İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ahmet YORDAM EVRENİN YARATILIŞI
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
İLMİHAL Bir müslümanın dinini en güzel şekilde yaşaması için öğrenmesi.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
Din Kavramı ve Gerçek Dinin Esasları
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
Vahiy Süreci- Anlam arayışı
OTUZİKİ FARZ Salim SELVİ.
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
Temel Eğitici Nitelikleri
10. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI)
CAMİYİ TANIYALIM.
AYŞE BAYRAKTUTAN DİKAB 1. GRUP.
BURSA-Mustafakemalpaşa Teknik Lise ve Endüstri Meslek Lisesi Öğretmeni
PEYGAMBERLERE VE İLAHİ KİTAPLARA İMAN
DİN KÜLTÜRÜ PERFORMANS ÖDEVİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Rahman ve Rahim Olan Allah’ın Adıyla
Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi 9. Sınıf 1. Ünite
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi Bismillahirrahmanirrahim
AKLIN DİNİ SORUMLULUKTAKİ YERİ VE ÖNEMİ
BAŞKALARININ İNANÇLARINA HOŞGÖRÜLÜ OLMAK
2. Ünite: İslam’da İman Esasları
KURANIN TEMEL KONULARI
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ
4/ KELİMEİTEVHİT VE KELİMEİŞEHADETİ ÖĞRENİYORUM
KAVRAM VE BİLGİ HARİTASI HAZIRLAMA 7. SINIF
DİN NİÇİN EVRENSEL BİR GERÇEKLİKTİR?
NURETTİN TOPÇU Eğitim ve Kültür Değişmeleri.
İBADET KONUSUNDA BİLGİLENELİM
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Sorumluluk Bilinci.
1. ALLAH’A İNANIYORUM.
Aklın Dinî Sorumluluktaki Yeri ve Önemi
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
İslam’da Bilginin Kaynakları
Başkalarının İnançlarına Hoşgörülü Olmak
4. İyiliğe Karşılık Beklememek
Hz. Muhammed (s.a.v.) Bilgiye Önem Verirdi
Kur'an'da Bilgi Edinme Yolları
İlahi Kitaplara İman -Allah Niçin Vahiy Göndermiştir?
Peygamberlere Gelen İlahi Mesajların Ortak Amaçları
İnsan İradesi ve Kader İnsanı diğer varlıklardan ayıran en temel özellikler, -akıl -irade AKIL, iyiyi kötüden, güzeli çirkinden, doğruyu yanlıştan ayırt.
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
Hacda 7 kez tavafın anlamı nedir  Kâbe etrafında tavaf, tevhid fikrini temsil etmektedir. Bu hareketin ictimaî hayata ait olan mânâsı, birlikten.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
Tek Tanrıcılık (Monoteizm)
HAZIRLAYAN ÖMER AKPINAR Oltu Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretmeni İSLAM-MÜSLÜMANLIK.
Haydar Akın Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
İNSAN HAKLARI VE ÖZGÜRLÜKLERİ
Behçet Gündüz izmir Kendi varlığını tanıtmak için.
BU DERSTE NELER İŞLEYECEĞİZ?
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
Bugün neler öğreneceğiz?
KELİME-İ TEVHİT VE KELİME-İ ŞAHADET
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Bugün neler öğreneceğiz?
İSLAM ESASLARI (İSLAMIN ŞARTLARI) SEYMEN OKUR 10/A 307.
aklın dini sorumluluktaki yeri
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
6. SINIF DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ BİLGİ YARIŞMASI
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Şehit Ahmet Özsoy Anadolu İmam Hatip Lisesi
Ünitemizden Öğrendiklerimiz
7. SINIF 1. ÜNİTE Melek ve Ahiret İnancı.
Sunum transkripti:

İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI

Kültür ve medeniyetleri birini diğerinden ayırmaya yarayan unsurlar vardır. Her toplum kendi bünyesinde bir medeniyete sahiptir ve bu medeniyet onu kendisi yapan bileşenleri bünyesinde taşır. Bir toplum medeniyeti ile ayakta durur. Medeniyetler, kendilerine özgü esaslar sayesinde birbirlerinden ayırt edilirler. İslam kültür ve medeniyeti; tevhid, hürriyet, ilmîlik, özgünlük, yerellik, evrensellik ve sulh esasları üzerine kuruludur.

İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI TEVHİD HÜRRİYET EVRENSELLİK ÖZGÜNLÜK İLMİLİK YERELLİK SULH İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİNİN ESASLARI

1. TEVHİD “Sözlükte “tevhid”; birleme, bir şeyin bir olduğuna karar verme, tek kılma anlamlarına gelir. Terim olarak ise “Allah’tan başka ilah yoktur, Muhammed onun resulüdür.” anlamına gelen “La ilahe illallah, Muhammedün resulullah” cümlesine kalp ile inanıp dil ile söylemek demektir.” (Komisyon, Dinî Terimler Sözlüğü (DTS), s. 365-366. )

( Mevlüt Özler, "Tevhid," DİA, C 41, s. 18-20.) “Tevhid; Allah’ın (c.c.) zâtında, sıfatlarında, mâbud oluşunda bir ve tek olduğunu zihin ve kalp yoluyla kabul etme anlamında olan bir terimdir. Tevhid’in karşıtı şirktir. ( Mevlüt Özler, "Tevhid," DİA, C 41, s. 18-20.)

