Yapılandırmacı Öğrenme BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME Yapılandırmacı Öğrenme 1
Buluş yoluyla öğrenme, Öğrencinin kendi etkinliklerine ve gözlemlerine dayalı olarak yargıya varmasını teşvik edici bir öğretim yaklaşımıdır. Bu yöntemde temel amaç; öğrencileri kendi kendine problem çözebilen, sonuçlar çıkarabilen bireyler haline getirmektir. 2
BULUŞ Yapılandırılmış Buluş Yapılandırılmamış 3
TEMEL ESASLAR: 1. Öğrenmeye Hazır Olmayı Sağlamak; Merak uyandırmalı İşbirliğini sağlamak Amaca yöneltme 4
2. Öğretim İçeriğinin Yapılandırılması; 2. Öğretim İçeriğinin Yapılandırılması; Konunun öğelerinin ve aralarındaki ilişkilerin kavranması İçeriğin öğrenci seviyesine göre yapılandırılması Basitten karmaşığa, kolaydan zora gidilmesi Kalıcılığı sağlamak için genellemeler ve kısa özetler yapılması 5
3. Öğrenme Yaşantılarının Sıralanması; Zihinsel gelişimin sırasının göz önünde bulundurulması 6
4. Pekiştireçlerin Rolü; 4. Pekiştireçlerin Rolü; Pekiştereçlerin öğrenmedeki rolü Zamanlaması Güdülemesi 7
BAŞLICA YÖNTEM VE YAKLAŞIMLAR: Örnek – Kural Yöntemi Tümevarım Yaklaşımı 8
ÜSTÜNLÜKLERi: 1. Bu strateji, öğrencilerin problem çözme becerisini geliştirir, bu da sonraki öğrenmelerini kolaylaştırır. 2. Düşünmeyi ve öğrenmeyi kolaylaştırır. 3. Başarılı olma ve kendine güven hissi vererek öğrenciyi motive eder. 4. Bireysel öğretim olanağı sağlar. 5. Aktif katılımla bilişsel süreçler daima hareket halindedir. Bu ise öğrencide kalıcı öğrenme sağlar. 9
SINIRLILIKLARI: 1. Her konunun öğretimi için uygun olmayabilir. 2. Çok zaman ve para ister. 3. Özel malzeme ve geniş hazırlık ister. 4. Kimi zaman öğrenciler istenilen buluşu gerçekleştiremezler. 10
5. Öğrencilerin yönteme alışık olmamaları nedeniyle ilk uygulamalarda istenilen verim alınmayabilir. 6. Bazı araştırmalar pek yetenekli olmayan öğrenciler için bu stratejinin uygun olmadığını belirtmektedir. 7. Öğretmenin öğrenciyi çok iyi tanıyabilmesi ve yönlendirmesi güç olabilir. 8. Öğrencilerin grup çalışmasında ahenkli çalışmaları ve pasif ve aktif olan çocukların birbirlerini olumsuz etkilememeleri için gerekli düzenlemelere dikkat etmek gerekli ve zordur. 11
Öğretmen stratejiyi önceden çok iyi planlamalıdır. BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİMİN ETKİLİ BİR ŞEKİLDE GERÇEKLEŞMESİ İÇİN, Özellikle üst düzeyli-hedef-davranışların (kavrama – sentez) öğrencilere kazandırılmasında kullanılmalıdır. Öğretmen stratejiyi önceden çok iyi planlamalıdır. Öğrencilere verilecek örnek durumlar önceden hazırlanmalıdır. Yönlendirici sorularla öğrenciler cevabı tahmin etme konusunda cesaretlendirilmelidir. 12
Stratejinin kullanılması esnasında değişik yöntem, araç-gereçler ve oyunlar kullanılmalıdır. Dersle doğrudan ilgili olmayan konularda da olsa öğrencinin merakını doyurmaya önem gösterilmelidir. Ders konusuyla ilgili alanlarda çok sayıda zıt örnekler kullanılmalıdır. Örneklere, alıştırmalara ve öğrenci etkinliklerine yeterince zaman ayrılmalıdır. 13
Yapılandırmacı Öğrenme BULUŞ YOLUYLA ÖĞRENME Yapılandırmacı Öğrenme 14