DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK Kamu idarelerinde stratejik planlamaya ilişkin usul ve esaslar hakkında.
Advertisements

YASAL TEMELLER BİTLİS AR-GE BİRİMİ STRATEJİK PLANLAMA EKİBİ.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık 2010
GENEL OLARAK İL PLANLAMA VE KOORDİNASYON MÜDÜRLÜKLERİ
MALİ İSTATİSTİK DEĞERLENDİRME RAPORU
Ulusal Afet Müdahale Yapılanması ve SAR Operasyon Yönetimi
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
Prof.Dr.Erdal BEŞER ADÜ Tıp Fakültesi ADÜ SEM Müdürü
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
Millî Eğitim Bakanlığı Çıraklık ve Yaygın Eğitim Genel Müdürlüğü
HİZMET BİRİMLERİ ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Mahalli idarelerin altyapı sistemleri ile ilgili genel planlama, programlama, fizibilite,
AMASYA ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
KAMUDA İÇ KONTROL SİSTEMLERİ VE DEĞERLENDİRİLMESİ
İÇ KONTROL SİSTEMİ ve KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARI
KIRIKKALE İL ÖZEL İDARESİ
Mali İstatistik Kullanım Alanları
Strateji Geliştirme Başkanlığı
K alkınma Planlarının Uygulanması ve İzlenmesi Devlet Planlama Teşkilatı Çalışma Grubu
STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI İÇ KONTROL DAİRE BAŞKANLIĞI.
PERFORMANS BÜTÇE HAZIRLIK SÜRECİ
Plan Program Dairesi Başkanlığı Görev Tanımları Genel Müdürlüğümüzün yıllık bütçesini, yatırım programlarını hazırlamak ve uygulanmasını sağlamak, Genel.
BÜTÇE HAKKI KAVRAMI VE TARİHSEL GELİŞİMİ
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
İL DÜZEYİNDE KAMU KURUM VE KURULUŞLARININ YÜRÜTTÜKLERİ FAALİYETLERİN STRATEJİK PLAN VE PERFORMANS PROGRAMLARINA UYGUNLUĞUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME RAPORU.
ŞEHİRCİLİĞE GİRİŞ PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR
MALİ YÖNETİM VE KONTROL ALANINDA YAŞANAN GELİŞMELER VE HEDEFLER Mehmet BÜLBÜL Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü Daire Başkanı 1 Mayıs.
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
T.C. Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı 14 Aralık Aralık 2010.
SAĞLIK BAKANLIĞININ TEŞKİLAT YAPISI VE GÖREVLERİ
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
OKUL GELİŞİMİ YÖNETİM EKİBİ (OGYE) TOPLANTISI
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIK SÜRECİ Nisan, Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı Üzerine Genel Bir Değerlendirme Ana Hatlarıyla Performans Programı Performans.
KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK ATİLLA BACAK İNSAN KAYNAKLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EĞİTİM UZMANI.
İç Kontrol: İç kontrol, idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak faaliyetlerin etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde yürütülmesini,
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
6360 Sayılı Kanun On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi Ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması İle Bazı Kanun Ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına.
Strateji Geliştirme Başkanlığı PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLIKLARI VE İZLEME SÜRECİ 25 Kasım 2014 Antalya Coşkun KARAKOÇ İl Planlama Uzmanı.
Strateji Geliştirme Başkanlığı
KONULARIMIZ BEP Tanımı Amacı BEP nedir? \ ne değildir?
Merkezî yönetim bütçesinin hazırlanması
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI KIRKLARELİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ARAŞTIRMA ve GELİŞTİRME BİRİMİ KAMU İDARELERİNDE STRATEJİK PLANLAMAYA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR.
1 20 EKİM 2004, ANKARA T. Uzm. Deniz YANIK Lisans ve Sözleşmeler Dairesi Başkanlığı TELEKOMÜNİKASYON KURUMU TÜRKİYE’DE TELEKOMÜNİKASYON POLİTİKASI ALANINDA.
Kambiyo Mevzuatı. Lojistik ve Dış Ticaret İstanbul Ticaret Üniversitesi Meslek Yüksekokulu VII. Bölüm.
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
İSG BİRİMLERİNİN GÖREV YETKİ VE SORUMLULUKLARI
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
KURULUŞ VE YAPISI Türkiye 1999 Helsinki Zirvesi’nde Avrupa Birliği’ne adaylık sürecinin başlaması ile topluluk programlarından yararlanmaya başlamıştır.
A-MEB’NA BAĞLI KURULUŞLAR 1.MİLLİ EĞİTİM AKADEMİSİ 2.YÜKSEKÖĞRENİM KREDİ VE YURTLAR KURUMU 3.FİLM,RADYO,TELEVİZYONLA EĞİTİM MERKEZİ.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
1 Türkiye’de Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Reform Programı.
DÖNEMİ ANKARA ÜNİVERSİTESİ STRATEJİK PLANI HAZIRLIK SÜRECİ
Türkiye’de Afet Yönetim Sistemi
“KAMU PERSONELİ” Kimdir?
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
TEŞKİLAT VE YÖNETİMİ GELİŞTİRME
PLANLI KALKINMANIN DEĞİŞME DÖNEMİ (1980 Sonrası)
Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ( ):
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
Faaliyet Raporları Demet ARSLANTAŞ
TÜRKİYE YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ HAZIRLAMA ÇALIŞMALARI
PLANLI KALKINMANIN DEĞİŞME DÖNEMİ (1980 Sonrası)
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI GÜNAY DENİZ DURSUN AYTÜL FİLİZ

