TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner
PAZARLAMA KARMASI – 7P Pazarlama karması, pazarlama yönetiminin almak zorunda olduğu temel karar alanlarını gösterir ve temelde 4P olarak bilinir.
4P : Ürün ( Product) Fiyat (Price) Tutundurma (Promotion) Satış yeri – Dağıtım kanalları (Place) Hizmet sektörü için sonradan eklenen 3P ise: İnsan – Hedef kitle (People) Süreç – Hizmet süreci (Process) Fiziksel Koşullar ( Physical evidence)dır.
TANIMI ÖĞELERİ ÖZELLİKLERİ ÜRÜN YAŞAM EĞRİSİ ÜRÜN (PRODUCT) TANIMI ÖĞELERİ ÖZELLİKLERİ ÜRÜN YAŞAM EĞRİSİ
TANIM İnsan ihtiyacını ve talebini karşılamak amacıyla pazara sunulan tüm girdiler ve çıktılar ürün olarak ifade edilebilir. Yeni bir ürün üretmek için kullanılan girdiler de başka bir faaliyetin sonucu elde edilen ürünü oluşturmaktadır. Bu sebeple ürün karması oldukça geniş boyutta değerlendirilmelidir.
TANIM Ürün, insanların ihtiyacını karşılayan/tatmin eden her şey olabilir. Elle tutabildiğimiz – somut ürünler olabildiği gibi, elle tutamadığımız – soyut kavramlar olan hizmetler, düşünceler, fikirler, kişiler ve yerler de ürüne örnek olarak verilebilir.
TURİSTİK ÜRÜN Turistik ürün tüketicilere sunulan tüm mal ve hizmetlerin toplamıdır. Bu çerçevede «Turistik ürün, ulaşım, konaklama, yeme- içme, eğlence hizmetleri ve çekiciliği olan yer ve olayların bir araya getirilmesiyle oluşturulan bileşik bir ürün olarak tanımlanabilmektedir.»
TURİSTİK ÜRÜNÜ OLUŞTURAN ÖĞELER Çekicilik (Doğal, sosyo-kültürel, ekonomik unsurlar) Ulaşılabilirlik (Altyapı olanakları, mesafe) Turizm İşletmeleri (Konaklama, Yeme-içme vs.) Etkinlikler (Festival, kongre, spor organizasyonları vs.) İmaj (Turistteki algı)
TURİSTİK ÜRÜNÜN ÖZELLİKLERİ Hizmet ağırlıklıdır. Tüketici amaç ve yararı farklıdır. Arzı esnek değildir. Talebi aşırı esnektir. Üretildiği yerde tüketilir. Stoklanamaz. Önce satılır sonra üretilir.
Zaman ve mekan açısından yoğunlaşma mevcuttur. Çok boyutludur. Sunuma hazırdır. Taklit edilmesi zordur. Temeli ulaştırmaya bağlıdır. Tüketici amaç ve yararı farklıdır. Garanti ve satış sonrası destek yoktur.