PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ • PAZARLAMANIN KONUSU VE KAPSAMI • PAZARLAMA DÜŞÜNCESİNİNGELİŞİMİ • PAZARLAMA KARMASI (PAZAR SUNUMU) YÖNETİMİ • DEĞER KAVRAMI Pazarlamanın Konusu, Kapsamı, Gelişimi ve Değer Kavramı PAZARLAMA YÖNETİMİ
PAZARLAMACI, SATICI VE DİLENCİ GİREMEZ Pazarlama tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir değişim sağlamaya çalışmaktadır. Ne yazık ki pazarlamanın gerçek anlamıyla ne olduğu tam olarak bilinmemektedir. Pazarlamanın, insanları aldatmaya yönelik ve basit düzeyde bir faaliyet olduğu düşünülmektedir. PAZARLAMACI, SATICI VE DİLENCİ GİREMEZ _YÖNETİM_
PAZARLAMANIN KONUSU VE KAPSAMI Pazarlamaya konu olan istek ve ihtiyaçların değişimi, insanlığın tarihinden beri yaşanmaktadır. Pazarlamaya konu olan değişimlerin yaşandığı yere pazar denmektedir. Pazarlar içerisinde, insanların istek ve ihtiyaçları neticesinde değişim gerçekleştirilmektedir. İnsanların istek ve ihtiyaçları fiziksel ve sosyal ihtiyaçlar şeklinde iki sınıfta toplanabilmektedir. Fiziksel İhtiyaçları; açlık, susuzluk, örtünmek ve uyku gibi ihtiyaçlarıdır. İstekler ise bu ihtiyaçların kültürel, bireysel ve psikolojik etkiler ile şekillendirilmiş halidir.
Pazarlama alanında yaşanan çoğu değişim, bir maddi unsura dayansa da, bu değişimin altında yatan esas sebepler; deneyimler, duygular, psikolojik ve sosyolojik etkenlerdir. Değişimin boyutunu araştıranlar, değişimi farklı bakışları ile faydacı, sembolik ve karma değişim olmak üzere üç başlık altında toplamışlardır: Faydacı Değişim Sembolik Değişim Karma Değişim
Pazarlamada Fayda Kavramı Pazarlama; tüketicilere, istediği yerde, istediği zamanda, istediği şekilde mal, hizmet veya fikre ulaşma imkanı sağlamaktadır.
Şekil Faydası : Üretim bölümünün, gerekli girdileri bir araya getirerek çıktı elde etme aşaması şekil faydasını oluşturmaktadır. Zaman Faydası : Tüketicilerin istediği bir anda bir mal ve/veya hizmeti satın almasının sağlanması zaman faydasını oluşturmaktadır. Yer Faydası : Tüketiciler bir mal ve/veya hizmeti satın almak için, o mal ve/ya hizmetin üretildiği yere gitmek zorunda kalmamakta ve bu açıdan kendileri için bir yer faydası sağlanmış olmaktadır. Mülkiyet Faydası : Tüketiciler, kendilerine sunulan bu mal ve/veya hizmeti satın alabildikleri için, mülkiyet faydasından söz edilmektedir.
PAZARLAMA DÜŞÜNCESİNİN GELİŞİMİ Pazarlama düşüncesindeki değişim, dünyada yaşanan bazı önemli gelişmelere bağlı olarak oluşmuştur. 1930’lu yıllarda değişmeye başlayan ve sarsılan dünya ekonomisine bağlı olarak büyük oranda üretim yapan işletmeler, devamlılıklarını sağlamak için daha saldırgan satış yapmaya başlamışlardır. İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra ekonomik büyümenin doğrultusunda ve ülkelerde sağlanan huzur ve refaha bağlı olarak oluşan yükseliş ile birlikte, doğum oranında büyük artışlar görülmeye başlanmıştır.
Pazarlama düşüncesi savaş ve savaş sonrası refah gibi önemli olaylar neticesinde değişime uğramıştır. Pazarlama düşüncesindeki bu değişimler; Geleneksel Pazarlama Anlayışı Modern Pazarlama Anlayışı
YAKLAŞIM ODAK AMAÇ Üretim (1880-1950) Üretim - Üretimin arttırılması - Maliyetlerin düşürülmesi& Kâr Max. Geleneksel Pazarlama Anlayışı Ürün (1930-1950) Ürünler Satış (1950-1980) Satışlar - Promosyon ve satış arttırıcı çabalar yoluyla satışların arttırılması& Kâr Max. Pazarlama Yönetimi (1970Günümüze İstek ve İhtiyaç - Tüketici yönlülük - Bütünleşik pazarlama çabaları - Uzun dönemde kârlılığı sağlayacak değişim ilişkileri Modern Pazarlama Anlayışı Sosyal Pazarlama (1970_Günümüze) Toplum - Pazarlama anlayışı+ Toplumsal refah ilişkisel Pazarlama (1990_Günümüze) Paydaşlar - Pazarlama anlayışı + Toplumsal refah + Karşılıklı değer yaratacak uzun vadeli değişim ilişkileri ağlarının tesisi - Ürün kalitesinin arttırılması & Kâr Max.
PAZARLAMA KARMASI (PAZAR SUNUMU) YÖNETİMİ Ürün Fiyat Dağıtım Pazarlama İletişimi
İşletmeler Açısından Müşteri Değeri DEĞER KAVRAMI Müşteri Tarafından Algılanan Değer DEĞER İşletmeler Açısından Müşteri Değeri
KATILIMINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM _ GÜLCAN DENİZ _ _160456053_