SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ SHB-419 DAYANIŞMA MODELLERİ KUŞAK KAVRAMI VE KUŞAK SINIFLAMALARI DOÇ.DR.FİLİZ YILDIRIM
Kuşak Sınıflamaları a) Gelenekseller b) Bebek patlaması kuşağı c) X kuşağı d) Y kuşağı e) Z kuşağı
BEBEK PATLAMASI KUŞAĞI GELENEKSELLER1922-1945 BEBEK PATLAMASI KUŞAĞI 1946-1964 X KUŞAĞI 1965-1980 Y KUŞAĞI 1981-2000 Z KUŞAĞI 2001-2021
a) Gelenekseller «Sessiz kuşak». 2. dünya Savaşı a) Gelenekseller «Sessiz kuşak» *2. dünya Savaşı *Fedakarlık(ülke için mal ve hizmet üretmeden ülkeye hizmet ederken ölme ve savaşma) *Herkesin iyiliği için fedakarlık, sadakat ve sıkı çalışma *İş yerinde bilgelik ve kurumsal deneyim *Teknoloji kullanarak iletişim kurmaz *Yazılı iletişim *İşverenlere sadık *Otoriteye saygı *Emir-komuta zinciri *Örgütte hiyerarşik yapıya saygı, kurallara uyum *iş=yaşam boyu süren kariyer (Polat, Arslan, Günçavdı, Çiçek ve Kazak, 2016)
a) Bebek Patlaması Kuşağı «Baby Boomers». 2 a) Bebek Patlaması Kuşağı «Baby Boomers» *2. Dünya Savaşı’ndan sonraki ekonomik patlama *Aileleri tarafından çok şımartılmış *Ruhsal gelişim ve kişisel değerlerine uygun yaşam tarzı arayan *Takım çalışmasına inanan *Güçlü iş ahlakı (hak ettiğini alacağına inanç) *Tek bir işte çok parlak bir başarı *Kariyerini dengeleme isteği (sürekli büyüyen kariyer) *Çalışkan, sorumlu, adil *Çok ileri iletişim yeteneği *Başkalarına güven *Sadakat ve gelenekleri önemser *Duygusal anlamda olgun *Çalışma ortamında olumlu yaklaşım, çatışmalardan kaçınma *Örgütün başarısında bireysel katkılara önem *Çalışana başarı fırsatı verirler *Genellikle grup halinde dolaşırlar *Örgüte yeni katılanlara danışmanlık desteği (Polat, Arslan, Günçavdı, Çiçek ve Kazak, 2016)
a) X Kuşağı *Bebek Patlaması kuşağının gölgesinde (bu nedenle benzer özellikler sergilerler) *Kendilerine daha çok güven ve bireysellik *Kanaat duygu ve marka sadakati yüksek *Toplumsal sorunlara duyarlı *Köklü değerlerin savunucusu *Teknolojik gelişmelere açık *Çok zeki, hırslı ve bağımsız *Dinlenme işten daha önemli: Tembel *Kendine sadakat işverene sadakatten daha önemli *Yaşam tarzına değer verme *Daha olumsuz düşünen bireyler (Polat, Arslan, Günçavdı, Çiçek ve Kazak, 2016)
a) Y Kuşağı *Bilgi ve iletişim teknolojileri (bilgisayar, internet) günlük yaşamın ayrılmaz parçası *Teknoloji bağımlısı *Ağ kuşağı (öğrenme, alışveriş yapma, çalışma, oynama, başkalarıyla iletişim şekilleri) *Çalışma hayatında yeni *Medya ve iletişime en yakın *Özgürlüklerine düşkün *En tüketici *Çok çalışmaktansa zekasını kullanarak çalışma (Teknoloji) *Çabuk ulaşılırdırlar *İş yerine bağı değil *10’dan fazla iş değiştirebilirler *İşten çok işin getirdiği fırsatlar (yüksek ücret, iş güvencesi gibi) önemli *Nüfus dağılımında ve çalışma yaşamında en yüksek paya sahip (Polat, Arslan, Günçavdı, Çiçek ve Kazak, 2016)
a) Z Kuşağı. Yaşça küçük; çalışma yaşamında hemen hemen yok a) Z Kuşağı *Yaşça küçük; çalışma yaşamında hemen hemen yok *Çalışma yaşamında nasıl davranış sergiledikleri tam olarak bilinmiyor *Bazı tahminlere göre *bu kuşak çalışma hayatına girdiğinde çalışma hayatında 5 farklı kuşak söz konusu *Bu nedenle bu kuşakların farklılıklarına bağlı olarak ihtiyaçlarının iyi analiz edilmesi önemli (Polat, Arslan, Günçavdı, Çiçek ve Kazak, 2016)
YARARLANILAN KAYNAKLAR Polat, S., Arslan, Y., Günçavdı, G., Çiçek, H., ve Kazak, E. (2016). Okullarda Kuşaklararası Öğrenme. Ankara: Pegem Akademi.