Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Stratejik yönetim işletmenin dış çevresini (rakipler, pazar-piyasa, ürünler, müşteriler, aracılar, tedarikçiler) analiz eder. İşletmenin geleceği ile.
Advertisements

İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Strateji Tasarımı İlker acar.
İ.K.Ü.İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
ISLETME BILIMINE GIRIS 1
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
3 Sağlık örgütlenmesi ve sağlık bakanlığı
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
ÇALIŞANLAR AÇISINDAN SAĞLIKTA DÖNÜŞÜM
2008’ in Sağlık Ortamında Üniversite Hastaneleri Dr. Zafer SINIK.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Decision Making and Performance Management in Public Finance Kamu Maliyesinde Karar Alma ve Performans Yönetimi TR08IBFI ORGANİZASYON ve SÜREÇ.
İŞLETMELERİN BÜYÜMESİ
9.Sınıf Tıbbi Etik ve Meslek Tarihi
Sağlık Hizmetlerinin Finansman Yöntemleri
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
14. Yatay ve dikey bütünleşme (vertical and horizontal integration)
KONULAR SEVK ZİNCİRİ NE ZAMAN VE İLK NERELERDE BAŞLADI? GENEL SAĞLIK SİGORTASI GSS KİMLERİ KAPSAMAKTADIR? GSS SAYILANLARDAN ALINAN PRİM ORANLARI ? KORUYUCU.
Ö.Yavuz KARAGÖZ Mevlüt BALTA Hasan AKKOÇ
İŞLETME İLKELERİ Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
İşletmeyi neden kurarız ?
Dolaysız Yabancı Sermaye Yatırımı
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ERZURUM NUMUNE HASTANESİ TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ
İŞLETMELERİN KURULUŞU
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
VİZYON MİSYON Fırsatlar Tehditler Üstünlükler Zayıflıklar
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
FİNANSAL ANALİZ DAİRE BAŞKANLIĞI tarihli ve sayılı Makam Oluru ile Genel Sekreterlikler bünyesinde «Fatura İnceleme.
Fatura İncelemeleri Dr. Önder GÜNGÖR
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
Ekonomi Bölümü Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi. Behiye Çavuşoğlu Behiye Çavuşoğlu YDÜ Ekonomi.
Bölümün Amacı Bu bölüm, yöneticilerin uluslararası çevre için örgütleri nasıl tasarladığını keşfediyor. Bölüme, öncelikle, küresel büyümeyi harekete.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Toplu pazarlık gücü.
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
İşletme Çevreleri, Büyüme, Küçülme ve Analizler
Türkiye`de Diyaliz Hizmetleri Sunumu Yük. Müh. Mustafa IŞIK ( MSEE, 1982) DİADER Genel Sekreteri Şubat / 2014.
TÜRKİYE SAĞLIK SİSTEMİ
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
İŞLETMENİN EKONOMİK YAPI İÇİNDEKİ YERİ VE İŞLETMENİN ÇEVRESİ
FIRSAT VE ÖNERİLER 1. Sağlık alanında hem nitelikli insan gücü hem de sağlık altyapısı ve teknolojisiyle öne çıkan Türkiye'nin medikal turizmde yerini.
Türkiye Sağlık Reformları Tarihi
Japonya Sağlık Sistemi
Bankacılık Sistemi.
Uzaktan Erişim İşletme Yüksek Lisans Programı MAN519T STRATEJİK YÖNETİM 2. Hafta Dış Çevre Analizi Yrd. Doç. Dr. Pınar FALCIOĞLU.
