabilim dalı misyonu ve vizyonu erişilmesi beklenen amaçlar (Program Eğitim Amaçları) Program eğitim amaçlarına ulaşmak için öğrencilere kazandırılması gereken bilgi ve beceriler (Program Çıktıları/Kazanımları) (TYYÇ Kapsamındaki yeterlilikleri barındıran) Program Çıktılarını sağlayacak Eğitim Programları Eğitim Programını uygulamak ve sürdürmek için gerekli kaynaklar(insan, altyapı, mali) Program Eğitim Amaçları ve Program çıktıları için sürekli işleyen bir Ölçme Değerlendirme ve bunların sonuçlarını kullanan Sürekli İyileştirme Sistemi Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Programların yapılandırılması Müfredat güncelleme çalışmaları Başladı. 1 yıl içerisinde bütün programların yeni sisteme dönüştürülmesi planlanmaktadır. AKTS kavramının yerleştirilmesi Ders tanımlama formunun oluşturulup bilgi sisteminde paylaşılması Bilgi paylaşım toplantıları

Bir Programın Yapı Taşları Öğrenciler Program Eğitim Amaçları Program Çıktıları ve Değerlendirme Eğitim Programları Öğretim Kadrosu Altyapı Kurumsal Destek ve Parasal Kaynaklar Bilgilendirme Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Ne yapmalıyız Enstitünün misyonu ve vizyonu ile uyumlu ana bilim dalı misyon ve vizyonlarını belirlemeliyiz Yeni bir program açma Müfredat güncelleme Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Program açma/ kapatma Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Açılmak istenen programın alanının Üniversitedeki diğer alanlarla çakışmaması Aynı uzmanlık alanlarının aynı anabilim dallarında tanımlanması Temel alanların çok parçalanmaması Disiplinler arası ya da çok disiplinli programların oluşturulması Enstitülerde bu konunun irdelenmesi gerekmektedir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Programın Eğitim Amaçları Kurumun, misyonuna ve öğrenim ölçütlerine bağlı eğitsel amaçların oluşturması İyileştirme çevrimleri ile programda yapılabilecek düzenlemelere olanak sağlayan süreçlerin oluşturulmasını sağlaması Eğitim amaçlarını sağlayacak bir eğitim programı ve bu programı destekleyen süreçlerin oluşturulmasını sağlaması Amaçların gerçekleştirildiğini gösteren ve bunları programın etkinliğini artırmak için kullanan sürekli bir ölçme değerlendirme sisteminin kurulmasını sağlaması gerekir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Ne yapacağız Programların eğitim amaçlarına uygun ana bilim dallarımızda her program için ana bilim dalı özelliğimize bağlı eğitim amaçlarını oluşturmamız gerekmekte Her programdaki mesleki ve sosyal amaçları koymamız ve bu amaçların misyonumuzla uyumlu olmasını sağlamamız gerekmekte Ayrıca birbirine benzer program yeterliliklerine sahip programlarda farklılık belirtilmeli ve oluşturulmalı Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Ne yapacağız Genel program çıktıları bağlamında her program için program çıktılarımızı detaylandırmamız gerekli Detaylandırma ana bilim dalının özelliklerine bağlı olarak yapılacaktır. Mühendislik dallarında çoğu çıktı ağırlıklı temel alınırken fen dallarında bazı çıktılar her programda olmayabilir. Ana bilim dalı kendi program çıktılarını her program için kendisi belirleyecektir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Programların eğitim amaçlarına uygunluğunu sağlayan eğitim programlarıdır. Eğitim programlarının bu anlamda yeniden yapılandırılması ve program çıktılarına bağlı ders çıktılarının belirlenmesi gerekmektedir Programın bir değerlendirme süreci ve belgelendirilmiş sonuçları olmalıdır. Değerlendirme sonuçları programın gelişiminde ve iyileştirilmesinde kullanılmalı ve misyon ve amaçlarla uyumluluğu ölçülmelidir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

NİTELİK KAZANIMI (ÖĞRENME ÇIKTILARI) NASIL İZLENMELİ ? Program Amaçları (Program Objectives) Ders 1 Hedefi Ders 2 Hedefi Ders 3 Hedefi Ders 4 Hedefi Ders 5 Hedefi Program Çıktıları (Program Outcomes, Learning Outcomes) (derslere özel çıktılar, genel çıktılar) Ders 1 Öğr. Çıktısı Ders 2 Öğr. Çıktısı Ders 3 Öğr. Çıktısı Ders 4 Öğr. Çıktısı Ders 5 Öğr. Çıktısı TANIMLAMA UYGULAMA DEĞERLENDİRME SÜREKLİ İYİLEŞTİRME VERİ TOPL. ANALİZ Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Eğitim Programlarının Yapılandırılması Program çıktılarına bağlı olarak eğitim programlarının gözden geçirilmesi gerekmektedir. Eğitim programlarının program çıktılarına bağlı olarak geliştirebilmek için kıyaslama yapılmalıdır. Program çıktılarının ders çıktılarına dağılımı yapılmalıdır. Ders çıktılarına ulaşmak için derslerin amaçları belirlenmelidir. Dersin amaçları programın eğitim amaçları ile uyumlu olmalıdır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Önemli !!! Her ders her çıktıyı sağlamak zorunda değildir. Dersler anabilim dalının misyonu ve eğitim amaçlarına uygun genel dersler olmalıdır. Özel konular veya alanlar özel kapsamlı dersler olarak planlanmalı ve ders çıktıları o bağlamda değerlendirilmelidir. Programın gereği ortak derslerden (tez, seminer, dönem projesi, yeterlik aşaması, tez izleme) beklenilen bütün ana bilim dalları için aynıdır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Eğitim Programı Zorunlu mesleki Mesleki seçmeli Uzmanlık alan ve tez bunların kredi-saat ağırlıklarının bölüm/ program hedefleri çerçevesinde tanımlanmış olması gerekir. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Programa Özgü Ölçütler Her bir programın , alanı/disiplini için gerekli ve uygulanabilir olan temel ve özel ölçütleri karşılıyor olması Lisansüstü akreditasyon programlar için kriterler lisans ile aynı fakat ek olarak bir yıllık araştırma ve eğitim etkinliği aranır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Yönergemiz Yönerge bütün programları içermektedir. Program açma ve kapatma Müfredat oluşturma ve güncelleme Yeni ders açma Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Yüksek lisans yeterlilikleri Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Doktora yeterlilikleri Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Programlar ve Dersler Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