DPT’NİN TARİHÇESİ Ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmanın hızlandırılması, Uygulanan politikalarda uyum sağlanması, Toplumsal ve kültürel dönüşümün uyumlu olması Ekonomiye kamu müdahalesinin sağlanması amacıyla Kalkınma Planlarının hazırlanması ve uygulanması benimsenmiştir. Türkiye'de 1960'dan itibaren ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmanın hızlandırılması, uygulanan politikalar arasında uyum sağlanması, toplumsal ve kültürel dönüşümün uyumlu yönlendirilmesi ve ekonomiye rasyonel kamu müdahalesinin temini amacıyla Kalkınma Planlarının hazırlanması ve uygulanması fikri benimsenmiştir.

DPT’NİN TARİHÇESİ 1961 Anayasası ile Kalkınma Planlarının hazırlanması hükme bağlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda 30 Eylül 1960 tarihinde Başbakanlığa bağlı Devlet Planlama Teşkilatı kurulmuştur. 1961 Anayasası ile iktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı demokratik yollarla gerçekleştirmek için Kalkınma Planlarının hazırlanması hükme bağlanmıştır. Bu amaçlar doğrultusunda 30 Eylül 1960 tarihinde Başbakanlığa bağlı Devlet Planlama Teşkilatı kurulmuştur.

DPT’NİN GÖREVİ Ekonomik, sosyal ve kültürel politikaların ve hedeflerin tayininde ve ekonomik politikayı ilgilendiren faaliyetlerin koordinasyonunda Hükümete yardımcı olmak ve danışmanlık yapmakla görevlidir. 1982 Anayasası da planlı kalkınmayı ve planların devlet tarafından hazırlanmasını hükme bağlamıştır.

PLANLARIN NİTELİĞİ Türkiye'deki planlama yaklaşımının en belirgin özelliği; Kamu kesimi için emredici, Özel kesim için yol gösterici nitelikte oluşudur.

PLANLARIN NİTELİĞİ Türkiye’de demokratik planlama mekanizmasını benimsenmiştir. Planlar ve planlara dayalı yıllık programlar ve bütçeler TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda görüşüldükten sonra, TBMM Genel Kurulu'nda yasalaştırılır. DPT, bu konularla ilgili teknik çalışmaları yapmakla görevlidir. Bu teknikler çalışmaları yaparken de özel ihtisas komisyonları aracılığı ile toplumun çeşitli kesimlerinin ekonomik ve sosyal politikalar ve hedefler konusundaki görüş ve istekleri kalkınma planlarına yansıtılabilmektedir.

PLANLARIN NİTELİĞİ Beşer yıllık dönemler itibariyle hazırlanan kalkınma planları, yıllık programlarla uygulamaya geçirilmektedir. Yıllık programlar, DPT tarafından ilgili kuruluşların da görüşleri alınarak hazırlanır, Yüksek Planlama Kurulu ve Bakanlar Kurulu tarafından onaylanır. Yıllık programlar, kalkınma planlarında benimsenen hedef ve politikalarla tutarlı olarak, DPT tarafından ilgili kuruluşların da görüşleri alınarak hazırlanır, Yüksek Planlama Kurulu ve Bakanlar Kurulu tarafından onaylanır.

PLANLARIN NİTELİĞİ Plan sistematiğine göre hazırlanan yıllık programlar, o yıl için ulaşılacak hedefleri ve izlenecek politikaları belirler, kamu yatırımlarının sektörler ve kuruluşlar itibariyle nasıl ayrıldığını gösterir. Bütçe ve kamu kuruluşlarının iş programlarının, yıllık programın hedef ve politikaları ile tutarlı olması gerekmektedir.

DPT’NİN GÖREVLERİ İzlenecek ekonomik sosyal ve kültürel politikayı ve hedefleri belirlemekte Hükümete danışmanlık yapmak, Hükümetçe belirlenen amaçlar doğrultusunda kalkınma planları ile yıllık programlan hazırlamak,

DPT’NİN GÖREVLERİ Bakanlıkların ve kamu kurum ve kuruluşlarının ekonomik, sosyal ve kültürel politikayı ilgilendiren faaliyetlerinde koordinasyonu sağlamak, Uluslararası kuruluşlarla iletişim içerisinde çalışarak ileriye dönük stratejiler geliştirmek ve özel kesim için orta ve uzun dönemde belirsizlikleri giderici genel bir yönlendirme görevini yerine getirmek,

DPT’NİN GÖREVLERİ Kalkınma planlarının ve yıllık programların uygulanmasını izlemek ve koordine etmek, değerlendirmek ve gerektiğinde kalkınma planlarında ve yıllık programlarda usulüne uygun değişiklikler yapmak, Maliye, para, dış ticaret ve kambiyo politikalarının kalkınma planı ve yıllık programların hederlerine uyum içinde uygulanması konusunda hükümete danışmanlık yapmak,

DPT’NİN YAPISI Devlet Planlama Teşkilatı; 1.Yüksek Planlama Kurulu 2. Para-Kredi ve Koordinasyon Kurulu 3. Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı

YÜKSEK PLANLAMA KURULU Başbakanın başkanlığında, Başbakanın belirleyeceği sayıda bakanlar ile Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarından oluşur. İktisadi, sosyal ve kültürel kalkınmayı planlamada ve politika hedeflerinin tayininde Bakanlar Kuruluna yardımcı olmak ve hazırlanacak kalkınma planları ile yıllık programları, Bakanlar Kuruluna sunulmadan önce, belirlenen amaçlara uygunluk ve yeterlik bakımından incelemek,

YÜKSEK PLANLAMA KURULU Ülkenin yurt içi ve yurt dışı ekonomik hayatıyla ilgili konularda yüksek düzeyde kararlar almak, Kalkınma planı ve yıllık programlar çerçevesinde kamu iktisadi teşebbüsleri ile ilgili her türlü kararları almak, Toplu Konut İdaresi ve Toplu Konut Fonu Bütçesini onaylamak temel görevleri arasındadır.

PARA-KREDİ VE KOORDİNASYON KURULU DPT Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın başkanlığında, Başbakanın belirleyeceği Bakanlar ile Maliye Bakanlığı Müsteşarı, DPT Müsteşarı, Hazine Müsteşarı, Dış Ticaret Müsteşarı, T.C. Merkez Bankası başkanından oluşur.

PARA-KREDİ VE KOORDİNASYON KURULU Ülkenin yurtiçi ve yurtdışı ekonomi, para, kredi ve maliye politikalarını tespit ederek uygulanmasında koordinasyon sağlamak ve bununla ilgili gerekli tedbirleri ve kararları almak, Bakanlar Kurulunun veya Yüksek Planlama Kurulunun incelenmesini istediği konularda görüş bildirmek,

PARA-KREDİ VE KOORDİNASYON KURULU Ödemeler dengesindeki gelişmeleri takip ederek gerekli tedbirleri almak, ithalattan alınacak teminat ve fonlar hakkında Bakanlar Kuruluna teklifte bulunmak temel görevleridir.

DPT MÜSTEŞARLIĞI Merkez teşkilatı ile yurtdışı teşkilatından meydana gelir. Müsteşar, DPT Müsteşarlığının en üst amiridir. DPT Müsteşarı, Başbakana veya görevlendireceği Devlet Bakanına bağlı olup, Müsteşarlığın faaliyetlerini sevk ve idare ile görevlidir. 

DPT MÜSTEŞARLIĞININ ANA BİRİMLERİ Yıllık Programlar ve Konjonktür Değerlendirme Genel Müdürlüğü Ekonomik Modeller ve Stratejik Araştırmalar Genel Müdürlüğü İktisadi Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü Bölgesel Gelişme ve Yapısal Uyum Genel Müdürlüğü Avrupa Birliği ile İlişkiler Genel Müdürlüğü Dış Ekonomik İlişkiler Genel Müdürlüğü Yönetim Bilgi Merkezi Dairesi Başkanlığı

DPT’NİN MALİ PİYASALARDAKİ YERİ Mali piyasaların yapılandırılması Mevzuatın belirlenmesi Mekanizmanın işlem kural ve esaslarının belirlenmesi İzleme-gözetim denetim Mali piyasalarda istikrarın sağlanması

MALİ PİYASALARIN YAPILANDIRILMASI 19/06/1994 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile düzenlenen DPT’nin fonksiyonlarına ilişkin 2. maddenin g) fıkrasına göre DPT Maliye, para, dış ticaret ve kambiyo politikalarının kalkınma planı ve yıllık programların hedefleriyle uyum içinde uygulanması konusunda Hükümete yardımcı olmak üzere görevlendirilmiştir.

MALİ PİYASALARIN YAPILANDIRILMASI DPT Başbakana bağlı olan bir kurum olarak mali piyasaların yapılandırılmasına ilişkin bir fonksiyon verilmemiştir. Doğrudan DPT’ye verilmiş mali piyasa yapılmasına ilişkin bir görev yerine yürütme organı olan hükümete mali piyasaların yapılandırılmasına ilişkin müşavirlik yapma, yönlendirme yetkisi verilmiştir.

MEVZUATIN BELİRLENMESİ 19/06/1994 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile kalkınma planları ile yıllık programları hazırlamak görevi DPT’ye verilmiştir. DPT’ye verilen bu fonksiyon mevzuatın belirlenmesi anlamında değil, belirli olan mevzuatın uygulanışı anlamında görüş öneri veya plan hazırlıkla yetkileri sınırlandırılmıştır.

MEKANİZMANIN İŞLEM KURAL VE ESASLARININ BELİRLENMESİ 19/06/1994 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile düzenlenen DPT’nin fonksiyonlarına ilişkin 2. maddenin h fıkrasına göre Özel sektör ve yabancı sermaye faaliyetlerinin plan hedef ve amaçlarına uygun bir şekilde yürütülmesini düzenleyecek yönlendirme politikalarının genel çerçevesini hazırlamak ve Hükümete teklif etmek görevi verilmiştir.

MEKANİZMANIN İŞLEM KURAL VE ESASLARININ BELİRLENMESİ H fıkrasında da belirtildiği üzere mekanizmanın işleyişine yönelik görüş belirtmek ile görevlendirilmiştir. Ancak bu teklifin değerlendirilmesi ve kabul edilip onaylanması aşaması yürütmeyi ilgilendiren bir konu olması nedeniyle DPT’nin belirttiği görüşler ile ilgili yaptırımı yoktur. Yapılan görüş öneri ve teklifler bilirkişi raporu şeklinde değerlendirilebilir.

İZLEME GÖZETİM DENETİM 19/06/1994 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile düzenlenen DPT’nin fonksiyonlarına ilişkin 2. maddenin f) fıkrasına göre kalkınma planlarının ve yıllık programların uygulanmasını izlemek ve koordine etmek, değerlendirmek ve gerektiğinde kalkınma planlarında ve yıllık programlarda usulüne uygun değişiklikler yapmak görevi verilmiştir. DPT yürütme organının üstünde bir kurum olmaması nedeniyle uygulanan politikalara ilişkin izleme, gözetim ve denetim fonksiyonu yaptırımı olmayan bir kurumdur.

MALİ PİYASALARDA İSTİKRARIN SAĞLANMASI 19/06/1994 tarihli Bakanlar Kurulu Kararı ile düzenlenen DPT’nin fonksiyonlarına ilişkin 2. maddede mali piyasaların istikrarına ilişkin bir görev verilmemiştir. DPT’nin mali piyasalar içindeki düzenleme ve denetleme fonksiyonları incelendiğinde görülen şu ki DPT’ye kalkınma planı hazırlamak ve hükümete danışmanlık yapmak gibi fonksiyonlar verilmiştir.

SONUÇ Devlet Planlama Teşkilatı, Başbakana bağlı olup, Başbakan bu Teşkilatın yönetimi ile ilgili yetkilerini gerekli gördüğü takdirde bir Devlet Bakanı vasıtasıyla kullanabilir. DPT’nin yürütme organının üstünde bir kurum olmaması nedeniyle yaptığı düzenleme ve denetleme işlemleri tavsiye niteliğinde olmaktan öteye geçememektedir.