Eylemsel Dönem (0-3 yaş):

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
Program Tasarım Modelleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
Genel Öğretim İlkeleri EBİM altunsaray altunsaray.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
SAYILAR ve RAKAMLAR.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
Bütünleştirme uygulamaları
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BİLSEM NEDİR? “Bilim ve Sanat Merkezi, okul öncesi eğitim, ilkokul, ortaokul ve lise çağındaki özel yetenekli öğrencilerin bireysel yeteneklerinin farkında.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Arş. Gör. Dr. Gökçe Karaman Benli Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Geliştirme Genel Müdürlüğü
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Eylemsel Dönem (0-3 yaş): BRUNER BİLİŞSEL GELİŞİM EVRELERİ Eylemsel Dönem (0-3 yaş): İmgesel Dönem (3-11) yaş: Sembolik dönem (11 yaş üstü):

Eylemsel Dönem (0-3 yaş): Bu dönemde çocuk, çevreyi eylemlerle anlar; Çevresindeki nesnelerle ilgili yaşantıyı onlara dokunarak, vurarak, ısırarak, hareket ettirerek kazanır.

Bu dönemde çocuğa bisiklete binmeyi öğretirken, ne sözel sembol, ne de imge kullanabilirsiniz. Çocuklar en kolay psikomotor eylemlerle öğrenebilir.

İmgesel Dönem: (3-11 yaş) Bu dönemde bilgi, imgelerle taşınmaktadır. Görsel bellek gelişmiştir. Çocuğun kararları dile değil, duyu organları yoluyla edindiği duygusal etkilere dayalıdır.

Herhangi nesneyi, olayı, durumu nasıl algılarlarsa zihinlerinde o şekilde canlandırırlar. Çocuk eline verilen kitabı inceler, resimlerine bakar Bu dönem Piaget’nin İşlem Öncesi Döneme denk gelmektedir

Sembolik Dönem (11+üstü) Çocuk artık bu dönemde etkinlik ya da algının anlamını açıklayan sembolleri kullanır. Müzik, matematik, dil, mantık vb. sembollerini kullanarak iletişim kurabilir. Eylemlerle ve imgelerle açıklanamayan olay, nesne ve durumlar daha kolay ve etkili ifade edilebilir.

Atasözleri ve deyimler gibi soyut düşünceler içeren cümleleri anlar ve kendi de düşüncelerini bu şekilde anlatabilir. Çocuk eline verilen kitabı okur, araştırma yapar

BRUNER BİLİŞSEL GELİŞİM EVRELERİ Artan yaşlarda sembolik sistem daha çok kullanılsa da bazı meslek alanlarındaki kişilerde diğer dönemlerin özellikleri ağır basabilir. Örneğin; Eylemsel kodlama sistemi daha gelişmiş olanlar Cerrahlar Sporcular Piyanistler İmgesel temsil süreçleri daha baskın olanlar Görsel sanatlar alanındaki kişiler  

Sosyal çevrenin bilişsel gelişimde önemli bir rolü vardır. VYGOTSKY BİLİŞSEL GELİŞİM Sosyal çevrenin bilişsel gelişimde önemli bir rolü vardır. İçinde bulunulan kültür,uyarıcıların türünü ve niteliğini belirler. Tüm kişisel psikolojik süreçler, insanlar arasında paylaşılan sosyal süreçlerle başlar(dil gibi).

bilişsel gelişim, çocuğun düşünce ve davranışlarında, Vygotsky’e göre, bilişsel gelişim, çocuğun düşünce ve davranışlarında, her toplumda farklılıklar gösterse de, sosyal çevre ile etkileşimi sonucunda ilerlemeler göstermektedir

Vygotsky -özel konuşmayı önemser. Özel konuşma çocuğun kendi kendine yaptığı konuşmalardır. Bu tür sözel ifadeler daha sonra sessiz, içsel konuşmalara dönüşür. Özel konuşmaları sık sık yapan çocukların karmaşık problemlerin çözümünde daha başarılı oldukları görülmüştür

VYGOTSKY BİLİŞSEL GELİŞİM Öğretmenlerin ve yetişkinlerin işgörüsü, dışsal denetimi giderek azaltıp çocuğun içsel denetimini beslemek ve kendi kendini düzenlemesini desteklemektir. Aşırı bağımsızlık bilişsel gelişimi yavaşlatır. Çocuk, sistematik olarak daha karmaşık durumlara yönlendirilmelidir.

VYGOTSKY kavram gelişimi kendiliğinden edinilen kavramlar ve öğretilen kavramlar olarak ikiye ayrılır.

Kendiliğinden edinilen kavramlar, gündelik hayatta kullanılan kavramlardır ve tümdengelim yoluyla edinilir. Öğretilen kavramlar ise daha çok okulda karşılaşılan kavramlardır. Bu kavramlar tüme varım yoluyla edinilmektedir

VYGOTSKY BİLİŞSEL GELİŞİM Çocuğun bir yetişkin yardımı olmaksızın kendi kendine sağlayabileceği gelişim düzeyi Çocuğun bir yetişkinin rehberliğinde çalıştığında gösterebileceği potansiyel gelişim düzeyi Gelişmeye Açık Alan BUNU KONUŞALIM

Kısaca, Vygotsky’e göre Bilişsel Gelişime Etkisi olan faktörleri şu şekilde özetleyebiliriz  Kültürün ve sosyal çevrenin önemi  Çocuk-yetişkin ilişkileri  Çocukların birbiriyle iş birliği  Dil öğrenme  Öğretmenlerin çocuk gelişiminde etkisi  Nesne, materyal ve olaylarla somut yaşantılardır

Bruner ve Vygotsky’nin Eğitime İlişkin Görüşleri 1. Eğitimciler, bilişsel gelişim düzeylerini tanımalıdır. 2. Özellikle okulöncesi ve ilköğretimin ilk yıllarında somut nesnelerle çalıştırılmalıdırlar. 3. Hem buluş yoluyla öğretim hem de doğrudan öğretim dengeli kullanılmalıdır. 4. Öğretimde; önce eylemsel, sonra imgesel, sonra sembolik süreçler işe koşulmalıdır.

5. Yakından uzağa ilkesi kullanılmalıdır. 6. Bireylerin kendi hızlarında öğrenmelerine olanak tanınmalıdır. 7. Öğrenmenin sosyal yönü göz ardı edilmemelidir. 8. Sınıfta oturuş düzenleri gibi fiziksel özellikler ve etkinlikler bu ilkelere göre düzenlenmelidir.

Vygotsky bireyde bulunması gereken yüksek zihinsel fonksiyonların çevresindekilerle konuşma ve işbirliği ile oluştuğunu söylemektedir. Bu açıdan baktığımızda Vygotsky’nin en önemli katkısının gelişim ve öğrenmenin sosyo-kültürel yönünü vurgulaması olduğunu söyleyebiliriz.

Piaget - Vygotsky karşılaştırması

Bandura sosyal bilişsel gelişim Bandura’nın sosyal bilişsel kuramına göre insanın davranışlarını belirleyen ve etkileyen, insanın faaliyetleri, çevresel faktörler (aile, okullar vb.)’dir

Bandura insan yaşamında “gözlem yoluyla öğrenmenin” önemini savunur. Gözleme dayalı öğrenme dört süreç içinde gelişir Dikkat etme Akılda tutma Davranış oluşturma Pekiştirme ve güdüleme

Gözlem yoluyla öğrenme de ilk adımdır.  Dikkat etme: Gözlem yoluyla öğrenme de ilk adımdır. Bu süreci bireyin ilgi, merak ve modele duyduğu hayranlık etkiler.

 Akılda tutma: Gözlem yoluyla öğrenilen bilginin sembolleştirilip kodlandığı ve bellekte saklandığı süreçtir.

 Davranış oluşturma: Bu aşama dikkat edilen ve hatırda tutulan davranışın birey tarafından uygulanması sürecidir. Bireyin bellekte kodladığı davranışları meydan getirmesinde “öz yeterlilik” önemli role sahiptir. Öz yeterlilik bireyin bir davranışı başarma yeteneğine olan inancıdır

 Pekiştirme ve güdüleme: Öğrenilenleri performansa dönüştürmeyi sağlayan süreçtir diyebiliriz. Bireyin öğrendiği bazı davranışları kullanması ve bu süreçte aldığı pekiştireçler, davranışın kalıcılığını sağlar ve bireyi güdüler.

Bandura bu dört sürece dayanan “model olarak öğrenme” Olgusunu “toplumsallaşma” süreci açısından açıklar.

Bir araştırma Arı ve ark. (2000) araştırmalarında anaokula giden ve gitmeyen 4–6 yaş çocuklarının bilişsel gelişim alanındaki kavram gelişimleri incelenmiş, anaokuluna giden ve gitmeyen çocukların yön/konum, büyüklük ve nicelik kavramları arasında fark olup olmadığına bakılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi eğitimi alan ve almayan çocukların kavram gelişimleri arasında okul öncesi eğitimi alanların lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.

Bir başka araştırma Üstün ve ark. (2004) farklı sosyo ekonomik düzeydeki çocukların bilişsel gelişimlerinin değerlendirilmesi amacıyla yaptıkları araştırmalarında sosyo ekonomik düzeyin çocukların bilişsel gelişimleri açısından oldukça önemli yere sahip olduğunu belirtmişlerdir. Sosyo ekonomik düzey arttıkça çocukların bilişsel gelişimlerinde de artış olduğunu öne sürmüşlerdir.

Bir başka araştırma Mussen ve ark.(1969) Orta sosyo-ekonomik düzeydeki çocukların, alt sosyo-ekonomik düzeydeki çocuklardan daha yüksek zeka puanı almalarının nedenin farklı çevrelerde yetişmelerinden dolayı, bilişsel beceriler hakkındaki değer yargıları ve beklentilerinin farklı olmasından kaynaklandığını ileri sürmüştür.

Bir başka araştırma Ogelman ve ark. (2012) çalışmasında çocukların bilişsel gelişim puanları arttıkça sosyal beceri (kişiler arası beceriler, kızgınlık davranışlarını kontrol etme ve değişikliklere uyum sağlama becerileri, akran baskısı ile başa çıkma becerileri, kendini kontrol etme becerileri, sözel açıklama becerileri, sonuçları kabul etme becerileri ve dinleme becerileri) puanları da artmaktadır.