İslam, tevhidî yani bütüncül bir evren anlayışına sahiptir. Tevhid, İslam toplumunun ilim, sanat, düşünce ve sosyal hayatının her alanında etkili olmuştur. İslamiyet’te Allah (c.c.) her şeyin yaratıcısı ve sahibidir.

İnsan fıtratı tevhidi kavrayabilecek ve hayata uygulayabilecek kabiliyettedir. Müslümanlar Allah’ın (c.c.) varlığını ve tekliğini hayatlarının her aşamasında fark ettirecek şekilde hareket ederler. Eserlerini bu anlayışla ortaya koyarlar. Allah’ın (c.c.) güzel olduğuna, bu güzelliğin kainatta tecelli ettiğine inanır ve yaratılmışlarda güzelliği ararlar.

Tevhid İslam toplumlarının yönlendirici gücüdür. Peygamberler tevhid mücadelesinin öncüsüdür. Hak olanı yüceltme, batıl olanı ortadan kaldırma amacıyla yapılan her türlü gayret, tevhid mücadelesini ifade eder. İslam kültür ve medeniyeti, tevhidi esas alan yeni bir toplum inşa etme sürecinde ortaya çıkmıştır.

Tevhid anlayışının Müslümanların hayatına etkileri 1.Şirkin reddedilmesi,

2.Her işte yalnızca Allah’ın (c.c.) rızasının gözetilmesi

3.Kâbe örneğinde olduğu gibi şehrin merkezinde mescidin bulunması, Konya, Kapu camii

4.Hayata bakışta din, dünya ve ahiret ayrımının olmaması,

5. Sanat eserlerinin Allah’ın (c. c 5.Sanat eserlerinin Allah’ın (c.c.) birliğine aykırı unsurlar içermemesi,

6. Mimari eserlerde kubbenin merkezde bulunması ve ihtişamın Allah’ın (c.c.) tekliğini hatırlatacak şekilde dinî mimariye ait eserlerde gösterilmesi.

Edirne Selimiye camii

Sultan Ahmet Camii

Ezanın yeryüzünde tevhidin sembolü olarak yankılanması

2. HÜRRİYET “Artık dileyen inansın, dileyen inkâr etsin… ( kehf suresi ,29.ayet)

Hürriyet insanın doğuştan sahip olduğu temel haklardandır Hürriyet insanın doğuştan sahip olduğu temel haklardandır. Kişinin irade gücünü kullanabilmesidir. İslam, hürriyeti dinî, ahlaki, hukuki ve toplumsal yönleriyle bir bütün olarak ele alır. İnsanın özgürlüğü, iyi insan olması amacına yöneliktir. Özgürlüğün gerçekleşmesi, insanın yaratıcısına ve diğer varlıklara karşı sorumluluklarını yerine getirmesi şartına bağlıdır.

Allah, insana dünyada yapacağı işlerin sonuçlarını bildirir Allah, insana dünyada yapacağı işlerin sonuçlarını bildirir. Ve onu özgür bırakır. İslam insanın özgür olduğunu vurgularken, onun ahlaki ilkelerden sorumlu olduğunu bildirir; amaçsız, değerlerden yoksun, başıboş bir özgürlüğün olamayacağını öğretir.

Hürriyet, insanın yaratılış gayesini açıklar. “Hanginizin davranışça daha iyi olduğunu deneyerek göstermek için ölümü ve hayatı yaratan O’dur...” (Mülk suresi 4. ayet) ayette yaratılışın gayesinin insanın imtihanı olduğu ifade edilir. İnsan hür bir iradeye sahip olduğundan, imtihan olmaktadır. İslam inancına göre insan başıboş yaratılmamıştır. Onun amacı, Allah’a (c.c.) ibadet etmek ve erdemli davranarak dünya ve ahiret mutluluğunu elde etmektir.

Hürriyetin Hayata Etkileri 1. İslam; inanç, düşünce ve ifade özgürlüğünü tanır. 2. İslam; savaşlarda dahi kadın, çocuk ve yaşlıların öldürülmesine, esirlere kötü muamelede bulunulmasına izin vermez. 3. İslam, sınıflı bir toplum yapısını reddeder. 4. İslamiyet insan özgürlüğünü kısıtlayan baskıcı yönetim anlayışlarını reddeder. 5. İslam dinine göre insan için aslolan esaret değil hürriyettir

Hürriyet, insanın yalnızca Allah’a (c. c Hürriyet, insanın yalnızca Allah’a (c.c.) kulluk ederek, bütün dünyevi otoritelerden kurtulmasıdır. İslam kültür ve medeniyeti, insanı kula kul olmaktan kurtararak özgürleştirir. Yalnız Allah (c.c.) karşısında eğilerek O’na itaat etmek, -kişiyi kendi nefsi dahil- köleleştiren her türlü gücün baskısı ve boyunduruğu altına girmekten korur

Şehit Mehmet Yağmur Anadolu İmam Hatip Lisesi Hazırlayan Fatma GÜL