1. İnsan kaynakları yönetimine giriş
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
İŞLETMELERİN KURULUŞ SORUNLARI
ISLD 318 TEKNOLOJİ VE YENİLİK YÖNETİMİ
İŞLETMENİN TARİHÇESİ, AMAÇLARI , SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk Anlayışı
ULUSLARARASI TURİZM PAZARLAMASI
Bölüm 12. İşletmecilik İşletme, ürün piyasalarındaki ekonomik birim olup, üretim faaliyeti için üretim faktörleri bir araya getirilir. İşletmelerde örgütsel.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İÇİNDEKİLER Finansal Amaç, Finans Fonksiyonu, Finansal Çevre Finansman Nedir? Finansal Yönetimin Amaçları Firmanın Organizasyonu İşletme Örgütlerinde Biçim.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Sunum transkripti:

Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK Neden Strateji? Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

İş Teorisi Her işletme “İş Teorisi”ne göre faaliyette bulunur. İşletmenin konusu, Amaçlarının neler olduğu, Sonuçları nasıl tanımladığı, Müşterilerinin kimler olduğu ve Bu müşterilerin neye değer verip neye para ödediklerine ilişkin bir dizi varsayımdan oluşur. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

İş Teorisi ve Strateji Strateji, İş Teorisi’ni performansa dönüştürür. Amacı, belirsizlik ortamında örgütün istenilen sonuçlara ulaşabilmesini sağlamaktır. Çünkü strateji, bir işletmenin amacı doğrultusunda fırsatçı olmasına olanak tanır. “Fırsat” denilen şeye, eğer bir strateji varsa karar verilebilir. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Sağlık hizmetleri çevresinde süre giden şu temel eğilimleri bilmekte fayda vardır: Sağlık hizmetleri endüstrisinin düzenlenmesi, Sağlık hizmeti örgütlerinin birleşmeler, satın almalar vb. modellerle yeniden yapılandırılması, Teknolojinin etkisi, Süregelen sosyal ve etik faktörler. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Değişen Sağlık Hizmetleri Arenası Sağlık hizmetleri endüstrisinde dramatik değişiklikler 1980 yılından itibaren daha sık görülür hale gelmiştir, Esasen günümüz sağlık hizmetleri arenasını şekillendiren temel değişimleri 1980 yılı sonrasında meydana gelen değişimlerdir. Hem kamu hem de özel sağlık kuruluşları dalgalı, karmaşık ve çoğu zaman tehditkâr bir çevreyle karşı karşıya kalmışlardır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Bu büyük çaplı değişimlerin pek çok kaynağı vardır: Sağlık hizmetlerine yönelik yasal ve politik düzenlemeler; Ulusal ve uluslar arası ekonomik ve piyasalara ait güç ve baskılar; Toplumsal ve demografik değişimler; Yaşam tarzlarındaki değişiklikler; Baş döndürücü hızdaki teknolojik ilerlemeler ve Sağlık hizmetleri sunumunda yaşanan değişiklikler. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Sağlık Hizmetleri Endüstrisinin Düzenlenmesi Bir örgüt toplumun ortak yararına olan bir mal ya da hizmet üretiyorsa, ilgili devlet organları bu örgütlerin uygulamalarını yasal düzenlemelerle sıkı bir şekilde denetlemek durumundadır. Kamu yönetimi terminolojisinde bu örgütler düzenleyici kurumlar veya bağımsız komisyonlar olarak tanımlanırlar. Bunun tipik örnekleri arasında Sosyal Güvenlik Kurumu, Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu gibi organizasyonlar yer almaktadır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Finansmanın Yönlendirici Gücü Teknolojik gelişmelerin yanı sıra son dönemde sağlık hizmetlerinin sunumu ve finansman yapısının örgütlenmesinde meydana gelen değişimlerin neredeyse tamamının kökeninde maliyet olgusuna yönelik endişeler yatmaktadır. Yaşanan değişimlerin kökeni incelendiğinde öncelikle alarm veren maliyet artışı ve genel anlamda maliyetleri düşürme amacı yatmaktaydı. Devletin ilgili organları ve sigorta kuruluşları sağlık hizmetlerinin finansal kaynakların yönelik hamleler yaparlar, özellikle hizmet sunucularını ihtiyaç duyduklarını düşündüklerinden daha az bir parayla yönlendirmeye çalışmaktadırlar. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Finansmanın Yönlendirici Gücü Hizmet sunan örgütlerin de kendileri için öngörülen gelir sınırları içerisinde kalmaya yönelik hamleleri oldu; Kapanmalar, küçülmeler, ölçek ekonomisinin avantajlarından faydalanmak için daha büyük çaplı sistemler oluşturulması ve genel anlamda daha ekonomik ve etkili hizmet sunmanın yollarını aramak gibi… Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Kontrollü Sağlık Hizmetleri Sağlık hizmetlerinin sunumunun kontrol altına alınmasını amaçlayan uygulamalarla sağlık hizmetlerinin sunulduğu çevre önemli kısıtlamalarla karşı karşıya kalmıştır. Bu kapsamdaki uygulamalarda karşımıza neler çıkıyor? Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Kontrollü Sağlık Hizmetleri Birinci basamakta görev yapan hekimlerin “kapı tutucu” işlevi görmeye başlaması ve uzman hekimlerle diğer hizmetlere erişimin kontrol altına alınmaya çalışılması. Bunun öncesinde sigortalı olan birey kendi tercihine bağlı olarak doğrudan bir uzmana başvurabiliyordu ve genellikle sigortası bu hizmeti karşılıyordu. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Kontrollü Sağlık Hizmetleri Hangi koşullar altında, hangi hizmetlere geri ödeme yapılacağına yönelik sınırlamalarla, hem işverenler hem de katılımcılar için sigorta primlerinde düşüşler sağlandı. Daha düşük maliyetlerin karşılığında katılımcılar (yani prim ödeyerek katılan çalışanlar ve diğerleri) hekim seçimlerinde getirilen bir kısıtlamayı belirli bir plan kapsamında olmayı ve bu plan dahilinde yapılacak ödemeleri kabul eden hekimler arasından seçim yapmayı, erişilebilen hizmetlere getirilecek bir sınırlamayı ve belirli kesintilerle ek ödemelere katlanmayı kabul etmişlerdir. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Kontrollü Sağlık Hizmetleri Kontrollü sağlık hizmeti örgütleri ve ilgili hükümet organları hastaneler üzerinde de benzer bir baskı yaratmıştır. Hastaneler ve hekimler hastaların hastanelerde kalış sürelerini kısaltmaya, destekleyici hizmetlerin kullanımını azaltmaya ve tıbbi ihtiyaçları ayakta hizmet sunumu yoluyla daha fazla karşılamaya sevk edilmişlerdir. Bu bağlamda yapılan düzenli incelemelerle belirtilen finansal sınırlar içerisinde kalmayan ve yatan hasta süreleri çok uzun olan hastaneler finansal olarak cezalandırılmışlardır. Doğal olarak yapılacak geri ödemeler de bu standartlarla ya da hedeflerle bağlantılı hale getirilmiştir. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Kişi Başına Ödeme Kişi başına ödeme kelime anlamı olarak daha çok kelle başı ödeme gibi anlaşılsa da, bir hizmet sunucusunun belirli bir nüfus grubunun tüm sağlık hizmeti ihtiyaçlarını karşılaması karşılığında kendisine ödenecek para miktarını ifade etmektedir. Kişi başına ödeme sistemi sigorta kuruluşları ve sağlık planları kapsamında oldukça rağbet ve destek görmüş bir uygulamadır. Kişi başına ödeme yöntemi uzun yıllar boyunca hizmet sunucularının çoğunluğunun direnciyle karşılaşmıştır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Hizmet Sunucularının Büyümesi: Birleşmeler ve Bağlanmalar Ufak kuruluşların ölçek olarak büyüme ve böylelikle kendilerini göz ardı eden yetkili mercilerle yapılan pazarlıklarda daha fazla söz sahibi olma isteği, Daha fazla müşteri çekebilmek için yeni pazarlara girme isteği (tipik örneği sağlık turizmi), Finansman ve sağlık bilgi kaynaklarının düzenlenmesi gibi merkezî yönetsel uygulamaların bir sonucu olarak daha verimli olma isteği, Daha küçük çaplı toplum hizmeti veren sağlık kuruluşlarını destekleyerek kapsamlı, hali hazırda ulaşılabilir olan sağlık hizmetinin değerini vurgulamak ve bu kuruluşları kapanmaktan kurtarmak, Maliyetlerin kontrol altına alınmasına yönelik baskılar artarken, hizmet sunucuları en başta hastaneler, çoğunlukla ölçek ekonomisi ve diğer operasyonel verimlilik avantajlarından faydalanmak ve bazen sadece varlığını sürdürebilmek için diğer hizmet sunucularıyla birleşme yoluna gitmeyi tercih edebilirler. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Birleşme (Merger) & Bağlanma (Affiliation) Birleşme (merger) terimi iki ya da daha fazla işletmenin, tek bir lisans altında ve geri ödemelerde esas olan tek bir hizmet sunucusu kimliğiyle çoğunlukla öncekilerden farklı ve bağımsız bir işletme oluşturmasını ifade eden bir kavramdır. Birleşen her işletmeden temsilcilerin yer aldığı bir yönetim kurulu oluşturulur. Borçlar ve varlıklar konsolide edilir yani birleştirilir. Örneğin bir üniversitesi hastanesi bünyesine daha küçük çaplı bir hastaneyi katabilir. Daha küçük çaptaki kuruluşun mülkiyeti ve kontrolü böylelikle yeni organizasyona geçer. Bazı durumlarda bir pazarlama ve halkla ilişkiler taktiği olarak orijinal isme dokunulmaz. Alternatif olarak da kimi durumlarda yeni bir birleşik isim oluşturulur. Örneğin T.C. Sağlık Bakanlığı Marmara Üniversitesi Hastanesi. Her ne kadar burada ticarî mantık hâkim olmasa da strateji aynıdır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Birleşme (Merger) & Bağlanma (Affiliation) Bağlanma (affiliation) ise üye işletmeler arasında bir veya daha fazla faaliyetin resmî olarak koordinasyonu ve paylaşımı için gerçekleştirilen yazılı anlaşmadır. Her bir üye işletmenin mülkiyeti ve kontrolü kendisinde kalır. Sadece belirlenen faaliyetlerde ortak hareket ederek bunun avantajlarından faydalanma durumu söz konusudur. Söz konusu faaliyetler kapsamında geri ödeme kuruluşlarıyla yapılan pazarlıklar, toplu ödeme indirimleri, personel geliştirme ve eğitimi gibi ortak yönetsel faaliyetler yer almaktadır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Sanal Örgütler Günümüz işletme dünyasında, sanal örgüt kavramı teknolojik gelişmelerin bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır. Sanal örgüt, bağımsız işletmeler veya kişiler arasında, göreceli olarak geçici biçimde meydana gelen bir ortaklık türüdür. Belirli malların, hizmetlerin ya da müşterilerin tedarikçilerinden meydana gelmektedir. İki ya da daha fazla örgüt hızla değişen ve gelişen teknolojinin avantajlarından faydalanabilmek için geçici olarak bir araya gelirler. Oluşan bu üst şirket bu teknolojiye yatırım yapma peşindedir. Bir takım işlevlerin dış kaynaklardan yararlanma yoluyla dış tedarikçilere devredilmesi… Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Teknolojinin Etkisi Sağlık hizmetleri disiplini hangi boyutuyla incelenirse incelensin teknolojinin etkisini açıkça ortaya koyabilecek kanıtlara rastlamak oldukça kolaydır. Yeni tedavi yöntemlerinin geliştirilmesi bunun en tipik örneğidir. Tek bir merkezî mimari yapı içerisinde tahsis edilecek büyük alanlara olan ihtiyaç azalmıştır, personel yapıları değişmiştir (Örneğin röntgen cihazları ve banyo makineleri). Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK

Sosyal ve Etik Faktörler Genetik araştırmalarda süregelen faaliyetlere bağlı olarak etik soru ve sorunlar da yoğunlaşmıştır. Sosyal ve etik normların dikkate alınması, sağlık hizmetleri değer ve inançlar sisteminin daima bir parçası olmuştur. Daha önce bahsedildiği üzere yaşanan teknolojik gelişmeler bu konudaki ilgi ve bakış açılarının yenilenmesini sağlamıştır. Sosyal ve etik konulara yönelik dikkati artıran nedenlerden biri de hasta veya tüketici isteklerine yönelik olarak artan duyarlılıktır. Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK