Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü İnsanlar kooperatiflere çeşitli ekonomik ve sosyal amaçları gerçekleştirmek için katılırlar. Kooperatifler kendi ortaklarının amaçlarını gerçekleştirdiği müddetçe başarılı olurlar.
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü Bir kooperatifin başarısı, yatırımcı yönlendirmeli bir işletmenin başarısına nazaran daha değişik kriterlere dayanır. Bir kooperatif sadece yatırımların (katma değer) geri dönüşü veya Pazar payı göstergelerine dayanarak değerlendirilmemelidir. Bunun en açık göstergesi de kooperatifin başarısının hisse fiyatlarına yansımamasıdır. Kooperatifler borsada kayıtlı değildir. Aslında kooperatiflerin amaçları çok farklıdır ve bu nedenle bu amaçlara ulaşmaktaki başarıları ortak göstergelerle ölçülemez. Bir kooperatifin başarı seviyesini değerlendirmek için göz önüne alınacak belirli özellikler arasında şunlar da bulunur:
Kooperatiflerde Başarı ölçüm kriterleri Ortaklara yarar sağlamaya ve İhtiyaçları karşılama derecesi Rasyonel hedeflere ulaşmada etkinlik toplumun çıkarlarının koruma derecesi Çevreye verdiği önem derecesi Üründe Verimlilik Ortak başına yatırım Ortak sayısındaki değişmeler Ortakların yükümlülüklerini yerine getirme durumu Ortaklık payları (sermaye), yedek akçe, diğer fonlar ve yatırım fazlasının mevcut durumu ve gelişme seyri. Net gelir-gider fazlası – Kapasite kullanım oranı
Yönetsel etkinlik ve başarı Kalkınma etkinliği veya başarısı Ortaklara yönelik etkinlik veya başarı Kooperatifin en önemli başarı ölçümü üyesine ortağına sağladığı ekonomik ve sosyal faydadır. Tüm bunlar kooperatif başarısını değerlendirmek için baz alınacak kriterlerdir. Ve kooperatifin başarısı üyelerce ölçülerek görüş ve değerlendirmeler yapılmalıdır. Göreceli bir kavramdır.
Ortak katılımının sağlanması ve desteklenmesi kooperatiflerin başarısı ve güçlenmesi adına önemli bir unsurdur. Ortak bağlılığı etik değerlere dayalı olarak oluşturulan güven ikliminde sağlanır. Ortak bağlılığı ve katılım beklentisinin düşük olduğu yerlerde güven de yoktur Güvenin olduğu yerde dayanışma vardır. Dayanışma ruhu olan bir ortakta her zaman kooperatifçilik ruhu ve kooperatifin olumlu gelişmesi için çalışır. Kooperatif ortakları arasında dayanışmanın olması kooperatifin başarısını doğrudan etkilemektedir. Kooperatifin başarı elde etmesi de ortakların kooperatife olan bağlılığını artıracaktır.
( örnek kredi kartı puanlaması ) kampanyalar, vs Kooperatif olmayan birçok kuruluş, bazı temel kooperatif fikirlerinin kendilerine rekabet edebilirlik avantajı sağlayabileceğini keşfetmişlerdir. Zira şebeke kurma, stratejik müttefiklik ve imtiyaz verme işbirliği şekilleridir. Gittikçe artan rekabet ortamında birçok şirket müşteri sadakatini ve “ait olma hissini” üyelik prim düzenlemeleri ile arttırmayı araştırmakta veya sosyal açıdan ve ahlaki açıdan sorumlu olma iddiaları ile kendilerini rakiplerinden ayırmaya çalışmaktadırlar. Bu fikirlerin güncel popülerliği ve başarısı kooperatif kavramlarının devam etmekte olan geçerliliğinin kanıtıdır. ( örnek kredi kartı puanlaması ) kampanyalar, vs