Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğretim yöntem ve teknikleri
Advertisements

İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
İŞ BİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Öğretimde Kullanılan Teknikler (3)
Etkin ve İşbirliğine Dayalı Öğrenme S
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
BİRLİKTE ÇALIŞALIM BİRLİKTE ÖGRENELİM
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI.
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sınıf; paylaşma, uzlaşma, yarışma, rekabet gibi olumlu ve olumsuz ilişki yapılarının görülebileceği bir yaşam alanıdır. Rekabetçi, bireyselci ve işbirlikçi.
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) Nedir?
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI. İşbirliğine dayalı öğrenme; öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma guruplar oluşturarak (cinsiyet, başarı durumu,
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
PROJEYE DAYALI FEN DERSİ Proje tabanlı öğrenme yöntemi, öğrencilere problem çözmeyi, karar vermeyi ve araştırmayı öğretir. Ayrıca öğrencilere belirlenen.
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
“İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME” (COOPERATIVE LEARNING)
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
Örnek Olay Öğretim Yöntemi
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
PROGRAM TASARIMI
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROĞRAMI
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
İŞBİRLİĞİYLE ÖĞRENME.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER Prof. Dr. Özcan DEMİREL 27 Kasım – 1 Aralık 2006 Mersin.
DERS: Sosyal Bilgiler ÜNTE: Uzaktaki Arkadaşlarım SINIF: 4/A
Dr. Meltem GÖKDAĞ BALTAOĞLU
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
Öğretim İlke ve Yöntemleri
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME YÖNTEMİ (COOPERATIVE LEARNING)
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı
GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
BE P BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI. BEP ; özel eğitim gereksinimi olan her birey için yazılı olarak geliştirilmiş ve özel eğitim gereksinimi olan.
KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARI VE BEP SEMİNERİ
Probleme Dayalı Öğrenme
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
SERCAN ERTÜRK GÜNÜMÜZDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME. Ölçme ve Değerlendirmenin İlkeleri Amaçlar ilkesi Devamlılık ilkesi Genişlik – kapsamlılık ilkesi Kendi.
Radardanismanlik.com.tr 1 RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK radardanismanlik.com.tr EĞİTİMDE KALİTE RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK TAKIM ÇALIŞMASI.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Teknoloji Nedir?.
İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM YAKLAŞIMI HAZIRLAYANLAR HAVVA KESKİN
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Öğretimin Planlanması
YAPILANDIRMACI YAKLAŞIM
OLUMLU ÖĞRENME ORTAMI OLUŞTURMA
DEDİKODU TEKNİĞİ VE ARKASI YARIN TEKNİĞİ. DEDİKODU TEKNİĞİ Öğrencilerin konuyu kavramaya çalışmasını o konuda düşünmelerini ve konu hakkında çeşitli fikirleri.
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK YAZ KURSLARINDA İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM STRATEJİSİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman AKYÜREK

Kurslarımızda; Öğretici – öğretici Öğrenci – öğretici Öğrenci – öğrenci İLİŞKİLERİNİN TEMELİNDE NE VAR?

ÖĞRENME ORTAMINDA İLİŞKİLER 1. REKABETE DAYALI ÖĞRETİM NEDİR? 2. BİREYSEL ÖĞRETİM NEDİR? 3. İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM

BİREYİN BAŞARISI, DİĞERİNİN BAŞARISIZLIĞINI GEREKTİRMEKTEDİR. BİREYSEL YARIŞMA VE GRUP YARIŞMASI KAZAN – KAYBET YAKLAŞIMI NORMA DAYALI MUTLAK DEĞERLENDİRME

BİREYSEL ÖĞRETİM NEDİR? BİR ÖĞRENCİNİN ÖĞRENMESİ VE BAŞARISI İLE DİĞER ÖĞRENCİLER ARASINDA BİR İLİŞKİ YOKTUR. ÖĞRENCİLERİN BAŞARILARINDA BİRBİRLERİNİ ENGELLEME YA DA DESTEKLEME YOKTUR. NORMA DAYALI DEĞERLENDİRME

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME STRATEJİSİ NE OLABİLİR?

V" şeklinde uçulduğunda, uçan her kuş kanat çırptığında, arkasındaki kuş için onu kaldıran bir hava akımı yaratmaktadır. Böylece "V"şeklinde uçan bir leylek grubu, tek başına gidebilecekleri maksimum yolu grup halinde neredeyse ikiye katlıyorlar. Bunun eğitim için mesajı ne olabilir?

“Yüzersek de beraber, batarsak da beraber.”

