LOGGER PRO ile GRAFİK ÇİZMEK
LOGGER PRO’YU AÇMAK Bilgisayara yüklenen Logger Pro programını açmak için masaüstünde bulunan “LoggerPro.exe” adlı dosyaya çift tıklanır (bkz. Resim I) ve karşımıza boş bir Logger Pro sayfası çıkar (bkz. Resim II). Resim I Resim II
LOGGER PRO’YA VERİLERİ GİRMEK Karşımıza çıkan boş Logger Pro sayfasının sağ köşesinde bulunan X ve Y bölümleri verilerimizi gireceğimiz yerdir. “X”in altındaki bölüme x-ekseni için “Y”nin altındaki bölüme ise y-ekseni için değerler girilir ve değerler her iki bölüme de girildikçe grafik kendiliğinden çizilmektedir (bkz Resim III).
Resim III
GRAFĞİ UYGUN BÜKLÜĞE GETİRMEK Verilerimizi girdikten sonra çıkan grafiği daha belirli hale getirmek için x ve y eksenlerinin max. ve min. değerlerini gireriz. Bu değerleri girmek için x ve y eksenlerinin en büyük değerlerine bir kere (sol klik ile) tıklayarak grafiğimize uygun değerleri giriyoruz (bkz Resim IV) ve grafiğimiz istenen boyutlara geliyor (bkz Resim V).
Resim IV
Resim V
NOKTALARI BELİRGİNLEŞTİME Logger Pro sayfamızda grafiğin göründüğü herhangi bir yere iki kere tıkladığımızda karşımıza “Graph Options” araç çubuğu çıkar. Orada “Appearance” sekmesindeki “Point Protector” seçeneği grafiğimizdeki x ve y değerlerinin kesiştiği noktayı belirginleştirir. Bunun için “Point Protector” seçeneğinin yanındaki kutucuğa bir kere tıklamak yeterli olacaktır (bkz Resim VI).
Resim VI
“BEST FİT” ÇİZMEK Grafiğimizdeki max değerler bize yeterli ve doğru bilgiyi tam olarak vermez bunun için bizim Best Fit çizmemiz lazımdır. Best fit çizmek için en son verilerden birbirlerine yaklaşık olan verileri grafik üstünde Mouse’umuzun sol tuşuna basılı tutarak seçiyoruz (istersek değerleri girdiğimiz bölmede seçeceğimiz ilk veriye ardından da shift tuşuna basılı tutarken son veriye tıklayarak da seçebiliriz). Seçtikten sonra sayfanın yukarısında bulunan grafik seçeneklerinden “Linear Fit”e tıklıyoruz (bkz Resim VII) ve otomatik olarak Best Fit çiziliyor (bkz Resim VIII).
Resim VII
Resim VIII
X ve Y EKSENLERİNİN ADLARINI GİRMEK X ve Y eksenlerinin adlarını girmek için sayfanın solundaki Data Set bölümünden X yazan yere çift tıklıyoruz. Açılan araç çubuğundan “Name” yazan yere x ekseninin adı “Short Nm” yazan yere kısaltması “Units” yazan yere ise X’in birimini yazıyoruz (Yunan karakterleri kullanmak için her bölümün yanında bulunan yere tıklıyoruz ve istediğimiz karakteri seçiyoruz.) “Done”a basıyoruz. Aynı şeyleri, Y yazan yere iki kere tıklayarak Y ekseni için yapıyoruz (bkz Resim IX).
Resim IX
DEĞERLERİ GİZLEMEK Değerlerle işimiz bittiğinden değerleri gizlemek bize daha uygun bir çalışma ortamı hazırlar. Değerleri görünümden kaldırmak için Değerleri girdiğimiz yer ile grafiğimizin olduğu yerin kesişimininde bulunan küçük kare’yi Mouse’umuzun sol tuşuna basılı tutarak seçiyoruz ve sağa ya da sola kaydırarak çalıştığımız alanı büyütüyor veya küçültüyoruz (bkz Resim X).
Resim X
BAŞLIK YAZMAK Başlık yazmak için grafiğimizin bulunduğu herhangi bir noktaya iki kere tıklıyoruz. Açılan “Graph Options” araç çubuğunun en üst bölmesinde “Title” yazan yere başlığımızı yazıyor ve “Done”a basarak başlığımızı da çalışmamıza ekliyoruz (bkz Resim XI).
Resim XI
GRAFİK ÜSTÜNDE ΔY’yi GÖSTERMEK Grafik üstünde ΔY’yi (Y = y ekseni için kullandığınız ad. Örneğin ΔT) göstermek için sayfanın yukarısında bulunan “Insert” seçeneğine tıklayıp “Text Annotation” seçilir (bkz Resim XII). Çıkan metin belgesine ΔY yazılır (Δ yazmak için metin belgesine sağ tuş ile tıklayıp “Insert Character” sekmesinin altındaki “Greek Upper” sekmesinde bulunan Δ seçilir), (bkz Resim XIII).
Resim XII Resim XIII
GRAFİK ÜSTÜNDE ΔY’yi GÖSTERMEK ΔY yazdıktan sonra metin belgesine iki kere tıklıyoruz ve açılan “Text Annotation Options” araç çubuğunun altında bulunan “Pointers” sekmesindeki “Number of Pointer”ı 2 ve “Pointer Type”ı Arrowhead yapıyoruz ve “Ok”a basıyoruz (bkz Resim XIV)
Resim XIV
GRAFİK ÜSTÜNDE ΔY’yi GÖSTERMEK ΔY’yi metin belgesinin uç kısmından tutarak çizdiğimiz Best Fit ile y ekseni değerlerinin en alt noktasının ortasına koyuyoruz. Koyduktan sonra aradaki uzaklığı belirtmek için oluşturduğumuz “pointer”ı biri bir ucuna diğeri de diğer ucuna getircek şekilde yerleştiriyoruz (bkz Resim XV) ve en son ΔY değerini bulmak için Linear Fit’in kare içinde verilen özelliklerinden Y eksenini kestiği noktayı (Y-intercept) buluyoruz ve ondan en küçük Y değerimizi çıkartıyoruz (bkz Resim XVI)
Resim XV Resim XVI
PROJEMİZİ KAYDETMEK ETMEK Oluşturduğumuz projeyi kaydetmek için sayfanın en üstünde bulunan “File” sekmesinden “Save As” seçeneğini tıklıyoruz ve açılan araç çubuğundan kaydedeceğimiz yeri seçip “Dosya adı”nı da yazdıktan sonra “Kaydet”i tıklıyoruz ve projemizi tamamlıyoruz (bkz Resim XVII).
Resim XVII