İş yükünün hesaplanması Öğretim Üyesinin Öğrenci İş Yükünü Tahmin Ederken Sorması Gereken Sorular Dersimde öğrenciye hangi program çıktılarını kazandırmayı amaçlıyorum? Dersimin öğrenim çıktıları nelerdir? Dersimle ilgili hangi öğrenim aktiviteleri mevcut? Öğrenim çıktılarını nasıl ölçüp değerlendiriyorum? Bu öğrenme çıktılarını kazanması için öğrencinin tahmin edilen çalışma süresi nedir? Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

İş Yüküne Dayalı Kredi Öğretim programındaki dersleri AKTS’ye göre tasarlarken veya yenilerken; öğretme biçimlerini ve öğrenme yöntemlerini çeşitlendirerek ve öğrencinin harcadığı tüm zamanı hesaplayarak öğrenci iş yükünü yeniden tanımlıyoruz: Ders Tanımlama Formu İş Yükü Formu Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Farklı Bir Örnek Etkinlikler Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü Haftalık ders saati (Kuramsal) 14 2 28 Haftalık ders saati (Uygulama) Okuma 3 6 İnternette tarama, kütüphane çalışması 4 8 Materyal tasarlama, uygulama 5 15 Rapor hazırlama 1 Sunu hazırlama Sunum Ara sınav ve ara sınava hazırlık Final sınavı ve final sınavına hazırlık 10 120 Toplam İş Yükü / 30 120/30 Dersin AKTS Kredisi Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR 24

Öneriler Zorluk derecesi ile AKTS kredi miktarı arasında bir ilişki yoktur. Dersin kredisi statü veya prestije bağlı değildir. Öğretim üyesinin prestiji veya dersin statüsü kredileri belirlemekte kullanılamaz. AKTS kredisi sadece ders saatine bağımlı olmayıp, o dersin oluşturduğu tüm iş yükünü kapsar. Öğretim üyesi ders ücretlerinin hesaplanmasında, dersin AKTS kredisi dikkate alınmaz. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Öneriler Farklı teorik saat ve farklı uygulamalarla aynı çıktı elde edilebilir. Zorunlu ve seçmeli derslerin tümüne AKTS kredisi verilir. İzlenen programdan mezun olabilmek için alınması zorunlu olan tez çalışması, proje çalışması veya staj gibi çalışmalar varsa, bunlara da AKTS kredisi verilmelidir. Ortak servis derslerine aynı AKTS verilmelidir. Bir dersin AKTS’si o dersin yerel kredisinin altında olamaz. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

AKTS Kredilerinin Hesaplanmasının Sağladığı Faydalar Nelerdir? Öğretim üyeleri, derslerine AKTS kredisi verirken derslerin içeriklerini de gözden geçirmek durumda kalmaktadırlar. Dersin öğrenim hedeflerini ve dersin öğrenciye olan mesleki katkısını ortaya koyar. Öğrencinin çalışma süresini esas alarak, her bir dersin tamamlanması için gerekli öğrenci iş yükünü gösterir. Dersin AKTS Kredisinin hesaplanmasında öğrenci görüşlerinin de alınması, uygulamanın kalite güvencesini ve kabul edilebilirliğini arttırır. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

AKTS Kredilerinin Hesaplanmasının Sağladığı Faydalar Nelerdir? Öğretim üyesinin girdilerine değil, istenilen öğrenim çıktılarına/kazanımlarına dayalıdır. Öğrencilerin yabancı üniversitelerde almış oldukları eğitimlerin, kendi ülkelerindeki yükseköğretim kurumları tarafından tanınmasını sağlar. Öğrencilerin Avrupa ülkelerinde daha üst düzeyde programa devamlarında kolaylık sağlar, Mezunların Avrupa ülkelerinde çalışmalarında (istihdamlarında) ve dolaşımlarında kolaylık sağlar. Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR

Kolaylıklar dilerim… Prof. Dr. Çiğdem GÜLDÜR