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME: İşbirliğine dayalı öğrenme,öğrencilerin küçük gruplar oluşturarak bir problemi çözmek ya da bir görevi yerine getirmek üzere ortak bir amaç uğruna birlikte çalışma yoluyla bir konuyu öğrenme yaklaşımıdır.(Christison, 1990)

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENME İşbirliğine dayalı beceriler öğrenilebilir. Grup çalışmalarının başlaması ile beraber bu beceriler de öğrenilir. Sınıfın fiziksel düzeni işbirlikçi çalışmayı etkiler. Öğrenciler grup oluşturup birbirleriyle işbirliği yapmaktan, yüz yüze iletişim kurmaktan ve karşılıklı konuşmaktan zevk alırlar. Grup üyelerinin kimi sorumlulukları paylaşması önemlidir. Birbirlerine yardımcı olmayı öğrenmeleri de ancak birlikte çalışmaları ile mümkün olabilir.

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRENMENİN FARKLILIKLARI Üyeler arasında olumlu dayanışma vardır. Hedefler ve görevler belirlenmiştir. Üyelerin kendi üzerlerine aldıkları ve bireysel olarak yüklendikleri sorumlulukları vardır. Tüm üyeler grubun öğrenmesinden ve başarısından sorumludur. Takım üyeleri yetenek, cinsiyet, başarı ve diğer kişisel özellikleri açısından heterojen olarak belirlenir. Bütün üyeler liderlik görevlerini paylaşırlar. Geleneksel gruplarda lider öğretmen tarafından seçilir.

Gruptaki öğrencilerin amaçları her üyenin öğrenmesini en üst düzeye çıkarmak ve üyeler arasındaki iyi çalışma ilişkilerini kurmaktır. Öğretmenin rolü gruplardaki işbirliği ve verimin artması için grupların oluşturulmasından ürünlerin değerlendirilmesine kadar ki tüm aşamaların planlanmasını içerir.

Öğretmen öğrencileri ve grupları yönlendirir, öğretim materyallerini hazırlar. Öğretmen gözlem yaparak gruplarda ortaya çıkan problemleri analiz eder ve her gruba görevlerini ne şekilde yerine getirecekleri konusunda rehberlik eder.

Yukarıdaki açıklamaların ışığı altında işbirliğine dayalı öğrenme modelinin temel ilkeleri nelerdir?

Gruplar en az iki, en çok beş ya da altı kişiden oluşur ve öğrenme bu küçük gruplar içinde gerçekleştirilir. Öğrenmede öğrencilerin grup içindeki etkileşimleri önemli rol oynar. Öğrenciler arası yarışmadan çok gruplar arasındaki yarışma daha önemlidir. Öğrencilerin başarıları ya da başarısızlığı bireylerden çok gruplara aittir.

Bu model ile sınıftaki farklı yetenek ve kişilik özelliğine sahip öğrencileri bütünleştirir ve dostluk duygularını arttırır. Bu öğrenme modeliyle öğrencilerin sadece bilişsel yönleri değil duyuşsal ve sosyal yönleri de gelişir.

işbirliğine dayalı beceriler Grup oluşturma, Görevini yerine getirme, Grup çalışmalarını formüle etme, Olgunlaştırma.

Bu becerilerinin kazandırılmasında izlenecek yollar: 1-Öğrenciler grup çalışmasının değerini anlamalı Beyin fırtınası tekniğini uygulayabilir ya da sınıfa bu modelin yararlarını açıklayan posterler asabilir.

2- Öğrenciler ne yapacaklarını anlayabilmek için başarılı grup çalışması ile ilgili gerekli becerilerden haberdar olmalı

3- Öğrenciler öğrendikleri becerileri uygulamalı Öğretmen, daha çok öğrencilerin etkin olacağı düzenlemelere gitmelidir.

4- Öğrenciler uyguladıkları becerilerin ne olduğunu bilmeli Grup çalışmalarının sonunda yapılanları değerlendirebilmek için öğretmen öğrencilerine yardımcı olmalıdır.

İşbirliğine dayalı öğrenme modeline göre grup üyeleri grubun bir bütün olduğunu, grubun başarısından ya da başarısızlığından her üyenin sorumlu olduğunu bilmesi gerekir.

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM STRATEJİSİNİN FAYDALARI NELER OLABİLİR?

Bireye grup oluşturma becerisini kazandırır. Bireye grup içinde çalışma duygusunu aşılar, Bireye sorumluluk alma ve paylaşma duygularını kazandırır, Bireye araştırma duygusunu kazandırır.

