OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÖĞRENME MERKEZLERİ Öğrenme merkezleri günlük eğitim planında yer alan kazanımlar ve göstergeler doğrultusunda seçilmiş farklı materyalleri barındıran, birbirlerinden dolap, pano, farklı renkte halılar, yer döşemeleri ya da yere yapıştırılan bantlar gibi malzemelerle ayrılmış olan oyun alanlarıdır.
ÖĞRENME MERKEZLERİ Merkezler sınıf içinde özelliklerine göre yerleştirilmelidir. Örneğin daha hareketli/gürültülü olabilecek blok merkezinin kitap merkezinden mümkün olduğunca daha uzak bir yerde düzenlenmelidir.
ÖĞRENME MERKEZLERİ Öğretmen, öğrenme merkezlerinde sınıfın fiziksel özelliklerini ve çocuk sayısını dikkate alarak bireysel gereksinimlerine ve ilgilerine yönelik düzenlemeler yapar. Merkezlerin değiştirilmesi sürecinde materyallerin de değiştirilmesi gereklidir.
ÖĞRENME MERKEZLERİ Bunun yanı sıra var olan öğrenme merkezleri; amaç ve kazanımlara (kazanım ve göstergelere) uygun olarak yeni materyaller eklenmesi, bazı materyallerin kaldırılması, bazılarının da tekrar yerine konması şeklinde güncellenmelidir. Bir sınıfta kaç merkez olacağını sınıftaki çocuk sayısı ve sınıfın fiziksel koşulları belirler. Mümkün olduğunca tüm merkezlere yer vermek gerekmektedir.
ÖĞRENME MERKEZLERİ Blok merkezi, Kitap merkezi, Müzik merkezi, Sanat merkezi, Fen merkezi, Masa başı oyunları merkezi(bellek kartları, kavram oyuncakları gibi masa başında oynanabilecek materyaller bulunduran) Dramatik / sembolik oyun merkezi(kuklalar, kostümler, şapkalar, evcilik oyuncakları gibi malzemeler bulunduran) Geçici öğrenme merkezleri
Öğretmenin öğrenme merkezlerindeki rolü Öğrenme merkezlerini çocuklar sınıfa gelmeden önce hazırlar. Güne merhaba zamanı sonunda tercih ettikleri merkezlerde oynamaları için çocuklara rehberlik eder. Öğrenme merkezini seçen çocuk ilgi ve isteği doğrultusunda etkinliğini sürdürür, çalışmasını bitirdiğinde bir merkezden diğerine geçebilir.
Öğretmenin öğrenme merkezlerindeki rolü Öğretmen, çocuklar merkezdeyken kendisi de sürece katılarak gözlem (katılımlı gözlem) yapar ve çocukları ve eğitim planını değerlendirebilmek için çocukların çoğunlukla hangi merkezleri tercih ettiğini bireysel olarak not defterine kayıt eder. Çocukların çeşitli deneyimler yaşayıp farklı kazanımlara ulaşabilmesi için onları diğer günlerde değişik merkezlere yönlendirmeye dikkat eder. Öğrenme merkezlerindeki oyun zamanı tamamlandığında, çocuklar oynadıkları merkezi toplarken öğretmen, çocukların oyunları ile ilgili gözlemlerini (ilgilerini, arkadaş ve materyal tercihlerini vb.) kaydeder.