İŞBİRLİĞİNE DAYALI ÖĞRETİM STRATEJİSİ HAZIRLIK AŞAMASI Konu ve amaçları belirleme Uygulanacak teknikleri belirleme Kümeleri oluşturma ve görevleri planlama Kaynak, araç-gereç geliştirme Ölçme araçları geliştirme

UYGULAMA AŞAMASI Dikkat çekme-güdüleme- hedeften haberdar etme Grupların oluşturularak gerekli açıklamaların yapılması Kaynakların okunması, görüşmelerin yapılması Bilgilerin sunumu, çöz-bireşim yapılması Öğretmenin rehberliğinde tartışmanın sürmesi

İŞBİRLİKÇİ ÖĞRETİM TEKNİKLERİ TAKIM-OYUN-TURNUVA TEKNİĞİ 2. ÖĞRENCİ TAKIMLARI – BAŞARI GRUPLARI TEKNİĞİ 3. AYRILIP-BİRLEŞME TEKNİĞİ 4. TARTIŞMA GRUBU (KÜÇÜK GRUPLA ÖĞRETİM) TEKNİĞİ 5. GRUP ARAŞTIRMASI TEKNİĞİ

TAKIM-OYUN-TURNUVA TEKNİĞİ Bu tekniğe göre 4-5 kişilik gruplara yetenek ve cinsiyetlerine göre dengeli ve heterojen olarak ayrılır. Grubun amacı turnuvada başarılı olmaktır. Öğretmen grup üyelerine hedef konuyu sunar ve turnuvadaki durumlara uygun çalışma malzemesi verir.

Öğrenciler de öğrenilecek konuyla ilgili tüm kitap ve kaynakları toparlayarak bir araya gelirler. Birlikte çalışarak ve birbirlerini sınayarak turnuvaya hazırlanırlar. Haftada bir kez turnuvaya hazırlık sınavları düzenlenir ve gruplara kısa cevaplı sorular yöneltilir. Turnuvalara her grubu temsilen bir öğrenci katılır ve elde ettiği puanlar takımın puanına eklenir. En yüksek puanı alan takım turnuvanın birincisi olur.

Öğrenci Timleri-Başarı Grupları Tekniği 4-5 Kişilik gruplar oluşturulur. Öğrenciler takımlar içerisinde 15 dk. Turnuva etkinliklerinde bulunurlar. Öğrenciler kendi takımlarında öğrenmeleri gereken konuyu çalıştıktan sonra 15 dk.lık teste alınırlar. Test puanlarına göre başarı sırasına dizilir. En başarılı 6 öğrenci ilk gruba alınır. Öğrenciler bu başarı grubundaki sırasına göre takımlarına puan kazandırırlar.

AYRILIP-BİRLEŞTİRME TEKNİĞİ Öğrenciler diğer tekniklerde olduğu gibi küçük heterojen gruplara ayrılır. Öğrenilecek konular grup üyesi kadar küçük parçalara ayrılır. Her gruptan birer üyenin katılmasıyla bu parçalardan birini hazırlamak üzere yeni gruplar oluşturulur. Yeni oluşturulan gruplar konunun kendilerine verilen kısmı üzerinde çalışırlar. Sonra her üye kendi grubuna dönerek kazandıkları bilgi ve becerileri grup arkadaşlarına öğretirler. Grup üyeleri tüm konuyu öğrendikten sonra sınav yapılır ve sonuçlar bireysel olarak değerlendirilir.

AYRILIP BİRLEŞME TEKNİĞİNİN UYGULAMA AŞAMALARI A. TAKIMLARIN OLUŞTURULMASI B. ISINMA ETKİNLİKLERİ C. TAKIMLARDA KONU VE GÖREV DAĞILIMININ YAPILMASI D. DİĞER GRUPLARLA ETKİLEŞİM E. TAKIM İÇİ ETKİNLİKLER F. DEĞERLENDİRME

TARTIŞMA GRUBU TEKNİĞİ (küçük grupla öğretim) Tartışma konusunun seçilmesi ve ilgi gruplarının oluşturulması, 2-6 kişilik gruplar. Öğrenme ünitesinin incelenmesi ve ne yapılacağının planlanması, Okul içi ve dışındaki kaynaklardan yararlanılması, Sunulacak grup raporunun hazırlanması, Grup raporunun sınıfa sunulması, Grup çalışmasının sınıf tartışmasına açılması ve değerlendirilmesi. Tüm grupların sunumları öğrencilerce değerlendirilir.

GRUP ARAŞTIRMASI TEKNİĞİ: Bireyler arası diyalog ön plandadır. 1. konu alt konulara ayrılarak küçük gruplara verilir. 2. işbölümü bağımlılığı sağlayıcı şekilde yapılır. 3. öğrenciler iletişim kurarlar. 4. öğretmen gruplar arasında dolaşarak rehberlik yapar.